Söker billigt(!) grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Ett begagnat 280X brukar men kunna få för 300 spänn. Upplyft med 800% i prestanda mot det du har enligt userbenchmark.

Drar nog för mycket ström för nuvarande nätagget.
(med tanke på kvaliteten på agget - se mer info nedan)

Skrivet av brackemannen:

Som innan skriver jag att ett 290x är vääääldigt prisvärt.

Drar alldeles för mycket ström för nuvarande nätagget.

Skrivet av CubaCola:

köp ett GTX660 2GB. De kostar runt 300kr, och finns i drivor
Drar inte mycket ström jämfört med GTX7-serien, eller Radeon korten.
https://www.blocket.se/uppsala/Gtx_660___gtx_750_ti_85628920....

*edit*
GTX660 har klart prestanda för de här syftena, men 750ti är inte långt efter och påtagligt snålare med ström!
(just 750ti är mycket närmre besläktat med 9xx serien än 7xx serien)

Skrivet av Frisell:

Det står väl 620W på? Eller är det något missledande modellnamn?

Jag ser inte TS bilder längre, men tror det var ett Ace of Sweden nätagg, och de var extremt överspecade. De klarade helt enkelt inte av i närheten av den last de var specade för...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Jag har ju rätt dålig koll som sagt 🙃 men är det gratis, bättre än mitt och funkar så tar jag gärna emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Har skickat ett PM till dig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Står väl inget om nätagg eller?

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Gtx 750 ti är ju ett sämre kort än gtx 660, dock drar det mindre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Gtx 750 ti är ju ett sämre kort än gtx 660, dock drar det mindre ström.

Hoppsan, du har rätt där: 660 har mer prestanda än 750ti... (jag redigerade mitt tidigare inlägg)
Men skillnaden i prestanda är kanske 0-20% och 750ti drar väl typ hälften så mycket ström...
Och prestandakraven som TS har verkar låga

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Prioritera att byta nätdel så att inget förstörs. Från testet av Ace of Sweden nätdelarna >
Slutsats
Många har varit nyfikna på hur Ace of Sweden kan sälja högt specificerade nätdelar till oförskämt låga priser. Nu får vi reda på svaret. Fyra nätdelar ur Raw Deal Plus Rev.2-serien testades i SweClockers labb och samtliga havererade. Två av dessa tog dessutom med sig huvudsäkringen i lokalen, vilket inte är ett gott tecken för de komponenter som är anslutna till enheten.

https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-o...

Först när du bytt nätdel ska du börja fundera på grafikkort.

Och då kan du i princip välja vilket grafikkort som helst som du hittar för det pris du vill betala, din dator i övrigt drar väldigt lite ström så oavsett vilken normalt fungerande nätdel du än väljer så kommer den att orka med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så, vad kostar ett nätaggregat som kan passa mig? Och om jag har dålig koll på andra komponenter så har jag absolut ingen koll på nätagg... 😕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gavagai:

Så, vad kostar ett nätaggregat som kan passa mig? Och om jag har dålig koll på andra komponenter så har jag absolut ingen koll på nätagg... 😕

Vad som helst som fungerar är bättre än det du har och du behöver inte nån större effekt heller så från 450 kr om det ska vara låg budget och man inte har några krav på att det ska vara ljudlös/fläktlös kylning.
https://www.inet.se/produkt/6902760/corsair-vs450-450w-v2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inet själva rekomenderar detta.
Köpte det till min pojk och det funkar kanon.

https://www.inet.se/produkt/6900011/fractal-design-effekt-400...

349:-

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Frisell:

Det står väl 620W på? Eller är det något missledande modellnamn?

Den där nätdelen är känd för att sprängas och dra datorer/elcentraler med sig på köpet.
Dessutom med last som är under specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Webbhallen har ju en del prisvärda nätagg också. vet dock inte hur kolink är som märke då jag inte använt det tidigare.

Finns även billigare än den jag länkat beroende på wat krav.

https://www.webhallen.com/se/product/281745-Kolink-Core-PSU-5...

Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX 670 du kan få köpa för 400kr. Funkar perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Webbhallen har ju en del prisvärda nätagg också. vet dock inte hur kolink är som märke då jag inte använt det tidigare.

Finns även billigare än den jag länkat beroende på wat krav.

https://www.webhallen.com/se/product/281745-Kolink-Core-PSU-5...

Det är väl det jag funderar över, om jag bör ha några särskilda krav, vad som kan göra att jag bör ställa krav, om det är något mer än watt-tal jag behöver tänka på...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har hittat ett (begagnat) GTX 660ti för 200 kr. Kan det kanske vara någonting för mig då? plus ett nätaggregat enl. ovan för kanske 400 kr. Det skulle ju kunna vara en möjlighet. Ingenting särskilt jag behöver tänka på för att nätaggregatet ska passa i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gavagai:

Har hittat ett (begagnat) GTX 660ti för 200 kr. Kan det kanske vara någonting för mig då? plus ett nätaggregat enl. ovan för kanske 400 kr. Det skulle ju kunna vara en möjlighet. Ingenting särskilt jag behöver tänka på för att nätaggregatet ska passa i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är en egenbyggd dator så följer den ATX normerna så det ska gå bra att byta standarddelar, är det en märkesdator kan det finnas nån speciallösning nånstans så då får man kolla lite mer noggrant att saker och ting passar ihop.
Jag är tämligen övertygad om att ingen märkesdator har använt Ace of Sweden nätddelar och den nätdelen är dessutom av standardtyp bara att den har väldigt dålig kvalitet så det ska inta vara nått problem att byta den mot en annan atxnätdel som åtminstone inte riskerar att gå sönder och ta med sig resten av komponenter in i datordelsdödsriket.

När det kommer till mindre och äldre grafikkort så brukar det inte vara några problem med kompatibilitet heller utan de brukar ha fått ordning på mjukvarorna och vara "färdiguppdaterade" men du kan behöva installera drivrutiner själv från grafikkortets hemsida utifall win update inte fixar det självt vilket det oftast (men inte alltid) gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

O.k. Vad tror ni om dessa? Från billigare till dyrare, så bättre (för mig) ju högre upp på listan nedan.

https://www.amazon.de/dp/B004I50IQY/?coliid=I2LWQX4MFNT8JQ&co...

https://www.amazon.de/dp/B004FVP33O/?coliid=I3UDC079MJSIDF&co...

https://www.amazon.de/dp/B01LAS1N7E/?coliid=I1PSLG0YMZHGA9&co...

Och undrar alltså också vad ni tror om ett GTX 660ti för 200 kr. Och vad innebär det i praktiken att mitt moderkort har ”2 PCI-E 2.0 interfaces with AMD Dual Graphics and CrossFireX technology support”, medan det kortet är PCIe 3.0.

Datorn är egenbyggd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Och undrar alltså också vad ni tror om ett GTX 660ti för 200 kr. Och vad innebär det i praktiken att mitt moderkort har ”2 PCI-E 2.0 interfaces with AMD Dual Graphics and CrossFireX technology support”, medan det kortet är PCIe 3.0.

Det betyder i stort sett ingenting. PCIe är både bakåt- och framåt-kompatibelt, vilket innebär att man kan blanda versioner hur som helst.

Skillnaden är prestandan, där varje ny version av PCIe har dubbelt så hög bandbredd som föregående. Men skillnaden mellan PCIe 2.0 och 3.0 är knappt mätbar ens med de snabbaste grafikkorten på marknaden just nu, så för ett 660 Ti spelar det ingen som helst roll.

När det gäller nätaggen så är det svårt att säga, de billigaste nätaggen brukar sällan recenseras (eftersom tillverkarna sällan skickar ut såna nätagg till testare). Personligen är det enda märket jag känner till be Quiet!, d.v.s. den andra länken, som brukar ha hyffsade nätagg. Men just den modellen är väldigt gammal, och det verkar bara vara begagnade som säljs vad jag kan se. Det sista nätagget, HKC, är ett 500W märkt som 650W om man ser på specifikationen. Och det första har jag ingen aning om eftersom de inte listar några specifikationer alls.

Om du måste köpa från Amazon DE så är be Quiet! 400W System Power 9 troligtvis ett helt ok nätagg i den prisklassen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gavagai:

O.k. Vad tror ni om dessa? Från billigare till dyrare, så bättre (för mig) ju högre upp på listan nedan.

https://www.amazon.de/dp/B004I50IQY/?coliid=I2LWQX4MFNT8JQ&co...

https://www.amazon.de/dp/B004FVP33O/?coliid=I3UDC079MJSIDF&co...

https://www.amazon.de/dp/B01LAS1N7E/?coliid=I1PSLG0YMZHGA9&co...

Och undrar alltså också vad ni tror om ett GTX 660ti för 200 kr. Och vad innebär det i praktiken att mitt moderkort har ”2 PCI-E 2.0 interfaces with AMD Dual Graphics and CrossFireX technology support”, medan det kortet är PCIe 3.0.

Datorn är egenbyggd.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om jag ens skulle överväga att importera en begagnad budgetnätdel så det alternativt går bort direkt för mig men ja du kan ju köpa nytt och importera men det är ju inga större vinster att göra på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar tycka att det är enklare att beställa från amazon.de. Gratis frakt även vid mindre summor (till skillnad från de flesta svenska leverantörer), alltid bra packat och bra service, och dessutom oftast några kronor billigare än från Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men vad ska jag titta efter med nätagg då? Märken ni rekommenderar (Corsair rekommenderade någon ovan)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GTX660ti är bättre än det grafikkort jag tipsade om tidigare, så ett sådant för 200kr låter som ett bra val.

Nätaggregat har ju inet gratis frakt på, https://www.inet.se/produkt/6902760/corsair-vs450-450w-v2 tex för 449kr.

(450watt är rekommenderad psu för GTX660ti)
https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-660...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gavagai:

Ja det funkar, För ditt bygge så spelar det inte så stor roll vad du har för nätdel bara den fungerar ok.
En modern dator drar knappt över 300 W om du bygger den med värstingprylar och effektbehoven kommer snarare att minska än öka med ännu nyare delar så om du inte ska bygga nått extremt så är det i princip nätdelens ljudnivå som skiljer, dyrare nätdelar har tysta fläktar, kan vara semipassivt eller helt passivt kylda, det är det du betalar för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog struntat i att byta nätaggregat till att börja med om ändå budgeten är begränsad.
Eller är de verkligen så fruktansvärt dåliga de där nätaggregaten?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Jag hade nog struntat i att byta nätaggregat till att börja med om ändå budgeten är begränsad.
Eller är de verkligen så fruktansvärt dåliga de där nätaggregaten?

Ja vissa modeller fick säljförbud av Elsäkerhetsverket när de granskade dem efter att det började dyka upp tester där man ifrågasatte deras kvalitet , nätdelarna var som bäst usla och som sämst livsfarliga och de modellerna fick säljförbud.
De har väl försökt att bättra sig men jag hade hursomhelst inte litat på företaget utan försökt undvika det för all framtid och speciellt svårt att hitta andra modeller som inte är potentiellt farliga är det inte.

Hantol hade heller inte så lysande lösningar, falska komponenter gjorda av cemenet.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/forsaljningsf...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är ni inte lite väl rädda för nätagget i fråga? Personligen hade jag bara bytt grafikkort och hållit mig borta från de strömtörstigaste korten ett 750ti torde gå att hitta för fikapengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Jag hade nog struntat i att byta nätaggregat till att börja med om ändå budgeten är begränsad.
Eller är de verkligen så fruktansvärt dåliga de där nätaggregaten?

Skrivet av mrqaffe:

Ja vissa modeller fick säljförbud av Elsäkerhetsverket när de granskade dem efter att det började dyka upp tester där man ifrågasatte deras kvalitet , nätdelarna var som bäst usla och som sämst livsfarliga och de modellerna fick säljförbud.
De har väl försökt att bättra sig men jag hade hursomhelst inte litat på företaget utan försökt undvika det för all framtid och speciellt svårt att hitta andra modeller som inte är potentiellt farliga är det inte.

Hantol hade heller inte så lysande lösningar, falska komponenter gjorda av cemenet.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/forsaljningsf...

Särskilt då med tanke på att nätdelen är så pass gammal redan. Hade jag haft begränsad budget hade jag inte vågat köra den nätdelen, risken är att jag inte skulle ha råd att byta ut allt som gått sönder...

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: oj, ja då är några hundra en billig livförsäkring faktiskt

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Kör på det. Plus 200kr för 660Ti. Då slipper du fundera mer. Klappat och klart.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.