Permalänk
Avstängd

CPU VCCIO och System Agent voltage

Jag kör ett överklockat system på mitt Z-370F med en 8700K @ 5.2 GHz
tillsammans med 4 stickor G.Skill överklockade till 34000MHz

CPU core volt ligger på 1.420

Just nu ligger CPU VCCIO på 1.05000 och CPU system agent är på 1.07500
Detta är som sagt väldigt lågt som ni ser och ingenting har för närvarande
indikerat på att det skulle vara otillräckligt (ingen BSOD, ingen frysning etc).

Kör också två 1080Ti SLI (överklockade likaså) om detta har någon vikt till saken.

På vilket sätt kan man stresstesta VCCIO och System Agent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyIab:

Jag kör ett överklockat system på mitt Z-370F med en 8700K @ 5.2 GHz
tillsammans med 4 stickor G.Skill överklockade till 34000MHz

CPU core volt ligger på 1.420
Jag har för närvarande ingen riktlinje om vilka värden "VCCIO" och
"system agent voltage" bör ligga på i förhållande till dessa värden.

Just nu ligger CPU VCCIO på 1.05000 och CPU system agent är på 1.07500
Detta är som sagt väldigt lågt som ni ser och ingenting har för närvarande
indikerat på att det skulle vara otillräckligt (ingen BSOD, ingen frysning etc).

Kör också två 1080Ti SLI (överklockade likaså) om detta har någon vikt till saken.

På vilket sätt kan man stresstesta VCCIO och System Agent?

VCCIO och System Agent är för minnesöverklockning, de värdena som du har borde räcka för 3400mhz.
jag har minna VCCIO och System Agent på ca 1,25/1,20v med minnen på ett z390 i 4400mhz.
stresstesta med t ex memtest86 eller https://www.techpowerup.com/memtest64/

Permalänk
Avstängd

Bra info, ska då testa det i AIDA64 kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyIab:

Jag kör ett överklockat system på mitt Z-370F med en 8700K @ 5.2 GHz
tillsammans med 4 stickor G.Skill överklockade till 34000MHz

CPU core volt ligger på 1.420
Hur som haver - jag har för närvarande ingen riktlinje om vilka värden "VCCIO"
och "system agent voltage" bör ligga på i förhållande till dessa värden.

Just nu ligger CPU VCCIO på 1.05000 och CPU system agent är på 1.07500
Kör också två 1080Ti SLI (överklockade likaså) om detta har någon vikt till saken.

På vilket sätt kan man stresstesta VCCIO och System Agent?

VCCIO/VCCSA är minnesrelaterade spänningar och om de är för låga så bootar antingen inte datorn eller så får du minnesfel vid högre DDR-hastigheter typ 3200 och uppåt.
IO har med lanes (input/output) till pcie och DDR att göra och System Agent har med den integrerade minneskontrollern att göra.
Du kör dina spänningar väldigt nära nära stock (IO 0.95V, Sa 1.05V) och är allt stabilt finns det ingen anledning att höja dem.

Om du vill testa, kör HCI memtest, Memtest86 eller Prime95 blend/large fft's. Får du inga fel är du go. Får du fel så kan det vara cpu (om du överklockat eller överhettar), minnenas hastighet/timing och/eller får låga VCC's.

Hoppas det hjälper något.

Edit:

Oh, ett budskap värt att sprida:
Jag har märkt, särskilt på z390 platform men det kan gälla flera, är att vissa cpuer gillar inte hög IO/SA I det att minnena tränas sämre vid boot. Om du inte känner till vad det är, är minnesträning det som oftast tar lite tid när datorn inte bootar direkt till postskärmen utan är svart en liten stund. Där försöker moderkortet att få dina minnen att lira vid den hastighet du satt och vid de timings du satt genom att programmera in RoundTripLatency mellan stickor och IO-latency och lite andra obskyra timings. De påverkar prestanda rätt mycket faktiskt och de prollar jag testat på z370/390, även om stabiliteten kan bli bättre med höga IO/Sa-spänningar vid överklockning så har de tränat minnena dåligt vid boot och antingen missat den totalt och tagit failsafevärden eller satt höga IO/Rtl-latencies som påverkar prestandan väldigt negativt. På Asus moderkort kan man ställa 'IO Latency offset' uppåt och ge moderkortet lite bättre chans att träna minnena bättre men på Gigabyes Aorus Master exempelvis har man inte tillgång till den utan jag fick stänga av fast boot och boota flera gånger på lägre spänningar på både dram och VCC's tills de tränade bra och låsa alla de RTL's och IO's jag fick och därigenom skippa autoträning vid varje boot sedan. Det löste prestandsförlusten.
Vet ej, men det har skrivits väldigt lite om det på nätet generellt och det påverkar massor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PoXe:

VCCIO/VCCSA är minnesrelaterade spänningar och om de är för låga så bootar antingen inte datorn eller så får du minnesfel vid högre DDR-hastigheter typ 3200 och uppåt.
IO har med lanes (input/output) till pcie och DDR att göra och System Agent har med den integrerade minneskontrollern att göra.
Du kör dina spänningar väldigt nära nära stock (IO 0.95V, Sa 1.05V) och är allt stabilt finns det ingen anledning att höja dem.

Om du vill testa, kör HCI memtest, Memtest86 eller Prime95 blend/large fft's. Får du inga fel är du go. Får du fel så kan det vara cpu (om du överklockat eller överhettar), minnenas hastighet/timing och/eller får låga VCC's.

Hoppas det hjälper något.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, kan i och med detta anse att frågan blivit löst.
Edit: Kör stresstest redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyIab:

Tack PoXe - det spelar alltså ingen roll att mina grafikkort är kraftigt överklockade, utan det är bara minnesstickorna som drar nytta av detta?

Japp!

Skickades från m.sweclockers.com