bygga en gamingdator, behålla det som går och köpa nytt.

Permalänk
Medlem

bygga en gamingdator, behålla det som går och köpa nytt.

Tjena,

Jag sitter på en dator som är från 2016-10-30. Jag vet inte vad som är bra och vad som kanske behöver bytas ut, varför jag vill göra det är för att jag känner att den "underpresterar" idag. Tycker att 180-240hz i cs.go är för kasst.. man ser en del andra som sitter på 250-399Hz, och att spelet flyter på som de inte gör för mig, och då är inte ens cs.go krävande..

Men hursomhelst, de kanske finns nån lösning på det jag redan sitter på men här kommer min setup idag,

Chassi: NZXT Source s340 svart/rött
Nätaggregat: Corsair VS650W PSU
Moderkort: Gigabyte GA Z170-gaming K3
Processor: Intel i5 6600k 3.5Ghz 4 kärnor
Grafikkort: MSI Geforce gtx 1070 8GB
Ramminne: DDR4 16gb Single (1200Mhz)

Vad kan man ha kvar och vad ska kanske slopas om man ska bygga om den till något vettigt som håller "idag"? Vill försöka behålla de som går och komplettera med nytt. budget runt 8-15k på nya grejer.

Så vad tycker ni man ska göra? Hjälp mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Tycker att 180-240hz i cs.go är för kasst.. man ser en del andra som sitter på 250-399Hz

Wat.

Permalänk
Medlem

Antar att du sitter på en 240 Hz skärm om du känner att 180 Hz är för lågt? Du får testa dig fram och se vad det är som flaskar. Kanske räcker det att bara överklocka processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Ramminne: DDR4 16gb Single (1200Mhz)

Har du bara 1 RAM sticka i datorn?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Har du SSD eller mekanisk HD? En SSD kan göra mycket. Vad underpresterar den i? CSGO? Prylarna bör räcka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Antar att du sitter på en 240 Hz skärm om du känner att 180 Hz är för lågt? Du får testa dig fram och se vad det är som flaskar. Kanske räcker det att bara överklocka processorn?

Jag sitter på en BenQ 24" 120hz LED 2ms

Skrivet av Dew87:

Har du bara 1 RAM sticka i datorn?

Japp,

Skrivet av SabreWulf:

Har du SSD eller mekanisk HD? En SSD kan göra mycket. Vad underpresterar den i? CSGO? Prylarna bör räcka till.

Jag har 4 st SSD:er idag. 1st är på 80gb, en av de första versionerna när SSD kom ut, kan de vara den som sölar ner? annars är en Crucial_ct75Mx300SSD1 som OP ligger på och 2st Intel 120GB.

Permalänk
Medlem

Du har ju tappat 50% av minnesbandbredden, se till att du har två minnen så du kan köra dualchannel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du har ju tappat 50% av minnesbandbredden, se till att du har två minnen så du kan köra dualchannel.

Alright! Jag köpte den här datorn komplett av greattech.se (2016-11) Den hette då infinity GT-2 så den kom såhär när jag köpte den.
Så ditt tips är att köpa 2st ramminnen 2x8gb istället så kanske problemet blir löst? Jag upplever den idag som "hackig" när man spelar, då är ändå inställningarna på low.

Permalänk
Skrivet av matte08:

Alright! Jag köpte den här datorn komplett av greattech.se (2016-11) Den hette då infinity GT-2 så den kom såhär när jag köpte den.
Så ditt tips är att köpa 2st ramminnen 2x8gb istället så kanske problemet blir löst? Jag upplever den idag som "hackig" när man spelar, då är ändå inställningarna på low.

Låter sjukt skumt, för med dina komponenter så ska den inte kännas "hackig". Men precis som Semjonov skrev så bör du satsa på att köra dubbla RAM istället för bara en sticka. Löser inte det problemet har du något annat konstigt som spökar. :/

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem

Bästa DDR4 2x8GB (16gb) minnen då, Vilka slots skall jag plugga i dom i sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Bästa DDR4 2x8GB (16gb) minnen då, Vilka slots skall jag plugga i dom i sen?

Sätt in några 3000Mhz CL15 eller 3200Mhz CL16. Högre hastigheter än så kommer bara ge marginellt bättre prestanda.

T.ex:

https://www.webhallen.com/se/product/225255-Corsair-Vengeance...

https://www.webhallen.com/se/product/236943-Corsair-Vengeance...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Sätt in några 3000Mhz CL15 eller 3200Mhz CL16. Högre hastigheter än så kommer bara ge marginellt bättre prestanda.

T.ex:

https://www.webhallen.com/se/product/225255-Corsair-Vengeance...

https://www.webhallen.com/se/product/236943-Corsair-Vengeance...

Grymt!

Vilka slots skall dom in i sen då på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Bästa DDR4 2x8GB (16gb) minnen då, Vilka slots skall jag plugga i dom i sen?

Kolla vad du har för minne i datorn nu till och början med. Det kanske finns att köpa till en sticka som är av samma modell som du redan har.

Skrivet av matte08:

Grymt!

Vilka slots skall dom in i sen då på moderkortet?

Kolla manualen till moderkortet. Annars så är RAM slotsen oftast färg kodade.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Kolla vad du har för minne i datorn nu till och början med. Det kanske finns att köpa till en sticka som är av samma modell som du redan har.

Kolla manualen till moderkortet. Annars så är RAM slotsen oftast färg kodade.

Idag sitter det ett Ballistix sport DDR4 2400Mhz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Idag sitter det ett Ballistix sport DDR4 2400Mhz 16GB

Ok. Ser ut att vara långsamma minnen och dess timings verkar inte vara de bästa heller. Hittade minnena i 3 olika färger på prisjakt men var inte så många affärer som säljer dem.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3739785 Röd
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3489816 Grå
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3456286 Vit

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Ok. Ser ut att vara långsamma minnen och dess timings verkar inte vara de bästa heller. Hittade minnena i 3 olika färger på prisjakt men var inte så många affärer som säljer dem.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3739785 Röd
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3489816 Grå
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3456286 Vit

Jo, jag tänkte jag byter ut till 2x8GB 3200Mhz nu när jag ändå ska byta dom, istället för att försöka hitta ett sånt segt minne jag har..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha högre fps när din skärm ändå cappar till 120? Ska du köpa ny skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Varför vill du ha högre fps när din skärm ändå cappar till 120? Ska du köpa ny skärm?

Tror att det har med att man vill ha så ny/fräsh information på skärmen som möjligt. Gör man en rörelse på musen så ska det synas direkt på skärmen varav man söker så hög uppdateringsfrekvens i spelet som möjligt. Antar att detta ställer höga krav på skärmen man använder också.

Spelar inte CS själv men det är min hypotes över den hysterin som är runt hög FPS i just CS. Tror inte jag själv skulle märka någon skillnad om jag hade en uppdateringfrekvens på 120-150 vs 250-300 på en 120Hz monitor men jag är inte direkt insatt i det hela.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Tror att det har med att man vill ha så ny/fräsh information på skärmen som möjligt. Gör man en rörelse på musen så ska det synas direkt på skärmen varav man söker så hög uppdateringsfrekvens i spelet som möjligt. Antar att detta ställer höga krav på skärmen man använder också.

Spelar inte CS själv men det är min hypotes över den hysterin som är runt hög FPS i just CS. Tror inte jag själv skulle märka någon skillnad om jag hade en uppdateringfrekvens på 120-150 vs 250-300 på en 120Hz monitor men jag är inte direkt insatt i det hela.

Spelar heller inte CS men hade själv valt att skaffa en 240 Hz skärm, då får du ju ändå se som lägst 180 Hz istället för 120 som nu. Skärmen borde nog dock även ha g-sync annars kommer den inte rita upp varje bild grafikkortet producerar, om jag förstått det hela rätt.

Men som jag sade innan tycker jag du skall kontrollera vad som håller fps tillbaka. Över och underklocka processorn för att se om det ändrar sig. Blir det ingen förändring så är det grafikkortet som håller tillbaka. Å andra sidan kan du testa att ändra grafikinställningar i spelet. Blir det inte fler fps när du ändrar från high till low är det processorn som inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Men som jag sade innan tycker jag du skall kontrollera vad som håller fps tillbaka. Över och underklocka processorn för att se om det ändrar sig. Blir det ingen förändring så är det grafikkortet som håller tillbaka. Å andra sidan kan du testa att ändra grafikinställningar i spelet. Blir det inte fler fps när du ändrar från high till low är det processorn som inte räcker till.

Som redan konstaterats är det antagligen RAM-minnena. Eftersom han bara har en sticka så körs minnena hälften så fort jämfört med om han hade haft två stickor. Minnet han har är dessutom ett rätt långsamt sådant. Skulle inte förvåna mig om han kan få ~80FPS mer om han byter till två stickor i 3000+ Mhz.

Grafikkortet är det ju i vilket fall inte (om det inte är något strul med det förstås).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.