Permalänk
Avstängd

Har inte varit där själv, men känner några som vistats där länge och jobbat.
Detta var nu en tid sedan, men då fanns det motsvarande ett slags vandrarhem där man delade rum med andra för att få ned priset.

Vill man äta relativt billigt så finns det mycket havsmat och annat som med svenska mått mätt är prisvärt och nästan billigt sett till vad man får, samt motsvarande tapas och annat man själv kan plocka ihop, gatukök som drivs av folk därifrån, osv.

Så, billigt verkar det ju inte vara, men det går att få ned priset ganska avsevärt, men man får ju själv sätta ribban på den standard man är villig att acceptera, är man bara där på semester ett par veckor kan man ju tex välja litet bättre standard på boendet, någon gång äta litet bättre mat för att ha provat det, osv. Blir ju annat om man tex jobbar där i ett halvår och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Hej,

Kom precis hem efter drygt en vecka i Tokyo.
Flög med Finnair, Sthlm -> Vantaa -> Narita och tvärtom hem.
Vantaa till Narita tar lite drygt 9 timmar.
Kommer du tillbringa tid utanför storstäder se då till att ha gott om Yen med dig då det tom inne i Tokyo inte alltid fungerade att betala med kort.
Och för allt smör i Småland plugga in de vanligaste fraserna på Japanska, kan du bara inleda samtalet på knagglig japanska och förklara att du inte talar japanska går det mycket enklare att komma igång.
Nihongo ga wakarimasen = Jag förstår inte Japanska
Eigo o hanasemasu ka = Talar du Engelska

Ett tips om du kommer vara i Tokyo eller någon annan storstad, skaffa ett Suica/Pasmo kort och ladda på det med Yen.
Funkar i princip på alla tunnelbanenät och i de flest kombinis samt många varuautomater.
Kommer du resa väldigt mycket med tåg ska du definitivt köpa ett JR Rail Pass.
Om du är osäker på om ett JR Rail kommer betala sig kolla in denna sida Japan Rail Pass Calculator

Är du anime fan kan jag verkligen rekommendera Ghibli Museum i Mitaka Tokyo http://www.ghibli-museum.jp/en/ biljetterna är dock aningens stökiga att få tag i.
Biljetterna släpps den 10:e i månaden innan dom gäller via Lawson Ticket, så 10:e Aug säljs biljetter till 1:e till 30:e Sept.
Man kunde tidigare köpa 3 månader i förväg via JTB Group, men dom har begränsat sina biljetter till de som köper paketresor via dem.
Viktigt att notera om Ghibli biljetten, den gäller för en specifik tid för inträde och missar man den med mer än 30 min kommer man inte in.
Det är 4 insläpp klockan 10:00,12:00,14:00 och 16:00, museet stänger 18:00 så tiden 16:00 kan kännas lite kort.
Det finns ingen maxtid när man väl är inne så går man in 10:00 kan man stanna till 18:00 om man vill och har lust.

Hoppas att du får en underbar Japanvistelse

Tack för alla tips. Trots att jag kolla på anime i över tio år så är det inte mycket som fastnat, deras meningsuppbyggnader gör att man inte lär sig via subtitles som man gjorde med engelska. Dock har jag införskaffat lite böcker för att lära mig katakana och hiragan samt meningsuppbyggnad. Gällande cash is king så har jag förstått sen tidigare, har även ett visakort som inte har några avgifter om man väljer att ta ut pengar utomlands. Så kommer försöka ha runt 10k yen på mig att all time och ta ut på pengar på 7/11, när/om jag lämnar städerna så kommer jag antagligen ha ännu större cash stash. Införskaffa ett lokalt simkort för att kunna använda översättningsappar och kartappar >.<

Edit: För mig är inte ekonomin så viktig, lägger hellre ut lite extra och får eget rum. Har kontakt med en byggfirma, så ska göra lite studiebesök på Japanska byggen. Då kan jag betala delar av resan på mitt företag

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Dock har jag införskaffat lite böcker för att lära mig katakana och hiragan samt meningsuppbyggnad.

Absolut värdefullt. Mycket mer behövs inte. Kolla upp lite mat-relaterade kanji också, så blir det lättare att välja restaurang från gatan. Glöm inte att kolla upp på de små skyltarna 10 våningar upp, och lycka till med att hitta entrén efter det.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Alternativt kan du berätta en liten historia för dem på flytande Japanska och de tror fortfarande inte att du förstår deras språk. Men visst, det beror lite på var du är, vem du pratar med, ..

Bete dig väl bara, så tas du väl hand om för det mesta..

Tror det absolut viktigaste rådet är som du skrev "Bete dig väl bara, så tas du väl hand om för det mesta.."

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Inklusive flyg beror det väl på hur länge man är där också.. Om man vill leva upp det lite grann bör man absolut räkna med 10k yen + per dag, inklusive måttligt boende.. exklusive flyg!

Ja helt rätt, borde ha uttryckt mig som dig. 10.000 yen per dag funkar fint om man inte går på nån dyrare restaurant eller lägger mycket på arkadspel eller annat.

Utöver det så är det vettigt att skaffa ett suica kort att ladda på med pengar om man ska resa inom Tokyo. Enklare än att köpa biljetter på tuben. Och att hyra en mobil bredbandsrouter på flygplatsen eftersom man garanterat kommet att lägga en den surf på att ta sig fram med hjälp av kartor och Google.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips är att ha både MasterCard och Visa-kort för att ta ut pengar, om man ska till mindre ställen. Båda funkade inte på alla automater när jag var där sist, ca 3 år sen. Om jag minns rätt var Visa mest gångbart.
Som sagt, i städer är det inga problem, men vi var en tur i Kawaguchiko vid Mt Fuji och fick lite problem där.

Gå på Sake-provning! Många har dåliga upplevelser av det, då de smakat något skräp, men det finns hur mycket som helst som smakar fantastiskt. Tyvärr lite krångligt för icke-japansktalande, hade turen att hänga med kompis sist jag var där, som nu sadlat om och blivit sake-guide i sen hemstad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att söka japanskt visum? Eftersom att jag även kommer göra saker som hänger ihop med mitt jobb så täcks inte det av överenskommelsen med Japan, den överenskommelsen som säger att du kan vistas i landet 90 dagar utan att behöva söka visum gäller bara turism.

Edit: Nvm, eftersom att det inte handlar om inkomstbringande aktiviteter så täcks det av tidigare nämnd ök.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.