50 år sedan Apollo 11 och månlandningen

Permalänk

Är vi säkra på att vi verkligen landade på månen då? *Foliehatt på*

Permalänk
Medlem

1969 Moon Landing: The Code of the Apollo 11 Guidance Computer (AGC)

Description

The Moon landings would have never happened without groundbreaking software development—programming the Apollo Guidance Computer, or AGC. The code of the AGC—the software that took us to the Moon—is now freely available to download, but this isn't like reading a listing in Java or C#. Here, Simon Allardice takes you on an entertaining tour of the code of the AGC. We'll go through the code, explore the unusual syntax of AGC Assembly, cover the ideas and unique terminology—like Colossus and Luminary, the DSKY, the infamous alarm codes 1201 and 1202, and what it means to Go To P00H.

Permalänk
Hjälpsam

Jag är gammal nog för att ha svaga minnen från landningen, väldigt suddiga minnen väldigt suddiga bilder och väldigt spännande.
En otrolig bedrift att ta sig till månen på mindre än 10 år, tror att projektet kostade 5% a USAs statsbudget under de åren.
Jag har känt tryckvågorna från en gripen skaka min benstomme, det var häftigt, Saturn 5 är oändligt häftigare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Övertygad om att månlandningen aldrig hände.

Permalänk
Hjälpsam

Tips är Apollo 13, ingen månlandning men extrem ingenjörskonst och tuffa Astronauter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kommer faktiskt inte håg den, jag var iofs. bara 5 år 1969!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nej. Allt är fake, raketer har skjutits upp men var dom tar vägen sen är oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Nej. Allt är fake, raketer har skjutits upp men var dom tar vägen sen är oklart.

Rymden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Nej. Allt är fake, raketer har skjutits upp men var dom tar vägen sen är oklart.

"Vart tar dom vägen sen".

Vad sjutton pratar du om? Har du någonsin följt/sett/läst om en raketuppskjutning? Låt mig gissa att jorden är platt också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äsch, alla vet ju att det hela spelades in i Hollywood, i studio S22..

Orka åka till månen på riktigt liksom..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är vi säkra på att vi verkligen landade på månen då? *Foliehatt på*

Ja eftersom USAs regering aldrig ljuger och speciellt aldrig skulle göra det framför sina vänner ryssarna under kalla kriget.

Tydligen hade NASA slarvat bort massa band med data på, vilket betyder att de var så pass säkra på att de kunde åka till månen varje dag att de inte brydde sig om att hålla koll på sina saker(känner igen mig i detta gör samma sak med bits till skruvdragaren bara fixa nya när de försvinner lixom).

Permalänk
Medlem

Månlandningen är fake, jorden är platt, tomten finns, och datorer fungerar via svart magi

Skrivet av bosteed:

Övertygad om att månlandningen aldrig hände.

Enbart Apollo 11, eller är samtliga landningar som skedde efteråt också iscensatta?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag är tråkig nu , men allt detta är fejk.
Men dock ett bra underlag för att skapa film och annat Made In America
Ryssarna va ljusår förre USA , dom hade en fungerande raket som dom själv byggde till skillnad från USA.
Men Ryssarna insåg att strålning va för hög för dåtidens utrustning!
Är väl lika trovärdigt som att Aliens byggde pyramiderna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är både coolt att vi för "så pass längesedan" som 50 år landade på månen, tänker man på vilken nivå vi låg tekniskt på den tiden så är det verkligen en bedrift, samtidigt som jag blir besviken att vi inte nått längre än så än.
Visst, vi har ISS, ett gäng satelliter samt rovers som vi skickat till Mars, och det är jäkligt häfftigt, men det är ju inte riktigt samma sak.

Vi har ju dock SpaceX, Blue Origin, Boeing etc som äntligen börjar få saker att hända igen.
Förhoppningsvis så kan vi se nya månlandningar inom en relativt kort framtid och de första människorna på Mars inom 10-15 år. Om det är någon världshändelse som jag ser fram emot att få uppleva i min livstid, så är det absolut de första marslandningarna samt starten till en permanent befolkad bas på Mars.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag vet att du innerst inne är en troende!

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker mig märka det allt oftare. Det är de små, subtila sakerna. I ett avsnitt av Sweblaskers/Läskclockers blir omdömet ”platt”, i nästa video med gemytligt post-mässnack kan montrarna ha gjort ett platt intryck, o.s.v.

När senast sa eller skrev han ”sfärisk”? Har det ens hänt? Vår käre redaktör är inte fullt lika nyanserad som när han först tog sig an jobbet. Kärleken till Apollo kanske bara är en fasad?

* Aftonclockers har förgäves sökt @Jacob för en kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag är tråkig nu , men allt detta är fejk.
Men dock ett bra underlag för att skapa film och annat Made In America
Ryssarna va ljusår förre USA , dom hade en fungerande raket som dom själv byggde till skillnad från USA.
Men Ryssarna insåg att strålning va för hög för dåtidens utrustning!
Är väl lika trovärdigt som att Aliens byggde pyramiderna.

Vad har du för insikt i det sovjetiska rymdprogrammet som vi andra saknar?

Skrivet av gabriel15:

Ja eftersom USAs regering aldrig ljuger och speciellt aldrig skulle göra det framför sina vänner ryssarna under kalla kriget.

Tydligen hade NASA slarvat bort massa band med data på, vilket betyder att de var så pass säkra på att de kunde åka till månen varje dag att de inte brydde sig om att hålla koll på sina saker(känner igen mig i detta gör samma sak med bits till skruvdragaren bara fixa nya när de försvinner lixom).

USA har en kultur av öppenhet helt annorlunda det forna sovjetiska. Anar du oråd kring det amerikanska rymdprogrammet och dess bragder torde de samtida sovjetiska hållas på ännu längre avstånd.

Är det bästa beviset för att NASA och USA ljugit ihop månlandningen för 50 år sedan att man mellan varven slarvat bort några databand så tror jag de kommande 50 åren kommer förbli lika fruktlösa för de konspiratoriskt lagda månlandnings-förnekarna.

Med det sagt, att ifrågasätta månlandningen ser jag inga problem med. Likt alla andra påståenden så är allmänhetens konsensus inte någon garanti för att ens övertygelser matchar evidensen. Men på samma sätt måste man göra en hel del fotarbete om man önskar att göra sina påståenden om månlandningen som bluff trovärdig.

Skrivet av Iksu:

Nej. Allt är fake, raketer har skjutits upp men var dom tar vägen sen är oklart.

Känns väl fantasifullt. Skulle flera länder ha utvecklade rymdprogram för teaterns skull?
Vilka raketer tänker du på? Eller är det påhitt att vi har ett stort antal satelliter i omlopp? Vad skulle vara syftet med denna grandiosa teater?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Men Ryssarna insåg att strålning va för hög för dåtidens utrustning!

Just därför ryssarna hade eget "Apolloprogram" som resulterade i ett totalt fiasko?
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_crewed_lunar_programs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Rakt in i kupolen.

Permalänk
Avstängd

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Vilken efterforskning har du gjort?

Permalänk
Medlem

Startsidans nyhetsrubrik "Apollo 11 landade på månen för 50 år sedan och tog mänskligheten ut bland stjärnorna"... lite långt ifrån stjärnorna kanske? =). Som att "jag reste mot Kina" när jag åkte en busshållplats österut.

Permalänk

Jag är väldigt bitter över att man föddes för tidigt för att kunna uppleva rymdåldern på riktigt, då menar jag inte Star Trek eller Star Wars rymdåldern men ändå att vi börjat på allvar att kolonisera månen, mars och kanske mer. Jag tror Challenger och Columbia olyckorna försenade rymdåldern rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Sån tur då att man har bevis. Titta bara på all den utrustning som man lämnat kvar på månen. Där ligger allt fint uppställt. Eller försöker du påstå att man har krashat ner känsliga speglar som står där oskadda och utan landningskrater under sig?

Permalänk

Var inte bränslepumpen på _55 tusen hästkrafter_ på första steget? Grymt!

Jepp 58,560 liter per minut in i ett förmodat kanska högt tryck.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ayreon, haha, en del saker han producerat är rätt catchy.
Vet inte vad jag ska säga åt foliehattar, så undviker det : )

Hoppas bara att de första mänskorna som landar på Mars inte är med i en dokusåpa.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Japp, bränslepumpen på V2 som jämförelse, liknande koncept:
https://www.youtube.com/watch?v=EgiMu8A3pi0&t=66s

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Bevisa att det inte har hänt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Är det fel att jämföra *rymdraketerna* med häst o vagn ??
När kommer dom upfinna bilen ? *riktigt rymdskepp*

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Håller med!
Fantastiskt att man kan hylla nått som ingen har kunnat bevisa , snarare har det motbevisats i många dokumentärer.
Sen va det nån som skrev att allt finns kvar på månen , inte ens det har man kunnat bevisa.
Det är som allt annat , vissa tror och vissa gör det inte

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition