Hur lagrar du din data?

Permalänk
Skrivmaskin

Hur lagrar du din data?

I forumet kryllar det av trådar som efterfrågar förslag på komponenter till nya datorer och som primär lagringsenheten rekommenderas nästan alltid en SSD-enhet. Lagringstypen har sjunkit rejält i pris den senaste tiden och jag misstänker att den traditionella kombon med SSD-enhet och hårddisk inom kort blir överflödig.

Att skrota hårddisken är i alla fall min plan till höstens uppgradering av mitt åldrande system. I dagsläget använder jag en 2,5-tums SSD-enhet på 500 GB för operativsystemet samt diverse spel och program, men i chassit finns även en klassisk snurrdisk på 1 TB för bilder och större spel (såsom GTA V) och sällan använda program. En Unraid-baserad NAS används för säkerhetskopior av datorer, telefoner och minneskort, samt filmer och fler bilder.

Vilken kombination av lagringsenheter använder du i dagsläget? Berätta gärna varför du kör på detta!

Permalänk
Medlem

För min avseende markerat för bulkdata och backupper och spelbinärlager på inte så ofta använda spel - det som är aktivt/aktuellt väljs SSD/NVMe men jag ser det inte som 'lagring' i dess riktiga bemärkelse utan det är 'livedata'

med andra ord använd lämplig lagring till rätt saker - hårddisk om det skall lagras länge och tåla att läggas undan längre tider och kunna äta stora volymer data - SSD/NVMe för det som är aktivt och används.

Permalänk
Medlem

OS spel, databaser, servrar etc på SATA SSD och lagring på IronWolf i alla ATX chassin (NAS, gaming rigg etc) och msata eller m.2 i laptop, router och annat i den storleken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om min röst gick igenom men jag bockade i tre svar.
Har NVM -disk, Ssd-diskar och någon gammal hdd i min dator. Finns även en extern disk att lägga över saker på för att dubbla lite.
Har ett gratismoln också där en del ligger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Primärburken har NVME för Gentoo Linux och även för Windows 10 avbilden för mitt VM.
Linux bootar dock Linux kerneln från en Sata SSD då x79 inte fick något stöd för NVME boot.
Sedan har den även en 2.5" HDD för lagring av spel som den virtuella Windows 10 maskinen använder.

Annars står min Filserver för den centraliserade lagringen på ca 42Tb om jag mins rätt så SSD kommer inte ersätta diskar på länge hos mig, faktum är att diskarna är dyrare nu per Gb för en likvärdig modell än när jag köpte min 8Tb för 1.5 år sedan.

Att SSD's blir billigare verkar inte påverka priserna på HDD's tyvärr.

Permalänk

SATA HDD x4 + 2 SATA SSD. + 1 pciex SSD + 1 nvme SSD. + NAS. Plus de externa spinnarna för ultimat backup till och från....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Har enbart en 500GB 2.5" SATA-SSD i huvudburken sedan 4 år tillbaks, för spel och program.
Kommer att addera en Corsair MP510 480GB M.2 i samband med att jag uppgraderar till 3700X inom kort.

4 x 3TB WD Red i RAIDZ-1 i NAS:en för media och backup.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Har tre maskiner med en blandning av flera NVMe och SATA SSDs, inga hårddiskar alls i dem. Den primära står i signaturen, de andra två är lite äldre och är mest för jobb.

Hårddiskar fyller däremot två Synology NAS som speglar varandra (jobbdatabaser + film- och musikarkiv) och en äldre Synology som en dedikerad backup till datorerna.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Datalagring.

För min TR1950X beräkningsdator har jag 1/4 TB NVME + 3TB HDD.
För nya kommande huvudburken 1/2 TB SATA SSD, blir nog 8 TB HDD. (Väntar på Prollen till den)
Nuvarande huvudburk 1/2 TB + 3 TB HDD.

Övriga maskiner har endast HDD till vilka räknas:
huvud-nas med 8 TB i raid 5 så 6 TB användbart.
media-nas med 10 TB i raid 5 så 8 TB användbart, mest arkivsaker som inte är online
diverse server + backup server av det viktigaste: 10 TB varav 8 TB raid 5 + 2 TB inte raid
backupserver med 24 TB raid 6 så 18 TB andvändbart backup av det mesta
gammal backupserver med 4 TB raid 6 så 3 TB användbart - står mest o samlar damm numera
off-site backup av det viktigaste: 6 TB inte raid.

Sen finns lite laptops, andra maskiner och USB-diskar men tar inte upp dem. Alla har HDD för övrigt.

Kör mest Linux som har så bra disk-cache hantering att SSD inte känts nödvändigt bara man har nog med RAM -- bortsett från startup tiden då.

Permalänk
Medlem

Kryssade för flera alternativ.
Spelen ligger sedan några år tillbaka utspritt på olika SSDs. Filmer/etc ligger på två olika filservrar (HP microserver).
Semesterbilderna ligger även på dessa, plus en laptop(sata) och syncade till en molntjänst för enlkare mobil åtkomst.
Jag har funderat på att aktivera någon backup för bilder/dokument, men inte riktigt orkat ta tag i det än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara en 500GB M.2 i burken och Gsuite för resten med backups för viktiga prylar på flera molntjänster.
Hade tidigare en ~50 TB som snurrade i en liten server hemma. Ser ingen större anledning till att ha det om man har snabb lina hemma.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Fick 4 alternativ.
500GB NVME
2x 250GB SSD
1x 1TB samt 1x 2TB HDD i datorn.

NAS med 2x 4TB i synology raid.
Onedrive för moln.

Hårddiskarna i datorn ska dock bort inom kort då jag nästan aldrig använder dem och det är snart dags för pension för dem gamla diskarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kör med 0,5+1TB Nvme+ Nas & google drive för backup

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Avstängd

På min primära dator, alltså en stationär "speldator" som används för det mesta så har jag tre SATA SSD:er (120 + 240 + 480 GB) och en 2TB HDD. På min primära laptop som används till utveckling och så har jag två SATA SSD:er (240 + 240) och en m2 SSD på 80 GB tror jag, den tar bara korta m2 så det fanns inte så mycket att välja på.

2TB-disken köpte jag för ett antal år sedan och tänkte att den skulle hålla något år eller så, men jag kör så mycket streaming nu att den fortfarande har typ 30% ledigt. Så för mig blir det nog inga fler snurrdiskar. Däremot har jag en 4TB disk inkopplad i XBoxen. Med gamepass och så så har jag en väldig massa spel att välja på där och de är stora och sega att ladda ner så jag installerar allt som verkar det minsta intressant så fort jag ser det. Sen har jag väl inte ens startat mer än en tredjedel av spelen, men det är gött att ha dem redo när lusten faller på liksom. På datorn har jag inte riktigt samma behov, spelen är inte riktigt lika stora för det mesta och det tar inte emot lika mycket att liksom sätta igång en nedladdning där och spela om en stund.

Permalänk
Medlem

På huvuddatorn så är det två SSD och två hårddiskar. Inte optimalt på något sätt, den ena har snurrat av och till sedan 2008, den andra sedan 2013 och de får båda hålla på tills de rasar. Planen är nog att gå full SSD så småningom, men inget som jag känner behov av idag.

På den bärbara har jag en SSD och en hybrid.

Jag har lite dokument och liknande på båda datorerna samt på Google drive/dropbox. Mest för att de är smidiga att ha tillgängliga (en del för yrket, en del för eget intresse, en del från skoltiden som är relevant fortfarande) men det är inget som jag måste ha utan det är relativt lättillgängliga dokument som finns att ladda ned.

Jag har ingen "data" att spara om man med det menar större filer som man vill ha backup på, inga filmer, inga viktiga dokument, inga foton, inga samlingar eller liknande. Det underlättar. Jag har en WD My Cloud som jag inte riktigt använder om det skulle bli aktuellt.

Sammanfattningsvis: Jag har nästan enbart behov av livefiler och knappt något behov av långtidslagring eller säker lagring.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Tre SSD för OS, Spel, labbmijlö.
En HDD för lagring av bilder, program etc.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

I min dator har jag endast en SSD på 1TB som är långt ifrån full, använder ca 35-50% av diskens yta. Lagrar väl i runda slängar <500MB data som jag brukar backa upp en gång i veckan till en extern hårddisk på 1TB, ca 100MB av dessa data är av lite viktigare sort och ligger därför synkat till min OneDrive så att dom ej går förlorade vid eventuell brand, stöld, åska eller annat extremt.

Det mesta av utrymmet som tas upp består av, förutom Windows, några spel samt virtuella maskiner. Mina virtuella maskiner är inte direkt kritiska men en av dem gör jag ibland ändå backup på då den innehåller SQL databaser för laborationer som jag vill kunna återställa vid ett eventuellt haveri.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

SSD för OS(/root), HDD för /home är en bra trade-off tycker jag.
Fast rymliga SSD's börjar komma ner i pris nu, som man har väntat!

Hör nog till den mindre procenten med en överdimensionerad SAN-lösning...
Har mycket okomprimerade filmklipp lagrat, sånt tar upp enorma mängder lagringsyta!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Samtliga maskiner har endast en SSD där allt lokalt körs ifrån. Därpå en 2x3TB NAS i raid1, varav ca 1TB backas till molnet. Enkelt och säkert.

Permalänk
Medlem

En 128GB ssd i datorn, resten på en extern hdd. Jag är minimalistiskt även när det kommer till att spara data. Dock är jag dålig på att rensa bland alla kort, men de tar i gengäld inte så stor plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Långtidslagring sker på mekaniska diskar.
Övrigt som Windows, spel, program och div blandade filer som ska långtidslagras osv på en SSD

Permalänk
Inaktiv

Kör fortfarande extern HDD och Dvd skivor.

Permalänk
Medlem

Har kört enbart SSD i flera år nu, utöver prisökningen som var för något år sedan så har jag tyckt de har legat tillräckligt billigt för att motivera detta.

Att köra hårddisk känns förlegat och jag tror att många som öser på med många TB utrymme lever kvar i tiden då man sparade ner alla serier, filmer och musik som numera antingen finns streambart eller en snabb nedladdning bort.

Permalänk

Bestämde mig för att slå på stort vid mitt senaste batorbygge (den i signaturen)

En billig men snabb Corsair Force Series MP500 240GB (M.2 NVMe) för OS kombinerat med en dyrare, inte fullt så snabb, men rymlig Samsung 860 QVO 4TB (SATA SSD) för skrymmande data.
Har inte ångrat det valet en sekund när det kommer till en lösning som levererar uppstartstid, överföringshastighet, responstid och utrymme!

Har även en server med rätt mycket extra diskyta via DAS-lådor. (mekaniska diskar)

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Lagrar allt viktigt på en hederlig mekanisk hårddisk sen bränner jag ner en del på dvd har den kvar än med 80 dvd skivor som jag fick när ett företag gick över till nas-lagring .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Frågan är inte entydigt ställd..

För offline-backup ska man inte använda SSD, de riskerar att tappa minnet över tid om de är spänningslösa. Hårddisk är det som gäller för "lagring".

"Arbetsdisken" är såklart en SSD.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Totalt 4,15 TB Nvme i JBOD som synkar mot två separata molntjänster.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem

Jag saknar hålremsa som val.
För att lagra data är det främst extern hdd som gäller, för temporär lagring är det främst intern hdd och så har jag ssd som "prom" för operativet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör allting på 2 st M.2 diskar, sanslöst snabba.

Permalänk
Medlem

Äh var lite snabb och satte SSD SATA, har ju flera

Har inte hoppat på M.2 än då jag inte ser något behov eller verkliga prestandavinster i det jag håller på med än + att det är för dyrt.

HDD har jag i NAS men bara för semesterbilder, även det har minskat och har snart inget behov för det alls.