Permalänk
Medlem

Nybyggd dator som går riktigt varm.

Hej!

Byggde ihop en dator med lite gamla samt nya delar.
Tyvärr så går datorn riktigt varm och jag undrar vad jag kan gjort för fel.
Den är byggd exakt som min egen dator med samma chassi och processorfläkt.

Systemet är:
Intel i7 3960x
32gb DDR3 1600Mhz
Phanteks P300
Corsair Hydro H100 vattenkylning
GTX 1060 6gb

När datorn är i idle så ligger allt på ca: 45-50 grader.
Vid belastning typ Fortnite så går GPU upp i 80 grader, SSD 60 grader, CPU 70 grader.
Radiatorn till kylningen är också riktigt varm och framsidan på datorn, där radiatorn är monterad är väldigt varm samt luften vid intaget på fronten är väldigt varm.
Det märkliga är att min dator med samma montering är iskall i fronten vid belastning.

Radiatorn är monterad enligt anvisningar med 2 fläktar bakom radiatorn. Den är monterad i fronten då den inte får plats på chassits ovansida pga CPU som blir i vägen.
1 fläkt är monterad bak på chassit för att blåsa ut varmluften, men varmluften blir koncentrerad till fronten och luften som blåses ut bak är sval.

Finns det något tips för detta problem?

Permalänk
Medlem

Blåser dina radiatorfläktar in eller ut luft?

Tror du vill ta in luft bak och blåsa ut genom radiatorn. Så som du har monterat nu så får du inget luft in?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ändrade fläktarna till att ha dem framför radiatorn istället för bakom som tidigare.
Fick effekt på CPU men har problem med att GPU går upp till 80 grader direkt i Fortnite och SSD rusar upp till 60 grader.
Något annat verkar vara galet då komponenterna går så varma.
GPU och SSD är sprillans ny.

Skrivet av evirob:

Blåser dina radiatorfläktar in eller ut luft?

Tror du vill ta in luft bak och blåsa ut genom radiatorn. Så som du har monterat nu så får du inget luft in?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Baily: Vad kör du för upplösning? Jag kunde absolut maxa ut mitt 1060 3gb i 1440p och då blev det varmt.

60 grader på din SSD låter inte så farligt, den throttlar väl inte förrens runt 100 grader? Har du något som uppdaterar eller är det bara Fortnite som är igång? Jag ligger på 55/75 grader på min m.2. Datorn har stått igång hela dagen och jag har spelat i någon timme nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Jag ändrade fläktarna till att ha dem framför radiatorn istället för bakom som tidigare.
Fick effekt på CPU men har problem med att GPU går upp till 80 grader direkt i Fortnite och SSD rusar upp till 60 grader.
Något annat verkar vara galet då komponenterna går så varma.
GPU och SSD är sprillans ny.

Vilket 1060 köpte du? Dvs vilken kylare har den?
Jag hade ett 1060 palit och det gick också upp till 80 grader. Sålänge maxtemperaturen stannar runt 80 så torde det inte vara någon fara för gpun. De är ofta inställda för att gå "varma" så att fläktarna snurrar långsamt och går tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ser inget fel.
det är normalt att gpu blir 80 grader när man spelar, fläktkurvan är ställd att vara mer tyst, då gpun är anpassad av klara av höga tempraturer.
mitt gtx 470 back in the days var 105 grader när man spelade, fläkten var däremot lika högljud som en dammsugare.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Svårt att få det bättre om du måste ha radoatorn där framme. Det är ingen fara för komponenterna, men du har helt klart dåligt luftflöde jämfört mot vad man kan ha. Chassit är ju ingen high performer precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Kanske är såhär det skall vara med dessa komponenter

@Elektron, det är också ett Palit som jag köpt. Högljutt som bara den
@Evirob, allt på High (vet ej upplösning) 😄
@Ernesto, jag har inte jättebra kunskap gällande detta men i och med att min personliga dator som är byggd med exakt samma chassi, fläktar och placering men andra komponenter så jämförde jag med hur den presterar. Den är aldrig varm och GPU är knappt över 60 grader vid load.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Tack för era svar.
Kanske är såhär det skall vara med dessa komponenter

@Elektron, det är också ett Palit som jag köpt. Högljutt som bara den

Skickades från m.sweclockers.com

Har du modellen med en eller två fläktar?

Permalänk
Medlem

Det är Dual fan.
Har även märkt att den inte går ner i låg varv vid idle, utan verkar trycka relativt höga varv då med.

Skrivet av Elektron:

Har du modellen med en eller två fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Baily: Kanske se över fläktkurvan och se om man kan finjustera lite? MSI Afterburner brukade väl rekommenderas tidigare vet jag. Jag har kört AMD i några år nu så vet inte vad som är bäst för Nvidia