Sharp PC-4500 på kontoret – het bärbar dator anno 1987

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Retro Puter:

Hej!
Jag har exakt en sån där. Disketterna är på 720 kB så man måste tejpa för ena hålet för att de ska fungera med de vanligare, nyare 1,4 MB-diskarna. Dessutom går det inte att skriva dem med en "modern" USB-floppyenhet utan en äkta retrodator behövs. Jag har den tillhörande systemdisketten med DOS 5 på i fall ni skulle vilja ha en sådan.

Kul, vore grymt! Jag och de flesta andra är mitt i semester, men skickar ett PM till sig när vi börjar komma tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Oklar vad det är för källa men den här snubben (som verkar ha koll på läget när det gäller gamla burkar) påstår att den gick för $5899 år 1987. Vilket borde motsvara runt 38k med dåvarande kurs.

Det motsvarar över 100.000kr då vi har inflation. Dessutom 5899 USD är priset utan svensk moms vilket blir ytterligare 25% påslag. Troligen hade datorn kostat över 125.000kr utan att gå in på exakt inflationstakt. (Men uppskattar ca 2% i genomsnitt)

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

@mats42: Bra fråga, kommer faktiskt inte ihåg. Kan kolla i veckan

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Nej, någon sådan dator har jag inte haft. Jag började använda datorn 1993 (regelbundet på högskolan) och då var det 486 och DOS/Windows 3.11, diskett som var hett. Jag kommer ihåg att min första egna dator var en Cyrix på 66Mhz och med Windows 95.

En dator ifrån 1987 är inte helt bortkastad. Den är en "skatt" för alla som vill börja lära sig programmera Assembler och kanske även C. En rejäl utmaning för dagens ungdomar som är vana att skriva "enkla" appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Hej!
Jag har exakt en sån där. Disketterna är på 720 kB så man måste tejpa för ena hålet för att de ska fungera med de vanligare, nyare 1,4 MB-diskarna. Dessutom går det inte att skriva dem med en "modern" USB-floppyenhet utan en äkta retrodator behövs. Jag har den tillhörande systemdisketten med DOS 5 på i fall ni skulle vilja ha en sådan.

Det borde ju funka utmärkt att köra med en Gotek (sök på Ebay) och Flashfloppy om man vill slippa äckliga gamla floppies. Jag hade definitivt investerat i det om jag tänkt leka mer än någon gång med en såndär dator. En Gotek kostar 150-200:- att beställa hem

Flashfloppy har till och med stöd för att driva en liten piezoskrika, perfekt för den som tycker det känns konstigt utan någorlunda autentiskt floppyoväsen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har PC DOS 7 (IBMs version av DOS) om ni vill låna

Skrivet av kaput:

Det borde ju funka utmärkt att köra med en Gotek (sök på Ebay) och Flashfloppy om man vill slippa äckliga gamla floppies. Jag hade definitivt investerat i det om jag tänkt leka mer än någon gång med en såndär dator. En Gotek kostar 150-200:- att beställa hem

Flashfloppy har till och med stöd för att driva en liten piezoskrika, perfekt för den som tycker det känns konstigt utan någorlunda autentiskt floppyoväsen

Fanns det USB på den tiden? annars vet jag inte vad du menar

Edit:
Ok, fattar lite bättre nu när jag kollade youtube

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har inga disketter? Dagens ungdom alltså...

Var och hämtade ett gäng för någon vecka sedan.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det borde ju funka utmärkt att köra med en Gotek (sök på Ebay) och Flashfloppy om man vill slippa äckliga gamla floppies. Jag hade definitivt investerat i det om jag tänkt leka mer än någon gång med en såndär dator. En Gotek kostar 150-200:- att beställa hem

Flashfloppy har till och med stöd för att driva en liten piezoskrika, perfekt för den som tycker det känns konstigt utan någorlunda autentiskt floppyoväsen

Äcklig och floppy i samma mening? Om man nu vill hålla på med sånt här, varför då ens använda retrodatorer? Då kanske DOS box är tillräckligt.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Äcklig och floppy i samma mening? Om man nu vill hålla på med sånt här, varför då ens använda retrodatorer? Då kanske DOS box är tillräckligt.

Jag är inte sådär jätteortodox med retroburkarna. Funktion före fanatism. Kan man byta ut opålitliga och dåliga grejer mot bättre dito, utan några egentliga förluster annat än att det inte är originalgrejor, så gör jag det gladeligen. Man behåller ju om inte annat originaldriven, känner man sig nångång lite masochistisk och vill sitta och svära över korrupta filer och trasiga floppies, är det ju bara att stoppa tillbaka eländet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att de är ett gammal bly-syra batteri som sitter i den där?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Vive la liberté!

@jeffan97: Oftast inget batteri alls i äldre laptops, utan hela grejen var att man kunde flytta datorn från ett eluttag till ett annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Nostalgiska minnen!

Fick plötsligt ett kraftigt sug att se om säsong 1 och 2 av den eminenta serien Halt and Catch Fire. Har ni inte sett den så har ni missat något!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

den har jag en gammal toshiba t1200 från 1987, kanske en utmanare. det snackades om batteri och den här har det. toppmatat 7.2 volt 2200mah.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Retro hur?

  • Retrogaming? Nä.

  • Trevlig skärm utan slöjor och sudd? Nej.

  • Ikoniskt/camp utseende eller trevlig att använda? Nope.

Summa: 0/3

Det där är en av ett oändligt antal datormodeller som man inte ens får frakten för och därför slänger. Enligt de allra flesta som haft en.

Antar att detta bryter mot trivselreglerna (eller lite. kanske.) Men det är ju liksom ert fel. Har ni ingen med koll på retroscenen på Swec? Hela artikeln är verkligen bara konstig.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

@jeffan97: Oftast inget batteri alls i äldre laptops, utan hela grejen var att man kunde flytta datorn från ett eluttag till ett annat.

Fast i detta fallet måste de ha vart ett batteri i den då den sa att batteriet va slut. Iofs så kan de va nåmn grej som följer med då vissa modeller kanske kom med ett batteri.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Retro hur?

  • Retrogaming? Nä.

  • Trevlig skärm utan slöjor och sudd? Nej.

  • Ikoniskt/camp utseende eller trevlig att använda? Nope.

Summa: 0/3

Det där är en av ett oändligt antal datormodeller som man inte ens får frakten för och därför slänger. Enligt de allra flesta som haft en.

Antar att detta bryter mot trivselreglerna (eller lite. kanske.) Men det är ju liksom ert fel. Har ni ingen med koll på retroscenen på Swec? Hela artikeln är verkligen bara konstig.

Retro är den nog inte men vintage öär den i allra högsta grad.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Har själv en bärbar compaq 286 samt en Toshiba 486. Funktionen tvivlar jag på. Har bara stått på vinden och mögat. Lite synd menmen. Va inte samma sug efter retro förr i tiden. Personligen tycker jag inte gamla pc datorer är så spännande. Fanns så många och de va inte så speciella. Gillar mer Amiga, Atari, Acorn och sånt. Lite mer känsla kanske, eller så är det för att de ej finns mer.

Fin laptop annars. Inte ens 512kb ram. Grejjer det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Fast i detta fallet måste de ha vart ett batteri i den då den sa att batteriet va slut. Iofs så kan de va nåmn grej som följer med då vissa modeller kanske kom med ett batteri.

Kollar man den här youtube videon så verkar dom ha ett blybatteri

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Fast i detta fallet måste de ha vart ett batteri i den då den sa att batteriet va slut. Iofs så kan de va nåmn grej som följer med då vissa modeller kanske kom med ett batteri.

Var det inte batteriet till BIOS som var slut?
Men det verkar ju ha nåt batteri också.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Var det inte batteriet till BIOS som var slut?
Men det verkar ju ha nåt batteri också.

Fast då funkar väl inte datorn alls iaf knapert isf?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Fast då funkar väl inte datorn alls iaf knapert isf?

BIOS-batteriet används bara när datorn är avstängd för att "minnas" vissa inställningar. T.ex. datum och tid.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Denna ligger i skåpet...

...o en hel del andra "udda" finns i lillstugan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acs:

Denna ligger i skåpet...

Jag ser ytterligare ett användningsområden för den klassiska Sweclockers-utmärkelsen "Finsk Produkt" här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Retro hur?

  • Retrogaming? Nä.

  • Trevlig skärm utan slöjor och sudd? Nej.

  • Ikoniskt/camp utseende eller trevlig att använda? Nope.

Summa: 0/3

Det där är en av ett oändligt antal datormodeller som man inte ens får frakten för och därför slänger. Enligt de allra flesta som haft en.

Antar att detta bryter mot trivselreglerna (eller lite. kanske.) Men det är ju liksom ert fel. Har ni ingen med koll på retroscenen på Swec? Hela artikeln är verkligen bara konstig.

Nu är jag inte alls säker, men är det ett mekaniskt tangentbord med några äldre, eftertraktade brytare kan den vara värd mycket bara pga det. På tal om det, kan ni lyfta på en keycap så man får se vad för slags brytare det är? @emilakered @JonasT

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jH0Ni:

Nu är jag inte alls säker, men är det ett mekaniskt tangentbord med några äldre, eftertraktade brytare kan den vara värd mycket bara pga det. På tal om det, kan ni lyfta på en keycap så man får se vad för slags brytare det är? @emilakered @JonasT

Har semester några veckor till, men kan försöka spana när jag är tillbaka!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Oklar vad det är för källa men den här snubben (som verkar ha koll på läget när det gäller gamla burkar) påstår att den gick för $5899 år 1987. Vilket borde motsvara runt 38k med dåvarande kurs.

Skrivet av CaelumMan:

Det motsvarar över 100.000kr då vi har inflation. Dessutom 5899 USD är priset utan svensk moms vilket blir ytterligare 25% påslag. Troligen hade datorn kostat över 125.000kr utan att gå in på exakt inflationstakt. (Men uppskattar ca 2% i genomsnitt)

Den kan säkert ha kostat motsvarande det priset i det kommunistiska Rumänien år 1987, men...

Bilden är plockad ur datortidningen InfoWorld, 7:e september 1987.

Snittkursen var 6,35 SEK/USD under 1987, så det amerikanska priset $1695 (för modellen som SweClockers har) blev då omräknat till SEK ca 13455 kr inklusive moms. Idag motsvarar det (enligt Prisomräknaren hos SCB) ca 26950 kr, så den kostade säkerligen närmare 30k i dagens penningvärde.

År 1989 låg prislappen för min farsas nya fräcka Toshiba T1600 på ca 42000 SEK, då med amerikansk MSRP $5000 som med dollarkursen motsvarade ungefär 32500 SEK. Om vi slår på momsen så hamnar vi på 40625 SEK (nästan 72250 SEK idag!), så det ger en fingervisning om att priserna i Sverige antagligen inte var speciellt upptrissade i förhållande till det amerikanska priset.

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Nu är jag inte alls säker, men är det ett mekaniskt tangentbord med några äldre, eftertraktade brytare kan den vara värd mycket bara pga det. På tal om det, kan ni lyfta på en keycap så man får se vad för slags brytare det är? @emilakered @JonasT

Den här datorn har inga mekaniska brytare utan det är ett vanligt tråk-bräde. Sällsynt dålig känsla på det, faktiskt. Ett vanligt no-name rubber dome känns bättre alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem

Kan vara så att ni måste i bios ställa in de två diskarna manuelt. Samt att behandla datorn som en 286. Kolla om ni kan ställa in manuelt floppy singel eller dual sided floppy samt. DOS 5. En annan ide. Om någon har en amiga och en sindgle side disk att avvara så kanske. Men ja.. ideer.

Edit:
Ide
Många av de gamla har en massa varianter av Tetris.
Och brukar finnas en massa abandonware.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

P70 eller P75?

Just det, glömde ju bort att svara
En IBM P70 8573-031 är det.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Just det, glömde ju bort att svara
En IBM P70 8573-031 är det.

Skruvade en hel del med sådana på 90 talet. Var jättepopulära som mätdatorer ute i industrimiljö

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415