Test: Ryzen 9 3900X och Core i9-9900K i överklockat läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Framtiden är PCI-E 4 och inte PCI-E 3.

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
Uhm. Enligt planerna kommer PCI-E 5 ca två år efter PCI-E 4. Och ytterligare två år därefter PCI-E 6.
PCI-E 4 verkar vara en parantes och inte framtiden..
Så 2025 kommer alla köra PCI-E 6.

Permalänk
Skrivet av WCH-sopa:

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
Uhm. Enligt planerna kommer PCI-E 5 ca två år efter PCI-E 4. Och ytterligare två år därefter PCI-E 6.
PCI-E 4 verkar vara en parantes och inte framtiden..
Så 2025 kommer alla köra PCI-E 6.

Ja du ser vad onödigt då det räcker med PCI-E 3 enligt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nej det har jag aldrig sagt. 8K är fyra ggr mer pixlar än 4K btw.

Precis, du skrev att om 5-6 år så sitter antagligen 99% med 8k
Något som i mina ögon känns väldigt otroligt med tanke på hur få som idag sitter på 4k sett till hur länge det har varit tillgängligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Precis, du skrev att om 5-6 år så sitter antagligen 99% med 8k
Något som i mina ögon känns väldigt otroligt med tanke på hur få som idag sitter på 4k sett till hur länge det har varit tillgängligt

Skickades från m.sweclockers.com

Du precis som alla andra vet väl att all ny teknik tar lite tid innan det kommer igång. Är inte speciellt länge sen man sa att man inte behövde mer än 4 st kärnor i sin CPU för spel för det kommer ta tiiiiiid innan spelen nyttjar fler kärnor än så i en dator. Ja, nu är vi där och har passerat dessa begränsningar 4 st kärnor kan erbjuda. Vet inte om nån gjort undersökning på vilken upplösning medlemmarna på den här sajten spelar men men kan lova dig att upplösningen i snitt ökar år för år. Kan även lova dig att det är fler som spelar i 4K än i 720P

Men tydligen så hade jag överskattat grafikkortets behov av snabbare PCI-E för det räcker tydligen man kör med första generationens bandbredd med ett 2080 Ti enligt de som vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Du precis som alla andra vet väl att all ny teknik tar lite tid innan det kommer igång. Är inte speciellt länge sen man sa att man inte behövde mer än 4 st kärnor i sin CPU för spel för det kommer ta tiiiiiid innan spelen nyttjar fler kärnor än så i en dator. Ja, nu är vi där och har passerat dessa begränsningar 4 st kärnor kan erbjuda. Vet inte om nån gjort undersökning på vilken upplösning medlemmarna på den här sajten spelar men men kan lova dig att upplösningen i snitt ökar år för år. Kan även lova dig att det är fler som spelar i 4K än i 720P

Men tydligen så hade jag överskattat grafikkortets behov av snabbare PCI-E för det räcker tydligen man kör med första generationens bandbredd med ett 2080 Ti enligt de som vet

Ett par saker;
1080p är fortfarande störst på Steam survey, 8k kommer dröja förbannat länge innan det en blir lite mainstream.

PCI-E 4 är trevligt och en bra bonus med r3000/x570, nyttan idag och närmsta två åren kan dock med enkelhet ifrågasättas grovt för gpu'er, om nu inte gpu'er helt plötsligt skulle tiodubbla generations förbättringarna i prestanda...

Vad som händer om 5-6 år är rätt modigt att med sådan övertygelse basunera ut, på sin höjd kan vi spekulera om vad som kanske kan hända men det du missar är att mycket få användare kommer sitta kvar på just 5-8år gamla system i det läget plus det faktum att pci-e bandbredd äts upp mest av hög FPS, hur hög fps tror du dagens processorer kommer hålla jämfört 5-8 år nyare processorer i de moderna spelen då?

Då kommer vi in på nästa sak, hur mycket högre fps tror du det blir om alla helt plötsligt skulle köra 8k? Höjd upplösning sänker behovet av mer bandbredd för pci-e för en gpu, detta då det också sänker fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Ett par saker;
1080p är fortfarande störst på Steam survey, 8k kommer dröja förbannat länge innan det en blir lite mainstream.

PCI-E 4 är trevligt och en bra bonus med r3000/x570, nyttan idag och närmsta två åren kan dock med enkelhet ifrågasättas grovt för gpu'er, om nu inte gpu'er helt plötsligt skulle tiodubbla generations förbättringarna i prestanda...

Vad som händer om 5-6 år är rätt modigt att med sådan övertygelse basunera ut, på sin höjd kan vi spekulera om vad som kanske kan hända men det du missar är att mycket få användare kommer sitta kvar på just 5-8år gamla system i det läget plus det faktum att pci-e bandbredd äts upp mest av hög FPS, hur hög fps tror du dagens processorer kommer hålla jämfört 5-8 år nyare processorer i de moderna spelen då?

Då kommer vi in på nästa sak, hur mycket högre fps tror du det blir om alla helt plötsligt skulle köra 8k? Höjd upplösning sänker behovet av mer bandbredd för pci-e för en gpu, detta då det också sänker fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog missat det men jag skrev ganska tidig att de flesta idag som har 9900K INTE kommer att ha det om 5-6 år. Är liksom lite det de handlar om. Man ska inte hänga upp sig alltför mycket på just hur länge PCI-E 4 kommer finnas på nya moderkort då nästa generation är dubbelt så snabb. Poängen här är ju de två som finns idag PCI-E 3 vs PCI-E 4 och dess framtidsutsikter.

Lite lustigt är det trots allt att alla som försvarar Intel och PCI-E 3 säger att den bandbredden kommer räcka och bli över även 2-3 generationer prestanda-GPU, men när det gäller AMD så är inte PCI-E 4 intressant då det om ca två år kommer snabbare PCI-E ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Du har nog missat det men jag skrev ganska tidig att de flesta idag som har 9900K INTE kommer att ha det om 5-6 år. Är liksom lite det de handlar om. Man ska inte hänga upp sig alltför mycket på just hur länge PCI-E 4 kommer finnas på nya moderkort då nästa generation är dubbelt så snabb. Poängen här är ju de två som finns idag PCI-E 3 vs PCI-E 4 och dess framtidsutsikter.

Lite lustigt är det trots allt att alla som försvarar Intel och PCI-E 3 säger att den bandbredden kommer räcka och bli över även 2-3 generationer prestanda-GPU, men när det gäller AMD så är inte PCI-E 4 intressant då det om ca två år kommer snabbare PCI-E ?

Nja, visst kan man generalisera men i ärlighetens namn är det nog inte jättemånga som hävdar det du säger dom hävdar. Att basunera ut pci-e 4 som ett jätteövertag för AMD är inte helt sant, detta då det är ganska irrelevant under närmsta framtiden och när det till slut har inverkan har de som bryr sig med all förmodan uppgraderat igen. Det är det som blir problemet med att ligga lite före, enda gången det är av nytta är när du får en faktiskt prestanda fördel i nuet eller innan du byter HW igen

Sitter du däremot och behöver massvis av blixtsnabb nvme lagring är det redan idag ett övertag, det är dock inte jättemånga som behöver detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Nja, visst kan man generalisera men i ärlighetens namn är det nog inte jättemånga som hävdar det du säger dom hävdar. Att basunera ut pci-e 4 som ett jätteövertag för AMD är inte helt sant, detta då det är ganska irrelevant under närmsta framtiden och när det till slut har inverkan har de som bryr sig med all förmodan uppgraderat igen. Det är det som blir problemet med att ligga lite före, enda gången det är av nytta är när du får en faktiskt prestanda fördel i nuet eller innan du byter HW igen

Sitter du däremot och behöver massvis av blixtsnabb nvme lagring är det redan idag ett övertag, det är dock inte jättemånga som behöver detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu spånar vi ju 5-6 år fram i tiden och om man nu vill köpa moderkort/CPU långsiktigt. Är ju det de handlar om. Är ju tydligen massor med användare här som köper 9900K nu och säger sig behålla sin CPU så pass länge så de vinner ännu mera mot AMD i PCI-E 3 "lite längre fram". Beror ju lite på vad du anser som jättemånga iofs. Just idag så är det bara ultrasnabbt lagringsmedia som kan nyttja den bandbredden som PCI-E 4 erbjuder och det har jag ju sagt för länge sen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JonkenPonken:

Det innebär alltså att de som sitter med 2080 Ti kan köra sin PCI-E med Gen 1 då utan att tappa märkbar prestanda enligt dig?
Nej ingen sitter med facit 6 år fram i tiden men rent krasst så vore det väldigt knepigt om man tar fram PCI-E 4 enbart för lagringsmedia. Isf så är ju varenda kotte som köper hårdvara som stödjer PCI-E 4 i framtiden blåsta enligt dig när vi pratar grafik.

Framtiden är PCI-E 4 och inte PCI-E 3.

Jag har inte sagt att de kan använda PCIE 1 utan att tappa prestanda. Jag har sagt (och visat dig faktiska tester som bevisar) att dem de facto kan använda sig utav PCIE 2 (som fanns redan på min i5 750 - generationen innan sandybridge) och endast tappa 1-3% av prestandan. På grund av PCIE-anslutningen. Sen så kommer såklart en sådan processor hålla tillbaka grafikkortet något helt sinnessjukt, men det är en annan historia.

Det känns som att du i affekt försöker göra just PCIE-sidospåret till någon form av intel VS AMD. Jag har aldrig diskuterat just den biten. Eftersom AMD bjussar på kompabilitet mot även X470/B450 med sin Ryzen 3××× serie så är diskussionen i allra högsta grad relevant även för dem som redan bestämt sig för att köpa en sådan.

Jag menar att köpa moderkort med PCIE 4 idag -om det endast är gjort med tanken att framtidssäkra för spel- är helt bortkastade pengar. Processorn kommer precis som i fallet med min i5 750, bli den stora flaskhalsen LÅNGT innan PCIE porten blir det.

Jag ska själv köpa en 3700X efter semestrarna - men då blir det med ett X470 eftersom PCIE 4 inte tillför något för mig som mest spelar på min privata dator. Jag får ett high end X470 till samma pris som ett mellanklass X570 med allt vad det innebär med funktioner och bättre ljudkretsar etc. Som bonus får jag då också ett tystare moderkort eftersom den inte behöver fläkten.

PCIE 4 är framförallt framtaget för att ge snabbare lagringslösningar. Något som är extremt användbart om du arbetar med videoredigering/bildredigering i projekt med väldigt stora datamängder. Men helt onödigt om du bygger en speldator.

Avslutningsvis tycker jag inte man är "pantad" om man köper PCIE 4 moderkort i syfte att bygga sin speldator. Men man har gjort ett felinformerat val som lett till att man troligtvis antingen slösat pengar eller ironiskt nog fått en dator som inte håller lika länge.

Om valen är X470 + 3900X VS X570 + 3700X för samma budget så kommer troligtvis det första alternativet stå sig längre tack vare sin högre CPU prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag har inte sagt att de kan använda PCIE 1 utan att tappa prestanda. Jag har sagt (och visat dig faktiska tester som bevisar) att dem de facto kan använda sig utav PCIE 2 (som fanns redan på min i5 750 - generationen innan sandybridge) och endast tappa 1-3% av prestandan. På grund av PCIE-anslutningen. Sen så kommer såklart en sådan processor hålla tillbaka grafikkortet något helt sinnessjukt, men det är en annan historia.

Det känns som att du i affekt försöker göra just PCIE-sidospåret till någon form av intel VS AMD. Jag har aldrig diskuterat just den biten. Eftersom AMD bjussar på kompabilitet mot även X470/B450 med sin Ryzen 3××× serie så är diskussionen i allra högsta grad relevant även för dem som redan bestämt sig för att köpa en sådan.

Jag menar att köpa moderkort med PCIE 4 idag -om det endast är gjort med tanken att framtidssäkra för spel- är helt bortkastade pengar. Processorn kommer precis som i fallet med min i5 750, bli den stora flaskhalsen LÅNGT innan PCIE porten blir det.

Jag ska själv köpa en 3700X efter semestrarna - men då blir det med ett X470 eftersom PCIE 4 inte tillför något för mig som mest spelar på min privata dator. Jag får ett high end X470 till samma pris som ett mellanklass X570 med allt vad det innebär med funktioner och bättre ljudkretsar etc. Som bonus får jag då också ett tystare moderkort eftersom den inte behöver fläkten.

PCIE 4 är framförallt framtaget för att ge snabbare lagringslösningar. Något som är extremt användbart om du arbetar med videoredigering/bildredigering i projekt med väldigt stora datamängder. Men helt onödigt om du bygger en speldator.

Avslutningsvis tycker jag inte man är "pantad" om man köper PCIE 4 moderkort i syfte att bygga sin speldator. Men man har gjort ett felinformerat val som lett till att man troligtvis antingen slösat pengar eller ironiskt nog fått en dator som inte håller lika länge.

Om valen är X470 + 3900X VS X570 + 3700X för samma budget så kommer troligtvis det första alternativet stå sig längre tack vare sin högre CPU prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart håller en X470 + 3900X längre än en X570 + 3700X om vi pratar ren CPU-prestanda, men börjar man videoredigera och kanske vill köra med två GPU "3080 Ti" eller andra toksnabba kort med förmodat PCI-E 4 stöd samt toksnabb lagring som nyttjar PCI-4 samt trycka dit ett 10 Gbit/s NIC så finns det inte så många alternativ idag om man enbart ser till PCI-bussens prestanda.

Som jag skrev tidigare, vill man enbart ha en supersnabb speldator här och nu så är det 9900K som gäller, vill man ha en snabb speldatorn med lite framtidsutsikter inom andra områden än spel så är det idag 3900X som gäller. Eliten som lever på sitt spelande behöver inte läsa speltester för de är både sponsrade samt vet allt de behöver veta. Jag och många andra tycker ju att 720P känns lite udda att testa då det knappt finns folk som spelar med det om man ser till antalet utövare. Och innan det kommer än mer folk som skall förklara varför 720 P så jodå jag vet varför, men är det då inte bättre att testa upplösningar som den stora skaran spelar i.

Skriver absolut inte i affekt utan mer som konstruktiv kritik.

Det är väl tur att inte alla tester som görs i biltidningar görs med slicks, vinteregenskaperna blir ju urusla men accet blir maximalt

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Varken du eller någon annan kan förutse framtiden i datorvärlden, och detta med den "framtidssäkra datorn" har man kört med i alla tider utan att det någonsin har stämt. Kommer frånvaron av det senaste I/O-interfacet för dagen, eller marginellt långsammare CPU i något scenario, överhuvudtaget att spela någon roll på en 5-6 år gammal dator?

Med största sannolikhet inte.

Permalänk
Medlem

Jag köper aldrig teknik för att den "ska hålla", teknikutvecklingen är för snabb för det.

Det som är hetaste värsta prylen idag är snart obsolet.

Jag köper det som ger mig bäst prestanda/användarupplevelse just nu. och som jag har råd med. När det gäller datorer köper jag betydligt mer och av högre kvalitet än vad jag borde, men det är för att det är en hobby, som att samla frimärken eller vadsomhelst

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av the squonk:

Jag köper aldrig teknik för att den "ska hålla", teknikutvecklingen är för snabb för det.

Det som är hetaste värsta prylen idag är snart obsolet.

Jag köper det som ger mig bäst prestanda/användarupplevelse just nu. och som jag har råd med. När det gäller datorer köper jag betydligt mer och av högre kvalitet än vad jag borde, men det är för att det är en hobby, som att samla frimärken eller vadsomhelst

Det är nog det sundaste alternativet här
Sen kan man såklart medvetet köpa något som egentligen inte är "bäst" för pengarna, utan bara för att det är kul också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@JonkenPonken: Varken du eller någon annan kan förutse framtiden i datorvärlden, och detta med den "framtidssäkra datorn" har man kört med i alla tider utan att det någonsin har stämt. Kommer frånvaron av det senaste I/O-interfacet för dagen, eller marginellt långsammare CPU i något scenario, överhuvudtaget att spela någon roll på en 5-6 år gammal dator?

Med största sannolikhet inte.

Fast det verkar ju stämma när man pratar om 9900K och tre generationer prestanda-GPU fram i tiden ? Det läser man ju var och varannan dag här på SC tycker jag.

Chansen är betydligt större att jag får rätt än fel. Vi släpper det här nu och inväntar år 2025 istället så kan ju alla som då sitter och spelar med sina 9900K visa lite prestandasiffror svart på vitt.

Permalänk
Medlem

Det påstods tidigare om en prissänkning på Intel processorerna, är det bara ett hoax? Inte sett röken av nån sänkning, tvärtom så är 9700K t.ex. DYRARE än vid lansering i Finland, gick att köpas för 389€ vid lansering men nu är den billigast 416€.

Borde ha bytt genast, i bästa fall om jag väntar ett halvår till kanske jag är tillbaka på lanseringspriset

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det påstods tidigare om en prissänkning på Intel processorerna, är det bara ett hoax? Inte sett röken av nån sänkning, tvärtom så är 9700K t.ex. DYRARE än vid lansering i Finland, gick att köpas för 389€ vid lansering men nu är den billigast 416€.

Borde ha bytt genast, i bästa fall om jag väntar ett halvår till kanske jag är tillbaka på lanseringspriset

Tror det alla artiklar om prissänkningar refererar till är denna. https://www.digitimes.com/news/a20190621PD205.html
Låter ju som det kan bli lite delay innan det slår igenom. Intel har nog inte bråttom heller i toppsegmentet, iom 3900x verkar varit ovanlig, och mestadels slutsåld.

Man kan ju tycka de borde stressa lite mer i budget/mellanklass där ryzen verkar sälja väldigt bra men, men. Antagligen har det ingen stor effekt på deras totala ekonomi att vänta en månad eller två och se.
De har ju haft produktionsproblem, så de kanske inte vill eller kan sälja fortare än de gör just nu pga det.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få ett likadant test fast med 9700k och 3800x/3700x?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Oj, 9900k är verkligen ett monster. Eldar upp 3900x.

