Mina kompisar kan inte joina.

Permalänk
Skrivet av llxt:

Det är tekniskt omöjligt. Det är miljoners miljoner som använder dessa adresser lokalt i sitt hemanätverk. Inget som kommer att fungera utanför ditt nätverk.

Men jag vet att det finns en lokal ipv4 och en publik ipv4. Min publika ipv4 börjat på 85 min lokala som jag öppnar serverar med i Norrköping börjar på 192. Vet dock inte om det är. 168 efter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

@Eptk: Ja många som inte vet vad de ska göra av sig själva. Nu när fragibite är dött kanske fler hittat hit också.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men jag vet att det finns en lokal ipv4 och en publik ipv4. Min publika ipv4 börjat på 85 min lokala som jag öppnar serverar med i Norrköping börjar på 192. Vet dock inte om det är. 168 efter

Skickades från m.sweclockers.com

Den publica IP adress du får från nätverket där servern står skall användas för att ansluta till servern. Som tidigare nämnts så måste du även ha gjort en ev. portforward.

Permalänk
Skrivet av llxt:

Den publica IP adress du får från nätverket där servern står skall användas för att ansluta till servern. Som tidigare nämnts så måste du även ha gjort en ev. portforward.

Men iallafall den ip adressen jag har använt innan börjar på 192

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men iallafall den ip adressen jag har använt innan börjar på 192

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Du har inte använt 192 adressen för att ansluta till en server i en annan stad.

Permalänk
Skrivet av llxt:

Nej. Du har inte använt 192 adressen för att ansluta till en server i en annan stad.

Det finns Lokalt ethernet och Wireless LAN adapter i cmd. Jag har tagit Wireless LAN adapter innan. Och den börjar på 192.168. Så jag har inte tagit lokalt 192.168

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Det finns Lokalt ethernet och Wireless LAN adapter i cmd. Jag har tagit Wireless LAN adapter innan. Och den börjar på 192.168. Så jag har inte tagit lokalt 192.168
Skickades från m.sweclockers.com

Va?

"Wireless LAN adapter" ger dig inte din publika IP. Har du testat det som nämnst tidigare? Dvs. https://www.whatsmyip.org/

Permalänk
Medlem

När jag satte upp en minecraft server till brorsan på en Raspberry häromveckan:

1) Ladda ner server.jar
2) Ändra false -> true i eula.txt
3) Kör jar-filen
4) Gå in på whatsmyip eller motsvarande, kopiera IPn du får (det är din PUBLIKA IP) och ge till polarna
5) Gå in i routern (ex 192.168.0.1 eller motsvarande), öppna upp rätt port (den OP nämner i första inlägger låter rätt men 99% säker) och PEKA inkommande trafik till serverns INTERNA IP, dvs dess 192.168.*.*-IP (jag band raspberryns mac-adress till en fast intern IP så inte en mobil eller nåt råkar få trafiken)
6) När servern laddad upp kartan (på raspberryn tar det någon minut eller två) ge den PUBLIKA IPn till polarna.

Funkade på första försöket. Har inte minecraft själv så har inte testat om det går connecta internt, men om det fungerar som med putty så ska det inte gå (då jag ex använder en intern IP på arbetsdatorn i hemmet och en extern IP på mobilen när jag är ute på vift).

7) Bonussteg, gå in på en gratis DNS service och regga macluc.freedns.com eller vad de nu heter nuförtiden. Gör ett autostart-script på servern (om den är dedikerad dvs) som pollar en whatsmyip-service, använd svaret från den (då den svarar med din publika IP, kollar du vilken IP servern har är den intern), och uppdatera din freedns-service med den nya publika IPn. Gjorde detta via loopia när jag hade dom för några år sedan, vägra betala för hosting när man har raspberrys liggande, men borde funka med gratisalternativ som har APIn man kan leka med. Nu kan dina polare alltid hitta servern även om du får ny publik IP.

Ett tips också är att inte ge så ruggigt korta svar till de som försöker hjälpa dig @Macluc123, det gör att det bara drar ut på tiden tills du får rätt hjälp. Försök hjälpa dom som försöker hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av Macluc123:

Det finns Lokalt ethernet och Wireless LAN adapter i cmd. Jag har tagit Wireless LAN adapter innan. Och den börjar på 192.168. Så jag har inte tagit lokalt 192.168

Skickades från m.sweclockers.com

Det du får upp i cmd är vilken hårdvara du har i systemet, o,h adresser till denna, osv. Någon annan får gärna fylla i med bättre tekniska detaljer.
Iallafall, du har alltså både wireless och ethernet i datorn. Båda kommer ge dig en 192.168-adress, och båda är interna. En adress som börjar med de siffrorna kan inte vars något annat en än intern adress. Punkt.
Det spelar alltså ingen som helst roll vilken av de du använder, det kommer inte att gå. Läs igenom vad folk har sagt och försök igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Det finns Lokalt ethernet och Wireless LAN adapter i cmd. Jag har tagit Wireless LAN adapter innan. Och den börjar på 192.168. Så jag har inte tagit lokalt 192.168

Skickades från m.sweclockers.com

Trådat nätverk & Trådlöst nätverk sitter inte i cmd.
Cmd är en en kommandotolk, dvs windows egna version av en terminal.
Du kan däremot skriva kommands i cmd och få fram information om t.ex. ditt nätverk.

Oavsätt om du sitter med trådat eller trådlöst nätverk hemma, så sitter du med ett lokalt IP
( förutsatt att du är ansluten till en router )
Dvs ett IP som oftast för många hemanvändare börjar på 192.168.x.x vilket är ett klass C nätverk, en del sitter även på klass B nätverk som oftast börjar på 172.16.x.x sen har vi klass A som jag sitter med som är t.ex. 10.0.x.x
du kan läsa mera här

För att nu dina vänner skall kunna spela med dig så behöver du öppna upp rätt portar i din router,
och även känna till vilket publikt IP du sitter med. Du kan se ditt IP här https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
och även verifiera att du öppnat upp rätt port för att minecraft skall vara tillgängligt för folk att ansluta till din server.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]