Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag funderar på att köpa en övernattningslägenhet/lägenhet för uthyrning i Åre. Har en lägenhet i Sthlm för tillfället som är värderad till 3,1 miljoner men bara lån på ca 1 miljon.

Är det fortfarande totalt 4,5 ggr årsinkomsten som gäller när man köper en till lägenhet?

Tänker då första lägenheten är så pass lågt belånad.
Lägenheter jag kollat på ligger mellan 2-3 miljoner i inköp.

De flesta KALP-ar ryker när man kliver över 4.5x och den regeln gäller oavsett belåningsgrad.

Permalänk
Medlem

Har fått lånelöfte från SSAB och frågade om vilken ränta vi skulle få, och fick deras listränta som svar, punkt slut. Har kollat runt på deras hemsida och kan inte hitta någon information om att de har andra räntesatser på topplån. Är det alltid så att man har ett topplån på det utöver 75% av bostadens värde, eller är det bara vissa banker som har det? Är det något som dyker upp senare? Blivit väldigt fundersam över om jag får listräntan på allt, eller om det blir någon överraskningsränta på topplån längre fram.

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har fått lånelöfte från SSAB och frågade om vilken ränta vi skulle få, och fick deras listränta som svar, punkt slut. Har kollat runt på deras hemsida och kan inte hitta någon information om att de har andra räntesatser på topplån. Är det alltid så att man har ett topplån på det utöver 75% av bostadens värde, eller är det bara vissa banker som har det? Är det något som dyker upp senare? Blivit väldigt fundersam över om jag får listräntan på allt, eller om det blir någon överraskningsränta på topplån längre fram.

Tack på förhand för svar!

Topplån finns väl i te längre (vad jag vet) du får låna 85% av värdet på huset. Skulle du mot förmodan Lån mer än det blir de blancolån utan säkerhet. Dessa brukar vara runt 5% ränta på som listpris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har fått lånelöfte från SSAB och frågade om vilken ränta vi skulle få, och fick deras listränta som svar, punkt slut. Har kollat runt på deras hemsida och kan inte hitta någon information om att de har andra räntesatser på topplån. Är det alltid så att man har ett topplån på det utöver 75% av bostadens värde, eller är det bara vissa banker som har det? Är det något som dyker upp senare? Blivit väldigt fundersam över om jag får listräntan på allt, eller om det blir någon överraskningsränta på topplån längre fram.

Tack på förhand för svar!

SBAB har samma ränta på hela lånet, inget topplån där. T.ex. LF kör väl topplån om man lånar mer än 75% av bostadens värde.

Skrivet av Hablam:

Topplån finns väl i te längre (vad jag vet) du får låna 85% av värdet på huset. Skulle du mot förmodan Lån mer än det blir de blancolån utan säkerhet. Dessa brukar vara runt 5% ränta på som listpris.

Skickades från m.sweclockers.com

Topplån är numera hos vissa aktörer vid belåning 75-85%, tidigare (före min tid) kallades väl ev. blancodel för topplån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

SBAB har samma ränta på hela lånet, inget topplån där. T.ex. LF kör väl topplån om man lånar mer än 75% av bostadens värde.

Topplån är numera hos vissa aktörer vid belåning 75-85%, tidigare (före min tid) kallades väl ev. blancodel för topplån.

Jaga då ber jag om ursäkt för lite fel information. Trodde topplån var ett minne blott. För min egen del så belånade jag 92% av värdet. 85% som vanligt lång med 1.6%ränta bundet på 3 år och ett blancolån på 2.3% ränta För dom resterande 7% av lånet.

Skickades från m.sweclockers.com

Felskrivning
Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

@Kakann: Tack så mycket för svar! Det låter ju väldigt bra då.

Har i dagsläget bara fixat lånelöfte från SBAB, men tänkt att jämföra räntor längre fram när det vankas köp. Vilka banker skulle du rekommendera att jag kollar upp? Kommer som du kanske förstått låna upp till ca 80-85% av bostadens värde och befinner mig i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@Kakann: Tack så mycket för svar! Det låter ju väldigt bra då.

Har i dagsläget bara fixat lånelöfte från SBAB, men tänkt att jämföra räntor längre fram när det vankas köp. Vilka banker skulle du rekommendera att jag kollar upp? Kommer som du kanske förstått låna upp till ca 80-85% av bostadens värde och befinner mig i Göteborg.

Utan att vara för nyfiken, ungefär hur mycket vill du låna och vilken ränta fick du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

@Hablam: Satt ett maxtak på bostadsvärde på 3 miljoner, vi har 0,5 miljoner i kontantinsats så det blir upp till 2,5 miljoner i lån. SBABs ränta beror helt och hållet på hur stor del av bostadsvärdet du lånar, och med våra siffror från man listräntan på 1,64%. Här kan du kolla hur stor din kontantinsats behöver vara för att få lägre ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@Hablam: Satt ett maxtak på bostadsvärde på 3 miljoner, vi har 0,5 miljoner i kontantinsats så det blir upp till 2,5 miljoner i lån. SBABs ränta beror helt och hållet på hur stor del av bostadsvärdet du lånar, och med våra siffror från man listräntan på 1,64%. Här kan du kolla hur stor din kontantinsats behöver vara för att få lägre ränta.

Jamen dåså. Tycker allt att deras listränta är rätt ok. Något dyr för att vara rörlig men inte helt å helvete fel. Om ni ska binda och dom då vill sätta högre ränta så försök förhandla. Jag förhandlade ner 0.5% från deras listränta. (fortfarande inte världens bästa ränta men endå nöjd)
Glöm inte bort eventuella amortering krav. Det är dom som brukar bli "dyrare" än själva räntan, dom frå man ju se dom som ett sparande till en själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hablam:

Jamen dåså. Tycker allt att deras listränta är rätt ok. Något dyr för att vara rörlig men inte helt å helvete fel. Om ni ska binda och dom då vill sätta högre ränta så försök förhandla. Jag förhandlade ner 0.5% från deras listränta. (fortfarande inte världens bästa ränta men endå nöjd)
Glöm inte bort eventuella amortering krav. Det är dom som brukar bli "dyrare" än själva räntan, dom frå man ju se dom som ett sparande till en själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör man rörligt så.följer man marknaden. Kör man bunden ränta så spekulerar man mot marknaden/banken. Jag föredrar rörlighet och.vill kunna byta om jag inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@Kakann: Tack så mycket för svar! Det låter ju väldigt bra då.

Har i dagsläget bara fixat lånelöfte från SBAB, men tänkt att jämföra räntor längre fram när det vankas köp. Vilka banker skulle du rekommendera att jag kollar upp? Kommer som du kanske förstått låna upp till ca 80-85% av bostadens värde och befinner mig i Göteborg.

Swedbank kan säkert vara värt och kika räntor hos, de blöder kunder så in i bomben sedan penningtvättshaveriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kör man rörligt så.följer man marknaden. Kör man bunden ränta så spekulerar man mot marknaden/banken. Jag föredrar rörlighet och.vill kunna byta om jag inte är nöjd.

Ja i längden är rörligt alltid billigast. Dock får du vara berädd på eventuell höjningar imellanåtmedans viss som låst kanske ligger kvar på lägre ränta något år. Får man en bra deal på bunden så ser jag ingen orsak till att ha rörlig. Men alla är vi olika och har olika förutsättningar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Nu närmar sig en möjlig affär, och lite nya frågetecken dyker upp.

Om en bostad man köper behöver renoveras, kan man då säga till banken att man vill låna X kr över priset man köpte den för, eller behöver det lösas separat?

Utöver detta, är det isf smartast att spara pengar från kontantinsats till renovering eller ska man ta det på lånet? Om vi tänker oss att bostad+renoveringskostnader hamnar på 2,1 miljoner (100k renovering) skulle vi exempelvis kunna betala 500 000 i kontantinsats och ta lån på 1 600 000, eller så skulle vi kunna betala 400 000 i kontantinsats, låna 1 600 000 och ha 100k kvar till renoveringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Nu närmar sig en möjlig affär, och lite nya frågetecken dyker upp.

Om en bostad man köper behöver renoveras, kan man då säga till banken att man vill låna X kr över priset man köpte den för, eller behöver det lösas separat?

Utöver detta, är det isf smartast att spara pengar från kontantinsats till renovering eller ska man ta det på lånet? Om vi tänker oss att bostad+renoveringskostnader hamnar på 2,1 miljoner (100k renovering) skulle vi exempelvis kunna betala 500 000 i kontantinsats och ta lån på 1 600 000, eller så skulle vi kunna betala 400 000 i kontantinsats, låna 1 600 000 och ha 100k kvar till renoveringen.

Du kan låna upp till 85% av värdet. Så du kan låna 1,7 miljoner, om huset kostar 2 miljoner.
Du måste årligen amortera 2% av lånet tills belåningsgraden är 70%, sen 1% ner till 50%.
Du kan inte låna över 85% och säga är resten är till renovering, men nu är du ju under den gränsen i ditt räkneexempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag och frun tänkte köpa vår första egna bostad om 1.5-2.5 år, och jag försöker tänka på
möjliga risker. Givetvis kan mycket hända på två år, men jag vill se om jag tänker rätt.

Är det något nedan som känns "vad fan är det ni gör?!"?

Förväntad situation om ca. 2 år:
* Inkomster netto på ca 68k/mån (42k för mig, 26k för frun, brutto ca. 100k)
* Runt 820k i kontanter (fonder+aktier+sparkonto)
* Ingen existerande bostad (bor halvbilligt men måste flytta 2 år från nu)

Budget i stora drag:
* Hyra: 7k/mån
* Bostadssparande: 23k/mån
* Privat pensionssparande: 8k/mån
* Övrigt (mat, kläder, transport, nöje o.s.v): 30k/mån

Exempelberäkning:

* Köpa radhus i Stockholms län för 5.2 mkr:
* 780k insats (15%)
* 4.42 mkr lån (ca. 100k bruttolön -> 4.5x vid 4.5 mkr, så under extra-amorteringskravet)
* 6k/mån avgift+driftkostnader
* 7.4k/mån minimi-amortering (11.1k/mån vid +1% amortering)
* Vid t.ex. 1.65% ränta: 4.2k/mån räntekostnad (tot. 6+7.4+4.2 = 17.6k/mån minimi)
* Vid t.ex. 4.65% ränta: 13k/mån (tot. 26 tkr/mån)
* Ekonomiskt stabil förening (inte 120-årsamorteringsplaner o.s.v.)

Vi avsätter idag 30k/mån till bostad (hyra + sparande) och tanken var att fortsätta med det.
Pengarna som blir över efter avgift+ränta+amortering (30k - 17.6k = 12.4k/mån i 1.64%-räkneexemplet ovan)
investerar vi i högrisk-indexfonder. Om (när...) räntorna går upp så minskar sparandet - blir räntorna så höga
att totalkostnaden överstiger 30 tkr/mån så börjar vi sälja av sparandet för att täcka upp.

Sannolika risker:
* Långvariga räntor på 5% - kalkylen tål det, utan påverkan på vår övriga ekonomi
* Räntor på 9% i några månader - svårt om det sker kort efter bostadsinköpet, men redan efter 6 mån bör det
finns gott om buffer för att klara ett par månaders jätteränta.
* Jag förlorar båda mina jobb, det tar mig 3 mån att hitta ett nytt och det betalar mycket sämre - min
inkomstskatt blir mycket lägre, så netto-tappet är inte *så* farligt. Vi drar ner på personliga utgifter
betydligt och reducerar sparandet.
* Frun förlorar sitt jobb och hittar inget nytt på 3 mån - Vi drar ner på personliga utgifter och reducerar
sparandet.
* Indexfonderna förlorar 40% av sitt värde - 100% förväntat. Inga problem.
* Vi får barn. Dyrt pga. inkomstbortfall från föräldraledighet, men till stort innebär det en förändring men inte en ökning/sänkning av personliga utgifter.

Allt verkar vara hanterbart, förutom om allt händer på en gång: vi förlorar alla våra jobb samtidigt, räntorna
går upp till 9%, indexfonderna dyker med 40%, vi får utvecklingsstörda trillingar och det händer kort efter inköp av bostaden. Det har vi inte riktigt något bra svar på. Men lite risker måste man ta...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Dags att förhandla om räntan på lånet till min bostadsrätt, ränterabatten gick ut i våras och jag har nu legat på listränta (2,25) några månader... Jag har 3-månaders rörlig.

Bostaden är värd 1 070 000 kr och belåningsgraden är för närvarande 68%. Jag tjänar 35 000 i månaden och har inga övriga lån. Har 300 000+ sparat så skulle inte ha några problem att lägga mig på tex 60% belåningsgrad för att eventuellt kunna byta till Avanza bolån+ om jag inte får något bra erbjudande hos "vanliga" banken.

Skulle vilja binda upp mig på 3 år, ungefär vilka siffror kan jag förvänta mig vid förhandling?

Utgifter månad:
Hyra + lån (listränta): 8300
Försäkring: 300
Mobil: 500
Facket + akassa: 337
Bil: 1000
+ mat

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Random-person:

Är själv i en likande sits. Gjorde en uppställning i excel som visade hur många år det skulle ta att amortera ner lånet vid olika räntor och olika räntenivåer.
Jag satte upp några olika scenarion, t.ex. att räntan ökar med en procentenhet varje år i 10 år framåt osv. Fick då en bra känsla för var den kritiska punkten låg och vilken risk man tar.

Det är extremt osannolikt att räntan ökar mycket på kort tid, det skulle utlösa en kollaps i samhället.
Riskbanken har reviderar sin outlook hela tiden. Därav igelkotten:

Juli 2019 ligger vi fortfarande på -0,25%, prognosen antydde då att vi nu skulle vara på +0,5%.
Kommer en lågkonjunktur blir det ännu svårare att höja räntan, riskbanken brukar agera tvärt om.

Jag skulle köra på om jag var du. Ni drar in en ansenlig summa, ni klarar er på en inkomst om någon förlorar jobbet och bör kunna bygga upp en bra bra buffert om allt skulle skita sig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Mattecoach

@Random-person:

Ser inte tokigt ut, förutom en sak. Hur lyckas ni bränna 30k/mån?
Lägg större delen av dessa pengar för att antingen snabbare få råd med hus, eller använd detta som buffert när huset väl är köpt.
När ni väl har köpt huset gör ni klokt i att amortera så mycket som möjligt för att komma ner i max 70% belåningsgrad, därefter kan ni fortsätta med andra investeringar.
Detta är mina åsikter, förstår att andra kan ha andra prioriteringar.

Permalänk
Medlem

Gäsp, SBAB telefonkö "över 60 minuter". Det är dåligt alltså.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Random-person:

Ser inte tokigt ut, förutom en sak. Hur lyckas ni bränna 30k/mån?
Lägg större delen av dessa pengar för att antingen snabbare få råd med hus, eller använd detta som buffert när huset väl är köpt.
När ni väl har köpt huset gör ni klokt i att amortera så mycket som möjligt för att komma ner i max 70% belåningsgrad, därefter kan ni fortsätta med andra investeringar.
Detta är mina åsikter, förstår att andra kan ha andra prioriteringar.

Känns ju inte så meningsfullt att spara större delen av vad man tjänar egentligen. Ett sparande är ju bra men man skall väl leva lite nu också, inte bara sen. I framtiden lär man ju dessutom ha en högre inkomst som gör att behövet av mer pengar sen blir mindre.

Permalänk
Mattecoach

@Aktsu: Som sagt, upp till var och en. Jag har märkt att jag inte blir lyckligare av att göra av med mer pengar, snarare tvärt om. Mina fördomar är att man har ett ganska tråkigt liv om det krävs mycket pengar för att göra det värt att leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Aktsu: Som sagt, upp till var och en. Jag har märkt att jag inte blir lyckligare av att göra av med mer pengar, snarare tvärt om. Mina fördomar är att man har ett ganska tråkigt liv om det krävs mycket pengar för att göra det värt att leva.

Ja, somliga blir lyckligast av att bo i tält och endast äta ris andra vill ha mer, var den gränsen går är beroende av hobbies och intressen. Att ha massa pengar på konton när man dör är ju däremot inget man har nytta av.

Själv blir jag lycklig av att göra vad jag vill göra, om det innebär att äta ute, gå på promenad, resa, köpa en bil, testa teknikprylar eller något annat spelar ingen roll. Det mesta här i livet kostar däremot pengar i någon form så att kraftigt begränsa sitt spenderande bara för att förstår jag inte. Något skall man ju som sagt göra med pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, somliga blir lyckligast av att bo i tält och endast äta ris andra vill ha mer, var den gränsen går är beroende av hobbies och intressen. Att ha massa pengar på konton när man dör är ju däremot inget man har nytta av.

Själv blir jag lycklig av att göra vad jag vill göra, om det innebär att äta ute, gå på promenad, resa, köpa en bil, testa teknikprylar eller något annat spelar ingen roll. Det mesta här i livet kostar däremot pengar i någon form så att kraftigt begränsa sitt spenderande bara för att förstår jag inte. Något skall man ju som sagt göra med pengarna.

Jag tror du är något på spåren, att köpa saker gör inte en lycklig, däremot så tror jag upplevelser kan nog göra en lycklig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Aktsu:

Ja, somliga blir lyckligast av att bo i tält och endast äta ris andra vill ha mer, var den gränsen går är beroende av hobbies och intressen. Att ha massa pengar på konton när man dör är ju däremot inget man har nytta av.

Själv blir jag lycklig av att göra vad jag vill göra, om det innebär att äta ute, gå på promenad, resa, köpa en bil, testa teknikprylar eller något annat spelar ingen roll. Det mesta här i livet kostar däremot pengar i någon form så att kraftigt begränsa sitt spenderande bara för att förstår jag inte. Något skall man ju som sagt göra med pengarna.

Absolut ska man inte spara "bara för att". Det jag menar är att det är hälsosamt att ofta ifrågasätta sig själv, däribland sin vardagsekonomi. Blir jag lycklig av kaffe på Espresso House varje dag? Nä, men om jag köper där en gång i månaden så blir jag lycklig av det. Tycker inte att det är roligare med en middag för 500 kr än en för 50 kr, då är det ju helt onödigt för mig att spendera mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Absolut ska man inte spara "bara för att". Det jag menar är att det är hälsosamt att ofta ifrågasätta sig själv, däribland sin vardagsekonomi. Blir jag lycklig av kaffe på Espresso House varje dag? Nä, men om jag köper där en gång i månaden så blir jag lycklig av det. Tycker inte att det är roligare med en middag för 500 kr än en för 50 kr, då är det ju helt onödigt för mig att spendera mer.

Ja självklart ska man inte spendera massa pengar på sådant som inte ger något men vad som ger något är högst individuellt och det går ju inte att sätta någon fast summa som gäller för alla.

I det stora hela handlar det ju bara om att ha något att göra fram tills kistan kallar, med förhoppningen om att så stor del av tiden som möjligt innefattade lycka av något slag.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@Random-person:

Ser inte tokigt ut, förutom en sak. Hur lyckas ni bränna 30k/mån?
...
Detta är mina åsikter, förstår att andra kan ha andra prioriteringar.

Det har vi inte lyckats med, än. Ligger på 20k/mån idag (så 10k/person, inte överdrivet mycket - som student för några år sedan hade jag 6.5k/mån efter hyra och då åt och drack jag sämre och hade knappt kläder), men det finns sjukt mycket saker som hade ökat livsglädjen som vi har svårt att få råd med idag. Kvalitetskläder (inte märkeskläder per se), ordentlig utlandssemester, städhjälp (med kollektivavtal!), finare restauranger, bättre hifi-system, hobbys som kräver utrustning, grillar, möbler, bestick...

Min erfarenhet är att det vanligtvis inte är inköp av enskilda grejer som är dyrt, det är när allt du köper kostar 40% mer som det blir dyrt. Åas. är det ofta billigare i längden att köpa kvalite från början - ikeatallrikarna ser sunkiga ut efter två år, tallrikar som kostar det tredubbla ser bra ut i tio år utan vidare.

Kan inte påstå att någon av oss lägger pengar på espresso house och liknande.

Jag är avundsjuk på dig som inte uppskattar en middag för 500 kr mer än en middag för 50 kr

Skrivet av PuMaH:

När ni väl har köpt huset gör ni klokt i att amortera så mycket som möjligt för att komma ner i max 70% belåningsgrad, därefter kan ni fortsätta med andra investeringar.

Varje extra tusenlapp lagd på att amortera bostaden är en tusenlapp som inte investeras på annat håll. Indexfonder brukar (över lång tid) ge över 6.5% avkastning - det känns inte lika troligt att ränta+bostadens värde kommer att öka snabbare än så. Dessutom är det riskfyllt att ha så mycket pengar låsta i sin bostad. Bättre att låta inflationen betala av bostaden över tid.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Mina bolån närmar sig slutet på bindningstiden (har haft hälften på 2 år och hälften på 1år) och jag behöver lite råd för vad jag ska välja, både bindningstid och extra amortering.

rörligt, 1 år och 3 år: 1,34%
2 år: 1,29%
4 år: 1,39%
5 år: 1,54%

Vid 5år och längre blir det så mycket högre ränta så det känns inte värt det. 4år är så lite extra jämfört med de andra bindningstiderna så det skulle kännas ok.

Jag har tänkt välja 2år och 3år som bindningstid, hälften på varje. Det främsta alternativet som jag ser är rörligt + 2år. Eller kanske allt på 2 år? Det närmsta året känns det osannolikt att räntan kommer höjas ifrån Riksbanken, men på lite längre tid skulle kanske bankernas inlåningsränta öka t.ex. för kraftigt sjunkande förtroende i kronan, eller så tar inflationen fart och Riksbanken börjar höja räntan?
Hade det varit högre ränta på bindningstiderna hade det känts mer naturligt att välja kortare bindningstid men nu när det är samma ränta kanske jag borde välja tryggheten i fast ränta?

Dessutom kan jag amortera extra för att sänka räntan med 0,05 procentenheter, 40 000kr behövs för det. Lånet är på ungefär 2 miljoner så 0,05% blir ungefär 1000kr/år.
Jag vet att det över tid är bättre att investera pengarna i någon fond eller aktier men nu när vi är nära ATH och flera företag förbereder sig för lågkonjunktur kanske det är bättre att amortera för pengarna, eller ska jag låta pengarna ligga kvar på sparkontot tills börsvärderingen har gått ner och investera dom då?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Jag vet att det över tid är bättre att investera pengarna i någon fond eller aktier men nu när vi är nära ATH och flera företag förbereder sig för lågkonjunktur kanske det är bättre att amortera för pengarna, eller ska jag låta pengarna ligga kvar på sparkontot tills börsvärderingen har gått ner och investera dom då?

Jag planerar ett bostadsköp inför nästa år och har själv även tänkt på detta och kom fram till att det är nog lika bra att göra alla dessa tre saker samtidigt. Det fungerar också sällan att vänta och försöka tajma marknaden.
Dvs: Ha en bra kontant buffert för dåliga tider och möjligen utöka denna sakta varje månad och av pengarna som sedan är kvar amortera 2/3 (speciellt ifall man är högt belånad och då tänker jag över 70%) och investera 1/3 på börsen (om man har en långsiktig horisont på säg +10år).

Så det behöver inte vara allt eller inget på ett av alternativen utan du kan ju avsätta lite pengar i varje del.

Och det bästa är såklart att automatisera detta och sen behöver man bara se över det hela någon gång om året och ta en funderare ifall man vill omfördela hur pengarna placeras.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Jag planerar ett bostadsköp inför nästa år och har själv även tänkt på detta och kom fram till att det är nog lika bra att göra alla dessa tre saker samtidigt. Det fungerar också sällan att vänta och försöka tajma marknaden.
Dvs: Ha en bra kontant buffert för dåliga tider och möjligen utöka denna sakta varje månad och av pengarna som sedan är kvar amortera 2/3 (speciellt ifall man är högt belånad och då tänker jag över 70%) och investera 1/3 på börsen (om man har en långsiktig horisont på säg +10år).

Så det behöver inte vara allt eller inget på ett av alternativen utan du kan ju avsätta lite pengar i varje del.

Och det bästa är såklart att automatisera detta och sen behöver man bara se över det hela någon gång om året och ta en funderare ifall man vill omfördela hur pengarna placeras.

Jag amorterar varje månad, ungefär 1,75% (måste amortera 1%) och månadssparar också i indexfonder. Fördelningen mellan mellan amortering och sparande är väl ungefär 2/5 amortering och 3/5 investering.
Resten av pengarna sparar jag som buffert för att ha typ under semestern eller om jag vill köpa något dyrare. Jag tycker det känns som en bra balans än så länge, men när det närmar sig renovering kommer jag behöva justera det, jag räknar med att det är typ 5 år kvar kvar till jag behöver byta ut kylskåp och andra vitvaror sedan ytterligare 10 år tills kök och badrum renoveras.
Men mitt buffert konto har växt så jag funderar på om jag ska använda det, eller en delmängd, till amortering eller för investering. Om jag investerar pengarna så blir det nog att jag ökar månadssparandet under ett år.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag flyttade över till Avanza i slutet av förra året och hade ingen ny värdering. Men i ansökan så skrev jag in adressen, inköpsbelopp och uppskattat värde (kollade med lägenheter som sålts i närheten). Då gjorde de en teoretisk värdering av lägenheten och på så sätt kom jag ner i <50% belåning.

Behövde inte visa några papper på att jag har en värdering.

Det är lättare i sthlm tex (aah, ser nu att du skrivit göteborg.. borde vara lika lätt där) då det säljs så mycket här. Men du kan ju alltid försöka så.

För att uppdatera lite: Det blev att jag valde SBAB till slut (Avanza godtog inte inkomst från utlandet).
Men de gjorde också en uppskattning av värdet och på så sätt slapp jag betala ner lånet innan flytt 🙂
Det är inte i Göteborg, liten ort på västkusten, så det verkar funka även där underlaget inte är så stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?