Är det i själva verket inte så att 9900k nästan eldar upp sig själv;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kenneth skrev

Citat:

i takt med att frekvenser ökas när spelet är ställt till lägsta upplösningen. Med allt uppvridet blir resultatet en ökning på cirka 8 procent ställt mot referensutförandet. I den högre upplösningen blir resultatet marginella skillnader som likväl kan hamnar inom felmarginalen

Hur många gånger mättes varje inställning? Det framgår inte.

Undvik att avfärda studiens resultat med hänvisning till "felmarginalen" om denna felmarginal inte är bedömd.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Som väntat sitter Intel på kiseltronen fortfarande medan AMD knäböjer framför.

Men det kanske inte varar för evigt.

Permalänk

Men vilken minnesfrekvens utgicks det ifrån? Har försökt hitta, men det verkar inte framgå.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men vilken minnesfrekvens utgicks det ifrån? Har försökt hitta, men det verkar inte framgå.

2666 MHz (14-14-14-34) på 9900k och 3200 MHz (14-14-14-34) på 3900x.

Citat:

Testsystemen som används finns beskrivet i testet för AMD Ryzen 9 3900X.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Som väntat sitter Intel på kiseltronen fortfarande medan AMD knäböjer framför.

Men det kanske inte varar för evigt.

Tveksamt. Skulle spel vara optimerade för 12-kärnor så skulle Intel bli krossade av 3900X.
Nyare spel kommer förmodligen vara det, men Intel har säkerligen något nytt på lut som de skall släppa och kommer förmodligen att fortsätta ha tronen.

Men 3900X kommer garanterat vara en bättre cpu för spel än en 9900K inom ett par år (Då har väl många iofs bytt upp sig redan)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men vilken minnesfrekvens utgicks det ifrån? Har försökt hitta, men det verkar inte framgå.

Skrivet av ClintBeastwood:

2666 MHz (14-14-14-34) på 9900k och 3200 MHz (14-14-14-34) på 3900x.

Citat:

Överklockning för samma modell är densamma som i recensionen, nämligen en klockfrekvens på 4,3 GHz vid 1,34 V medan Core i9-9900K går upp till 5,1 GHz vid 1,375 V. Samtidigt passade redaktionen på att dra upp minneshastigheten för båda systemen, vilket innebär en minnesfrekvens på 3 600 MHz i CL16.

I detta test körde man alltså 3600MHz CL16 till skillnad från första testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men vilken minnesfrekvens utgicks det ifrån? Har försökt hitta, men det verkar inte framgå.

Skrivet av ClintBeastwood:

2666 MHz (14-14-14-34) på 9900k och 3200 MHz (14-14-14-34) på 3900x.

Står detta i texten bland de första raderna...

Skrivet av Swec's test:

Testsystemen som används finns beskrivet i testet för AMD Ryzen 9 3900X. Överklockning för samma modell är densamma som i recensionen, nämligen en klockfrekvens på 4,3 GHz vid 1,34 V medan Core i9-9900K går upp till 5,1 GHz vid 1,375 V. Samtidigt passade redaktionen på att dra upp minneshastigheten för båda systemen, vilket innebär en minnesfrekvens på 3 600 MHz i CL16.

Edit: Mögel hann före (frågan är hur långsam man lär vara då? flåt, kunde inte låta bli, ska va tyst...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

I detta test körde man alltså 3600MHz CL16 till skillnad från första testet

Skrivet av tellus82:

Står detta i texten bland de första raderna...

Edit: Mögel hann före

När han skrev utgick antog jag att han menade vilka frekvenser som man utgick ifrån. Alltså stock?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

När han skrev utgick antog jag att han menade vilka frekvenser som man utgick ifrån. Alltså stock?

Precis tack!

9900k verkar ju skala extremt väl när man inte är GPU-bunden. Deltat för AMD var ju dock inte lika stort. Men 9900k verkar kunna mata ett betydligt vassare grafikkort än vad som finns att köpa idag, vid högre minnesbandbredd.

Spännande att se att det hände så pass mycket i vilket fall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Oj, 9900k är verkligen ett monster. Eldar upp 3900x.

du skojar nu eller hur? den blev ju totalkrossad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

du skojar nu eller hur? den blev ju totalkrossad

Vet inte om du är ett troll eller du inte kan läsa staplar.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ryzer:

Vet inte om du är ett troll eller du inte kan läsa staplar.

Vi skippar det här med trollanklagelser till höger och vänster, ok?
Det är fritt fram att diskutera men då på en lite högre nivå, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord