Kör ni extra kylning på era M.2-diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Utan, men den körs via sata och inte nvme, så temperaturerna borde aldrig vara ett problem.

Du tänker att den har SATA’ns bra kylning...?

Permalänk
Medlem

660p, aldrig över 50c ...
Budget SSD levererar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tror det säkert har nämnts här flertal gånger, men se till att endast kyla minneskontrollern och inte minnesmodulerna. Det gör mer skada än nytta att kyla modulerna i någon form. De gillar värme, och åldras mycket snabbare om man försöker hålla dem svala vid drift. Klisterlappar som eventuellt kan sitta på dessa typer av enheter brukar ibland fungera som värmespridare för att fördela om värmen från kontrollern till modulerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cxod: ooh tusen tack för heads up, jag ska ta mig en titt på mina som har vart på i 6 månader. Jag pressar ju sällan mina diskar ändå, typ bara boot och öppna CS lol, men det vore ju mindre kul om det blev gegga överallt och dålig produkt av EK.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

Vad mäter ni temperatur med?
Har två 970 EVO på ett Asus Maximus XI Hero och använder Asus medskickade kylare, en slät aluplåt med kletmassa under. Enligt Hard Disk Sentinel ligger båda på 35 grader i idle och ca 42/43 under last.
Mätfel?

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Skrivet av Ignorante:

Vad mäter ni temperatur med?
Har två 970 EVO på ett Asus Maximus XI Hero och använder Asus medskickade kylare, en slät aluplåt med kletmassa under. Enligt Hard Disk Sentinel ligger båda på 35 grader i idle och ca 42/43 under last.
Mätfel?

när jag kopierade över win10 från 960evo till 970evo+ så var jag tvungen att byta slots för att få win10 att fungera.
(den kraschar om m.2 är i det innersta platsen. Fungerar bara i den där 960evo satt förr....konstigt?)

Det var inte lätt att hålla ett kort som var 80 grader++++

Så känn efter en test. Känn på flänsen och hur varm den är. Är den max 42 43 ska du knappt känna något värme alls.

Permalänk
Inaktiv

M.2 Är inte bra produkter, om man skall behöva modda produkterna.. toxisk marknad

Permalänk
Skrivet av Ignorante:

Vad mäter ni temperatur med?
Har två 970 EVO på ett Asus Maximus XI Hero och använder Asus medskickade kylare, en slät aluplåt med kletmassa under. Enligt Hard Disk Sentinel ligger båda på 35 grader i idle och ca 42/43 under last.
Mätfel?

Testa bench med magician. Mina gick upp till 57/61 vid load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 970 evo plus 1TB och en EKWB kylfläns som skall in i min nya burk. Funderar på att kapa kylflänsen så att den enbart täcker kontrollern och ramminnet på ssdn och lämnar lagringsminnet fritt, är detta en bra idé? Alla källor säger ju i princip att kontrollern behöver kylning då den värme throttlar medans minnet ej skall kylas för bäst hållbarhet

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Har en Samsung 970 evo plus 1TB och en EKWB kylfläns som skall in i min nya burk. Funderar på att kapa kylflänsen så att den enbart täcker kontrollern och ramminnet på ssdn och lämnar lagringsminnet fritt, är detta en bra idé? Alla källor säger ju i princip att kontrollern behöver kylning då den värme throttlar medans minnet ej skall kylas för bäst hållbarhet

Finns nog ingen risk att en heatsink kyler så pass bra att det ska bli några skador, en sak med vatten som man kan hålla runt 33 grader. Har precis installerat en 970 Evo plus med EK heatsink. Vid load visar den 61 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag anstränger mig inte för att skaffa extra kylningslösningar för M.2-enheter, har inte upplevt egentliga värmeproblem utan.

MEN i de fall som t.ex. moderkort har någon form av heatspreaders/kylflänsar för M.2-platserna så använder jag förstås dessa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Detta är en fläns som jag har. Har någon haft en liknande?

Den fanns i 960 evos förpackning när jag bött ut den mot 970evo+ och sålde den.
Är något som kan vara bra? Det är så klart jag skulle testan den....men den mjuka "geggan" inuti skrämmer mig.
Verkligen???? Ska denna pastafyllning kunna kyla min 103C m.2?

Hittade denna. Som jag trodde var det från MSI z370 m5.

ser ut som om jag har den tjockare nyare versionen.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Haha vilken grej!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag satte dit en EK waterblocks m.2 kylare på min 960 evo och för mig blev det såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=RBFc2SdNr5o

.
Jag behöver din kylare mer än du Blev lite småschockad när det kom till 4MB++

Skrivet av lindstroem:

2) Som nämndes ovan så har även jag stött på studierna som visar att minnena inte mår bra av att ha för låg temp när de skrivs på (dvs när de blir varma så ska då få bli varma) och välkylda minneskretsar under skrivning kan medföra kortare livslängd (upp till halvering). Ska man kyla något bör man fokusera på controllern som är den som leder till att m.2-kortet throttlas. Så bästa är att begränsa kontaktytan på kylaren till just controller-kretsen.

Hos mig var det först minnena som börjar throttla. Så det stämmer nog inte vad gäller 970evo+
Ozzed tjänade nog på att kyla minnena också.

Det där med att låta kyla minnena är nog lite överdrivet eller? Detta gäller väl bara under 0 grader
Min 850evo ssd brukar var 24-26 grader=rumstemperatur och jag tror den mår bra

Permalänk

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/d...

kollade också mina 3 andra ssd som jag har:
Intel P660
Operating temperature: 0°C-70°C
ADATA SU800 ultimate
Operating temperature: 0°C-70°C
Storage temperature: -40°C-85°C
Vertex2
Operating Temperature: 0ºC ~ +70ºC
Storage Temperature: -45ºC ~ +85ºC

----------SLUTSATS:--------------
SSD och M2 TRIVS BÄST I 40-60C
ÖVER 70C SÅ BEHÖVER MAN KYLNING*

*Gäller inte kontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

.
Jag behöver din kylare mer än du Blev lite småschockad när det kom till 4MB++
https://i.imgur.com/T7cgoJh.jpg

Hos mig var det först minnena som börjar throttla. Så det stämmer nog inte vad gäller 970evo+
Ozzed's minnen var bara 69 grader utan kylning så där var däremot det fallet du beskriver.

Det där med att låta kyla minnena är nog lite överdrivet eller? Detta gäller väl bara under 0grader??
Min 850evo ssd är bara 26 grader=rumstemperatur idag.
Vad menar du med "välkylda"?? Behöver jag börja "grilla" min 850Evo för att den ska leva längre???
blob:https://imgur.com/3037a53d-5008-4856-9e6d-441db44806e6

Finns en bra video av gamers nexus som refererar till en källa, men i princip om du försöker hålla minnesmodulerna under säg 25 grader Celsius som arbetstemp så förkortar du livslängden bra mycket (halveras om jag minns rätt). Effekten avtar ju varmare man låter den vara i princip. Jag tror det är svårt att ha just minnesmodulerna för varma, men kontrollern skadas inte av o kylas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

M.2 Är inte bra produkter, om man skall behöva modda produkterna.. toxisk marknad

Montera en kylare på en m.2 enhet är väl ungefär lika mycket moddning som när man monterar en kylare på en Core i7 9700k?
Skillnaden är att du måste ha en kylare på processorn, men m.2 enheten fungerar ändå bara att i vissa fall kan den fungera bättre med kylning. Själv har jag aldrig kört kylare på mina m.2 enheter och har inte upplevt problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

https://i.imgur.com/MMX45ld.jpg
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/d...

kollade också mina 3 andra ssd som jag har:
Intel P660
Operating temperature: 0°C-70°C
ADATA SU800 ultimate
Operating temperature: 0°C-70°C
Storage temperature: -40°C-85°C
Vertex2
Operating Temperature: 0ºC ~ +70ºC
Storage Temperature: -45ºC ~ +85ºC

----------SLUTSATS:--------------
SSD och M2 TRIVS BÄST I 20-60C
ÖVER 70C SÅ BEHÖVER MAN KYLNING

Sanning med modifikation:
Ha aldrig flashminnesmoduler på m.2 under 40 grader vid belastning! Gäller säkert SSDs i allmänhet.

Om du märker av thermal throttling är det först då som eventuell kylning är relevant men då först och främst kontrollern. Sällan minnen måste kylas, och då verkligen aldrig ner till ambient när de används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

.
Jag behöver din kylare mer än du Blev lite småschockad när det kom till 4MB++
https://i.imgur.com/T7cgoJh.jpg

Hos mig var det först minnena som börjar throttla. Så det stämmer nog inte vad gäller 970evo+
Ozzed tjänade nog på att kyla minnena också.

Det där med att låta kyla minnena är nog lite överdrivet eller? Detta gäller väl bara under 0 grader
Min 850evo ssd brukar var 24-26 grader=rumstemperatur och jag tror den mår bra

Det var ett bra tag sedan nu jag installerade den och har inte märkt av några negativa effekter alls av att den kyler både controller och minne, så det känns rätt överdrivet.

Har du kvar "tejpen" på din ens? Sitter ju nämligen en kopparfilm där som hjälper till att kyla litegrann. Jag hade kvar tejpen på "before"-testerna men tog såklart bort den när jag monterade EK-kylaren-

Men ja din throttlar rätt duktigt. Tror absolut du skulle vara väl betjänt av en kylfläns

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ett bra tag sedan nu jag installerade den och har inte märkt av några negativa effekter alls av att den kyler både controller och minne, så det känns rätt överdrivet.

Har du kvar "tejpen" på din ens? Sitter ju nämligen en kopparfilm där som hjälper till att kyla litegrann. Jag hade kvar tejpen på "before"-testerna men tog såklart bort den när jag monterade EK-kylaren-

Men ja din throttlar rätt duktigt. Tror absolut du skulle vara väl betjänt av en kylfläns

Det hela ligger i hur man framförallt skriver till flashminne. Lägre arbetstemp innebär att den slits mer för varje skrivning än vad som skulle ske vid högre arbetstemp, och därmed förkortas livstiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Har du kvar "tejpen" på din ens? Sitter ju nämligen en kopparfilm där som hjälper till att kyla litegrann. Jag hade kvar tejpen på "before"-testerna men tog såklart bort den när jag monterade EK-kylaren-

Men ja din throttlar rätt duktigt. Tror absolut du skulle vara väl betjänt av en kylfläns

Jo den är ny och är kvar. Nu har jag på denna MSI m.2 shield. Den är verkligen skit.
Men jag ska se på HW info hur ofta över 70 grader den stiger under vanlig belastning.
Som sagt den är bara 1mån gammal och har bara fyllt typ 15% av den.
Men jag vet åtminstone på basen av din video vad som är bra kylning om jag behöver den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@spjakarn:

Under 40 tror jag är lite överdrivet. Mina alla SSD är under 40 idle. (25, 33 och 34)

Jag kopierarade 35Gb från C: till 850EVO och de mesta skedde under 35grader.
Däremot ADATA diskarna hoppar upp till 45 direkt.

Ideal temp är kring där 25 grader arbetstemp är i princip en halvering av livstid, ju högre temp över det (på minnesmodulerna) desto bättre. Sen ska de ju självklart hållas svala (rumstemp) när de inte används (när systemet är avstängt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Ideal temp är kring där 25 grader arbetstemp är i princip en halvering av livstid, ju högre temp över det (på minnesmodulerna) desto bättre. Sen ska de ju självklart hållas svala (rumstemp) när de inte används

Skickades från m.sweclockers.com

Under 40 tror jag är lite överdrivet. Mina alla SSD är under 40 idle. (25, 33 och 34)

Jag kopierarade 35Gb till 850EVO och de mesta skedde under 35grader. Första 10sek under 30.
Lätta skrivningar så är disken alltid under 30 grader.
Jag tror inte samsung skulle ha operating temp 0-70 om 25 halverade dess livstid.

Däremot ADATA diskarna hoppar upp till 45 direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Under 40 tror jag är lite överdrivet. Mina alla SSD är under 40 idle. (25, 33 och 34)
Jag kopierarade 35Gb från C: till 850EVO och de mesta skedde under 35grader. Lätta skrivningar så är disken under 30 grader.
Jag tror inte samsung skulle ha operating temp 0-70 om 25 halverade dess livstid.
Däremot ADATA diskarna hoppar upp till 45 direkt.

Vill du att jag ska ge referens? Om de temperaturerna du nämner gäller minnesmodulerna (flashminnet) så bör de vara varmare vid drift. Om de temperaturerna gäller minneskontrollern så är det inga problem för den ska inte bli lika varm som flashminnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Det hela ligger i hur man framförallt skriver till flashminne. Lägre arbetstemp innebär att den slits mer för varje skrivning än vad som skulle ske vid högre arbetstemp, och därmed förkortas livstiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Just Samsung's SSD's brukar ju klara flera petabyte skrivningar så känns inte jättefarligt om man nu skulle skala bort några hundra TB från livslängden i så fall Men är säkert ett fint råd om man sitter på SSD's med billigare flashminne som faktiskt dör vid angiven TBW men det händer så gott som aldrig någonsin på Samsung.

Skrivet av Dual-Tjur:

Jo den är ny och är kvar. Nu har jag på denna MSI m.2 shield. Den är verkligen skit.
Men jag ska se på HW info hur ofta över 70 grader den stiger under vanlig belastning.
Som sagt den är bara 1mån gammal och har bara fyllt typ 15% av den.
Men jag vet åtminstone på basen av din video vad som är bra kylning om jag behöver den

Jag tror du skulle få bättre kylning utan tejp om du ska köra med moderkortets kyllösning. Annars så blir ju tejpen bara en isolator. Men är väl dumt att ta bort den nu om du ändå funderar på bättre kylning vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Vill du att jag ska ge referens? Om de temperaturerna du nämner gäller minnesmodulerna (flashminnet) så bör de vara varmare vid drift. Om de temperaturerna gäller minneskontrollern så är det inga problem för den ska inte bli lika varm som flashminnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog rätt. Såg vad det står på HWINFO.
På alla diskar står det Drive Temperature (på 970evo+ 1 och 2)
Men på 850evo så står det Drive Airflow Temperature.

Så flashminnena måste vara märkbart högre. Så är det OK.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror du skulle få bättre kylning utan tejp om du ska köra med moderkortets kyllösning. Annars så blir ju tejpen bara en isolator. Men är väl dumt att ta bort den nu om du ändå funderar på bättre kylning vid ett senare tillfälle.

Så du har tejpen borta med det du har nu? Jag ska nog köpa en likadan då jag vill att min systemdisk ska fungerra optimalt.

Det funkar lite bättre med flänsen. -6 grader idle på båda. Ska testa utan tejp senare i veckan.
Det är min viktigaste disk så jag vill att den ska fungera och vara säker på det. Om en fläns för 120kr kan hjälpa så är det ju lättfixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just Samsung's SSD's brukar ju klara flera petabyte skrivningar så känns inte jättefarligt om man nu skulle skala bort några hundra TB från livslängden i så fall Men är säkert ett fint råd om man sitter på SSD's med billigare flashminne som faktiskt dör vid angiven TBW men det händer så gott som aldrig någonsin på Samsung.

Jag tror du skulle få bättre kylning utan tejp om du ska köra med moderkortets kyllösning. Annars så blir ju tejpen bara en isolator. Men är väl dumt att ta bort den nu om du ändå funderar på bättre kylning vid ett senare tillfälle.

Kan ge liten matnyttig video. Självklart kan man ha problem med höga temperaturer men det jag alltså vill betona är att det gäller själva kontrollern och inte minnesmodulerna.

https://youtu.be/KzSIfxHppPY

Mobilen är inte min vän idag så kan inte länka vid tänkt tid in i klippet men från 6:15 och framåt och framförallt svaret han visar från Allyn Malventano är det intressanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Så du har tejpen borta med det du har nu? Jag ska nog köpa en likadan då jag vill att min systemdisk ska fungerra optimalt.
https://i.imgur.com/2onxiFG.jpg
83/105 max
Jag ska testa mera då det blire ännu varmare i slutet av veckan. Då ska jag prova utan tejp också och ändra luftflödet.

intels "budget"

https://i.imgur.com/DpRKdru.jpg

Max 57C, MEN....det var överraskande hur den fungerar. Skrivcache tog slut, det kan jag förstå...men jag visste inte att den påverkar läshastigheterna så mycket. Så när cache jobbar i bakgrunden...det kan ta flera minuter...så blir avläsningen ännu mera lidande.
Bara 20% är fyllt och 400GB är "utanför systemet" inte tilldelad någon partition. Väldigt överraskande.

Har du en kylfläns som ligger mot SSD'n så ska du inte ha klisterlapp, nej. Då blir värmeöverföringen sämre än att köra helt utan kylläns. Men har du däremot ingen kylfläns så skall klisterlappen sitta på då den tunna kopparfilmen hjälper till att forsla bort lite värme.

När jag inte hade kylfläns så körde jag med klisterlapp, men tog bort den innan jag monterade EK-kylaren. Hade den fått sitta kvar så hade det blivit en isolator och temperaturerna hade förmodligen blivit ännu sämre än innan.

Skrivet av spjakarn:

Kan ge liten matnyttig video. Självklart kan man ha problem med höga temperaturer men det jag alltså vill betona är att det gäller själva kontrollern och inte minnesmodulerna.

https://youtu.be/KzSIfxHppPY

Mobilen är inte min vän idag så kan inte länka vid tänkt tid in i klippet men från 6:15 och framåt och framförallt svaret han visar från Allyn Malventano är det intressanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sett den videon. Och det han pratar om är ju galet låga temperaturer. Min 960 EVO som sitter i ett välventilerat chassi kommer inte i närheten av rumstemperatur vid Idle. Snittemperaturen för minnet är 37c, och 46c för controllern, så även med EK-kylaren ligger man långt över ambient. I videon får de det att låta som om det blir rumstemperatur av de här kylflänsarna men så är det ju inte alls överhuvudtaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.