Permalänk

Valve index vs Vive Pro (vs Cosmos)

Hej. Någon som har testat/har båda? Har beställt en Valve men lite "nervös" för kass svärta. Har såklart läst så mycket jag kan, tar väl tid innan man får beställa en valve så Cosmos kanske hinner komma ut också. Men de som har testat, är det som tester verkar säga att Valve är att föredra?

Permalänk
Medlem

Jag fick mail igår om att min reservation av Index är redo. Precis som dig är man dock lite skeptisk. Betalar man dessa pengar så vill man ju ha det bästa och Vive Index känns som en bra uppföljare men frågan är om den är tillräckligt bra. Tråkigt att man inte fått mer information från HTC angående Cosmos. Vet man ens vad den kommer hamna prismässigt? Gillar också deras visir-lösning då det underlättar en hel del om man ska utveckla till den.

Permalänk
Medlem

Brian Lindenhof, skaparen av Climbey har gjort en video där han jämför alla headset som han har.
Den är ganska långsam och ostrukturerad då han bara har satt sig ner och pratar rakt ut vad tycker.
Det är helt klart att han föredrar Index framför Vivie Pro, och alla andra han har.

https://www.youtube.com/watch?v=0S4cjxn6zB4

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Det är för- och nackdelar. Det finns inget perfekt headset än. Så i slutändan beror det helt på vad du vill spela och vilka begränsningar du vill undvika.

Personligen upplever jag inte svärtan som ett problem på Index. Betydligt värre är det däremot med godrays på linserna när man har en mörk bakgrund med ljusa objekt eller interface. Jag trodde folk överdrev som vanligt när man fick höra de första intrycken, men när jag väl fick hem mitt eget kit så märkte jag direkt att det faktiskt var ganska påträngande jämfört med Vive. Absolut inget problem i mer balanserade miljöer, men vill du spela allmänt mörka spel som skräck och rymdspel så vill du nog hellre ha en Vive Pro. Men, då får du istället tillbaka en tydligare screendoor effekt med OLED displayer och lägre uppdateringsfrekvens. Så, för- och nackdelar som sagt.

Det de flesta håller med om är att i dagsläget så är Index generellt sett det bästa headsetet med flest fördelar, men är absolut inte perfekt, och därmed inte ett givet val för alla.

Det är väldigt synd faktiskt. Hade dom inte gjort en så grov kompromiss med linserna så hade jag inte haft något att klaga på.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro