Omröstning; hur mycket arbetsminne har din dator.

Permalänk
Medlem

64gb, brukar gå åt när jag kör mina musikprojekt med mycket samplingar.
Brukar snutta någon VM och har typ 50 flikar igång i chrome. Gillar att inte behöva tänka på och anpassa mig till RAM-mängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varierar mellan 8GB och 768GB

Kör 8 GB i de burkar som används mest, men skaffar mer när jag behöver.
Har som mest kört 768GB, även om det finns mycket mer att tillgå om behov uppstår.
https://aws.amazon.com/ec2/instance-types/#Memory_Optimized

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Kom på att jag hade behövt rösta mer än en gång .
Prio efter användning:
Arbets/speldator: 16GB
HTPC 1 vardagsrummet: 4GB
Garagesurfdator 2GB
Laptop: 4GB
HTPC 2 bio: 8GB
Server 1,2,3: 8GB, 8GB, 4GB

Permalänk
Medlem

@janzzon: Du kanske missade detta med "din dator". Hyrserver räknas nog inte dit.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Jag klarar mig jättebra på 16GB. Fler av er kanske borde prova Standby Memory fix?
Finns en hel del tweaks för minnesanvändning. Säger inte att något kommer funka för just er, så läs på innan ni provar.

https://www.thenerdmag.com/how-to-fix-micro-stuttering-in-bat...

Hittade inte den jag använde, men denna (och andra) listas när ni söker på Standby Memory på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=offcMVAabLI&list=RDoffcMVAabL...

Enklare att köra med 64 GiB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ortovox:

Kom på att jag hade behövt rösta mer än en gång .
Prio efter användning:
Arbets/speldator: 16GB
HTPC 1 vardagsrummet: 4GB
Garagesurfdator 2GB
Laptop: 4GB
HTPC 2 bio: 8GB
Server 1,2,3: 8GB, 8GB, 4GB

Nope, jag skrev så här i frågan.
"Nu har ju många fler en en dator, min fråga gäller den som får jobba hårdast."

Misstänker att du kryssat för 16 GiB, då ligger du rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Enklare att köra med 64 GiB.

Jag fascineras över alla hemmaingenjörer som ska överlista Microsoft och lägga en massa timmar på att laborera (och ofta få ett instabilt system) när de t.ex. skulle kunna skippa månadens krogbesök och dubbla minnesmängden i datorn.

Men jag är väl en tråkig gubbe, antar jag.

Permalänk
Medlem

Eftersom du specificerade den dator som får jobba hårdast blir det ju min laptop med 16GB DDR3L, den har tuggat magnituder mer Octave/MATLAB än de andra maskinerna totalt. Men när det spelas tunga spel (eller görs beräkningar över natten) gör jag ju helst det på serverburken med 24GB DDR4. Är man på LAN så blir det med Mjölnir som har 16GB DDR4.

Hade gärna kryssat i 24GB för att vara lite udda...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag kör 32GB hemma till min 6700K. Kanske lite overkill men tycker om att kunna stänga av windows swap-fil (windows hatar om man ligger på gränsen med swappen av i min erfarenhet) så att den inte ligger och tuggar sönder min SSD. Med tanke på att min gamla Intel X-25 håller än som sekundärdisk iallafal så verkar det varit ett bra val över tid...

På jobbet har jag 64GB och använder över 40GB när min 16-core 32-tråds Threadripper får gå loss fullt ut med länkning av vår relativt stora enterprise-applikation efter kompilering. I vissa applikationer så skalar ju minnet direkt med antalet trådar, så det kan vara tänkvärt nu när 8+ kärnor börjar närma sig standard även för hemmabruk.

För mig som är helt tappad i det tekniska men går i tankar om uppgradering: Du menar att ju fler kärnor ju mer minne skalas upp för användning och att det med den uppskalningen kan slå i botten om man har för lite minne?

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det minimala på det här diagrammet är 8GB och det sitter i min också. Räcker ok, men kör på lågbudget dock DDR4.
Skoldatorn har däremot 4 vilket är ganska svårt...

Permalänk
Avstängd

Jobbdatorn har 32, och det är väl den som får jobba hårdast. Hade 16 som original men slog i taket hela tiden så saker slutade fungera som de skulle. Speldatorn hemma har 16 och hemjobbdatorn är en laptop med 24 (2x8 + 2x4).

Permalänk
Medlem

16GB hemma dock ganska sunkig i övrigt använder dock väldigt sällan mer än 8GB kör Xubuntu 18.04.

24GB på jobbdatorn där körs dock lite tyngre grejer men har aldrig gått över 23GB utnyttjat ram.
Brukar väl ligga mellan 14-20 ca.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Kör 16GB under arch och i3, vid normal användning ligger jag på ca 2.5 GB allokerat. Vilket innebär ca 15 filkar i FF och lite diverse program vid sidan av. Förstår inte att liknande scenario under windows och med chrome lätt kunde göra av med 10 GB. Dessutom slipper jag använda mig av swap fil vilket också är trevligt.

Permalänk
Medlem

@Lynx75: Nix, finns inget sånt samband mellan antal processorkärnor och minnesallokering överhuvudtaget.

Det som händer när du har lite minne är främst att det tar mycket längre tid att använda datorn eftersom du behöver ladda in samma saker i minnet upprepade gånger, väldigt enkelt förklarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är en undersökning, ingen omröstning.
För att starta denna undersökning, fick jag kryssa i en ruta som heter starta omröstning, troligtvis därför jag gav namnet.

Intressant resultat, endast 8% som har 8 GiB, vilket var den gamla standarden, 57% har 16 GiB, vilket får anses vara dagens sweetspot, men det är redan 25 % som skaffat sig 32 GiB och många planerar för det.

Ganska kul och intressant undersökning, ibland kan man få för sig att alla sitter på apmycket när man läser enstaka trådar. För mig som sitter på en dator från 2011 och 8MB och det mesta slår i taket vid redigering i Adobes programvaror samt att jag undviker (eller inte gör alls) redigera videos så är ju funderingen 16 eller 32 på nästa. Efter att ha läst igenom här så är jag väl inne på att det blir 32 direkt då nästa dator är tänkt att hålla ett tag. Men inser ju iaf att jag inte är ensam kvar på 8 vilket jag ibland trott

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Oväntat högt för 16GB, trodde inte så många hade tagit steget från 8GB som jag räknade kallt med skulle vara den dominerande uppsättningen fortfarande. Antar att folk uppgraderar titt som tätt

Trodde 32 skulle vara nya standarden med tanke på priserna. Inte många kronor extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nope, jag skrev så här i frågan.
"Nu har ju många fler en en dator, min fråga gäller den som får jobba hårdast."

Misstänker att du kryssat för 16 GiB, då ligger du rätt.

Du har alldeles rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynx75:

För mig som är helt tappad i det tekniska men går i tankar om uppgradering: Du menar att ju fler kärnor ju mer minne skalas upp för användning och att det med den uppskalningen kan slå i botten om man har för lite minne?

Ja, typ. Säg att du ska göra 200 tasks så fort som möjligt. Att köra en task i taget kräver 1GB minne. Har du fyra kärnor kan du dra igång fyra parallellt och då använder du 4GB minne eftersom varje task behöver sin egen minnesarea att jobba med. Har du 32 kärnor så kan du köra 32 samtidigt men då behöver du 32GB.

Dessutom får du ofta extra problem förutom att det går långsamt om du får slut på minne. Många program kan inte hantera att det är helt slut på minne och krashar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

64gb (32gb per cpu)

Permalänk
Inaktiv

Min första inköpta dator – en Macintosh Classic – hade 4 MB RAM, 40 MB hårddisk och svartvit niotumsskärm (nej, inga gråskalor alls ...).

I dag har jag 8 000 och 4 000 gånger mer RAM i mina båda Windows-datorer:
* 32 GB DDR3 överklockningsminne (2 400 MHz) i den stationära (de var billiga när jag köpte dem). Jag är inte i närheten av att utnyttja det fullt ut.
* 16 GB i min 7 år gamla laptop, men där har jag något problem med minnesläckage – jag använder ofta ca 90 procent av minnet och har t.o.m. fått blåskärm några gånger på grund av att minnet har tagit slut. Det är nog dags att installera Windows 10 på den ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Lynx75: Nix, finns inget sånt samband mellan antal processorkärnor och minnesallokering överhuvudtaget.

Det som händer när du har lite minne är främst att det tar mycket längre tid att använda datorn eftersom du behöver ladda in samma saker i minnet upprepade gånger, väldigt enkelt förklarat.

Ehh va? Var har du fått det ifrån? Två trådar kan inte dela minne.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Det finns ingenting i användningen av fler kärnor som på något sätt gör att du kan allokera MER minne (då det styrs av hur långa words ditt OS hanterar), eller att minnesanvändningen går upp av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Mordekai: Det finns ingenting i användningen av fler kärnor som på något sätt gör att du kan allokera MER minne (då det styrs av hur långa words ditt OS hanterar), eller att minnesanvändningen går upp av det.

Oh lord... kör du bara pekare och mutex på varenda minnesoperation kan du lika gärna skriva enkeltrådat ur prestandaperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Oh lord... kör du bara pekare och mutex på varenda minnesoperation kan du lika gärna skriva enkeltrådat ur prestandaperspektiv.

Det var inte frågan som ställdes, utan om mer minne kan allokeras p.g.a. att man har fler logiska processorer. Antalet kärnor eller logiska processorer påverkar inte storleken på adressutrymmet, eller hur?

Permalänk
Medlem

Lite basics om minnesallokering och trådning. Mutex låser alltså resursen och kan leda till mycket tråkig prestanda vilket man slipper om man jobbar med olika minnesallokeringar för varje tråd så långt som möjligt.
https://www.bogotobogo.com/cplusplus/C11/7_C11_Thread_Sharing...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lite basics om minnesallokering och trådning. Mutex låser alltså resursen och kan leda till mycket tråkig prestanda vilket man slipper om man jobbar med olika minnesallokeringar för varje tråd så långt som möjligt.
https://www.bogotobogo.com/cplusplus/C11/7_C11_Thread_Sharing...

Tack för länken, men du tar detta långt förbi frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var inte frågan som ställdes, utan om mer minne kan allokeras p.g.a. att man har fler logiska processorer. Antalet kärnor eller logiska processorer påverkar inte storleken på adressutrymmet, eller hur?

Jag tolkade det som att någon påstod att för att kunna dra nytta av fler kärnor behöver man mer minne och just så är det. Tror ingen talade om adressutrymmet. För maximal trådprestanda bör varje tråd kapslas in och arbeta med helt eget arbetsminne. Detta är just svårigheten med multitrådning som gör det svårt för de flesta arbetsuppgifter att få ut vettig prestanda ur multitrådning annat än när data som skall bearbetas är stort och statiskt och resultatet lätt kan delas in i sektioner utan överlappning.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Någon dag snart ska jag ta upp mitt programmeringsintresse igen och försöka bli testare. Det var någon kul kille som tog livet av det intresset sent 90-tal med Boringland TurboPappskall... så jag har nog lite att ta igen.

Permalänk
Medlem

32GB. Hade säkerligen klarat mig bra på 16

Enda anledningen är att jag körde dessa 32 i en x99 burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

8 gb

Skickades från m.sweclockers.com