Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Priserna på oculus.com är inkl svensk moms och frakt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad bra för visste inte helt om det skulle komma extra moms och frakt på det för att det är utanför Sverige men tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Väldigt smidigt att köpa ifrån deras egna hemsida iaf. Beställde min Rift S på en söndag, och hade den på torsdagen.
(Ska väl nämnas att jag hade fått den redan på onsdagen, men ändrade så att paketet gick till ett utlämningsställe, så tog en extra dag)

Vad bra tack för infon! Då tror jag det blir ett köp för mig där.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som vet gällande ansiktsskydd/covers till Oculus Rift: Vilka har ni köpt och varför? Känner att jag skulle behöva byta ut mitt originalskydd, eller i alla fall ha några extra till hands. Även om man rengör noggrannt känns det som ett hygeniskt val när flera personer vill testa på :P.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Skaffa ett tunnare. Större sweetspot och bättre fov

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Får inte igång doom vfr? Kör Steam versionen? Klagar på mitt roomscaleutrymme efter att ha laddat i 5 minuter! Måste starta steamvr innan spelet ens försöker ladda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag startar alltid SteamVR direkt. Då startar den i sin tur upp Oculus.
Därefter brukar det inte vara några problem att köra Steam VR program.
Har c:a 2x2 m att spela på.
Största problemet med Doom VFR är kontrollerna känns väldigt aviga.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Får du varningen att du har för liten spelarea? Svårt tro det skulle va därför de står något de kräver 2.5 meter minimum.

Jag har aldrig haft problem annars köra Rift med SteamVR bara doom VFR som strular.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fuskat med spelaren men de var inte det. Får testa med 2080 ti burken istället. Kräver Doom mycket utrymme?

Införskaffat Tetris Effect och Skyrim VR. Glömt bort mycket av Skyrim så inledningen kändes fräsch. Jag blir inte klok på rörelseschemat. Kör green motion och de är svårt hålla koll på hur jag ska vrida torson för att gå åt rätt håll.

Drygt att bågen också har pilen nockad åt fel håll för vänsterhänta. Att de inte tänkt på det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fuskat med spelaren men de var inte det. Får testa med 2080 ti burken istället. Kräver Doom mycket utrymme?

Införskaffat Tetris Effect och Skyrim VR. Glömt bort mycket av Skyrim så inledningen kändes fräsch. Jag blir inte klok på rörelseschemat. Kör green motion och de är svårt hålla koll på hur jag ska vrida torson för att gå åt rätt håll.

Drygt att bågen också har pilen nockad åt fel håll för vänsterhänta. Att de inte tänkt på det.

Doom kan du i princip sitta och spela så det ska inte vara några problem.
Lite moddning så slipper du teleport systemet med Man måste ändra lite filer bara.

https://www.youtube.com/watch?v=gOHJcJJ620g&t=

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De verkar ha lagt in smooth running i liret nu? Fick igång det på 2080 ti burken med pimax VR. Flöt bra på max. Körde med gamepad och det var som att lira i 2D plus möjlighet att teleportera. Avigt med händerna som inte gör som man vill dock skulle velat ha ett hack så jag kan använda oculus touch kontrollerna med pimaxen.

Ska se om det går att få igång HP Reverb sedan och dess handkontroller ska bara se om jag kommer bättre överens med skyrim och gamepad än med oculus touch jag testade igår.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Fuskat med spelaren men de var inte det. Får testa med 2080 ti burken istället. Kräver Doom mycket utrymme?

Införskaffat Tetris Effect och Skyrim VR. Glömt bort mycket av Skyrim så inledningen kändes fräsch. Jag blir inte klok på rörelseschemat. Kör green motion och de är svårt hålla koll på hur jag ska vrida torson för att gå åt rätt håll.

Drygt att bågen också har pilen nockad åt fel håll för vänsterhänta. Att de inte tänkt på det.

Hunnit prova Tetris Effect med Rift? Fungerar fint?

Jag köpte PSVR enbart för det spelet och lutar starkt åt att sälja denna och köpa spelet på PC istället. Men jag hoppas på en ren Oculus-version då jag hoppas på framtida stöd för både Rift och Quest. Lite för sugen så kan bli att jag trippeldippar en gång till i värsta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste sluta skriva på mobil. Autokorrekt fungerar sisådär. inte testat Rift blir reverb nästa sväng

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att testa VR och då Rift S för husfridens skull.
Men när man ska beställa från deras hemsida så blir ju priset €449, vilket känns dyrt om man jämför med $399. Kan man komma runt detta på något sätt, eller är det helt enkelt svensk moms som är skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Räkna på 1,25. Kronan är ju svag dessutom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Flytten är klar och Riften ska upp igen. Vad har ni hittat för enkla och framförallt snygga lösningar för att väggmontera en bakre sensor? Jag undviker helst att köpa prylar från Ebay/Amazon, har sett att det finns 3D-printade hållare där osv. men det känns overkill.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Quest kommer kunna köra Rift-spel i November: #18082050

Permalänk
Medlem

Rejäl rabatt på Chronos (87%, $5).
Bra spel om man gillar Dark Souls.

https://www.oculus.com/experiences/rift/929508627125435/

Permalänk
Medlem

Helt okay dock perspektivet gör inte formatet rättvisa men köpvärt oavsett.

Spanat lite efter adaptrar för mina VR lens lab linser till Rift s. Dock så får jag utmärkt anti sde filter och lite extra antialiasing utan linser. Jag får överlag bättre och mer förlåtande om än lite blurrigare bild utan linser. Närsynt runt 1.0 i synfel. Original Riften där gick det inte offra skärpa men finns lite buffert i Rift s.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hej igen... grabben får problem med Arizona Sunshine ibland att ljudet bara försvinner, spelet är köpt på steam… kan det bli konflikter ibland, eller vad beror det på?
Han säger nu att det kan hända vilket spel som helst... men det tar jag med nypa salt...
Han fick ett nytt trådlöst headset Steelseries Arctis i julklapp... kan det ha med det att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej igen... grabben får problem med Arizona Sunshine ibland att ljudet bara försvinner, spelet är köpt på steam… kan det bli konflikter ibland, eller vad beror det på?
Han säger nu att det kan hända vilket spel som helst... men det tar jag med nypa salt...
Han fick ett nytt trådlöst headset Steelseries Arctis i julklapp... kan det ha med det att göra?

Jag hade såna problem ibland i SteamVR, där det kunde krävas att jag startade spel 2 gånger för att få ljud. Minns inte exakt vad som orsakade det, men har för mig att det kan hjälpa att inte köra Beta-branchen av SteamVR. Samt i inställningarna se till att den ska växla mellan dator och headset när SteamVR öppnas och stängs.

Som sista utväg kan man använda t ex AutoHotkey för att göra snabbkommandon som växlar mellan vilken enhet som allt ljud ska gå till.

Permalänk
Medlem

Fick just låna en Rift av en polare som aldrig fått det att fungera, saknar en control (vänstra)
Någon som sitter på en sån i Stockholm/nacka området som man vill låna/hyra ut eller så? Vill testa att resten av riggen är ok innan man ev köper en ny uppsättning.
Sensor finns, just bara kontrollen som saknas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Fick just låna en Rift av en polare som aldrig fått det att fungera, saknar en control (vänstra)
Någon som sitter på en sån i Stockholm/nacka området som man vill låna/hyra ut eller så? Vill testa att resten av riggen är ok innan man ev köper en ny uppsättning.
Sensor finns, just bara kontrollen som saknas

Skickades från m.sweclockers.com

Testa något som inte kräver kontrollen (ex: Elite Dangerous)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Testa något som inte kräver kontrollen (ex: Elite Dangerous)

Tack, ska testa det.

Får "konfigurations fel saknas kontroller" när man startar Oculus panelen.. fått nån demoslinga att lira men utan att man kan göra nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@laukan82:
Kan kanske hoppa igång om du har någon xbox kontroller.
Följde med en sådan till Rift i början.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Sitter här med ett dilemma..
Hade precis tänkt beställa en Oculus Rift S, när jag upptäckte att min GPU enbart har 1 displayport!
Denna displayport tas upp av min monitor, Asus rog pg278q, som enbart har en displayport-anslutning.
Min GPU är Asus 1660 Ti Dual EVO.

Att köra med adapter HDMI(Eller DVI) från GPU till DP på skärmen, går det att få ut 1440p till skärmen? Kan kanske stå ut ett tag med 1440p 60hz, men helst inte behöva sänka upplösningen.

Mitt moderkort, MSI B450 Mortar MAX, har en displayport-utgång. Men det funkar väl inte att köra Rift S på GPU kombinerat med skärmen på moderkortet?

Känns bara så typiskt, varit sugen på VR länge nu och så inser jag att jag råkat köpa förmodligen det enda existerande 1660 ti med endast 1 displayport!

Är lite inne på att annars köpa en QUEST med link cable. Men dels blir det 800 kr dyrare och dels har jag redan kommit fram till att Rift S skulle passa mig bättre då jag enbart är intresserad av PCVR.
QUEST blir nån slags desperat lösning.

Vet inte hur mycket man kan få för ett begagnat 1660 Ti? Men sura pengar i förlust enbart för en displayport!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Sitter här med ett dilemma..
Hade precis tänkt beställa en Oculus Rift S, när jag upptäckte att min GPU enbart har 1 displayport!
Denna displayport tas upp av min monitor, Asus rog pg278q, som enbart har en displayport-anslutning.
Min GPU är Asus 1660 Ti Dual EVO.

Att köra med adapter HDMI(Eller DVI) från GPU till DP på skärmen, går det att få ut 1440p till skärmen? Kan kanske stå ut ett tag med 1440p 60hz, men helst inte behöva sänka upplösningen.

Mitt moderkort, MSI B450 Mortar MAX, har en displayport-utgång. Men det funkar väl inte att köra Rift S på GPU kombinerat med skärmen på moderkortet?

Känns bara så typiskt, varit sugen på VR länge nu och så inser jag att jag råkat köpa förmodligen det enda existerande 1660 ti med endast 1 displayport!

Är lite inne på att annars köpa en QUEST med link cable. Men dels blir det 800 kr dyrare och dels har jag redan kommit fram till att Rift S skulle passa mig bättre då jag enbart är intresserad av PCVR.
QUEST blir nån slags desperat lösning.

Vet inte hur mycket man kan få för ett begagnat 1660 Ti? Men sura pengar i förlust enbart för en displayport!

Vad jag förstått det som är det ingen större förlust att köra Oculus Quest trådlöst som PCVR via Virtual Desktop. T.o.m. bättre och mindre komprimerat än via Oculus link.

Då slipper du använda en Displayport

Har dock inget själv (än) så kan inte bekräfta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Vad jag förstått det som är det ingen större förlust att köra Oculus Quest trådlöst som PCVR via Virtual Desktop. T.o.m. bättre och mindre komprimerat än via Oculus link.

Då slipper du använda en Displayport

Har dock inget själv (än) så kan inte bekräfta det.

Jag köpte faktiskt en Quest. Måste vara topp 10 bästa pryl jag någonsin köpt. Sedan jag fick min Quest för en ~5-6 veckor sedan har jag inte spelat vanliga spel på plattskärmen en enda gång.

Virtual desktop fungerar fantastiskt. Såhär i efterhand är jag faktiskt glad att mitt grafikkort enbart hade en DP-port, som gjorde att jag till slut köpte en Quest. Friheten att kunna röra mig överallt i lägenheten. Spela slö-spel som Pokerstars, VRChat m.fl i soffan, eller snurra obehindrat runt 360 grader i spel som Pavlov. Det hade aldrig gått med en kabel hängandes från headsetet.

Det ska tilläggas att Virtual desktop inte riktigt når upp till 100% native PCVR. Emellanåt kan små artefakter/kompression pga video-stream (med betoningen på SMÅ) ses i grafiken, främst i rök som är genomskinlig eller findetaljiga miljöer som går mycket i samma färger. Kontrollerna laggar inte, men i väldigt snabba spel med stort fokus på precision som beat saber, kan det ibland kännas lite som man spelar under vatten. Svårt o förklara, lite gummibandseffekt på kontrollerna. Men i övriga spel är det inget man tänker på alls.

Detta är dock så små detaljer som i det stora sammanhanget av att slippa kabeln till headsetet blir betydelselösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Jag köpte faktiskt en Quest. Måste vara topp 10 bästa pryl jag någonsin köpt. Sedan jag fick min Quest för en ~5-6 veckor sedan har jag inte spelat vanliga spel på plattskärmen en enda gång.

Virtual desktop fungerar fantastiskt. Såhär i efterhand är jag faktiskt glad att mitt grafikkort enbart hade en DP-port, som gjorde att jag till slut köpte en Quest. Friheten att kunna röra mig överallt i lägenheten. Spela slö-spel som Pokerstars, VRChat m.fl i soffan, eller snurra obehindrat runt 360 grader i spel som Pavlov. Det hade aldrig gått med en kabel hängandes från headsetet.

Det ska tilläggas att Virtual desktop inte riktigt når upp till 100% native PCVR. Emellanåt kan små artefakter/kompression pga video-stream (med betoningen på SMÅ) ses i grafiken, främst i rök som är genomskinlig eller findetaljiga miljöer som går mycket i samma färger. Kontrollerna laggar inte, men i väldigt snabba spel med stort fokus på precision som beat saber, kan det ibland kännas lite som man spelar under vatten. Svårt o förklara, lite gummibandseffekt på kontrollerna. Men i övriga spel är det inget man tänker på alls.

Detta är dock så små detaljer som i det stora sammanhanget av att slippa kabeln till headsetet blir betydelselösa.

Kan bara säga hålla med.
Upptäckte själv hur fantastiskt det var med trådlöst och kör också VD en tid tillbaka.
Som du säger så är alla former av störningar otroligt få.
Beat saber känns "gummi" även med Link kabel så vill du ha ett Beat saber som känns tight och precist så köp Quest versionen det är det värt om man gillar det spelet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Jag köpte faktiskt en Quest. Måste vara topp 10 bästa pryl jag någonsin köpt. Sedan jag fick min Quest för en ~5-6 veckor sedan har jag inte spelat vanliga spel på plattskärmen en enda gång.

Virtual desktop fungerar fantastiskt. Såhär i efterhand är jag faktiskt glad att mitt grafikkort enbart hade en DP-port, som gjorde att jag till slut köpte en Quest. Friheten att kunna röra mig överallt i lägenheten. Spela slö-spel som Pokerstars, VRChat m.fl i soffan, eller snurra obehindrat runt 360 grader i spel som Pavlov. Det hade aldrig gått med en kabel hängandes från headsetet.

Det ska tilläggas att Virtual desktop inte riktigt når upp till 100% native PCVR. Emellanåt kan små artefakter/kompression pga video-stream (med betoningen på SMÅ) ses i grafiken, främst i rök som är genomskinlig eller findetaljiga miljöer som går mycket i samma färger. Kontrollerna laggar inte, men i väldigt snabba spel med stort fokus på precision som beat saber, kan det ibland kännas lite som man spelar under vatten. Svårt o förklara, lite gummibandseffekt på kontrollerna. Men i övriga spel är det inget man tänker på alls.

Detta är dock så små detaljer som i det stora sammanhanget av att slippa kabeln till headsetet blir betydelselösa.

Jag fick ju hem mitt igår och körde lite igår.
Första intrycket av Questen var att det inte såg ut att vara enorm skillnad på bilden jämfört med min gamla Vive jag hade för något år sen.
Dock är det ju skarpare men screendoor:en är ju ändå där.
Sen kändes ju trackingen sådär för kontrollerna när jag testade gunclub via steamvr, även om det kändes bättre i Alyx är det lite eftersläpande men när man kör en stund så slås man ändå av hur bra grafiken i det spelet är vilket innebär att man inte tänker på SDE efter ett tag.
Även kontrollerna fungerade helt ok när man kommit in i det.

Jag har planer på att köpa en bunt spel, om de finns i oculus store blir det där, även kanske spel jag gillar från steam VR som superhot å gunclub för att få så bra känsla som möjligt, ska kolla hur stor skillnad det är i grafik innan dock.

Alyx å Boneworks å lite mer krävande spel kör jag via steam då de bara finns där

Trådlöshet är helt sjukt nice också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Jag fick ju hem mitt igår och körde lite igår.
Första intrycket av Questen var att det inte såg ut att vara enorm skillnad på bilden jämfört med min gamla Vive jag hade för något år sen.
Dock är det ju skarpare men screendoor:en är ju ändå där.
Sen kändes ju trackingen sådär för kontrollerna när jag testade gunclub via steamvr, även om det kändes bättre i Alyx är det lite eftersläpande men när man kör en stund så slås man ändå av hur bra grafiken i det spelet är vilket innebär att man inte tänker på SDE efter ett tag.
Även kontrollerna fungerade helt ok när man kommit in i det.

Jag har planer på att köpa en bunt spel, om de finns i oculus store blir det där, även kanske spel jag gillar från steam VR som superhot å gunclub för att få så bra känsla som möjligt, ska kolla hur stor skillnad det är i grafik innan dock.

Alyx å Boneworks å lite mer krävande spel kör jag via steam då de bara finns där

Trådlöshet är helt sjukt nice också!

Jag rekomenderar att alla spel som finns på Quest store köper du där, du nämnde tex SuperHot. Finns imo ingen anledning att köpa PC versionen, om den nu inte skulle vara väldigt mycket billigare men det måste väll vara typ gratis då
Boneworks finns faktiskt på Oculus store (PC).

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc