Kör ni extra kylning på era M.2-diskar?

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag köpte Thermal Grizzlys egen m.2 kylare, som jag har monterat. Sänkte temperaturerna med cirka 10-15c, väldigt nöjd och positivt överraskad

https://i.imgur.com/EoVf60S.jpg

Mvh

Förmodligen ökar tempen om man använder Asus kylare. Ska plocka bort den imorgon och kolla. Sjunker tempen åker den ut och sen blir det en EK till. 7 grader i idle är ganska mycket när den varmare disken även sitter längre ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Sorry, jag missade länken ovan! Tillverkaren av den kylflänsen du pratar om är mest kända just för sina vattenblock till allt och ingenting. Det är dock inte speciellt konstigt att den är mycket bättre än Asus platta 'gratismojäng' eftersom kylarean blir mycket större på EK-flänsen.

Videon som varnar för att kyla ner SSD-enheter refererar till aktiva kylmetoder (t.ex. vattenblock) som tar ner temperaturen lägre än vad en passiv kylfläns klarar.

Återkommer imorgon när jag plockar bort Asuskylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kör 970 evo + idlar runt 40 grader utan kylning.
50-55grader i load.

ser inga bekymmer med detta.

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Skrivet av aToria:

Kör med https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Speciellt min Samsung disk blev varm. De hjälper rätt bra så länge man har lite luftflöde över dem.

Samma här.
Skulle velat att M.2 kylare var delade för jag vill kyla kontrollerkortet, inte NANDen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag stoppade nyligen i en M.2-disk i min dator och har kopierat över C: från min tidigare Samsung Evo 850 till den. Den nya disken har läs- och skrivhastighet på 3250/1553 MB/s men jag märker ju att den blir varm rätt så snabbt när man pushar den. På ett standardbenchmark i CrystalDiskMark noterade jag att tempen nästan nådde upp i 70 grader. Den hade definitivt kommit upp över 70 om belastningen varat under längre tid.

Så, om en disk börjar throttla runt 70 grader är det kanske värt att investera i en kylare till den. Vad tycker ni? Och vilken kylare är bäst/mest prisvärd?

Jag satte dit en EK waterblocks m.2 kylare på min 960 evo och för mig blev det såhär:

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jepp! Jag har den äldre Samsung 960 Pro 1TB. Lösningen: Noctua 60mm PWM. Inställd på 1750 rpm, går väldigt tyst. 33 grader idle, mer vid belastning.

https://www.inet.se/produkt/6308915/noctua-nf-a6x25-pwm

Permalänk
Inaktiv

Jag kör min 970 Evo utan extra kylning och får ut full prestanda i de få tester jag har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en WD Black NVMe 250GB.
När jag testade den så hade den en idle på 50c load på ca 62c.
Tyckte det var alldeles för högt, så köpte kylning till. Nu så idle 45c load 50-52c.
Gjorde ordentligt skillnad! Mycket nöjd med resultatet.
Men verkar som WD går varma.
Har även en 850 Evo m.2 500GB ligger på 40c idle, 45load med kylning.

Eller är det en temp skillnad på M.2 och NVMe?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Jag kör min 970 Evo utan extra kylning och får ut full prestanda i de få tester jag har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

jag kör hårt och utan
körde min evo+ 5x4000MB crystalmark
intel är en kall jävel

en varm dag idag

Permalänk
Medlem

Kör 960 pro 1TB m.2 i pci-e riser med kylfläns, och det spelar ingen roll i korta bursts men ökar prestanda om man pressar den över tid.

Beror nog mycket på hur m.2 slot sitter, om den sitter under gpu etc eller inte.

Permalänk
Medlem

tror inte vanliga användare behöver extra kylblock om inte det är en trång och varm låda .
sen har vi dom extremt snabba M.2 ssd där blir den nog varmt så de motiverar en kylblock på för att förlänga livet på dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är en liten kylfläns som följde med moderkortet, ASRock Taichi X470.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Jag köpte en ek kylfläns till min m.2 970 o den sitter under ett 2080ti så de blev lite varmt innan. Men kollade inte graderna innan tyvärr.

Permalänk
Medlem

Aldrig kontrollerat tempen på min SSD. Antar att den är ok eftersom det finns en kylfäns monterad på den. Den andra kortplatsen på moderkortet saknar dock kylfläns, vilket kan tyckas lite sniket faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Förmodligen ökar tempen om man använder Asus kylare. Ska plocka bort den imorgon och kolla. Sjunker tempen åker den ut och sen blir det en EK till. 7 grader i idle är ganska mycket när den varmare disken även sitter längre ner.

Hur går det då?

Det finns ingen chans att tempen ökar med Asus kylare, men du kanske menade något annat eftersom du sen skriver att "sjunker tempen åker den ut"? Varför lägga pengar om det fungerar med något du redan har?

"7 grader i idle" säger absolut ingenting om man inte vet var den ligger från början, men om den är 33° C eller 40° C vid idle när den ändå planar ut på 47° C vid load (som min Asus-kylare gör) har absolut ingen betydelse när den okyld går upp till 70° C.

Permalänk
Inaktiv

Inte sett eller märkt av några värmeproblem utan på min 970 Evo 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns ingen chans att tempen ökar med Asus kylare, men du kanske menade något annat eftersom du sen skriver att "sjunker tempen åker den ut"? Varför lägga pengar om det fungerar med något du redan har?

Han skall ta bort kylaren den imorgon, och om temperaturen är lägre än med den på (enligt hypotesen att den höjer temperaturen) så åker den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Hur går det då?

Det finns ingen chans att tempen ökar med Asus kylare, men du kanske menade något annat eftersom du sen skriver att "sjunker tempen åker den ut"? Varför lägga pengar om det fungerar med något du redan har?

"7 grader i idle" säger absolut ingenting om man inte vet var den ligger från början, men om den är 33° C eller 40° C vid idle när den ändå planar ut på 47° C vid load (som min Asus-kylare gör) har absolut ingen betydelse när den okyld går upp till 70° C.

Nu vet jag ingenting om Asus-kylaren, men ingen chans?
https://www.gamersnexus.net/guides/2781-msi-m2-heat-shield-in...
(Kan det hända på denna kan det hända på vilken som helst antar jag )

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur går det då?

Det finns ingen chans att tempen ökar med Asus kylare, men du kanske menade något annat eftersom du sen skriver att "sjunker tempen åker den ut"? Varför lägga pengar om det fungerar med något du redan har?

"7 grader i idle" säger absolut ingenting om man inte vet var den ligger från början, men om den är 33° C eller 40° C vid idle när den ändå planar ut på 47° C vid load (som min Asus-kylare gör) har absolut ingen betydelse när den okyld går upp till 70° C.

Installerade om HW info och fick andra siffror. Den under är cirka 4 grader svalare både i idle och load. En är en Evo och den andra är Evo Plus. Plussen går lite varmare. 57/61 grader går dom i load och 33/37 i idle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Kör med https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Speciellt min Samsung disk blev varm. De hjälper rätt bra så länge man har lite luftflöde över dem.

Den kyl mattan som man får med började efter par månader att smälta, någon sörjig vätska på hela m2 disken, mattan hade fått värmebubblor osv.

Så nu kör jag med moderkortets interna kylning.

Permalänk
Medlem

Samsung 950 Pro i en Dell XPS och SSDn klarar sig fint men CPUn blir nedklockad till 800mhz om jag stressar SSDn över 50C och har sett temps över 70C vid stora filkopieringar... Är lite kul när fläktarna går upp i max för små lätta kopieringar av 30-100GB mellan 950 och 860 Evo...

Permalänk
Medlem

Då det fanns en kylfläns på monterad till den övre .m2-platsen kör jag med den. Den är iofs blockerad av grafikkortet så den kanske behöver lite hjälp. Den nedre går dock utan kylning och har aldrig märkt att den skulle presterat dåligt. Iofs stressar jag dem aldrig. Kanske skulle fixa en till bara för att

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder Thermal Grizzly m.2 cooler i ett litet ATX chassi på 19,5L, då var det en utmärkt lösning eftersom temperaturerna under hög belastning av disken gick från 65-70c till 55-60c.

För ett större chassi som har bra luftflöden är det antagligen överflödigt, såvida det inte är PCI-E 4.0 diskar.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Både i HWMonitor och HWINFO ser jag bara 1 temperatursensor, har 950 pro. Jag tror inte detta är kontrollern då den maxar på 51 C när jag kör bench (samt att sensorn heter assembly i HWMonitor), misstänker att 950 pro inte har en dedikerat tempsensor för kontrollern, någon som kan bekräfta?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

"Hur långt är ett snöre?" @Aeig och @Jygge, är de enda som ens tagit upp grundförutsättningen för disken.
No#1, hur är chassit disken sitter i? Hur är det kylt?

Att snacka temperatur skillnader på diskar som jobbar i helt olika miljöer, är helt meningslöst.
Någon (jag) har under 30c i lådan den varmaste sommar dag.
Någon annan har ett Mikro-ATX chassi helt knökat med saker och det är +50 grader i chassit.
De två diskarna i exemplen ovan har ganska olika grundförutsättningar, eller håller ni inte med?

Sitter disken i ett trångt o varmt chassi? Kylflänsar: JA!
Sitter den i ett luftigt och svalt chassi? Kylflänsar: Kanske inte helt nödvändigt?

Går disken upp ca 20c i temp i förhållande till omgivande luft temp? Gör det ganska stor skillnad om luft tempen i chassit är 30c eller 50c.
Kan man i det senare fallet få ner tempen 7c med en fläns? Rock on!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nu vet jag ingenting om Asus-kylaren, men ingen chans?
https://www.gamersnexus.net/guides/2781-msi-m2-heat-shield-in...
(Kan det hända på denna kan det hända på vilken som helst antar jag )

Hehe! Nåväl, Asus medföljande kylare till Z390-serien ser ut såhär:
https://www.kitguru.net/components/motherboard/ryan-martin/as...

En korrekt monterad sådan bör sänka temperaturen (som den gjorde för mig) med tanke på hur liten effekt det är som ska kylas bort.

Permalänk
Medlem

Använder EK's kylning mest pga. jag tycker det är snyggt. Deras logo och design är inte så skrikig som många andras.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag har moderkort där M.2-enheterna kan förses med kylfläns, kruxet är bara att dessa är försedda med en termisk kyltejp som skall häfta fast vid enheten. Jag har inte applicerat dessa pga att om etiketten avlägsnas från enheten så upphör garantin att gälla, och min tanke är att etiketten måste bort för att flänsen skall göra nytta. Det kan ju också hända att om man väljer att applicera flänsen utan att ta bort etiketten, så förstörs den ändå i det fall att man får problem med enheten och måste ta bort och reklamera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag har moderkort där M.2-enheterna kan förses med kylfläns, kruxet är bara att dessa är försedda med en termisk kyltejp som skall häfta fast vid enheten. Jag har inte applicerat dessa pga att om etiketten avlägsnas från enheten så upphör garantin att gälla, och min tanke är att etiketten måste bort för att flänsen skall göra nytta. Det kan ju också hända att om man väljer att applicera flänsen utan att ta bort etiketten, så förstörs den ändå i det fall att man får problem med enheten och måste ta bort och reklamera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Att tillverkare sätter "warranty void is sticker removed" betyder ingenting. Det är lagar som reglerar villkoren för reklamationsrätter, inte tillverkare. Om tillverkarna har mer generösa garantier än reklamationsrättslagarna kräver kan dock tillverkarna sätta egna villkor för när den förlängda garantin gäller och inte.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

"När garantin inte gäller

För att säljare ska slippa stå för garantin måste de bevisa att felet beror på

att det har skett en olycka efter att du har fått varan
att du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
att du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar
"

Att ta bort en klisterlapp lär inte falla i någon av de kategorierna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Utan, men den körs via sata och inte nvme, så temperaturerna borde aldrig vara ett problem.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super