Skärmen fryser och det syns artefakter - graikkortet?

Permalänk

Skärmen fryser och det syns artefakter - graikkortet?

Har problem med att skärmen fryser och det ser konstigt ut. Stänger jag av och på skärmen blir det som vanligt igen eller så blir det helt svart med vitt som sveper över skärmen.
Jag skulle tro att detta är grafikkortet men vet ej.
Lite bilder på hur det ser ut.
https://imgur.com/a/ptEESCz
Jag har 3 skärmar och det är bara min primära skärm i mitten som fryser. Denna är inkopplad med DVI. De på sidorna är inkopplade med DVI och Displayport.
Skärmarna på sidorna är fullt användbara när det har fryst på den i mitten.

Grafikkortet är ett Asus 970 Strix

Rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Testa den andra DVI-kabeln i skärmen som krånglar. Jag tycker att det låter som kabelfel eller att just den DVI-utgången pajat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Något knas med den DVI-porten då? Jag hade börjat med att testa att byta DVI-portar mellan de två skärmarna och se vad som händer. Som ovan kan det nog vara kabeln också. Testa dig fram tills du vet vad som krånglar, alltså skärmen, kabeln eller porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Tjena!

Har du testat att byta uttag mellan din primära skärm och sidoskärmarna?
Alt. testat annan kabel helt och hållet?

EDIT: Haha, när 3 personer tänker likadant och postar typ samtidigt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Tack för snabba svar
Har nu bytt plats på DVI-kablarna och skall försöka återskapa mitt problem, återkommer med resultatet.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Testa den andra DVI-kabeln i skärmen som krånglar. Jag tycker att det låter som kabelfel eller att just den DVI-utgången pajat.

Skrivet av versions:

Något knas med den DVI-porten då? Jag hade börjat med att testa att byta DVI-portar mellan de två skärmarna och se vad som händer. Som ovan kan det nog vara kabeln också. Testa dig fram tills du vet vad som krånglar, alltså skärmen, kabeln eller porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Yatagarasu:

Tjena!

Har du testat att byta uttag mellan din primära skärm och sidoskärmarna?
Alt. testat annan kabel helt och hållet?

EDIT: Haha, när 3 personer tänker likadant och postar typ samtidigt

Problemet återstår någon ny idé om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Kan vara just den skärmen det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, var dvi uttaget på skärmen som gått sönder. Har du testat med hdmi?

Permalänk
Medlem

Byt plats på DVI-kablarna i skärmarna (mellan denna och den på sidan), uppstår då problemet på den andra skärmen istället är det DVI-kabeln eller GPU som är fel, kvarstår problemet på samma skärm är det skärmen felet är i.

I så fall, prova koppla in DP i den skärmen och DVI i den skärmen du nu kör med DP, är det DVI-porten som är fel på i skärmen så kommer båda funka helt plötsligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Skrivet av qwzxqwzx:

Kan vara just den skärmen det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av T0MT0M:

Jag hade samma problem, var dvi uttaget på skärmen som gått sönder. Har du testat med hdmi?

Börjar tro att det kan vara skärmen, har testat att köra dvi-kablarna i lite olika konfigurationer men det är fortfarande bara skärmen i mitten som kör ihop sig.

Får se om jag kan hitta en hdmi-kabel och testa. Kan man köra 120hz genom en hdmi 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NikeSlicee:

Börjar tro att det kan vara skärmen, har testat att köra dvi-kablarna i lite olika konfigurationer men det är fortfarande bara skärmen i mitten som kör ihop sig.

Får se om jag kan hitta en hdmi-kabel och testa. Kan man köra 120hz genom en hdmi 2.0?

Har du DP i skärmen som kör ihop sig så är enklast att koppla om mellan DVI och DP-skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Har du DP i skärmen som kör ihop sig så är enklast att koppla om mellan DVI och DP-skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har dessvärre inte det, har kopplat in hdmi nu och skall testa, verkar dessvärre bara kö i 60 Hz dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av NikeSlicee:

Har dessvärre inte det, har kopplat in hdmi nu och skall testa, verkar dessvärre bara kö i 60 Hz dock

du behöver tillräcklig hdmi-version på både skärmen och grafikkortet, och en skärm som har dvi men inte displayport lär vara ganska gammal.

Permalänk

Det verkar vara DVI-porten i skärmen som är trasig. Tack för all hjälp