Varför väljer många Mint eller Ubuntu framför Debian?

Permalänk
Medlem

Varför väljer många Mint eller Ubuntu framför Debian?

Skrivet av Eazy:

@Nima2001:
Linux Mint bygger på Ubntu (som i sin tur bygger på Debian). Det är nog därför det står Ubuntu.

Kernels ska man nog uppgradera. Är inte bara drivrutiner utan även säkerhetsfixar och och eventuella bugfixar.

Eftersom Mint bygger på Ubuntu som bygger på Debian unstable så kör jag Debian unstable.

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå vad som gör Ubuntu eller Mint annorlunda? Prestanda skiljer sig marginellt enligt

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-jul...

men där Debian vinner några fler benchmarks än Ubuntu.

Jag kan inte heller inse att Debian unstable är svårare att lära sig eller använda än Mint eller Ubuntu.

Mängden hjälp på nätet? Gissar att Ubuntu leder här men jag kan inte säga att jag saknat något för Debian heller. Vet inte hur det är för Mint. Dessutom kan jag för det mesta använda hjälp avsedd för Ubuntu; gissar att det fungerar bra åt andra hållet med.

Varför väljer folk derivaten?! Jag vet helt enkelt inte men är nyfiken på orsaken. Beskriv gärna hur ni resonerar kring det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hej, för min egen del blev det Ubuntu för att det är lättilgängligt, syns lite överallt och en distribution jag har hört talas om.
Den ser ut att fungera bra och jag har inget behov av att leta efter alternativ.
Mycket program, guider och information finns utformat för Ubuntu vilket gör det enkelt.

Så, jag valde det som för mig som verkade nklast och fungerade bra.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Samma anledning jag och brorsan kör pop OS idag istället för vanliga Ubuntu.
Det ger småsaker som tillsammans gör ett "bättre" operativsystem..
I detta fall pop shop, nyare kernel, grafikdrivrutin redan fixat, program för enkel programinstallation utanför pop shop, bättre window snapping osv. Osv.
Jag började med Debian för några år sedan men tyckte Ubuntu var mer out of the box klart redan vid installations stadie.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag provade Mint och Ubuntu när jag doppade fötterna i *nix värden första gången, och jag kör fortfarande ubuntu på mina datorer. Varför? Svårt att säga. Dels är/var det vad jag kände till som novis, Ubuntu har en massa bra supportforum osv, dels för att jag köpte en Laptop med Ubuntu ur lådan. Det var lättaste vägen

Skulle även säga att Debians insisterande på att inte ha några icke-open source mjukvaror by default är lite sämre för nybörjare (som jag förstått det, rätta mig om jag har fel). Visst, det är inte svårt att lägga till repo för codecs osv när man har använt linux ett tag, men när man börjar var det så skönt att det bara "fungerade". Nu använder jag Ubuntu av ren lathet. Jag har installerat det, det fungerar och jag hittar någorlunda i det. Jag tittar på att byta till något annat än rent Ubuntu för att slippa Gnome (fattar inte vad folk ser i det), men vad det blir vet jag inte än.

Permalänk
Medlem

Ubuntu och Mint ger en färdig svit med lite extra fluff som är extra uppskattat av nybörjare och vanliga användare. Debian kan serverar lite åt dig med, men en textbaserad installation skrämmer nog bort många som inte är entusiaster till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Exponering och tradition skulle jag tro är ganska goda anledningar.

Ubuntu är välkänt, det är ett namn som syns i "vanliga" kretsar mer än Debian. Börjar man köra en dist så finns det ju sällan anledning att byta om det erbjuder allt man vill ha och fungerar väl. Förutsatt att man först och främst är ute efter ett lättarbetat operativsystem och inte laborerar och så vidare. Men är man på den nivån så spelar det ingen roll, då väljer man ju den distribution som man vill testa, den som är nyast eller den som erbjuder en viss funktion.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är Linux världens "Windows" de blev populärt iom att de var väldigt "Ready to race" å där av många som väljer de som sin första Linux dist, men jag tror många nöjer sig där, för de funkar ju och tittar inte på något annat där efter, samt med tiden så har mycket tillkommit till Ubuntu. Man behöver inte mikkla själv så mycket.

Nu börjar andra distar komma ikapp på den fronten å allt blir mer å mer "plug-n-play" gällande program / app´s i andra distar, men Ubuntu har ett klart försprång.

Mint har jag inte sett på några år, men jag installerade Linux Mint 13 på min mors dator för många år sedan för att kunna köra samma hårdvara ett tag till.
Hon gillade Mint för de påminde om Windows XP / 7 som hon hade då.

jag själv kör Fedora 29 på min jobbdator, sen privat kör jag dualboot med Manjaro och tyvärr Win10 för jag har inte fått BFV att funka flawless i Manjaro ännu

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Hej, för min egen del blev det Ubuntu för att det är lättilgängligt, syns lite överallt och en distribution jag har hört talas om.
Den ser ut att fungera bra och jag har inget behov av att leta efter alternativ.
Mycket program, guider och information finns utformat för Ubuntu vilket gör det enkelt.

Så, jag valde det som för mig som verkade nklast och fungerade bra.

Oki, det fungerar och inget behov att leta vidare. Fullgott skäl.

Skrivet av infigo:

Samma anledning jag och brorsan kör pop OS idag istället för vanliga Ubuntu.
Det ger småsaker som tillsammans gör ett "bättre" operativsystem..
I detta fall pop shop, nyare kernel, grafikdrivrutin redan fixat, program för enkel programinstallation utanför pop shop, bättre window snapping osv. Osv.
Jag började med Debian för några år sedan men tyckte Ubuntu var mer out of the box klart redan vid installations stadie.

Småsaker kan defintivt ge en bättre upplevevelse. Pop OS hade jag dock inte hört talas om.

Skrivet av cheben:

Jag provade Mint och Ubuntu när jag doppade fötterna i *nix värden första gången, och jag kör fortfarande ubuntu på mina datorer. Varför? Svårt att säga. Dels är/var det vad jag kände till som novis, Ubuntu har en massa bra supportforum osv, dels för att jag köpte en Laptop med Ubuntu ur lådan. Det var lättaste vägen

Skulle även säga att Debians insisterande på att inte ha några icke-open source mjukvaror by default är lite sämre för nybörjare (som jag förstått det, rätta mig om jag har fel). Visst, det är inte svårt att lägga till repo för codecs osv när man har använt linux ett tag, men när man börjar var det så skönt att det bara "fungerade". Nu använder jag Ubuntu av ren lathet. Jag har installerat det, det fungerar och jag hittar någorlunda i det. Jag tittar på att byta till något annat än rent Ubuntu för att slippa Gnome (fattar inte vad folk ser i det), men vad det blir vet jag inte än.

Icke-open source ej per default kan nog vara ett hinder för en del, sant.

Själv kör jag LxQt och KDE, omväxlande, också för att slippa Gnome...

Skrivet av Hund:

Ubuntu och Mint ger en färdig svit med lite extra fluff som är extra uppskattat av nybörjare och vanliga användare. Debian kan serverar lite åt dig med, men en textbaserad installation skrämmer nog bort många som inte är entusiaster till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har grafisk installation sedan mycket länge!

Skrivet av MH25:

Exponering och tradition skulle jag tro är ganska goda anledningar.

Ubuntu är välkänt, det är ett namn som syns i "vanliga" kretsar mer än Debian. Börjar man köra en dist så finns det ju sällan anledning att byta om det erbjuder allt man vill ha och fungerar väl. Förutsatt att man först och främst är ute efter ett lättarbetat operativsystem och inte laborerar och så vidare. Men är man på den nivån så spelar det ingen roll, då väljer man ju den distribution som man vill testa, den som är nyast eller den som erbjuder en viss funktion.

Name recognition skall man inte underskatta! Det är fortfarande många som blir förvånade att iPhone har börjat tillverka datorer som heter Apple! Nej, jag skojar inte!

Skrivet av WDac:

Ubuntu är Linux världens "Windows" de blev populärt iom att de var väldigt "Ready to race" å där av många som väljer de som sin första Linux dist, men jag tror många nöjer sig där, för de funkar ju och tittar inte på något annat där efter, samt med tiden så har mycket tillkommit till Ubuntu. Man behöver inte mikkla själv så mycket.

Nu börjar andra distar komma ikapp på den fronten å allt blir mer å mer "plug-n-play" gällande program / app´s i andra distar, men Ubuntu har ett klart försprång.

Mint har jag inte sett på några år, men jag installerade Linux Mint 13 på min mors dator för många år sedan för att kunna köra samma hårdvara ett tag till.
Hon gillade Mint för de påminde om Windows XP / 7 som hon hade då.

jag själv kör Fedora 29 på min jobbdator, sen privat kör jag dualboot med Manjaro och tyvärr Win10 för jag har inte fått BFV att funka flawless i Manjaro ännu

Det var Debian som skapade Plug'n'play för Linux, viket var orsaken att Ubuntus grundare valde Debian som startpunkt.

Men, BFV skall ju fungera https://www.reddit.com/r/Amd/comments/a6aqve/battlefield_v_ru... Kan det vara Nvidia-spöket?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men, BFV skall ju fungera https://www.reddit.com/r/Amd/comments/a6aqve/battlefield_v_ru... Kan det vara Nvidia-spöket?

Varje gång origin eller BFV kommer med en update, å de räcker med en mindre Client update så blir de till å mecka igen, Lutris löser ofta problemen men jag får lägga ca 20-30 men när de sker samma kvällar som mina gubb polare är på G för att de är lediga från ungarna så bootar jag upp win10 å kör BFV.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Hur en distro presenteras har betydelse. Ubuntu marknadsförs på ett professionellt sätt av ett seriöst företag. Jämför hemsidorna så ser man vilken som ger bäst intryck. Ytligt att välja distro baserat på en hemsida kanske, men en nybörjare har inte så mycket annat att gå efter. ”Perception is reality.” Hur lätt man hittar på hemsidan har också betydelse. Hur lätt hittar man rätt iso-fil att ladda ner?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag tittar på att byta till något annat än rent Ubuntu för att slippa Gnome (fattar inte vad folk ser i det), men vad det blir vet jag inte än.

Finns många versioner:
https://ubuntu.com/download/flavours

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

De flesta spel som släpps till Linux är gjorda för att köras på just Ubuntu.

Jag började köra Ubuntu på ett jobb för länge sedan därför att det var den vanligaste distron där. Sen började jag köra det på en dator hemma eftersom jag var van vid det från jobbet. Jag använde en LTS-version av Ubuntu med Gnome 2 länge under Unity-tiden, även en tid efter att dess support gått ut.
Men det var inte hållbart, så jag provade några olika distros på en långsam netbook för att välja vilken jag skulle byta till. Gnome 3 var uteslutet. Cinnamon (Linux Mint) kändes slö på netbook:en.
Jag valde Ubuntu Mate eftersom den var mer responsiv, för spelstödet och för att jag var van vid Ubuntu och van vid Gnome 2 som Mate är baserad på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Ja det lutar mot en flavour av Ubuntu, Mint eller kanske Budgie. Provade Kubuntu ett tag med, men det kom inte överens med något i min dator/mig. Text såg riktigt förjävlig ut, men i övrigt gillade jag det visuellt/funktionsmässigt. Ser inte riktigt någon anledning att gå ifrån *buntu nu när jag är lite inkörd.

Använder FreeNas på min serverlåda, och det är så satans jobbigt när guider, råd och instruktion sådär bara nästan fungerar, men inte helt och jag inte kan passa ihop de bitar som är felaktiga. Vill gärna undvika liknande situationer för mina "daily drivers" (ja, jag vet att det är bra mycket större skillnad på FreeBSD och linux än debian/ubuntu, men ändå!)

Permalänk
Datavetare

Kör enbart LTS-versioner av Ubuntu, privat primärt för att det fungerat väldigt bra i mer än tio år.

Körde Gentoo innan, kan inte säga att jag märkte någon relevant skillnad i prestanda vid bytet (men var väldigt skönt att slippa all kompilering när man ville installera nya saker...). Har testat Debian lite till och från. Kan absolut tänka mig Debian på en server, men tycker helt enkelt Ubuntu fungerar bättre out-of-the-box på skrivbordet (kör desktops på laptops & NUCs).

I jobbet finns en stor praktisk anledning: alla saker som behövs för utveckling är primärt testat med Ubuntu LTS -> minst strul att köra med det all programvara man är beroende av är testad ihop med.

I de fall man vill pressa ut maximal prestanda känns Docker + ClearLinux som det enklaste valet idag. I de flesta fall är vinsten försumbar med ClearLinux, men finns helt klart fall där det är en relevant fördel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vill ju påstå att Ubuntu garanterat inte hade varit vad det är idag utan Debian som grund.
Precis som SuSe troligtvis varit helt annorlunda, om ens existerat, om det inte varit för RedHats grogrund.

Jag tror att de flesta framgångsrika (hållbara -skall tilläggas)distros utgår från en stabil och ganska sakta föränderlig grund likt det Debian åstadkommer år efter år.
Debian är ofta primärvalet då det sannerligen är "universal" p.g.a. alla arkitekturer som stöds out of the box. Den har en mera långsam utvecklingstakt men de gör också ett bättre jobb att underhålla hela floran och se till att den hänger med.
Dock är Debian mer av en "raw-style", som kräver lite mer handpåläggning och förkunskap, den är i regel inte lika "mainstreamad" i förväg d.v.s. redo för kreti och pleti som skall dra igång en webbserver eller leka runt med containers, spela mm.

Något som förvånade mig extremt mycket är att Debian talar om att gå till Wayland och dumpa Xorg. Det trodde jag inte en såpass stabil distro ens skulle överväga i nuläget och allra minst Debian...
Fedora har förvisso redan gjort samma sak, men det är mer förståeligt då Fedora agerar försökskanin åt RHEL i mångt och mycket.
Förhoppningsvis gör Debians Wayland adoption så att fler och fler vågar förja deras pipa och därmed kommer utvecklingen det medför att ge Wayland ytterligare en välbehövd skjuts.
Det har ändå gått 10 år nu och det är väl bara en handfull distros, om ens det, som vågat prova på Wayland seriöst.
Tycker det är djärvt gjort av Debian att ta steget ut i det läget och leverera en käftsmäll åt "hönan och ägget" situationen som Wayland befinner sig i.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Vill ju påstå att Ubuntu garanterat inte hade varit vad det är idag utan Debian som grund.
Precis som SuSe troligtvis varit helt annorlunda, om ens existerat, om det inte varit för RedHats grogrund.

Jag tror att de flesta framgångsrika (hållbara -skall tilläggas)distros utgår från en stabil och ganska sakta föränderlig grund likt det Debian åstadkommer år efter år.
Debian är ofta primärvalet då det sannerligen är "universal" p.g.a. alla arkitekturer som stöds out of the box. Den har en mera långsam utvecklingstakt men de gör också ett bättre jobb att underhålla hela floran och se till att den hänger med.
Dock är Debian mer av en "raw-style", som kräver lite mer handpåläggning och förkunskap, den är i regel inte lika "mainstreamad" i förväg d.v.s. redo för kreti och pleti som skall dra igång en webbserver eller leka runt med containers, spela mm.

Något som förvånade mig extremt mycket är att Debian talar om att gå till Wayland och dumpa Xorg. Det trodde jag inte en såpass stabil distro ens skulle överväga i nuläget och allra minst Debian...
Fedora har förvisso redan gjort samma sak, men det är mer förståeligt då Fedora agerar försökskanin åt RHEL i mångt och mycket.
Förhoppningsvis gör Debians Wayland adoption så att fler och fler vågar förja deras pipa och därmed kommer utvecklingen det medför att ge Wayland ytterligare en välbehövd skjuts.
Det har ändå gått 10 år nu och det är väl bara en handfull distros, om ens det, som vågat prova på Wayland seriöst.
Tycker det är djärvt gjort av Debian att ta steget ut i det läget och leverera en käftsmäll åt "hönan och ägget" situationen som Wayland befinner sig i.

Wayland saknar det jag mest värdesätter på X:

Citat:

Is Wayland network transparent / does it support remote rendering?

No, that is outside the scope of Wayland. To support remote rendering you need to define a rendering API, which is something I've been very careful to avoid doing. The reason Wayland is so simple and feasible at all is that I'm sidestepping this big task and pushing it to the clients. It's an interesting challenge, a very big task and it's hard to get right, but essentially orthogonal to what Wayland tries to achieve.

Så det är säkert en orsak till att det inte accepterats i större omfattning. Nu ska det ju gå att trycka dit en "remote renderer" tex xorg, men då blir det kaka på kaka så varför då inte bara köra xorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Eftersom Mint bygger på Ubuntu som bygger på Debian unstable så kör jag Debian unstable.

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå vad som gör Ubuntu eller Mint annorlunda? Prestanda skiljer sig marginellt enligt

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-jul...

men där Debian vinner några fler benchmarks än Ubuntu.

Jag kan inte heller inse att Debian unstable är svårare att lära sig eller använda än Mint eller Ubuntu.

Mängden hjälp på nätet? Gissar att Ubuntu leder här men jag kan inte säga att jag saknat något för Debian heller. Vet inte hur det är för Mint. Dessutom kan jag för det mesta använda hjälp avsedd för Ubuntu; gissar att det fungerar bra åt andra hållet med.

Varför väljer folk derivaten?! Jag vet helt enkelt inte men är nyfiken på orsaken. Beskriv gärna hur ni resonerar kring det här.

När jag ville köra AMD Open-CL på mitt Radeon kort så fanns det bara Ubuntu och Redhat att välja på. Hittade nån på nätet som gjort ett försök att porta koden till andra distar men verkade buggigt. Så tog den enkla vägen och installerade Ubuntu på den burken.

Samma med många andra program - enklare installera på Ubuntu och bättre om man inte gillar att fippla så mycket.

Permalänk
Medlem

Debian är inte särskilt användarvänligt, och mycket svårare att få tag på nyare program vara till. Vill du ha något snabbt som det är enkelt att installera nyare programvara på så rekommenderar jag starkt avarter av Arch t.e.x Manjaro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ubuntu LTS är baserat på Debian Testing och i övriga icke LTS är baserat på Debian Unstable om jag inte har fel. Ububntu har ju polerat vidare på koden innan de presenterar den så det är ju lite av en sanning med modifikation.

Ubuntu skulle jag inte vilja använda själv. När de hade Unity som sin DE så sålde de användares sökningar i Unity till Amazon med flera. Så sökte du efter ett program för att starta det så fick du upp reklamprodukter som liknade programmets namn. Detta togs sedermera bort och jag tror inte Unity ens finns längre bortsett från att någon säkert gjort en fork av skräpet.

En stor anledning till att Linux Mint och Ubuntu har så stor användarskara är nog att de förpaketerat propeitära drivrutiner till t.ex. grafikkort och gjort ett fint gui att installera dessa enkelt. Tar du Debian som inte vill hålla på med propietära saker så får man böka rätt mycket med att lägga till repos och när du fått in dem så efter att du lyckas installera dem är det fifty/fifty om det fungerar. Man ska inte heller förvänta sig glada miner på Debians forum. Surare folk på ett forum får man leta efter. Ubuntus forum är däremot en glädje att gå till, och det saknar jag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Wayland saknar det jag mest värdesätter på X:

Så det är säkert en orsak till att det inte accepterats i större omfattning. Nu ska det ju gå att trycka dit en "remote renderer" tex xorg, men då blir det kaka på kaka så varför då inte bara köra xorg.

Det har du helt rätt i, jag lär troligtvis inte gå över till Wayland än på ett tag av liknande skäl, Remote rendering är verkligen hel-najs och en funktion jag använt mig av mycket under min linuxkarrär.

Samtidigt lär vi ju ändå få ta tag i problemet någon gång och det verkar vara det som Debian nu går i bräschen för.
Wayland lär troligtvis, sett till dagsläget, vara framtidens displayserver och protokoll då det är överlägset mycket snabbare, modernare och troligtvis även säkrare än X.
Nackdelen med X är att det hunnit växa sig såpass kompetent och mångsidigt över åren att det är svårt att ersätta med endast ett protokoll utan att få den enorma komplexitet som X idag dras med.
Det är t.ex. inte rekommenderat att ha X servern installerat på servrar då X-protokollet anses vara en grav säkerhetsrisk. Tunnlar du t.ex. X via SSH antar jag att det blir mindre problem med den biten då SSH bidrar med kryptering av överföringen i sig.

En tanke är ju att om Wayland blir en de-facto standard kommer det säkert finnas någon/några som bestämmer sig för att försöka sig på en Wayland-fork som kanske till och med har de funktionerna inkluderat.
Alternativ är ju det som Open Source världen annars brukar vara mycket duktiga på att erbjuda, dock har det varit skralt med större inititativ på display server fronten de senaste 20 åren.
Men om X får leva kvar som tillägg för Wayland, p.g.a. legacy tillämpningar, där det behövs kan jag nog leva med det också.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Man ska inte heller förvänta sig glada miner på Debians forum. Surare folk på ett forum får man leta efter. Ubuntus forum är däremot en glädje att gå till, och det saknar jag.

Vilket Debian-forum syftar du till här? http://forums.debian.net ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Ubuntu LTS är baserat på Debian Testing och i övriga icke LTS är baserat på Debian Unstable om jag inte har fel. Ububntu har ju polerat vidare på koden innan de presenterar den så det är ju lite av en sanning med modifikation.

Ubuntu skulle jag inte vilja använda själv. När de hade Unity som sin DE så sålde de användares sökningar i Unity till Amazon med flera. Så sökte du efter ett program för att starta det så fick du upp reklamprodukter som liknade programmets namn. Detta togs sedermera bort och jag tror inte Unity ens finns längre bortsett från att någon säkert gjort en fork av skräpet.

En stor anledning till att Linux Mint och Ubuntu har så stor användarskara är nog att de förpaketerat propeitära drivrutiner till t.ex. grafikkort och gjort ett fint gui att installera dessa enkelt. Tar du Debian som inte vill hålla på med propietära saker så får man böka rätt mycket med att lägga till repos och när du fått in dem så efter att du lyckas installera dem är det fifty/fifty om det fungerar. Man ska inte heller förvänta sig glada miner på Debians forum. Surare folk på ett forum får man leta efter. Ubuntus forum är däremot en glädje att gå till, och det saknar jag.

Det är nog så att varken Ubuntu eller Debian polerar eller tweakar enskilda program i någon större omfattning. Ubuntu hämtar dem från Debian rakt av som också hämtar koderna från sin upstream. När man har 53 000 program finns det inte riktigt tid för djupare optimering.

För att få tillgång till nVidia-drivrutiner lägger man till "non-free". That's it.

https://linuxconfig.org/how-to-install-nvidia-driver-on-debia...

Det har fungerat på första försöket för mig, hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det är nog så att varken Ubuntu eller Debian polerar eller tweakar enskilda program i någon större omfattning. Ubuntu hämtar dem från Debian rakt av som också hämtar koderna från sin upstream. När man har 53 000 program finns det inte riktigt tid för djupare optimering.

I Debianpaket skall man även vidarebefordra sina ändringar uppströms - Allt för att inte ha Debian-specifika ändringar och för att hela gemenskapen skall komma till gagn av eventuella ändringar, både uppströms och nedströms. Därför blir det inte särskilt mycket Debian-specifika ändringar, i alla fall inte under någon längre tid.

Dessutom kan ju tilläggas att om man inte har tid att vara paketansvarig bör man ge upp sitt paket och låta någon annan ta hand om det.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Samma anledning jag och brorsan kör pop OS idag istället för vanliga Ubuntu.
Det ger småsaker som tillsammans gör ett "bättre" operativsystem..
I detta fall pop shop, nyare kernel, grafikdrivrutin redan fixat, program för enkel programinstallation utanför pop shop, bättre window snapping osv. Osv.
Jag började med Debian för några år sedan men tyckte Ubuntu var mer out of the box klart redan vid installations stadie.

Bytte idag till Pop OS då jag blev trött på windows.

Funkar sjukt bra hittils även med nya ryzen, känns mer snappy på något sätt, har du något tips för en application man kan se temperaturen med? Använder mig utav Vitals atm men den visar tyvärr inte temperaturen för CPUn.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Vilket Debian-forum syftar du till här? http://forums.debian.net ?

Det stämmer.Otrevligt bemötande där jag varit tvungen att säga till. Hänt flera gånger. Jag kanske haft otur.

Skrivet av sAAb:

Det är nog så att varken Ubuntu eller Debian polerar eller tweakar enskilda program i någon större omfattning. Ubuntu hämtar dem från Debian rakt av som också hämtar koderna från sin upstream. När man har 53 000 program finns det inte riktigt tid för djupare optimering.

För att få tillgång till nVidia-drivrutiner lägger man till "non-free". That's it.

https://linuxconfig.org/how-to-install-nvidia-driver-on-debia...

Det har fungerat på första försöket för mig, hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pratar inte om polering av enskilda program.

Angående Nvidia. Har gjort precis efter guiden på Debians wiki och den ser ungefär lika dan ut som det du länkade till. Detta var för Debian Testing. Jag möttes av en svart skärm. Det behövdes handpåläggning av xorg.conf för att lösa det, så det är inte alltid så enkelt som du säger.

Jag har använt Debian i ca 15 år och under tiden då Nvidias drivrutinpaket hette nvidia-glx hade jag aldrig några problem med installation. Vet inte vad som förändrats efter de bytte namn på paketet, men det har varit svårare att installera dem. Har försökt på ett par olika datorer utöver min.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ubuntu och Mint ger en färdig svit med lite extra fluff som är extra uppskattat av nybörjare och vanliga användare. Debian kan serverar lite åt dig med, men en textbaserad installation skrämmer nog bort många som inte är entusiaster till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Enig.

Sedan är support/hjälp lättare att få för en mer etablerad variant.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

Bytte idag till Pop OS då jag blev trött på windows.

Funkar sjukt bra hittils även med nya ryzen, känns mer snappy på något sätt, har du något tips för en application man kan se temperaturen med? Använder mig utav Vitals atm men den visar tyvärr inte temperaturen för CPUn.

Se om följande länk hjälper dig.

https://askubuntu.com/questions/15832/how-do-i-get-the-cpu-te...

Du måste ha lm-sensors installerad oavsett. Om du vill ha en grafisk app (dvs program) så måste du fortfarande ha lm-sensors installerad eftersom de apparna läser av via lm-sensors.

Hur du använder set hittar du på https://www.youtube.com/results?search_query=lm-sensors+linux

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag jobbar heltid i Linux miljö men även om jag gillar linux väldigt mycket så vill jag att saker bara ska funka när jag är hemma, det räcker med problemlösning på jobbet. Därför kör jag Mint då jag upplever att teamet bakom mint verkligen bryr sig om detaljer och att lösa små-buggar istället för att bara utveckla en massa nya funktioner. Det gör Mint väldigt enkelt att använda och det strular sällan.

Sen kan jag inte riktigt se varför det skulle vara bättre att köra debian eftersom Ubuntu och Mint kommer därifrån. Redhat och CentOS kommer från Fedora men det betyder inte att det är bättre att köra Fedora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det stämmer.Otrevligt bemötande där jag varit tvungen att säga till. Hänt flera gånger. Jag kanske haft otur.

Jag pratar inte om polering av enskilda program.

Angående Nvidia. Har gjort precis efter guiden på Debians wiki och den ser ungefär lika dan ut som det du länkade till. Detta var för Debian Testing. Jag möttes av en svart skärm. Det behövdes handpåläggning av xorg.conf för att lösa det, så det är inte alltid så enkelt som du säger.

Jag har använt Debian i ca 15 år och under tiden då Nvidias drivrutinpaket hette nvidia-glx hade jag aldrig några problem med installation. Vet inte vad som förändrats efter de bytte namn på paketet, men det har varit svårare att installera dem. Har försökt på ett par olika datorer utöver min.

Visst har jag haft problem, men sedan Nvidia införde nvidia-detect så har jag inte haft liknande problem. Jag har inte heller behövt redigera i /etc/X11/xorg.conf heller. Får jag problem så raderar jag den, då nvidia-detect skapar en egen, optimerad för den hårdvara jag har. Jag ägnade timmar åt att optimera mus- och skärminställningar tidigare.; nu fungerar det automagiskt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Debian kan serverar lite åt dig med, men en textbaserad installation skrämmer nog bort många som inte är entusiaster till att börja med.

Hur länge sedan var det du installerade Debian? Textbaserad installation var det _länge_ sedan som Debian påtvingade dig.