rekommendation kompakta ATX-chassin?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

rekommendation kompakta ATX-chassin?

Hej,
Nu är det snart dags att byta ut trotjänaren i signaturen. Ryzen 3900X/3700X kommer inhandlas. Nuvarande chassi är ett NZXT H440 som tjänat mig väl, men nu är det dags för något nytt och lite kompaktare.

Förutsättningar

+Jag söker ett kompaktare chassi, men det behöver inte vara superlitet.
+Eftersom utbudet av mATX moderkort är rejält tråkigt till AM4 så lutar det åt ATX .
+Mitt grafikkort är 2,5 slots och får därmed inte plats i de flesta ITX-chassin.
+Min enda lagring i den nya datorn kommer vara en M.2 NVME och en 2,5 SATA-ssd. Behöver därmed inte många platser för lagringsenheter
+Härdat glas på sidan är fint

Där har ni det - vad hade ni rekommenderat?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det ser intressant ut! Får kolla recensioner, Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Entusiast

Vill tillägga: Det är en ganska plastig fönstersida och luftflödet är inte det bästa. Det är perforerade sidor runtom men inte att jämställa med ett fläktgaller i genomsläpp. Annars gillade jag att bygga i syskonet Q300L mATX. Samma ytterstorlek. Grafikkortet går lite varmt men det beror ju på hur många fläktar du har. Överlag ett mycket trevligt chassi med smart tänk.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det finns ett vettigt moderkort till AM4 för mATX:
- Bra VRM, den ska ligga på 280A. Detta enligt Sweclockers: Tellus82 lista av VRMs för AM4-plattformen
- 2x M2-slots

Kombinera förslagsvis med:
Inet: NZXT H400i
Eller utan 'i', om du hellre slipper LEDs och CAM.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Osäker på storleken du vill ha men datorn jag har i min signatur är jag riktigt nöjd med, bra prestanda och kompakt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Osäker på storleken du vill ha men datorn jag har i min signatur är jag riktigt nöjd med, bra prestanda och kompakt

304an är mITX. 804an är däremot mATX och förmodligen ett bra val i kategorin.
Läs mer om den här:
Sweclockers: Test på Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

304an är mITX. 804an är däremot mATX och förmodligen ett bra val i kategorin.
Läs mer om den här:
Sweclockers: Test på Fractal Design Node 804

aha, aja då slår jag ändå ett slag för mITX, fick plats med allt jag ville och tar inte onödig plats

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tack alla för era rekommendationer och synpunkter.

@verdurakh - tyvärr får mitt grafikkort inte plats i de flesta ITX chassin då det tar upp 2,5~ expansionsplatser och ITX chassin bara har två st.

@Icecrystal - kanske bara jag som är pantad men jag får inte ut vilket mATX kortet som är vettigt är?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tack alla för era rekommendationer och synpunkter.

@verdurakh - tyvärr får mitt grafikkort inte plats i de flesta ITX chassin då det tar upp 2,5~ expansionsplatser och ITX chassin bara har två st.

@Icecrystal - kanske bara jag som är pantad men jag får inte ut vilket mATX kortet som är vettigt är?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, näe. Det är jag som missade att lägga till det!
Det är MSI B450M MORTAR TITANIUM.

Permalänk
Medlem

Meshify C

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Om du har en större budget och vill ha ett chassi som du kan använda om och om igen då det är flexibelt och håller hög kvalité, så titta på Cerberus X.

Det är världens minsta ATX chassi med endast 19,5 liter. Det är extremt flexibelt och beroende på hur du planerar ditt komponentval finns det många olika möjligheter. Du får plats med ATX nätdel, AIOs, fullstora grafikkort, mm.

http://www.sliger.com/products/cases/cerberus_x/

Här är några bilder på min dator;

Om du inte vill lägga dom pengarna så finns det framförallt bra chassin från InWin och Lian Li, dom håller generellt högre kvalité än många andra tillverkare.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Thermaltake V21 eller VT versionenom du gillar mer insyn. Dock begränsade till mATX men gott om plats för kylning, 35cm grafikkort och 5 expansionsplatser, magnetfilter men bäst av allt Modulära paneler.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår Define C, speciellt TG modellen då du tycker det är snyggt med fönster på sidan: https://www.inet.se/produkt/6902386/fractal-design-define-c-t... . Har själv haft en sån och det var ett riktigt snyggt, stiligt, kallt och välbyggt chassi.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Både @Fenrisulvfan och @aeig tips ser väldigt intressanta ut!

@aeig Ser jag det rätt när jag tycker det verkar som att ATX agg skymmer moderkortet/omöjliggör tornkylare i Cerberusen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Både @Fenrisulvfan och @aeig tips ser väldigt intressanta ut!

@aeig Ser jag det rätt när jag tycker det verkar som att ATX agg skymmer moderkortet/omöjliggör tornkylare i Cerberusen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är korrekt, ska du använda ATX nätdel så är det AIO som gäller.

Dock hade jag använt SFX och monterat i fram.

Har ett SF750 och det är mer än tillräckligt för mina komponenter, hade ett SF600 innan dess utan några konstigheter, bytte endast för jag behövde fler SATA kontakter.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED