Nvidia Geforce RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Supernöjd att jag valde att lägga min pengar på ett RTX 2070 Super istället 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Yep helt klart ett bättre val. Beställde själv ett Gigabyte Aorus 2070S idag. Lite klock på den och tror fan den inte kommer ligga långt bakom

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

RTX 2060 Super: 12% bättre än RTX 2060.

RTX 2070 Super: 12% bättre än RTX 2070.

RTX 2080 Super: 3% bättre än RTX 2080.

"Och priset för mest ointressanta grafikkort 2019 går till...."

Haha bra sagt. Håller verkligen med. Stackars dem som blir lurad och köper grisen i säcken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Inte så spännande kort...Längtar efter 3080ti

Och sedan när 3080ti kommer så vill du vänta till 4080ti eftersom du blir så besviken på pris/prestanda...

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara sänka inställningarna till High och bojkotta nvidia tills de nästan går under?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Presis och jag är glad att jag idag beställde ett 2070 Aorus. Kommer nog nästan upp i nivån med vad 2080S presterar, för betydligt mindre slant

Som du säger känns 2080S, inte imponerande. Klart mycket bättre att köra 2070S

jag hade nog själv väntat på 5700xt Aib kort ifrån sapphire om jag inte lyckats hitta ett radeon 7 för ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Yep helt klart ett bättre val. Beställde själv ett Gigabyte Aorus 2070S idag. Lite klock på den och tror fan den inte kommer ligga långt bakom

Det ska nog inte vara några problem att skrämma upp ett 2070S att prestera likvärdigt med 2080S 😊 Jag har bara provat lite snabbt och satte samma värde som i den här recensionen Tweaktown, inga beskymmer alls. Ska prova mer till helgen tänkte jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

RTX 2060 Super: 12% bättre än RTX 2060.

RTX 2070 Super: 12% bättre än RTX 2070.

RTX 2080 Super: 3% bättre än RTX 2080.

"Och priset för mest ointressanta grafikkort 2019 går till...."

glöm inte att dem höjde priset på 2060 super också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Är helt enig med att det är svårt att skaka av sig känslan av att det var såhär RTX-serien skulle lanserats från början. Jag tycker Nvidia tänjde lite väl mycket på gränserna med orginallanseringen. Oavsett vad man anser om Nvidia eller AMD så kan vi vara nöjda med att Navi till sist kom till marknaden. Det har ju förbättrat läget lite grann iaf.

Med det sagt så ser det ut som att jag sitter kvar med mitt 1080 Ti till dess jag kan få tag på ett 2080 Ti till ett rimligt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag håller inte riktigt med, inte heller säger jag emot dig vad det gäller lanseringen.

Jag säger helt enkelt att det spelar banne mig ingen roll. Det är bara märkbar skillnad mellan 2080 o super när man benchmarkar och det ända man gjort är att inte klippt bort lika mycket av GPUn.
Det ger helt enkelt inte något mer för kunden.

Permalänk
Medlem

@NorthLight: Hade nog tagit Gaming OC varianten bättre kylare och billigare.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Ehmmm.... Är det bara jag som tycker att det är EXTREMT ointressant när folk skriver saker i stil med:

"Behåller nog mitt 2080 iallafall då.. om jag inte byter till ett Ti...". 🙄

Informationen tillför ju inte alltför mycket djup till diskussionen..... Men det kanske bara är jag som är lite anti gällande:
"Min moped gör 52 km/h i nerförsbacke, men jag ska nog köpa en som gör 54km/h snart..."

Ber om ursäkt för att jag kopierade någons stackars utlägg utan att trycka på citeringsknappen. 😶

Skickades från m.sweclockers.com

Men din moped tillför djup till diskussionen?

Skämtosido, så visst tycker jag att det som du citerade ger denna nyhet ett djup med tanke på att 2080 vs 2080 Super skillnaden är så liten att NVIDIA skulle istället ha kunnat släppa något helt annat, Super är inte så "Super", iallafall när jag hör Super så tänker jag på något som är

"The biggest the best, better than the rest".

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Snusfri

Hade trott på lite mer höjning jämnfört med 2080.

Sitter idag på ett 1070 så kommer nog vänta till 3X serien kommer, hoppas att det inte blir om typ 2 år bara.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@NorthLight: Hade nog tagit Gaming OC varianten bättre kylare och billigare.

Nja jag tänkte det först men Aorus har ju mer påkostade komponenter (bättre O/C -möjlighet) och flera ingångar. Tycker 7k var rena rånet för det kortet
Bättre kylare, kan jag knappast tänka mig. Om något lär det väl vara bättre på deras mer påkostade modell eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är det verkligen ett problem då? Kortet lär vara utdaterat i alla fall innan man får användning för 11GB VRAM bortsett från ett fåtal specifika användningsområden.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju redan spel som behöver 8GB om man vill använda high-res textures. Så köper man ett nu så kan ju ett 11GB 2080ti räcka lite längre tid innan man känner att man halkar efter allt för mycket.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Finns ju redan spel som behöver 8GB om man vill använda high-res textures. Så köper man ett nu så kan ju ett 11GB 2080ti räcka lite längre tid innan man känner att man halkar efter allt för mycket.

Precis, det handlar om ett väldigt begränsat antal spel och det kommer att dröja länge innan det blir normen, så pass länge att ett 3080 med största sannolikhet kommer att prestera bättre än ett 2080TI oavsett mängd VRAM.

Vad jag vet är det väl i stort sett bara Wildlands och någon titel till som kommer upp i mer än 8GB så det känns inte som något att haka upp sig på. Det jag menar är att det sällan är lönt att köpa det bästa och dyraste för att framtidssäkra om man inte har behovet av prestandan just nu eftersom nästkommande generation kommer att utklassa det nuvarande toppkortet innan gemene man maxar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den här typen av lanseringar förtjänar egentligen inte en kommentar. Än mindre en recension. Lägg den här typen av lanseringar under en sten och låtsas att den inte existerar. Det krävs antagligen att man är manodepressiv för att kunna upprätthålla ett hårdvaruintresse idag.

Exakt. Mer prestanda för mindre pengar. Det är för jävligt.

För att inte tala om alla tidigare 2080 ägare som nu känner sig totalt grundlurade.

Äm aj dåing itt rajt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Defender:

Average måste väl ändå vara det man är ute efter, nån dipp kan ju alla kort ha av okänd anledning.
Sett att vissa mäter tiden den är under en viss fps. Det kan ju vara intressant på sitt vis.

Njae, sa lange min FPS ar =>60 (eller vad for skarm man nu kor med) sa ar average FPS helt ointressant. Om du aldrig dippar under 60, spelar det nagon roll om max FPS ar 200 eller 220?

A andra sidan, om du dippar under 60 nagra ganger under ett spel sa marks det ju direkt, oavsett om din average FPS ar hogre en kortet bredvid som ej dippar. Med andra ord, det ar val % konstant spelbar FPS som prioriteras over "max FPS under en viss tid".

Skrivet av anon12433:

Jag misstänker att problemet är DX12. BF1 har aldrig varit spelbart i DX12 med något grafikkort jag testat, alla guider rekommenderar DX11. Det enda spel jag har testat som faktiskt fungerar bättre i DX12 är WoW.

Det spelet/testet var bara ett exempel, poangen galler oavsett spel/test.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så kommer AMD med ett prisvärd alternativ i 5000-serien och piskar på Nvidia likt Intel på CPU-fronten.

"Help us AMD, you're our only hope."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Supernöjd att jag valde att lägga min pengar på ett RTX 2070 Super istället 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Då blev det klart för mig också skickade iväg en Beställning på ett RTX 2070 Super efter denna recensionen.

Haft fullt upp att starta upp min Ryzen 7 3700X dator idag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är inte vidare roligt att behöva betala 14 000:- för ett high-end kort när de tidigare låg på 5-6k när det fanns konkurrens.
Ytterst tveksamt att 2080TI ens kostar över 3000:- per enhet för nVidia att tillverka.

Då nvidia hade problem med vikande siffror förra året(eller var det i våras?!) så tror jag att kretsen inte kostar långt ifrån vad dom säljer den för till återförsäljare som i sin tur lägger på lite grann. Detta är givetvis ingen fakta men i min värld så sänker man priserna på en produkt om möjligt om man säljer för dåligt, vilket inte nvidia har gjort. Jag tror helt enkelt att nvidia gjort en produkt som är den bästa på marknaden, men som väldigt få köper pga den höga kostnaden vilket i sin tur gör att företaget kan ha svårt att betala framtagningskostnaden av korten. Det nvidia måste göra är en billigare krets som fler har råd med men fortfarande topp-presterar, annars tror jag att nvidia i långa loppet kommer tappa marknadsdelar till amd då folk helt enkelt inte har råd med deras toppmodeller.

Men som sagt, detta är givetvis bara en vild gissning från min sida ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det är inte vidare roligt att behöva betala 14 000:- för ett high-end kort när de tidigare låg på 5-6k när det fanns konkurrens.
Ytterst tveksamt att 2080TI ens kostar över 3000:- per enhet för nVidia att tillverka.

300 kanske...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Knotvillage:

300 kanske...

Skickades från m.sweclockers.com

300 haha

....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@NorthLight: Det var i alla fall så med 2080ti versionen, men kan ha fel, du blir nog nöjd i vilket fall

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Precis, det handlar om ett väldigt begränsat antal spel och det kommer att dröja länge innan det blir normen, så pass länge att ett 3080 med största sannolikhet kommer att prestera bättre än ett 2080TI oavsett mängd VRAM.

Vad jag vet är det väl i stort sett bara Wildlands och någon titel till som kommer upp i mer än 8GB så det känns inte som något att haka upp sig på. Det jag menar är att det sällan är lönt att köpa det bästa och dyraste för att framtidssäkra om man inte har behovet av prestandan just nu eftersom nästkommande generation kommer att utklassa det nuvarande toppkortet innan gemene man maxar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men jag brukar hoppa varannan generation av kort och då håller det lite längre om man har tur (plus att det är kul att ha det värsta ibland). Sen kan man inte gå att vänta på nästa hela tiden även om det alltid känns som om att nya generationen kommer ut när man precis köpt ett kort

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Då nvidia hade problem med vikande siffror förra året(eller var det i våras?!) så tror jag att kretsen inte kostar långt ifrån vad dom säljer den för till återförsäljare som i sin tur lägger på lite grann. Detta är givetvis ingen fakta men i min värld så sänker man priserna på en produkt om möjligt om man säljer för dåligt, vilket inte nvidia har gjort. Jag tror helt enkelt att nvidia gjort en produkt som är den bästa på marknaden, men som väldigt få köper pga den höga kostnaden vilket i sin tur gör att företaget kan ha svårt att betala framtagningskostnaden av korten. Det nvidia måste göra är en billigare krets som fler har råd med men fortfarande topp-presterar, annars tror jag att nvidia i långa loppet kommer tappa marknadsdelar till amd då folk helt enkelt inte har råd med deras toppmodeller.

Men som sagt, detta är givetvis bara en vild gissning från min sida ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Ja dem kunde släppt ett upphottat GTX2080TI istället. utan alla RT och tensorkärnor, ökat upp antal cuda lite, högre boost och snabbare minnen för 7-8K eller nått, köpt direkt. inte intresserad av raytraycing än som det är nu ändå. korten är för slöa.
Fast i min fantasivärld så väntar (hoppas) jag på att Amd har ett ess i armen och släpper ett 5990XT Super Duper 2080TI Killer snart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ett bra kort blev lite bättre till samma pris... vad är de vi gnäller över? vilket kort ska man annars köpa om man vill uppnå en bra lägsta fps i 1440p utan å köpa 2080ti.
Har kollat på 4 olika recensioner på youtube plus sweclockers och vad jag kan se finns de inget kort som gör jobbet som 2080 gör till de priset. 5700xt kan säkert bli bra med en bättre kylare men de saknas det där lilla extra likaså med 2070s i min mening.
Jag kan väl inte va den enda som tycker 60fps är för lågt? dippar under 80 upplever jag som otroligt störande och jag känner mig försvinnande ensam med den åsikten tyvärr! Jag köper hellre ett kort för 8000 som gör de jag vill än ett för 5500 till 7000 som nästan når dit jag vill.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Jo men jag brukar hoppa varannan generation av kort och då håller det lite längre om man har tur (plus att det är kul att ha det värsta ibland). Sen kan man inte gå att vänta på nästa hela tiden även om det alltid känns som om att nya generationen kommer ut när man precis köpt ett kort

Det känns lite som att det finns två prisvärda alternativ: antingen köper man ett mellanklasskort (typ 2060/2070) och byter upp sig nästa generation eller så fläskar man till med ett xx80Ti och behåller det minst två generationer.

Att betala tio papp för ett 2080 passar inte riktigt in på något av alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Ett bra kort blev lite bättre till samma pris... vad är de vi gnäller över? vilket kort ska man annars köpa om man vill uppnå en bra lägsta fps i 1440p utan å köpa 2080ti.
Har kollat på 4 olika recensioner på youtube plus sweclockers och vad jag kan se finns de inget kort som gör jobbet som 2080 gör till de priset. 5700xt kan säkert bli bra med en bättre kylare men de saknas det där lilla extra likaså med 2070s i min mening.
Jag kan väl inte va den enda som tycker 60fps är för lågt? dippar under 80 upplever jag som otroligt störande och jag känner mig försvinnande ensam med den åsikten tyvärr! Jag köper hellre ett kort för 8000 som gör de jag vill än ett för 5500 till 7000 som nästan når dit jag vill.

Det beror lite på vad man jämför med. Jag såg att Strix låg på samma pris men om man har en begränsad budget och jämför de billigaste modellerna skiljer det över 2000kr för några enstaka procent högre prestanda vilket jag tror är det folk motsätter sig. Det och att det känns lite lönlöst att ersätta ett kort halvvägs in i generationen med vad som ser ut att vara ett nästan likadant kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Fast det kan man ju inte gnälla på nvidia för eller? Dem levererar ju faktiskt ett kort som håller msrp och presterar helt ok både i ljud å temp.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Då fick det bli ett 2070 Super. Känns som det kortet drog mest fördel utav de tre. Mer krut än vad min 1080p / 60Hz skärm behöver

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@NorthLight: Det var i alla fall så med 2080ti versionen, men kan ha fel, du blir nog nöjd i vilket fall

Tack, ja det blir jag nog. Skickar tibax MSI Ventus 2070S, då det var ett uruselt köp. Inget Super med den förutom Super het och Super väsnas. Vilket skit rent ut sagt hehe!
Så därför lägger jag till lite extra och får ett bättre (förhoppningsivs) GPU