Vad heter låten/filmen-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Söker namnet på en skräckfilm som gjordes på 90-talet (tror jag) och handlar om en mördare som syr igen munnarna på sina offer etc och som i en scen blir upphängd i ryggen i en kedja själv.. dör...

nån som vet?

Låter väldigt mycket som Strangeland, från 1998 med Dee Snider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Låter väldigt mycket som Strangeland, från 1998 med Dee Snider.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Söker efter en EDM/electro/techno/step något låt på youtube. Jag minns inte hur den gick men de var lite nostalgi runt han så vill ha reda på han. En bit in efter "den bra biten" så var det lite vocals som jag störde mig på i alla fall.

DOCK minns jag att själva videon var typ en "live wallpaper" ungefär. Snöflingor flög omkring en mech typ spindelmech eller liknande med rött lysanda öga/ögon. När videon börjar är bilden suddig sen långsamt går den i fokus.
Får se om denna förklaring ringer någon klocka hos någon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tja,
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag gör ett försök här.
Lyssnade på mycket svensk rap under 2007 på whoa och frizon osv.
Vill minnas att det fanns en kille som hette "wini" som släppte en låt som heter "December" eller "Decembernatt", han släppte den som mp3 och fri för nerladdning, finns det någon vänlig själ som har kvar den låten och som kan ladda upp den här så att man kan få uppleva lite nostalgi igen?
Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Letar efter en variant på O Fortuna, på baksidan så stog det bara en artist på den låten har jag för mig som hette D- någonting.
Den låg på andra spåret på andra skivan av två. Skivomslaget är svart med robot pirayor på och heter (tror jag) något i stil med Trance 2 eller Techno 2
Har skivan skälv men kan inte hitta den tyvärr.

Edit: Även denna låten fins med på skivan, spår 4 tror jag det var https://youtu.be/Gs2ocwf8gaM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Letar efter en variant på O Fortuna, på baksidan så stog det bara en artist på den låten har jag för mig som hette D- någonting.
Den låg på andra spåret på andra skivan av två. Skivomslaget är svart med robot pirayor på och heter (tror jag) något i stil med Trance 2 eller Techno 2
Har skivan skälv men kan inte hitta den tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske Tiesto? https://www.youtube.com/watch?v=Bag_VKWdC3g

Permalänk
Medlem

Nä inte rätt. Men ändå bra ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Finns oändligt många remixer, men låten heter Carmina Burana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Letar efter en låt jag endast hört ett par gånger på di.fm i "big room house" streamen.
Det är en ung tjej som sjunger nått i stil med "where i come from, this is where i come from".
Kommer tyvärr inte ihåg mer av texten...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Hittade själv, till slut

Bör höras, iaf av er som gillar House, EDM vocal trance

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Söker efter ca 20 år gammal låt, elektronisk "indisk" stil.

Det är nån form av elektronisk stil, typ Safriduo. Vid ett ställe i låten tystnar musiken och 2 olika röster nynnar/pratar något på indiska?. Den första med ljusare röst och den andra lite mörkare. Efter ett tag synkas musiken ihop med "nynnandet".

"Taka, taka, tej! Taka taka tej tej! Taka tej tej ta! Tega, tega, tung! Tega tega tung tung! Tega tung tung tej"

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Letar efter en variant på O Fortuna, på baksidan så stog det bara en artist på den låten har jag för mig som hette D- någonting.
Den låg på andra spåret på andra skivan av två. Skivomslaget är svart med robot pirayor på och heter (tror jag) något i stil med Trance 2 eller Techno 2
Har skivan skälv men kan inte hitta den tyvärr.

Edit: Även denna låten fins med på skivan, spår 4 tror jag det var https://youtu.be/Gs2ocwf8gaM

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara "The Rush - Marcel Kaper and Martijn Cornelissen" även känd som "Sensation White 2004 Anthem"?
https://www.youtube.com/watch?v=TMu-sV9qaxY

Och en liten bonus:
https://www.youtube.com/watch?v=OiqfGVmBD6U

Permalänk
Medlem

Började tänka på denna https://www.youtube.com/watch?v=vTIIMJ9tUc8
inte det du sökert men en klassiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Det är nån form av elektronisk stil, typ Safriduo. Vid ett ställe i låten tystnar musiken och 2 olika röster nynnar/pratar något på indiska?. Den första med ljusare röst och den andra lite mörkare. Efter ett tag synkas musiken ihop med "nynnandet".

"Taka, taka, tej! Taka taka tej tej! Taka tej tej ta! Tega, tega, tung! Tega tega tung tung! Tega tung tung tej"

Tacksam för svar!

Det finns en låt på Akira-ost som låter mycket likt den "lyriken" men jag kan inte låttitlarna. Har hört flera liknande inom just anime...

https://youtu.be/HB6Ch_VAfIk

denna är bara ett exempel, men du borde kunna känna efter om detta är på rätt spår eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

20 år gammalt, elektroniskt och indisk stil ... måste ju vara Dr Bombay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@Evolved

Sammanfogade din tråd med "Vad heter låten/filmen"-samlingstråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

20 år gammalt, elektroniskt och indisk stil ... måste ju vara Dr Bombay.
https://www.youtube.com/watch?v=FTqgpQJkefo

Som info så spelar Dr Bombay i Öregrund ikväll den 20/7, om du är sugen på att uppleva gamla indiska toner i hip hop style. 😀

https://www.ticketmaster.se/event/-dr-bombay-till-hummelgrund...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Som info så spelar Dr Bombay i Öregrund ikväll den 20/7, om du är sugen på att uppleva gamla indiska toner i hip hop style. 😀

https://www.ticketmaster.se/event/-dr-bombay-till-hummelgrund...

Mycke kult är han ju men jag ska nog kolla på Erik Gadd, Timbuktu och Molly Sanden idag för det är de som spelar idag på Fallens dagar, i morrn så får det bli Smith & Thell och Linnea Henriksson med Symfoniorkestern.
Det är ju lite mer cykelvänligt avstånd och man behöver inga biljetter så jag rullar in dit för att spela Turf och höra på dem i helgen för att få lite motion och kultur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Warner Home Video

Här kommer en riktig multi-nöt för er att knäcka!
Jag har blivit besatt av att skapa en remastrad version av den klassiska Warner Home Video-intron som fanns på alla hyrfilmer på VHS(Oldschool) från Warner. Även om jag såg bisarrt mycket film på 90-talet så finns det fortfarande ett par luckor. Därför önskar jag mig er hjälp med att identifiera de sista klippen.

Så här långt har jag kommit, men det saknas fortfarande ett par filmer som jag inte lyckats identifiera. Klippen är ganska lätta att hitta då de har väldigt låg kvalitet (från VHS) och är dessutom identifierade med en siffra uppe till vänster.

Jag har byggt ett Google-formulär med summering av alla klippen samt ett par screenshots från dem. Men det går naturligtvis att svara direkt i tråden också. Formuläret hittar ni här: Google Forms

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kollar nu... Jag känner inte igen själva warner home introt alls måste jag erkänna

Klipp #1 kan mycket väl vara Steve McQueen, men svårt att säga säkert. Något med rynkan vid tinningen och hårstilen får mig att tänka på nån annan mindre känd 60-70-tals skådis som jag inte kommer på namnet på
*edit4* Richard Jaeckel är det nog jag tänker på! ... men är långt från säkert jag är på rätt spår.

Klipp #2 måste vara Karen Allen.
Gissar bara, men skulle kolla upp filmen Until september om jag vore dig. Verkar vara nått romantiskt med parisresor osv, vilket passar hela den där "springa och möta någon efter lång frånvaro" snutten från klippet.

*edit*

Klipp #3 var inte enkelt. Generisk action liksom. Jag fick någon Delta Force vibb men kan mycket väl vara fel.

Klipp #4 kan jag inte ens lista ut vilken skådis det är. Tänkte Armand Assante ett tag, men tror det är någon med mindre distinkt utseende.

Klipp #5 är inte Mel Brooks är jag rätt säker på... Det kan kanske vara Carl Reiner från filmen nedan

Klipp #6 tyckte jag kändes väldigt mycket som Burt Reynolds, och när jag tog en koll på bilder på honom på IMDB, så hittade rätt film utifrån kläderna
Kolla upp filmen The end. https://www.imdb.com/title/tt0077504/

*edit2*
Klipp #8 fick jag vibbar av en ung Tommy Lee Jones, och jag tror banne mig det är rätt!
Kolla understa bilden här från omslaget till filmen The Betsy.
https://www.imdb.com/title/tt0077228/mediaviewer/rm3096330752
Samma frisyr, kläder och tjej tror jag.

*edit3*
Jo #9 måste vara Frisco kid. Har inte heller sett den, men kan inte vara något annat (det där måste vara Gene Wilder)

#10 och 11 verkar vara samma film. Inget jag känner igen alls, men borde vara så distinkt att någon gör det

#12 tror jag kommer från en tidig actionscen i Polisskolan 2... (Mahoney jagar den där killen med sin fyrhjuling eller nått sånt - den väckte ett minne, men det är vagt) ... vilket verkar vettigt för klippen efter är väl också från den filmen?

#13 hade jag också gissat på Desperately seeking Susan, men efter lite koll på IMDB så tror jag det är Vision quest.
Kolla den här bilden tex:
https://www.imdb.com/title/tt0090270/mediaviewer/rm3275768832

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kollar nu... Jag känner inte igen själva warner home introt alls måste jag erkänna

Klipp #1 kan mycket väl vara Steve McQueen, men svårt att säga säkert. Något med rynkan vid tinningen och hårstilen får mig att tänka på nån annan mindre känd 60-70-tals skådis som jag inte kommer på namnet på
*edit4* Richard Jaeckel är det nog jag tänker på! ... men är långt från säkert jag är på rätt spår.

Klipp #2 måste vara Karen Allen.
Gissar bara, men skulle kolla upp filmen Until september om jag vore dig. Verkar vara nått romantiskt med parisresor osv, vilket passar hela den där "springa och möta någon efter lång frånvaro" snutten från klippet.

*edit*

Klipp #3 var inte enkelt. Generisk action liksom. Jag fick någon Delta Force vibb men kan mycket väl vara fel.

Klipp #4 kan jag inte ens lista ut vilken skådis det är. Tänkte Armand Assante ett tag, men tror det är någon med mindre distinkt utseende.

Klipp #5 är inte Mel Brooks är jag rätt säker på... Det kan kanske vara Carl Reiner från filmen nedan

Klipp #6 tyckte jag kändes väldigt mycket som Burt Reynolds, och när jag tog en koll på bilder på honom på IMDB, så hittade rätt film utifrån kläderna
Kolla upp filmen The end. https://www.imdb.com/title/tt0077504/

*edit2*
Klipp #8 fick jag vibbar av en ung Tommy Lee Jones, och jag tror banne mig det är rätt!
Kolla understa bilden här från omslaget till filmen The Betsy.
https://www.imdb.com/title/tt0077228/mediaviewer/rm3096330752
Samma frisyr, kläder och tjej tror jag.

*edit3*
Jo #9 måste vara Frisco kid. Har inte heller sett den, men kan inte vara något annat (det där måste vara Gene Wilder)

#10 och 11 verkar vara samma film. Inget jag känner igen alls, men borde vara så distinkt att någon gör det

#12 tror jag kommer från en tidig actionscen i Polisskolan 2... (Mahoney jagar den där killen med sin fyrhjuling eller nått sånt - den väckte ett minne, men det är vagt) ... vilket verkar vettigt för klippen efter är väl också från den filmen?

#13 hade jag också gissat på Desperately seeking Susan, men efter lite koll på IMDB så tror jag det är Vision quest.
Kolla den här bilden tex:
https://www.imdb.com/title/tt0090270/mediaviewer/rm3275768832

Super! Ännu ett par bitar på plats.
Jag har märkt att det är väldigt få personer som kommer ihåg den där episka Warner Home Video-intron, jag som trodde att alla hyrde film, hela tiden.

Permalänk
Medlem

#1 känns james bond på något sätt - förmodligen en film innan 70-tal typ You Only Live Twice eller On Her Majesty's Secret Service - men jag gissar att det är kollat redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns oändligt många remixer, men låten heter Carmina Burana.

Nä, hela sviten heter "Carmina Burana", men den aktuella låten heter faktiskt "O Fortuna" (det finns 24 ytterligare i "Carmina Burana").

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

...
Läste fel...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nä, hela sviten heter "Carmina Burana", men den aktuella låten heter faktiskt "O Fortuna" (det finns 24 ytterligare i "Carmina Burana").

I stand corrected 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En uppdatering på min tidigare efterlysning.
Tack vare alla tips här, i formuläret och även från annat forum där jag postade frågan så är där betydligt färre hål i klippet nu. Har även uppdaterat videon med scrollande text på de ställen där det förekommer. Ser ut som nedan.

Saknar fortfarande klipp #1, #3, #4 och #7.
Stort tack till de som tog sig tid, och skulle ni råka känna igen något av de saknade klippen, tjoa till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Saknar fortfarande klipp #1, #3, #4 och #7.
Stort tack till de som tog sig tid, och skulle ni råka känna igen något av de saknade klippen, tjoa till!

Det här är väldigt minimalt hjälp, men jag kan iallafall konstatera att #1 inte är The spy who loved me (som ju är med i fler andra klipp) och #7 är inte City Heat.
(#1 kan ju vara en Bondrulle, men jag tvivlar - frisyren mm ser fel ut... Isåfall är det möjligen In her majestys service)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Edit: Har tydligen tittat fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Det är nån form av elektronisk stil, typ Safriduo. Vid ett ställe i låten tystnar musiken och 2 olika röster nynnar/pratar något på indiska?. Den första med ljusare röst och den andra lite mörkare. Efter ett tag synkas musiken ihop med "nynnandet".

"Taka, taka, tej! Taka taka tej tej! Taka tej tej ta! Tega, tega, tung! Tega tega tung tung! Tega tung tung tej"

Tacksam för svar!

Associerar fritt här, men det finns en låt som heter Chaiyya Chaiyya från bollywoodfilmen Dil Se.. (1998).

Remixades även för Spike Lee's Inside Man (2006).

Permalänk
Medlem

Söker en film vet bara slutet
Äldre film

En man letar efter någon person. Han hittar den som kidnappade men det enda sättet för honom att få veta vart personen är som han letar efter måste han uppleva samma öde. Kidnapparen säger att det är det enda sättet.

Slutar med att han vaknar upp i slutet levande begravd

Minns att kidnapparen var väldigt sliskig

Skickades från m.sweclockers.com