Permalänk

Server till spel

Hej SweClockers!

Är total novis i ämnet och frågar därför här. Jag vill ha en hemmaserver för att hosta 24/7 server till Rust och andra liknande spel. Bandbredden har jag redan (500/500mbit) men nu behöver jag hårdvara. Vad kommer jag behöva? Vill göra det relativt budget men ändå stabil då den helst ska kunna hålla 50/100 spelare.

Ber om ursäkt om detta har blivit frågat innan men vet att det finns kunskap här, och kanske även någon som säljer det som kan behövas

Permalänk
Medlem

Skulle kanske börja med en billig desktop-dator som du får dedikera till det då kör du t.ex. en gammal dator och fyller på där det behövs (hårddiskutrymme, bättre cpu, mer ram).

Sen om du vill köra Windows Server t.ex. eller om du väljer bara Windows 7/8/10, beror ju lite på spelet

Beroende på spel hade jag nog börjat med ett billigt moderkort, mer pengar på en bra cpu, 16gb ram och en ssd minst.
Men det beror mycket på vad du tänker spela hur mycket av varje du behöver.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Skulle kanske börja med en billig desktop-dator som du får dedikera till det då kör du t.ex. en gammal dator och fyller på där det behövs (hårddiskutrymme, bättre cpu, mer ram).

Sen om du vill köra Windows Server t.ex. eller om du väljer bara Windows 7/8/10, beror ju lite på spelet

Tackar för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för krav på propp, minne mm. - men att bygga det i en VM-miljö kanske är enn idé, då behöver du inte riva upp allt och börja från ruta 1 igen när det är dags för bättre burk - vm-imagen kan sedan flyttas till annan burk med mer pulver, snabbare propp, fler trådar i när mängden minne och mer/bättre lagring behövs - och förmodligen inte omöjligt att flytta till en webbhotell när den andan faller in.

Permalänk
Sötast
Skrivet av freddyfresh:

Skulle kanske börja med en billig desktop-dator som du får dedikera till det då kör du t.ex. en gammal dator och fyller på där det behövs (hårddiskutrymme, bättre cpu, mer ram).

Sen om du vill köra Windows Server t.ex. eller om du väljer bara Windows 7/8/10, beror ju lite på spelet

Beroende på spel hade jag nog börjat med ett billigt moderkort, mer pengar på en bra cpu, 16gb ram och en ssd minst.
Men det beror mycket på vad du tänker spela hur mycket av varje du behöver.

Jag skulle som jag brukar göra, rekommendera att du börjar i andra änden.

Börja med att hyra en spelserver, kolla om det är något du fortfarande känner är roligt. Se om du kan få in folk och starta ett community.

Om allt går fint och du önskar att flytta till dedikerad hårdvara så är det då guldläge!
Om du inser att det inte var för dig / inte värt det så har du sparat en maskin/mycket pengar

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Alltid kul med lite eget inititativ för spelservrar.
500/500 bredband borde räcka för rätt mycket trafik!

Kan vara bra att utgå från rekommenderad hårdvara för det spel som du tänkt driva på servern.
För "Rust" verkar det vara runt 8GB RAM som är att föredra.

https://www.rustafied.com/how-to-host-your-own-rust-server/

-Men det är säkert inte fel med mer minne om ni skall hosta för 50-100 spelare!

Normalt för servrar är att hårdvaran sällan behöver vara av det snabbaste slaget, t.ex. är mängden ramminne viktigare än snabbheten på ramminnet (speciellt om du vill använda dig av virtuella maskiner för spelservrar!)
Så jag skulle säga att det är klart värt att kolla på begagnat marknaden om det finns system med lagom mycket RAM-minne (8-16GB) för billig peng.
Det gör oftast inget om det skulle vara ett system med DDR2 eller DDR3-minne när det enbart handlar om att driva en server, det kan dock vara bra att ha minst en 4-kärnig CPU, då det brukar räcka gott än idag.
Vill du använda dig av Windows kanske en begagnad hårdvara redan har en giltig/medföljande Windowslicens osv.

Har du några förkunskaper om Linux eller vill lära dig så är det annars ett perfekt tillfälle att doppa tårna i vattnet.
Skulle rekommendera Ubuntu - mest för att spelservrar ofta har support eller testats med just Ubuntu så det blir färre överraskningar om något skulle strula.

Vanliga fördelar med ett Linux OS jämfört med ett vanligt konsument-OS som t.ex. Windows 7, 8, 10 osv. brukar i regel vara:
*Ingen inköps- eller licenskostnad/trial perioder.
*Stabil drift - inga påtvingade omstarter. -Du väljer själv när/om du vill starta om servern för uppdateringar/underhåll utan något extra trixande.
*Litet "footprint" - tar väldigt lite systemresurser vilket frigör mer åt själva serverapplikationen så att den kan drivas på även klenare hårdvara, alternativt kan man ha flera instanser av servrar igång samtidigt.

Att köra en spelserver på Linux fungerar bra direkt på fysisk hårdvara eller i Virtuell maskin, dock brukar som alltid virtuella maskiner prestera sämre då de brottas med s.k. "overhead" från hypervisorn t.ex. Hyper-V, VMware, Virtualbox osv.

Det finns mängder av tutorials och scripts för att få en server up-and-running på nolltid, även om man generellt sett inte är så van vid Linux:
https://linuxgsm.com/servers/

-Många spel kan ha serverprogramvara som enbart är avsedd för Windows, däribland RUST, men om spelet finns via Steam-plattformen är det stor chans att det funkar fint ändå via en av deras dedikerade servrar och SteamCMD -samma klient används på både Windows och Linux.

Rust är just ett exempel där Windows servern ändå fungerar fint via linuxgsms 4-stegs installation.
https://linuxgsm.com/lgsm/rustserver/

Till sist lär du också behöva öppna en port för servern i din routers-brandvägg för att dina kompisar skall nå den.

"If you wish others to be able to connect to your server from the outside world, you will need to setup a port forward using the port you used listed above. I recommend using this Steam Server Guide if you are unfamiliar with setting up port forwarding. You will need to forward your “server.port” as well as “rcon.port” if used. By default these are 28015 and 28016."

https://www.rustafied.com/how-to-host-your-own-rust-server/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.