Systemkraven för Control från Remedy får många datorer att svettas

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att bli imponerad när ett spel sätter rekommendationerna såpass högt, hur många spel har de tänkt sig sälja när de sätter dessa krav, i min värld låter det som något totalt icke optimerat men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

OK jag letade efter 4K då du sa högupplöst. fel av mig

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Snusfri

@sesese: Jag skrev hög bitrate, inte högupplöst.
Ett 1080p klipp i 15Mbps ser bättre ut än ett 2160p klipp i 5Mbps.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Max Payne 1/2 borde vara deras mest kända spel. Har länge hoppats på något lika bra (behöver alltså inte vara ett likartat spel) men det verkar inte hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Har väldigt svårt att bli imponerad när ett spel sätter rekommendationerna såpass högt, hur många spel har de tänkt sig sälja när de sätter dessa krav, i min värld låter det som något totalt icke optimerat men jag kan ha fel.

Det är ju inte alla som måste spela spelen på högsta grafikinställningarna för att ha kul, tror de flesta som har en hyfsat modern speldator kommer kunna spela detta så länge de grundläggande kraven inte ljuger. Grafikkort som presterar ungefär som RX580/gtx1060 har du kunnat köpa begagnade för under 1000kr i flera år (lite varierande beroende på hur populärt mining är) Även processorkraven lär de flesta klara av.

Själv har jag inget emot om spelen är krävande så länge det går sänka inställningarna och spela även om man inte har en dator för 15 000kr. Typ som Crysis det gick knappt maxa med hårdvaran som satt i de flestas datorer när det kom, men jag hade inga problem att spela igenom det på medium med min 7000kr burk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Det viktiga just nu är väl att speltillverkare inte fläskar på så mycket att en hyfsad quad core blir en ordentlig begränsning eftersom 8 av 10 ännu sitter med 2-/4-kärniga system. Grafikkort går att uppgradera, men de absolut flesta har ingen möjlighet att uppgradera sin i5-7xxx eller äldre utan att byta ut moderkort, eventuellt minnen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@jOnÄTÄn: Det viktiga just nu är väl att speltillverkare inte fläskar på så mycket att en hyfsad quad core blir en ordentlig begränsning eftersom 8 av 10 ännu sitter med 2-/4-kärniga system. Grafikkort går att uppgradera, men de absolut flesta har ingen möjlighet att uppgradera sin i5-7xxx eller äldre utan att byta ut moderkort, eventuellt minnen etc.

Köpte man en i5 istället för en i7 eller ryzen 3 istället för ryzen 5/7 så får man ju räkna med att uppgradera tidigare.
Att intel valt att bryta kompatibilitet så ofta är ju synd men inget speltillverkarna bör tänka på. Jag hoppas inte de som gör spelen struntar i att implementera grejer bara för det finns folk med klena processorer.
Men med multiplattforms spel så tror jag de med i5/ryzen 3 kan klara sig rätt bra fram till nästa konsolgeneration.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Problemet med ditt resonemang är väl att en i7:a inte är så mycket snabbare än än en i5:a, och att Ryzen endast funnits på marknaden i två år samtidigt som Core i5 funnits på marknaden i tio år. Eftersom Sandy Bridge och framåt gett så små IPC-förbättringar betyder det att många nöjt sig med att uppgradera grafikkortet. Återigen - åtta system av tio har 4 kärnor eller mindre IDAG. Och det kommer ta tid att ersätta alla dessa. Det är ju bara att kolla på Sweclockers marknad, system baserade på Haswell är ännu väldigt populära trots att de har fem år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@jOnÄTÄn: Problemet med ditt resonemang är väl att en i7:a inte är så mycket snabbare än än en i5:a, och att Ryzen endast funnits på marknaden i två år samtidigt som Core i5 funnits på marknaden i tio år. Eftersom Sandy Bridge och framåt gett så små IPC-förbättringar betyder det att många nöjt sig med att uppgradera grafikkortet. Återigen - åtta system av tio har 4 kärnor eller mindre IDAG. Och det kommer ta tid att ersätta alla dessa. Det är ju bara att kolla på Sweclockers marknad, system baserade på Haswell är ännu väldigt populära trots att de har fem år på nacken.

Att folk varit så sega med att uppgradera beror ju på att spelen fungerat fint utan att byta processorn. Skulle majoriteten av spel behöva ha 8/12 trådar för att fungera okej så hade betydligt fler redan bytt ut sina gamla i5or.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb