European Speedrunner Assembly Summer 2019

Permalänk
Entusiast

European Speedrunner Assembly Summer 2019

Foto: Michael Kire

Du har troligtvis hört talas om speedrun-eventen Awesome Games Done Quick och Summer Games Done Quick, men visste du att Europas största speedrunevent hålls i Sverige?

European Speedrunner Assembly eller ESA har sedan 2012 varit en mötesplats för Europas och även världens speedrunners. Med sina två event per år, ESA Summer och ESA Winter har ESA blivit en naturlig del i Europas Speedrun-sfär.

Sedan 2018 har sommareventet hållits på Quality Hotel View i Malmö. Den 20-28 juli är det dags igen för snabba genomspelningar av gamla som nya klassiker.

Till skillnad från de amerikanska GDQ-maratonen är ESA känt för att ha mer PC-spel på schemat, men även mer Sega-titlar då det var mer populärt i Europa än på andra sidan Atlanten.

I år kommer det drygt 400 speedrunentusiaster från hela världen för att umgås och samla in pengar till Alzheimer Game Over

Om drygt en vecka är det dags! Följ kanalerna redan nu så ni inte missar det!

Länkar

ESA har ett litet annorlunda upplägg än Games Done Quick-maratonen. ESA har två streams som är igång samtidigt så det blir ännu fler speedruns, samt att om en run inte är intressant kanske den andra streamen har något som lockar!

Stream 1

https://www.twitch.tv/esamarathon

Stream 2

https://www.twitch.tv/esamarathon2

Många verkade intresserade av ESA i SGDQ-tråden som gjordes när det gick av stapeln i slutet av juni! Så här kommer en tråd för årets sommarevent!

Vilka runs ser du fram emot?

Tips!

OBS! Dessa tider kan ändras under maratonets gång

  • Retroblocket som inleds med Sonic 1 och slutar med Battle Toads, innehåller ett stafett-race Mega man 1 där varje bana spelas av en ny spelare. Det är ett race så minst två lag tävlar mot varandra! - 19:29 onsdag på stream 1

  • Castlevania: Symphony of the Night och Bloodstained: Curse of the Moon (PC) - 03:38 Torsdag på stream 1

  • Avslutande Super Mario-block - 19:21 Lördag på stream 1

  • Doom/Quakeblock som inleder med ett 3-way race av Doom Episode 1-3 Ultrviolent Speed, sedan 4-way race Easy Run randomized och slutar med Quake II - 23:53 Torsdag på stream 1

  • GeoGuessr (PC) - Två personer per lag mot varandra, JanMumrik och Havrd gjorde succé med det förra året - 19:13 Fredag på stream 1

  • Castelo Rà-Tim-Bum - Obskyrt brasilianskt spel till Master system som bara kan vara underhållande - 19:27 Måndag på stream 2

  • Final Fantast XII: The Zodiac Age - 21:51 Torsdag på stream 2

  • Dishonored (PC) - 21:08 Fredag på stream 2

  • Co-op-race Cuphead (PC) - 17:03 Torsdag på stream 1

Permalänk
Medlem

Nice! Men när startar det svensk tid?

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Nice! Men när startar det svensk tid?

Det är i Malmö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Nice! Men när startar det svensk tid?

CEST ?
dvs samma som svensk tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Nice! Men när startar det svensk tid?

Se schemat, alla tider visas i din lokala tid. Ser ut som att det drar igång kl. 14 imorgon (notera att stream 2 börjar på söndag).

Själv har jag precis påbörjat min semester, så att följa ESA hade ju suttit fint om man inte skulle bo i en husvagn med tveksamt internet under hela ESA Får väl bli att kolla in utvalda bitar senare istället.

Permalänk

Funderade på att ta en titt då jag är i Skåne då. Men efter mycket letande och grävande lyckades jag se på hemsidan att det kostade kring 1000 kr att gå dit. Det känns ju inte riktigt värt det för en kväll. Det är som att det inte riktigt är meningen att det ska gå privatpersons-publik på ESA och det tycker jag i så fall är konstigt att det inte framgår. När det var i Skövde typ 2015 så drog jag dit. Frågade folk runt entrén vad det kostade men alla blev helt ställda då jag sa att jag bara ville kolla nån stream. Fick gå in gratis då eftersom det inte verkade ha funnits nån praxis.
Alla man såg där verkade vara involverade i eventet, inga rena privatpersoner typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Sötast

Haha!

Jag tänkte holy crap, detta vore roligt att gå och se irl.

Holy crap igen, det är i Malmö! This is actually happening!

Pris: 1.100 KR.

Eeeh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zebez:

Nice! Men när startar det svensk tid?

Det börjar imorgon lördag kl 14 med lite försmak och öppningstal!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Haha!

Jag tänkte holy crap, detta vore roligt att gå och se irl.

Holy crap igen, det är i Malmö! This is actually happening!

Pris: 1.100 KR.

Eeeh

Se det jag skrev ovan, går ju att chansa på att gå dit och kanske komma in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kommer att sitta bänkad alla dagar, streama eventet hemifrån

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

TheMexicanRunner \o/

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äntligen. Vet inte vad det är med Speed Running men det är något speciellt med att titta på någon som är riktigt grym på spel. För mig har det egentligen ingen större betydelse heller om jag ens själv har spelat spelet själv.

Ser fram emot detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Funderade på att ta en titt då jag är i Skåne då. Men efter mycket letande och grävande lyckades jag se på hemsidan att det kostade kring 1000 kr att gå dit. Det känns ju inte riktigt värt det för en kväll. Det är som att det inte riktigt är meningen att det ska gå privatpersons-publik på ESA och det tycker jag i så fall är konstigt att det inte framgår. När det var i Skövde typ 2015 så drog jag dit. Frågade folk runt entrén vad det kostade men alla blev helt ställda då jag sa att jag bara ville kolla nån stream. Fick gå in gratis då eftersom det inte verkade ha funnits nån praxis.
Alla man såg där verkade vara involverade i eventet, inga rena privatpersoner typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Då jag inte är med i organisationsgänget så kan jag inte svara på hur allt är löst. Men det krävs som besökare att alltid ha en bricka med sig (på sig) som visar att man har köpt en biljett. Det är stor skillnad som mellan 2015 och 2019 då det är mycket mer folk, ungefär 4 gånger nu i 2019 än 2015.

Permalänk
Entusiast

Nu har stream 1 börjat! Speedrunsen börjar om en stund just nu har de vara lite roligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Funderade på att ta en titt då jag är i Skåne då. Men efter mycket letande och grävande lyckades jag se på hemsidan att det kostade kring 1000 kr att gå dit. Det känns ju inte riktigt värt det för en kväll. Det är som att det inte riktigt är meningen att det ska gå privatpersons-publik på ESA och det tycker jag i så fall är konstigt att det inte framgår. När det var i Skövde typ 2015 så drog jag dit. Frågade folk runt entrén vad det kostade men alla blev helt ställda då jag sa att jag bara ville kolla nån stream. Fick gå in gratis då eftersom det inte verkade ha funnits nån praxis.
Alla man såg där verkade vara involverade i eventet, inga rena privatpersoner typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grukk:

GeoGuessr (PC) - Två personer per lag mot varandra, JanMumrik och Havrd gjorde succé med det förra året - 19:13 Fredag på stream 1

Wow! Denna var fantastiskt roligt att se!

Hur tävlar man? Finns det lag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sAAb:

Wow! Denna var fantastiskt roligt att se!

Hur tävlar man? Finns det lag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är två lag på plats som ska tävla mot varandra. Just vilka regler som gäller vet jag tyvärr inte.