Varför köpa 1000kr plus windows?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Har detta funnits i över 20 år? Nej MS eller spelutvecklarna ser inte detta som ett loophole dom vill ha betalt.

Edit: Menade att MS sålt licenser sedan lång tid tillbaka, och det har ju alltid funnits bedragare som köpt produkter med stulna pengar/kreditkort.

Yes dom vill bara ha betalt, så dom struntar i vart pengarna kommer från.

Så varför ska kunden ansvara för vart produkten kommer från, hur kan jag veta att nyckeln är köpt med ett stulet kreditkort och det inte är en licens från ett företag som gått i konken t.ex?

Det handlar väl om vad som anses vad som är rätt eller fel i slutändan. Och du tycker köparen gör fel mer än företaget som säljer nycklar till bedragare då utan att försöka förhindra det. Bedragarna skulle ju inte kunna sälja nycklar som blir bannade, och den marknaden skulle dö ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har detta funnits i över 20 år? Nej MS eller spelutvecklarna ser inte detta som ett loophole dom vill ha betalt.

windows 10 är gratis att ladda ner och använda.
plus att dom gav alla som hade pirat windows 7 och 8
gratis uppgradering till Windows 10.
så betvivlar jag starkt på att du har några källor på
dit påstående.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du verkar ha svårt med läsförståelsen. Det var ett svar på tidigare inlägg. Dessutom menar du att jag har fel? Jag förstår inte vad du är ute efter.

Jag menar ingenting annat mer än kasta inte sten i glashus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

windows 10 är gratis att ladda ner och använda.
plus att dom gav alla som hade pirat windows 7 och 8
gratis uppgradering till Windows 10.
så betvivlar jag starkt på att du har några källor på
dit påstående.

Men snälla lilla någon läs tråden detta har vi redan diskuterat.,.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@Petterk Man blir gråhårig för mindre varför vill du inte se sanningen? Känner mig som Fox Mulder. Varför är det svårare att köpa en bil som är stulen? Nu kommer du att svara jo för att det är nån som blivit av med den. En nyckel är som sagt unik det är nån som blivit av med den också.

för att reta dig köper jag på mmoga Win 10 Pro för 165kr: https://www.mmoga.com/Software/Windows/Microsoft-Windows-10-P...

för att sluta tramsa om "stulna" kreditkort & annan skit kan du läsa denna artikel, och kliva ner från din höga häst:

https://www.tomshardware.com/reviews/get-windows-10-free-or-c...

på engelska men du får be nån översätta till dig...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ge gärna källa på det.

Ja jag kan bevisa att jag inte är någon mördare

Ber om ursäkt. Jag hade lite bråttom. Köpte helt lagligt från digitallicense.nl. Nu verkar den siten dock ha problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

för att sluta tramsa om "stulna" kreditkort & annan skit kan du läsa denna artikel, och kliva ner från din höga häst:

https://www.tomshardware.com/reviews/get-windows-10-free-or-c...

på engelska men du får be nån översätta till dig...

Har du själv läst den? På vilket sätt skulle den bevisa något?

Mark Jordan från Kinguin hävdar att nycklar som säljs via dem är korrekta, lagliga, etc. Hade något förväntat sig att någon från Kinguin skulle säga något annat?

Permalänk
Medlem

@filbunke: ja, grossister har nycklar i överflöde som de inte behöver & Kinguin har sålt flera hundra tusen... hur kan man inte förstå det??

eller ett företag som köper datasystem (hård & mjuk-vara)... säg 1000 maskiner, då har vi 1000 nycklar som inte längre används & kan således säljas billigt

studenter som får egna nycklar...

men det är klart vill man inte förstå så slipper man

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men snälla lilla någon läs tråden detta har vi redan diskuterat.,.

du sa att Microsoft är emot sidor som
säljer de billiga nycklarna, när jag
frågar om källa får jag detta som svar ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Men om jag har köpt en komplett ny dator inklusive en giltig windows10 licens för 500 kr. Varför kostar då samma licens 1000:- om jag köper den löst?

Edit:
548,31 kr kollade orderhistoriken

Det är gratis för tillverkare att använda windows på enheter som har atom cpu med 2 gb minne eller motsvarande. Microsoft gjorde detta för att försöka konkurrera med billiga chromebooks etc.
Du som privat person har dock inga möjligheter att få detta rabatterade gratis pris själv. Därav prisskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eastbound:

All rätt i världen att klaga på höga parkeringsavgifter oavsett vad man köpt bilen för.

Jo men känns i vart fall bättre att betala parkeringsavgift till föreningen än till nån utomstående även om jag tycker 1000kr/månad är i blodigaste laget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

@filbunke: ja, grossister har nycklar i överflöde som de inte behöver & Kinguin har sålt flera hundra tusen... hur kan man inte förstå det??

eller ett företag som köper datasystem (hård & mjuk-vara)... säg 1000 maskiner, då har vi 1000 nycklar som inte längre används & kan således säljas billigt

studenter som får egna nycklar...

men det är klart vill man inte förstå så slipper man

Du vill fortsätta köpa dina billiga nycklar så du sväljer med hull och hår allt vad Kinguin säger.

Att rättfärdiga ens beteende.

Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du vill fortsätta köpa dina billiga nycklar så du sväljer med hull och hår allt vad Kinguin säger.

Att rättfärdiga ens beteende.

Svårare än så är det inte.

återigen ett påstående. kom med fakta.
när och vart har Microsoft beklagats sig över
försäljningen av billiga nycklar.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Min fråga var om användaren hade en källa på sitt påstående att INGEN säljer nycklar som är köpta med stulna kreditkort.

Skrivet av Petterk:

Det du sysslar med nu är ett argumentationsfel.

Det är orimligt att någon skulle köpa en licens för 200 dollar och sälja den för 1-2 dollar, har du kommit över kreditkortsnummer kan du göra annat för att tvätta pengar som har så mycket högre utdelning. Det finns andra källor som inte kräver några pengar här!

Skrivet av crew seven:

@Petterk Man blir gråhårig för mindre varför vill du inte se sanningen? Känner mig som Fox Mulder. Varför är det svårare att köpa en bil som är stulen? Nu kommer du att svara jo för att det är nån som blivit av med den. En nyckel är som sagt unik det är nån som blivit av med den också.

Skrivet av crew seven:

Varför skriver du om du inte vill diskutera jag har fortfarande inte fått svar på min fråga

Skrivet av Petterk:

Kan du bevisa att du inte är en mördare?

Du måste förstå varför man inte kan ställa den frågan om det ska vara någon vits med en diskussion.

Skrivet av crew seven:

Ge gärna källa på det.

Ja jag kan bevisa att jag inte är någon mördare

Skrivet av frong:

Aha, snubben trollar.

Skrivet av crew seven:

Men du lilla solstrålen Spelutvecklarna säger ju till och med att det är stulna nycklar hur mycket mer bevis behöver du?

https://www.youtube.com/watch?v=vvwjq3Zi3wE

Min fetning.

Jag vill sova emellanåt, så jag kan inte sitta och kriga med någon som inte vill hålla sig till grundläggande regler för hur en diskussion går till.

Det är inte viktigt om någon någon gång har använt någon annans kreditkort för att köpa Windows 10 Pro för 200 USD för att sälja det för mellan 1-20 USD. Vi kan med stor säkerhet säga att det inte vore vanligt förekommande eftersom vi har en så stor källa av nycklar som fungerar precis som om de vore retail, och när värdet vid försäljning till konsument är så lågt att det inte finns någon vits att begå ekobrott när de inte behöver begå det.

Du måste kunna skilja på att olika produkter har olika källor, för spel är det en annan situation – så även för Microsoft. Spel säljs för 50-100 % av auktoriserade återförsäljares priser när vi talar om slutkund/konsument och priserna de betalar på dessa marknadsplatser eller butiker. T.o.m. bulkpriserna på svarta marknaden som nyckel-säljarna har kontakter på är alltså bra mycket högre än de 0,5 - 2 % eller så som MSDN/ADTFT-nycklar säljs för tidigare i ledet, i relation till retail-pris. Kreditkortsnumren kommer de använda till sådant som ger högre utdelning så som spel och presentkort. För just spel finns en stor efterfrågan när de är nylanserade, och det säljs betydligt fler aktiveringskoder på alla tredjepartsbutiker och marknadsplatser än det finns bundlade- och giveaway-nycklar eller pressnycklar, eller möjlighet till att köpa billigare i vissa regioner. För spel är det rimligt att utgå från att en för branschen märkbar andel är köpta genom kortbedrägerier.

Nej, du kan inte bevisa att du inte är en mördare – du kan möjligen visa att du inte har blivit dömd för mord. Förstår du inte att jag lade fram argument för min tes? Då ska du bemöta argumenten, inte kräva omvänd bevisbörda eller att utgå från att något (som du tror på) är sant eftersom du inte har explicit bevis på att det inte är så – vilket (båda) är ett argumentationsfel.

Det känns för övrigt som att du har missuppfattat Techquickies format, det är inte någon auktoritativ källa som förklarar detaljerna. Man måste kunna ta olika källor och inlägg för vad de är och ha någon form av källkritiskt tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Mogen jämförelse...NOT...

Måste jag förklara varför?!

Ingen som anklagat dig för att vara mogen. Så du behöver inte förklara dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk

Köpte W10 Pro 64 bit för 22kr igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hur gör man för att byta nyckeln till en ny dator? Jag köpte Win 10 på Elgiganten, med USB.

Hej!
Du ska kunna logga in på Microsoft's hemsida, och sedan gå till "Devices".
Jag har en begränsning på 10 datorer samtidigt på min Windows licens, och skulle anta att du har lika mycket
Annars kan du se / hantera dina datorer därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Hej!
Du ska kunna logga in på Microsoft's hemsida, och sedan gå till "Devices".
Jag har en begränsning på 10 datorer samtidigt på min Windows licens, och skulle anta att du har lika mycket
Annars kan du se / hantera dina datorer därifrån.

Super, stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det känns för övrigt som att du har missuppfattat Techquickies format, det är inte någon auktoritativ källa som förklarar detaljerna. Man måste kunna ta olika källor och inlägg för vad de är och ha någon form av källkritiskt tänkande.

Jag skrev faktiskt Swecklockers som källa också Linus mer som en förklaring Sweclockers tror du väl i alla fall på

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag skrev faktiskt Swecklockers som källa också Linus mer som en förklaring Sweclockers tror du väl i alla fall på

Du läste inte resten av inlägget eller tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla Windows-nycklar som säljs i andra hand är MSDN och Dreamspark eller OEM tagna från andras konton och datorer. När de kostar typ 10-30 kr bulk så finns det ingen som skulle vara dum nog att sälja en äkta licens för 50-400 kr. Handeln med icke retail o.s.v. gör ju att det inte finns något värde i att sälja de äkta retail-licenserna.

Om MS supporten (tfn) veriferar en nyckel som retail och ej använd. Är den även då MSDN, Dreamspark eller OEM?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Om MS supporten (tfn) veriferar en nyckel som retail och ej använd. Är den även då MSDN, Dreamspark eller OEM?

Supporten kan inte se om en nyckel är MSDN eller ADTFT (tidigare Imagine, Dreamspark, MSDN-AA) – de kan däremot se om det är en OEM-nyckel. Alla nycklar som säljs kommer vara från andra källor än retail hur som helst, så jag vet inte riktigt vad som är meningen med frågan. Köper du digital leverans som inte går via en auktoriserad distributör och inte levereras av Microsoft så köper du inte fullversionen, och köper du fysiskt ska du ha allt som följde med lådan från början mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Supporten kan inte se om en nyckel är MSDN eller ADTFT (tidigare Imagine, Dreamspark, MSDN-AA) – de kan däremot se om det är en OEM-nyckel. Alla nycklar som säljs kommer vara från andra källor än retail hur som helst, så jag vet inte riktigt vad som är meningen med frågan. Köper du digital leverans som inte går via en auktoriserad distributör och inte levereras av Microsoft så köper du inte fullversionen, och köper du fysiskt ska du ha allt som följde med lådan från början mer eller mindre.

Frågan lyder: Om MS supporten säger att det är en Retail nyckel, borde det inte vara det då (eller härstamma från en retail)?

Skrivet av Petterk:

Köper du digital leverans som inte går via en auktoriserad distributör och inte levereras av Microsoft så köper du inte fullversionen

Utveckla gärna, vad skulle i detta fall saknas?

Det låter också konstigt att de inte skulle ha tillräckligt med verktyg för att kunna verifiera vad en nyckel är kopplad till för typ av licens, har du någon källa var jag kan läsa mer om att de saknar denna möjlighet? (Då de flesta andra mjukvaruleverantörer kan göra detta)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Frågan lyder: Om MS supporten säger att det är en Retail nyckel, borde det inte vara det då (eller härstamma från en retail)?

Utveckla gärna, vad skulle i detta fall saknas?

Och det har svarats innan du ens ställde frågan, supporten kan inte se varifrån nyckeln kommer ifrån och det är ingen skillnad när det gäller aktivering mellan MSDN/ADTFT och retail/ESD. Så svaret är såklart nej! Supporten vet inte vad det är för licens.

Utveckla vad? Du vet väl att du inte köper retail! Det kan du utgå ifrån om du inte köper kartong med originalmediat (USB med holografisk logga) och produktnyckeln, inte har kvitton från något ursprungligt köp o.s.v.

Köper du en elektronisk licens av t.ex. Inet så går en beställning iväg till en auktoriserad distributör och du får produktnyckel och länkar levererade i ett email från Microsoft. Allt som är några hundralappar billigare än Inet här kommer vara nycklar tömda från andra kanaler och inte retail-licenser som vidaresäljes.

Permalänk
Medlem

Köpte en RETAIL-nyckel via Dreamspark för 100 kr när Windows 7 lanserades.

Nej det finns ingen vettig anledning att betala 1000 kr eller mer för en Windowslicens. Men om någon vill det så får de göra det, jag har bara hand om min egen ekonomi.

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt en licens i mitt liv, eller jo, AdGuard till telefonen Men när Microsoft klämmer in reklam i ett OS som man köpt, eller inte, så blir det svårt att motivera ett faktiskt köp.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och det har svarats innan du ens ställde frågan, supporten kan inte se varifrån nyckeln kommer ifrån och det är ingen skillnad när det gäller aktivering mellan MSDN/ADTFT och retail/ESD. Så svaret är såklart nej! Supporten vet inte vad det är för licens.

Utveckla vad? Du vet väl att du inte köper retail! Det kan du utgå ifrån om du inte köper kartong med originalmediat (USB med holografisk logga) och produktnyckeln, inte har kvitton från något ursprungligt köp o.s.v.

Köper du en elektronisk licens av t.ex. Inet så går en beställning iväg till en auktoriserad distributör och du får produktnyckel och länkar levererade i ett email från Microsoft. Allt som är några hundralappar billigare än Inet här kommer vara nycklar tömda från andra kanaler och inte retail-licenser som vidaresäljes.

Utveckla vad, jo precis det jag citerade. Du skriver att de nycklar folk köper billigare inte är fullversionen, då bad jag dig utveckla vad det är som saknas för funktionalitet beroende om en nyckel är köpt via exempelvis kinguin eller inet. Skulle inte påstå att ett hologram medför någon funktionalitet för produkten.

Sen så bad jag dig om du kunde styrka ditt påstående om att supporten inte kan se vilken typ av licens nycklarna är kopplade till (källa?), vilket du skriver att det har svarats på. Men nej du har inte styrkt detta påstående utan vi har enbart ditt ord gällande detta.

Förutom detta så håller jag med dig

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Utveckla vad, jo precis det jag citerade. Du skriver att de nycklar folk köper billigare inte är fullversionen, då bad jag dig utveckla vad det är som saknas för funktionalitet beroende om en nyckel är köpt via exempelvis kinguin eller inet. Skulle inte påstå att ett hologram medför någon funktionalitet för produkten.

Nej du frågade inte vad det saknades för funktionalitet. Det handlar om licenser inte funktioner, du behöver inga nycklar för att aktivera produkterna vi talar om ens. Köper du inte en giltig licens så köper du inte en licens och har ingen rätt att använda programvaran, så upphovsrätt fungerar.

Skrivet av Fade:

Sen så bad jag dig om du kunde styrka ditt påstående om att supporten inte kan se vilken typ av licens nycklarna är kopplade till (källa?), vilket du skriver att det har svarats på. Men nej du har inte styrkt detta påstående utan vi har enbart ditt ord gällande detta.

Förutom detta så håller jag med dig

För att MSDN/ADTFT-nycklar fungerar likadant, har precis samma format som retail så kan inte supporten se någon skillnad, och varför skulle supporten ens behöva se skillnad? Det är upp till företagen som använder licenserna att inventera sina licenser och se till att de använder korrekta licenser – det är inte supportens jobb. De med t.ex. MSDN-nycklar kan fortfarande använda Microsofts automatiska telefonsvarare för att aktivera, just för att det är så det ska fungera.

Bara för att supporten inte kan se skillnad gör det inte till legitima licenser.

Jag vet inte vad du frågar om, Microsoft kommer inte kommentera frågan.

Finns gott om folk som vet att de har MSDN/student-programmet-nycklar och har erfarenhet om att de fungerar precis som retail. Finns gott om artiklar som kommer skriva att källan till "retail"-nycklarna är MSDN/student-programmen, men det finns såklart inget officiellt från Microsoft som säger något om det hela. Att det bara finns tre licensertyper bör du däremot hitta hos Microsoft. Kör du t.ex. slmgr -dli så kan du bara få fyra svar – RETAIL, OEM, VOLUME_MAK och VOLUME_KMSCLIENT. Då t.ex. MSDN-nycklarna är till för att aktivera retail-kanalen så är det också vad supporten ser eftersom det inte är någon separat version av Windows. Du har gott om argument, vill du påstå något annat får du komma med egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och det har svarats innan du ens ställde frågan, supporten kan inte se varifrån nyckeln kommer ifrån och det är ingen skillnad när det gäller aktivering mellan MSDN/ADTFT och retail/ESD. Så svaret är såklart nej! Supporten vet inte vad det är för licens.

klart dom vet vad det är för licens. hur lätt som helst att kolla vad det är för licens.
bara skriva "slmgr /dli" i cmd.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

@Nivity: 2080 ti för 1000spänn? vart hittar jag den gränden?!

Visa signatur

9600k gtx 1080