windows 10 brickad efter uppdatering.

Permalänk

windows 10 brickad efter uppdatering.

Hej pågar och töser. igår klickade jag på "update and shut down". Idag möts jag av denna bootloop. vad göra?Äre klippt?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hej pågar och töser. igår klickade jag på "update and shut down". Idag möts jag av denna bootloop. vad göra?Äre klippt?

https://youtu.be/Jcxj2wsOHHk

Lite mer information.
Hur länge har laddar / Startar ikonen visats, och har du SSD eller hårddisk som systemdisk?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ryck ur strömmen ur den när den bootar och starta sedan igen. Med lite tur går den då in i återställningsmenyn och där kan du prova starta senast fungerande konfiguration eller göra systemåterställning.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Lite mer information.
Hur länge har laddar / Startar ikonen visats, och har du SSD eller hårddisk som systemdisk?

som på filmen. laddar, försöker återställa tidigare winversion sen omstart. bilden som visas i början är en custom bios logga.
Ssd är systemdisk en crucial 750gb sata

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

som på filmen. laddar, försöker återställa tidigare winversion sen omstart. bilden som visas i början är en custom bios logga.
Ssd är systemdisk en crucial 750gb sata

Skickades från m.sweclockers.com

Ja godmorgon på mig. Såg det som en bild, noterade inte att det var en film. Nej då är något fel.

Kör du UEFI eller Legacy boot?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Ja godmorgon på mig. Såg det som en bild, noterade inte att det var en film. Nej då är något fel.

Kör du UEFI eller Legacy boot?

har testat bägge. återställt default i bios,stängt av fastboot osv. fastnar fortfarande efter win loggan. och stsrtar om direkt när den försöker reparera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Först - skapa en diskimage av disken innan du går vidare

dvs. kör ett varv med någon av clonezilla, macrium reflect free, g-parted ddrescue uppstartad på en sticka med en linux. mfl. på disken innan med en diskimage till en extern USB-disk (dessa bootas på USB-sticka) - är du osäker hur programmen fungerar prova på annan dator och oviktig disk tills du förstår hur det hela fungerar

Med uppstartningsbar linux på USB-sticka kan du hämta ut dina filer fast du inte får igång windows - men att skapa diskimage är första steget innan du gör något annat alls!!

Omständligt ? - tja, de flesta som förlorat en disk brukar anser jobbet och förlusterna av filerna är mycket värre, i alla fall efter man genomlevt sin första haveri - har man inte en backup/diskimage så kan varje räddningsförsök innebära att man kan förlora saker för alltid, med diskimage så laddar man bara tillbaka igen för nytt försök när de gamla räddningsförsöken gjort sörja av hela filsystemet...

---

Efter 3 misslyckade starter så brukar Windows gå i resev/återställningsläge till en tidigare återställningspunkt.

I ditt fall när det boot-loopar - prova att göra minst 3 _kall-starter_ med on-off knappen då det kan bete sig olika om det är varm eller kall start.

Annars blir det nog att ta hem en startbar ISO på win10 till en USB-sticka och köra reparation - men ett gått råd - gör en diskimagen på disken innan och/eller säkra att alla filer som ni är rädda om är utkopierade till annan media.

Titta under BIOS om det inte går att starta en windows i räddningsläge/reparation likaså att gå in i skyddad mode då den i det läget strippat bort så många drivrutiner den kan för en minsta fungerande mode ifall om det är någon drivrutin som strula - men diskimage först!!

Permalänk

@xxargs:

Tack för info, men det var bara systemdisken som bråkade, allt som ligger där kan installeras om.

Lyckades genom att återställa biosinst. till default, sen ställa in legacy only. Bootade med installationsmedium och valde "repair this pc".

Testade diverse alternativ men det var bara alternativet som avinstallerade senaste uppdateringen som fungerade.

Så nu har jag fått igång den igen. Har kört windows update felsökaren och det verkade som update hade ballat ur någon gång tidigare i veckan. Nu är allt grönt och jag skapade en ny återställningspunkt för disken.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

När windows update fuckade up för mig senast så ringde jag till microsoft support som mot förmodan var väldigt hjälpsamma, och löste problemet efter en liten stund.

Det är ju inget som kommer ut exakt statistik på men dom verkar ha haft massor med problem med uppdateringar, så dom verkade inte chockade över att detta hände min dator.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.