Nättagg som låter illa och "knäpper"

Permalänk
Medlem

Nättagg som låter illa och "knäpper"

Jag måste fråga runt lite efter som att detta är nått helt nytt för mig. Jag klockade cpu och gpu igår och under load i tex spel eller benchmarks så börjar nätagget låta riktigt illa samt knäppa och knastra. Vågar man fortsätta använda nätagget eller är det på gång att braka ihop ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenneyb:

Jag måste fråga runt lite efter som att detta är nått helt nytt för mig. Jag klockade cpu och gpu igår och under load i tex spel eller benchmarks så börjar nätagget låta riktigt illa samt knäppa och knastra. Vågar man fortsätta använda nätagget eller är det på gång att braka ihop ?

Hm, det där lät ju inte onödigt bra direkt.

Du kan nog behöva ersätta det med ett nytt, men hur gammalt är ditt aggregat?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat? Vad har du för CPU och moderkort samt grafikkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Threadripper 1920x och ett vega 56 med ett evga supernova g2 750w. Köpt någon gång runt 2017. Är det så att agget är för klent? Jag har alltid antaget att datorn kommer att slockna om man har ett för klent agg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenneyb:

Threadripper 1920x och ett vega 56 med ett evga g2 750w. Är det så att agget är för klent? Jag har alltid antaget att datorn kommer att slockna om man har ett för klent agg?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja effekt nog har du iallafall, men sedan kan ju komponenter haverera när som helst.
PSU´n kämpar in i det sista med att ge din dator ström, men märker det att det inte klarar av det så stänger det av sig.

Skulle ditt aggregat dö, så har det skydd som skall motverka att dina övriga komponenter dör samtidigt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Tar nog och beställer ett nytt agg direkt. Känns inte som att det här är nått jag vill chansa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenneyb:

@Lifooz: Tar nog och beställer ett nytt agg direkt. Känns inte som att det här är nått jag vill chansa med.

Nej du gör rätt min vän, man skall aldrig chansa med den komponent som ger livskraft åt hela datorn.

Du kan ju ta ett nytt 750W psu om du vill, för skulle du uppgradera datorn vid senare tillfälle, och någon komponent dricker mer än din nuvarande rigg, så finns det marginal.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att det är nätagget som låter och inte nåt i/på grafikkort/moderkort/hd/ssd/fläktar?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag är säker på att det är nätagget. Jag funderade på om det va grafikkortet ibörjan då det började låta illa när jag klockade det men efter att ha lyssnat ordentligt så har jag kommit fram till att det är nätagget.