AMD: "Ursprungspriserna på Radeon 5700-serien var en fälla för Nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Marginalerna tar stryk när man sänker prislappen alltså, vem kunde tro det?

Not so much AMDs marginaler

Skrivet av zather:

Vilket jävla skitsnack. Blir bara sur av att höra det...

Om Nvidia inte hade ändrat sina priser hade inte AMD.

This, de doppade tån i vattnet innan de hoppade i.

Men man ska inte heller glömma att AMD fortfarande kan tjäna sina 40-45% på kretsar sålta om de släpper korten för $300 (på ett ungefär), så om Nvidia skulle svara med lägre priser om några månader kan AMD lätt dra ner priserna $50 blankt. Det skulle dom också kunna göra när dom släpper det övre segmentet av Navi kort nästa år, vi får se.

Jag hoppas på detta själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Spela inte dum, för att få någorlunda hög fps med ray tracing påslagen så måste man ha ett rtx 2080 ti. Fattar inte varför rtx 2060 och 2070 har ray tracing ens.. Att mitt 2070 kostade över 6000kr på rea med den mediokra prestandan är ju ganska tråkigt.. (sista gången jag impulsköpte ett grafikkort 😂
Skickades från m.sweclockers.com

Spelar inte dum.

Du kan väl sänka kraven på Ray tracing så atg det blir spelbart? (är inte så insatt så är osäker)

Men att du inte kollade upp prestandan före du köpte kortet är ju ditt egna fel, impuls köp eller ej. Inget man direkt behöver gråta ut över här.

Jag förstår gott varför Nvidia har med Ray tracing i sina lägre kort, det handlar i stor del om marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Varför det? Jag kan tycka att det är lite vett och etikett att om man postar långa youtube-klipp så kan man lägga en halvminut och skriva en eller två meningar vad det är man vill få fram av att posta en speciell video.

Vad är poängen med källkritik om du är inte villig att gå igenom information? jag kanske vill veta context och utförligt gå igenom informationen? din mentalitet kan betraktas som att ha room -service mitt på torget.

stavning
Permalänk

Fultaktik om något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är det väl inte i varken AMD:s eller Nvidias intresse att priskriga alltför hårt då det urholkar marginalerna.

Det blir intressant om Intel lyckas få fram en konkurrenskraftig krets vilket skulle ge tre företag som krigar om diskreta marknaden. När Intel i så fall ska ta sig in på denna är det nog inte osannolikt att viss prispress kommer att ske, Intel ska trots allt i så fall ta av Nvidias och AMD:s marknadsandelar.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

OK, så när Jensen Huan raljerar om Radeon VII's dåliga prestanda så är det naturligt och bra för att de är konkurrenter, men när AMD spoofar sina priser inför lansering så är det "taskigt"? Inte direkt nyanserat, balanserat och neutralt genomtänkt av folk... Men men.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De kan ju satsa på att släppa något som konkurrerar med Nvidia till att börja med.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Spelar inte dum.

Du kan väl sänka kraven på Ray tracing så atg det blir spelbart? (är inte så insatt så är osäker)

Men att du inte kollade upp prestandan före du köpte kortet är ju ditt egna fel, impuls köp eller ej. Inget man direkt behöver gråta ut över här.

Jag förstår gott varför Nvidia har med Ray tracing i sina lägre kort, det handlar i stor del om marknadsföring.

Ursäkta om jag kallade dig dum, Va lite hangry.

Jag trodde ju givetvis att prestandan skulle fixas med lite nya drivisar men icke..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

.....lura Nvidia att ha för höga priser..?

🤣. Fan dagens bästa alltså!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, så när Jensen Huan raljerar om Radeon VII's dåliga prestanda så är det naturligt och bra för att de är konkurrenter, men när AMD spoofar sina priser inför lansering så är det "taskigt"? Inte direkt nyanserat, balanserat och neutralt genomtänkt av folk... Men men.

Det är helt okej att företag tjänar pengar, och det är själva meningen med att ha ett företag.
Däremot är det väldigt illa pr-mässigt att gå ut efter en prissänkning att man hade haft priserna medvetet höga i början för att lura en konkurrent.
AMD trodde väl att det skulle gå ut som ett "Kolla vad vi är smarta" men i mina ögon blev det mer ett, jäkla tur att Nvidia svarade då annars hade man betalat för mycket för Navi-korten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det är helt okej att företag tjänar pengar, och det är själva meningen med att ha ett företag.
Däremot är det väldigt illa pr-mässigt att gå ut efter en prissänkning att man hade haft priserna medvetet höga i början för att lura en konkurrent.
AMD trodde väl att det skulle gå ut som ett "Kolla vad vi är smarta" men i mina ögon blev det mer ett, jäkla tur att Nvidia svarade då annars hade man betalat för mycket för Navi-korten.

Problemet är när det blir dubbla måttstockar. Antingen är man OK med att både Nvidia och AMD då och då ägnar sig åt tjuvnyp "för att pengar", eller så ogillar man tjuvnyp från båda.

Personligen tror jag inte alls på AMD's förklaring utan prissänkningen är en reaktion på "Super"-korten. Och jag tycker det är larvigt och fånigt att de försöker få det till något annat. På samma sett som Jensen Huans uttalande är larvigt och fånigt. "Tro på gud och ärligt vandra - sköt dig själv och skit i andra", helt enkelt. Båda företagen underminerar förtroendet för sina egna produkter och prissättningar när de håller på och fånar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

5700-korten och allt annat AMD släppt de senaste åren har absolut varit konkurrenskraftiga. Det finns andra segment än XX80ti-segmentet och i ~2000kr klassen har AMD dominerat prestandan under en lång tid.
Anledningen till att så få köper AMD är dels för att Nvidias mindshare är helt löjligt hög, dom har mer pengar att pytsa in i färdiga system, dom håller prestandakronan som ger en trickle-down effekt och dom har varit konsekventa med sina namnscheman vilket ger en stark igenkänning - för att nämna några.

Men att påstå att AMD inte haft konkurrenskraftiga produkter är bara larvigt. Fury och Vega-korten var däremot ett klantigt misstag av AMD där de låste sig till alltför höga priser pga HBM

Skickades från m.sweclockers.com

De har inte "dominerat" någonting alls sedan 5870. Polaris var ganska så medioker med tanke på dess effektförbrukning, det var helt nödvändigt att sätta billigare pris på dem. Likadant med Hawaii Refresh. De har knappt orkat konkurrera med x80 trots 300 W kort så nej det är inte bara x80Ti som de inte var konkurreranskraftiga vilket visar sig i deras marknadsandelar: aldrig över 30%. Att bara skylla på nVidias "mindshare" är naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De har inte "dominerat" någonting alls sedan 5870. Polaris var ganska så medioker med tanke på dess effektförbrukning, det var helt nödvändigt att sätta billigare pris på dem. Likadant med Hawaii Refresh. De har knappt orkat konkurrera med x80 trots 300 W kort så nej det är inte bara x80Ti som de inte var konkurreranskraftiga vilket visar sig i deras marknadsandelar: aldrig över 30%. Att bara skylla på nVidias "mindshare" är naivt.

Vilken tur att jag inte bara nämnde mindshare som argument utan nämnde 4 olika anledningar.
Och prisklassen som majoriteten av marknaden handlar från är även den kundtypen som inte har den blekaste aning om vad du talar om när du pratar om effektförbrukning. AMD har absolut konkurrenskraftiga produkter och price/performance i instegs- samt mellansegmentet så är det AMD som traditionellt har dominerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

Vad är poängen med källkritik om du är inte villig att gå igenom information? jag kanske vill veta context och utförligt gå igenom informationen? din mentalitet kan betraktas som att ha room -service mitt på torget.

Mjaa. Nu har det nog blivit ett missförstånd någonstans.

Det är nog ingen som ifrågasatt att man har med källor i sina inlägg. Tvärt om är det väl jättefint och det förenklar möjligheten att granska källor. Alla är fine med den delen.

Det som ifrågasatts är snarare avsaknaden sv summering till videolänkar. Att bara posta en länk kan bli trubbigt.

Inte för att forum och Wikipedia är samma sak, men tänk dig wiki med bara referenslänkarna - alltså utan själva texten. Inte direkt optimalt :).

Att skriva något i inlägg utöver att lägga in länkar kan helt enkelt vara lämpligt. Det får jag hålla med om.
Inte minst med tanke på att man ibland inte har rimlig möjlighet att spela upp videolänkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Vad är poängen med källkritik om du är inte villig att gå igenom information? jag kanske vill veta context och utförligt gå igenom informationen? din mentalitet kan betraktas som att ha room -service mitt på torget.

Jag kan enkelt och snabbt gå igenom en text och se om det är något som jag skall lägga ner mer tid på, och hur mycket tid.

Ett videoklipp? Nej.

Så om den som skapade videon, eller den som länkade till den, inte har tagit tid till att också skriva en ordentlig sammanfattning, så tänker jag inte ägna någon längre tid på att se på den.

Säger inte att det finns kvalitativ information på youtube, men 99.7%+ av det som folk länkar till brukar vara skit. Lite väl enkelt att skapa och lägga upp saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

AMD har absolut konkurrenskraftiga produkter och price/performance i instegs- samt mellansegmentet så är det AMD som traditionellt har dominerat.
Skickades från m.sweclockers.com

Njae, nu förväxlar du konkurrenskraftig med prispressat.

Hade de varit konkurrenskraftiga hade de kunnat ta ut samma marginaler dom nvidia gjort; men de har de knappast kunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Njae, nu förväxlar du konkurrenskraftig med prispressat.

Hade de varit konkurrenskraftiga hade de kunnat ta ut samma marginaler dom nvidia gjort; men de har de knappast kunnat.

Min uppfattning är att marginalerna på t.ex 580 nog är väldigt hälsosamma. Däremot, som sagt, så har vega-satsningen floppat pga bland annat HBM2.
Och sen får man inte glömma economy of scale, AMD som underdog har inte samma förutsättningar att ta ut marginaler som giganten Nvidia. Nej, jag tycker inte jag har missuppfattat begreppet 'konkurrenskraftig'. Däremot så missuppfattar majoriteten av Sweclockers medlemmar vilka produlter det faktiskt är som säljer - xx80+ti modellerna, t.om xx70, är långt över vad en svensson köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

Vad är poängen med källkritik om du är inte villig att gå igenom information? jag kanske vill veta context och utförligt gå igenom informationen? din mentalitet kan betraktas som att ha room -service mitt på torget.

Du missar min poäng en aning, se de andras inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vilken tur att jag inte bara nämnde mindshare som argument utan nämnde 4 olika anledningar.
Och prisklassen som majoriteten av marknaden handlar från är även den kundtypen som inte har den blekaste aning om vad du talar om när du pratar om effektförbrukning. AMD har absolut konkurrenskraftiga produkter och price/performance i instegs- samt mellansegmentet så är det AMD som traditionellt har dominerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha man har hört det argumentet förr, PC-spelare = dumma. Jag tror efter alla dessa år att så inte är fallet. Har aldrig hört någon påstå att AMD-kort har "dominerat" trots sämre tekniska meriter och lägre försäljning. Måste ha varit någonting jag missat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Och sen får man inte glömma economy of scale, AMD som underdog har inte samma förutsättningar att ta ut marginaler som giganten Nvidia.

Jo det klart ”lilla” AMD med 10k anställda och 65 miljarder i omsättning är ju väldigt små i förhållande till Nvidia med 11.5k anställda och 97 miljarder i omsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Haha man har hört det argumentet förr, PC-spelare = dumma. Jag tror efter alla dessa år att så inte är fallet. Har aldrig hört någon påstå att AMD-kort har "dominerat" trots sämre tekniska meriter och lägre försäljning. Måste ha varit någonting jag missat!

Vad pratar du om? När har jag sagt att pc-spelare är dumma? Lägg inte ord i mun på mig.

Skrivet av Sveklockarn:

Jo det klart ”lilla” AMD med 10k anställda och 65 miljarder i omsättning är ju väldigt små i förhållande till Nvidia med 11.5k anställda och 97 miljarder i omsättning.

Radeon Group har nog inte 10k anställda och omsätter 65 miljarder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Radeon Group har nog inte 10k anställda och omsätter 65 miljarder.

Så är det, men AMD är inte så litet som det ofta görs gällande i såna här diskussioner. AMD har misskötts grovt i flera decennier, men eventuellt kanske de har hittat sin Jobs i Dr. Su.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så är det, men AMD är inte så litet som det ofta görs gällande i såna här diskussioner. AMD har misskötts grovt i flera decennier, men eventuellt kanske de har hittat sin Jobs i Dr. Su.

Jag menade aldrig att AMD var ett litet startup på 10 anställda. Men economy of scales gäller oavsett, vill man plocka marknadsandelar så kostar det oftast. Det var skrivet som svar på att om man inte kan ha samma marginaler som konkurrenten så har man sämre produkter vilket helt enkelt inte är sant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Ett problem för AMD är nog att få sina ”fans” att betala skäliga pengar för produkterna. Det är ett annat fenomen som ofta kan observeras här på Sweclockers — förväntningar om att AMD ska bräda Nvidia på GPU-sidan samtidigt som priset dumpas till någon förhistorisk nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Dumbullen: Ett problem för AMD är nog att få sina ”fans” att betala skäliga pengar för produkterna. Det är ett annat fenomen som ofta kan observeras här på Sweclockers — förväntningar om att AMD ska bräda Nvidia på GPU-sidan samtidigt som priset dumpas till någon förhistorisk nivå.

Så Intel och Nvidia sänker sina priser så man kan köpa deras produkter istället.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så Intel och Nvidia sänker sina priser så man kan köpa deras produkter istället.

Varför sänka om man säljer allt man tillverkar på nuvarande prisnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:
Skrivet av rSon:

Vilken jobbig person att lyssna på - "yooouuu guyyysss!". Vad kommer han fram till?

Han har jämfört arkitekturerna Turing och Navi och kommer fram till att om Nvidia skulle lyckas krympa Turing till 7nm rakt av (vilket i praktiken är omöjligt) så skulle deras chip ändå vara större än Navi för samma prestanda (även med Tensor Cores borträknade).
Därför sitter Nvidia tight till just nu när det gäller möjligheten att sänka priserna, särskilt som deras ägare kräver en hög vinstmarginal.

En annan aspekt som han och flera andra tar upp är att Ray Tracing i Nvidias tappning med all sannolikhet kommer bli ungefär lika framgångsrikt som Glide blev för 3D-rendering.
Alla nya spelkonsoler kommer med grafik (och CPU) från AMD (utan Tensor Cores) och stödja Ray Tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Han har jämfört arkitekturerna Turing och Navi och kommer fram till att om Nvidia skulle lyckas krympa Turing till 7nm rakt av (vilket i praktiken är omöjligt) så skulle deras chip ändå vara större än Navi för samma prestanda (även med Tensor Cores borträknade).
Därför sitter Nvidia tight till just nu när det gäller möjligheten att sänka priserna, särskilt som deras ägare kräver en hög vinstmarginal.

En annan aspekt som han och flera andra tar upp är att Ray Tracing i Nvidias tappning med all sannolikhet kommer bli ungefär lika framgångsrikt som Glide blev för 3D-rendering.
Alla nya spelkonsoler kommer med grafik (och CPU) från AMD (utan Tensor Cores) och stödja Ray Tracing.

Ray Tracing fungerar även på t.ex GTX 1080 fast prestandan är lite sisådär, minst sagt. Utvecklarna kommer kanske kunna trolla?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vad pratar du om? När har jag sagt att pc-spelare är dumma? Lägg inte ord i mun på mig.

PC-spelare struntar i
1. Absolut prestanda
2. Effektförbrukning
3. Ljudnivå
4. Temperatur och värme
5. Recensenten som sammanfattar allt ovan och ger lägre betyg än motsvarande Nvidia kort.

Ja det är att dumförklara folk, typ ingenting än pris och prestanda/pris spelar roll. Låter rimligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

PC-spelare struntar i
1. Absolut prestanda
2. Effektförbrukning
3. Ljudnivå
4. Temperatur och värme
5. Recensenten som sammanfattar allt ovan och ger lägre betyg än motsvarande Nvidia kort.

Ja det är att dumförklara folk, typ ingenting än pris och prestanda/pris spelar roll. Låter rimligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men lika mycket som att jag struntar fullkomligt i alla grafer och siffror gällande högtalare så struntar 90% av kunderna till en dator i effektnivå, ljudnivå, temperatur och nördiga recensioner.
Det är inte att dumförklara folk det är att beskriva verkligheten - majoriteten av konsumenterna har inte den blekaste aning om vad du skulle prata om och även säljarna i mainstreamvaruhusen har generellt dålig koll. Eller tror du de flesta säljsamtalen på elgigamten och mediamarkt går till att säljaren visar grafer över temps, ljudnivå, VRM-specs?
Det kunden bryr sig om är: a) vad kostar det? B) kan jag spela Lol, Dota, Fortnite, Cs på den?

Vi här på Sweclockers utgör en fraktion av den totala marknaden.