50 år sedan Apollo 11 och månlandningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Skumma grejor....
Tja det som slår mig så här direkt är flaggan som står rakt ut, skuggor som faller fel eller inga stjärnor på natthimlen

Det skumma är hur någon kan ta sånt nonsens på allvar?

1) Flaggan har en pinne i sig som stöder den rakt ut. Se

2) Skuggorna faller helt rätt, som nvidia senast visade i sitt RTX demo (se ovan). Nvidia förstår hur projektion fungerar.

3) Som alla som fotograferat månen vet så är den så ljus på dagsidan att om du välexponerar månen syns inga stjärnor. Det är ett trivialt test vem som helst kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Skumma grejor....
Tja det som slår mig så här direkt är flaggan som står rakt ut, skuggor som faller fel eller inga stjärnor på natthimlen

Jätte skummt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lunar_Flag_Assembly

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Jag hoppas du vet skillnad mellan påstående och fakta? Det finns inga bevis att Nazityskland hade någon på månen. Det finns däremot en hel bevis att USA hade det 1969.

Att något är möjligt betyder inte att det är sant.

https://www.youtube.com/watch?v=wDZc-fO8pHc
Enligt den videon var de runt 1600 nazister man tog in till USA för att de kunde bygga raketer.

Jag har aldrig påstått att Tyskland hade någon på månen men sök på operation paperclip.
Ska ni hylla "månlandningen" kanske ni också borde känna till vilka som hjälpte till att göra det möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan rekommendera boken "Failure is Not an Option: Mission Control from Mercury to Apollo" av Gene Kranz. Han var den som fick uppdrag att bygga upp hela Mission Control för rymdprogrammet.

Jag har den som ljudbok på min Kindle och det var enormt intressant att lyssna hur de i grunden provade sig fram för att komma på hur man skulle styra rymdfärder. Rekommenderar att köpa till audible så du just får den som ljudbok.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Månlandingen. Jorden. Vaccinationer. Klimatkrisen. Sandy Hook. 9/11. Fluor. Chemtrails. osv.

Finns alltid idioter som hellre tror på youtubevideor.

Permalänk
Medlem

Gick igenom NASAs bildalbum (https://www.hq.nasa.gov/alsj/a11/images11.html#Launch) lite snabbt och satte ihop ett fåtal bilder som funkar bra till wallpapers, samt redigerade ut markörer från kamerans viewfinder. Samtliga i 2560x1440 (bortsett från en bild på Saturn V, funkar bra för stående monitor 1440x2560).

Dold text
Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Den här tråden är ett lysande exempel på varför det var ett dåligt beslut att stänga våra mentalsjukhus. Där kunde alla härliga människor samlas runt sina enastående tankar och cerebrala upptäcktsfärder. Rädda världen från den etablerade vetenskapens villfarelser. En underbar tid på många sätt. Var sak på sin plats. Ordning och reda. Kaffe klockan tre.

***

Redan 1981 sköts den första rymdfärjan upp och för mig är det en ännu större teknisk bedrift än när Apollo-projektet satte de första människorna på månen, även om resvägen var mer blygsam. En oerhört mycket mer komplicerad farkost som dessutom kunde återanvändas. 135 resor mellan 1981 och 2011. Efterhand blev det också ett stort fredsprojekt med deltagande från många olika länder, inklusive Sverige.

Det finns miljarder människor som tror på osynlig väsen uppe i molnen som älskar de och tar de till paradiset när de dör men vill alltid ha pengar...Sedan faller de på knäna varje söndag som undergivna får och talar till luften... Så ja du...Det skulle egentligen behövas massor med mentalsjukhus när man tänker efter...

Permalänk
Medlem

Kennedy som skulle bekämpa fattigdomen. Det uppdraget sket han i och började bygga rymdraketer istället...

Sen är frågan om jänkarna var där eller inte alltid lika underhållande.

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk om det gått så här....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gabriel15:

https://www.youtube.com/watch?v=wDZc-fO8pHc
Enligt den videon var de runt 1600 nazister man tog in till USA för att de kunde bygga raketer.

Jag har aldrig påstått att Tyskland hade någon på månen men sök på operation paperclip.
Ska ni hylla "månlandningen" kanske ni också borde känna till vilka som hjälpte till att göra det möjligt.

Det är nog ingen som sticker under stolen att Wehrner von Braun var högst troligen delaktig i partiet men garanterat medveten om förhållandet i arbetslägret Mittelwerk/Peenemünde vid konstruktion av V2 raketen.

Faktum är att nästan alla tidiga raketer byggde direkt på det tyskarna plockade fram under WWII.

Läser man fakta och tittar på dokumentärer med goda källor och underlag istället för random "SENSATIONELL" nyhetsartikel på 5 minuter kan man lära sig rätt mycket och få det i rätt kontext dessutom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Ska vi återgå till att hylla en av mänsklighetens största bedrifter istället för att tangentbordskriga mot konspirationsteorier?

Idag är det 50 år sedan Armstrong satte foten på en annan himlakropp än jorden. Jag hoppas att det sker igen under min livstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Men lägg ner. Det är ju så jävla uppenbart att den där apollo 11 moonlandern aldrig varit på månen och att videorna är fake, annars hade de haft kvar oginalen och inte spelat över de.

Sen kan man mycket väl varit på månen och fakeat hela bedriften för att inte avslöja några hemlgheter vem vet. Men du kan väl för fan inte be en att stänga av hjärnan och påstå att blint ska acceptera uppenbarliga lögner. Fiskmås IQ på dig om du tror de offentliga bilderba på apollo 11 är tagna på månen med plåtar som knappt sitter fast på 'farkosten' . Liknar något ett gäng flitiga 12åringar har byggt ihop för att härma sina idoler. Men det är altså nasa's offentliga bilder från månlandningen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Elon Musk tänker bygga en stad på mars. Det börjar med en bas för att tillslut bli en stad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du får titta på sidan 2 i denna tråd....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Du får titta på sidan 2 i denna tråd....

Aha, där ser man. Flera med god musiksmak.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.space.com/nasa-apollo-11-moonwalk-lost-tapes-auct...

"However, NASA reaffirmed that there is no missing footage from Apollo 11 since the video transmissions were relayed to the Manned Spacecraft Center (now known as Johnson Space Center) in Houston during the mission, according to the statement. Video from those tapes was converted to a format which could be broadcast on television.

The footage was recorded in slow scan, meaning that it had an output of 10 frames per second; therefore, it could not be directly broadcast on television. According to NASA, the footage was converted for broadcast and uplinked to a satellite, then downlinked to Houston before it appeared on commercial television.

The agency restored the footage and released it in 2009 for the 40th anniversary of the Apollo 11 moon mission.

"There was no video that came down slow scan that was not converted live, fed live, to Houston and fed live to the world," NASA engineer Dick Nafzger, who led the search for the footage, said at a news briefing about the lost tapes in 2009. "So, just in case anyone thinks there is video out there that hasn’t been seen, that is not the case.""

""In 2019, a one-time NASA intern is selling what he describes as videotapes of the Apollo 11 moonwalk that he bought at an auction of surplus government goods," NASA officials said in a statement. "If the tapes are as described in the sale material, they are 2-inch videotapes recorded in Houston from the video that had been converted to a format that could be broadcast over commercial television and contain no material that hasn't been preserved at NASA."

So, NASA technically hasn't lost any of the Apollo footage — only the original tapes with that footage.

George's Apollo tapes are expected to sell for $1-2 million on the upcoming 50th anniversary of Apollo 11.

The live auction will begin on July 20 at 11 am EDT."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@Bael: Jag skrev Mars.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill. Men sålänge vi inte gör en ny landning på exempelvis månen så tror jag inte på något av det. Jag vill gärna tro att vi varit där dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Sannolikhet i % konspiration enligt mig t.ex...

9/11: 100%
JFK mordet: 100%
Bilderbergmötet: 100%
BIS och andra centralbanker: 100%
Korrupta politiker: 100%

finns massor av dessa, look it up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDude2k6:

Människan kommer endast sätta sin fot i Hollywood inte på Mars.

Finns betydligt större auktoriteter inom området än både du och jag som haft gravt fel i sådana uttalanden.

Skrivet av tintinj:

En Jas Gripen som gör en förbiflygning ett par hundra meter bort känns i bröstet jag vet inte hur en Saturn 5 känns men en spränggranat från en haubits 77 som slår ner och exploderar hundra meter bort känns rätt bra, speciellt när det bara är öppet fält mellan nedslagsplats och mig.

Som reaktion till flera andra kommentarer i tråden:
Om man inte tror att månlandningen har ägt rum eller att vår planet är platt så borde man få sitt internetkörkort indraget...

Känner folk som faktiskt varit på Cape canaveral och sett en testskjutning. Trots att de står nästan en km ifrån så känns det tydligen.

Skrivet av brackemannen:

Skumma grejor....
Tja det som slår mig så här direkt är flaggan som står rakt ut, skuggor som faller fel eller inga stjärnor på natthimlen

Stålvajer i flaggan, stjärnor blir mindre tydliga när solen lyser RAKT EMOT en och att skuggor blir skumma sker även på jorden i visst ljus från solen. Provat att gå ut mitt på dagen och ställa dig på ett ojämnt fällt? Skuggorna kommer att skäras underligt pga. marken och vinkeln på solen.

Skrivet av anon56869:

Men lägg ner. Det är ju så jävla uppenbart att den där apollo 11 moonlandern aldrig varit på månen och att videorna är fake, annars hade de haft kvar oginalen och inte spelat över de.

Sen kan man mycket väl varit på månen och fakeat hela bedriften för att inte avslöja några hemlgheter vem vet. Men du kan väl för fan inte be en att stänga av hjärnan och påstå att blint ska acceptera uppenbarliga lögner. Fiskmås IQ på dig om du tror de offentliga bilderba på apollo 11 är tagna på månen med plåtar som knappt sitter fast på 'farkosten' . Liknar något ett gäng flitiga 12åringar har byggt ihop för att härma sina idoler. Men det är altså nasa's offentliga bilder från månlandningen.

Ändå har inte ett enda giltigt argument kommit från de som faktiskt tvivlar.. är det inte lite underligt. Det är även högst ironiskt hur allt du skriver verkar falla in lika mycket på dig själv snarare än någon annan.

Skrivet av TheDude2k6:

Sannolikhet i % konspiration enligt mig t.ex...

9/11: 100%
JFK mordet: 100%
Bilderbergmötet: 100%
BIS och andra centralbanker: 100%
Korrupta politiker: 100%

finns massor av dessa, look it up!

Finns ju tonvis med andra roliga konspirationer också.. så som att jorden är platt, Världen styrs av ödlefolk och att judar är orsaken bakom 9/11. Bevis? Om man ignorerar folk som är "woke" och skriker så fort de kan.. noll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Att man lyckades med något sånt här för 50 år sen är galet coolt.
Väldigt spännande att läsa om också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Verkar så skumt att vi människor inte har nån form av bas på månen. Vad fick amerikanerna att släppa månen helt efter att de varit där? Luktar död hund om hela månlandningen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Verkar så skumt att vi människor inte har nån form av bas på månen. Vad fick amerikanerna att släppa månen helt efter att de varit där? Luktar död hund om hela månlandningen.

Vad skulle en bas göra när det inte finns någon väg att upprätthålla kommunikation och tillförsel av proviant.. för att inte prata om syre? Ganska underligt argument om du frågar mig.

Hade blivit mer skeptisk om folk faktiskt hävdade att USA hade en bas på månen. Hade blivit lite "Nazisters bas på månen" varning över det hela.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Det kvittar hur mycket bevis man lägger fram för att USA verkligen var där. Det kommer alltid finnas förvirrade människor som envetet hävdar motsatsen. Till slut blir motargumenten så löjliga att jag bara kan tycka synd om dessa människor.

Permalänk
Medlem

Ok, jag ska fira detta utan tjafsande med nötter. Ha det gott.

[Sluta följa tråd]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Månlandningen är en otroligt fascinerande och imponerande bedrift. Synd att man inte fick chansen att uppleva det "live"

Det är också en EXTREMT väldokumenterad bedrift. Det finns verkligen inga tvivel om att det de facto har inträffat. Att vuxna människor i huvud taget kan tro något annat är inget annat än tragiskt. Det visar tyvärr på en väldigt bristande bildning inom både naturvetenskap och teknik.

Edit: Tack också till @Fyren för de fina bakgrundsbilderna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ja, det hände. En av mänsklighetens största bedrifter. Det är värt att fira.

Givetvis förekommer konspirationer, detta är dock inte en av dessa. Det är bara juvenilt rebellbeteende som helt saknar vetenskaplig grund och baserar sig på populära"vetenskapliga" (läs: ovetenskapliga och påhittade) källor som ger enkla förklaringar på komplicerade koncept och situationer. Vilket passar ovan nämnda juvenila egenutnämnda "rebeller" som sitter på "sanningen". När man når en viss punkt i sitt förnekande så börjar det bli rent löjeväckande. Postmodernistisk kunskapsrelativism när den är som bäst. Vilket också förklarar varför detta är ett relativt nytt fenomen precis som de nya flat earthers och young earth creationists.

Det hände, oavsett vad någon youtuber säger och oavsett om du inte kan förstå hur vissa saker fungerar. Precis som evolutionen hände(r) och autism inte orsakas av vaccin.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

Det största beviset för att det verkligen skedde är väl tystanden från Sovjet? Hade det varit fejk så hade vi fått höra det därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Verkar så skumt att vi människor inte har nån form av bas på månen. Vad fick amerikanerna att släppa månen helt efter att de varit där? Luktar död hund om hela månlandningen.

För att beslutet att landa på månen var ett politiskt beslut. De var inte först med att skjuta upp en människa i rymden, och de inte kunde låta Sovjetunionen vara först med en människa på månen. När det var gjort, fanns det inte ytterligare skäl till att forsätta med det, det var otroligt kostsamt att utföra det.

Edit: kostnaden för Apolloprogrammet var, justerat för inflation, $197 miljarder.

Permalänk

Klart som fan vi vart på månen! Inte ens sovjeterna, USAs största fiende, en supermakt som mer än någon annan hade velat se Apollo 11 misslyckas, försökte hävda att månlandningen var iscensatt. Borde inte enbart det vara bevis nog?

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB