Dålig prestanda i Black Desert Online med Ryzen 3000

Permalänk
Inaktiv

Dålig prestanda i Black Desert Online med Ryzen 3000

Efter att Sweclockers testat Ryzen 3900X och Intel 9900K i överklockat läge så blev det en lång diskussion huruvida speltester i 720p är nödvändiga. Jag och några andra hävdade att 720p testerna är bland de viktigaste som finns och det finns flera spel som redan idag kommer dra nytta av Intels mycket högre prestanda i högre upplösningar än 720p.
Jag lovade att posta resultat på hur min Ryzen 3600 presterar mot min i5-8400 och här kommer det första.

Ett av spelen som hålls tillbaka ordentligt av svaga CPUer är MMO't Black Desert Online. Här kommer två stycken videos från samma område i spelet med två olika system. Intelsystemet levererar ca. 30%+ bättre prestanda än Ryzensystemet och har även bättre lägsta fps. Över lag flyter spelet mycket bättre på Intel CPUn medans Ryzen 3600an är en extrem bottleneck.
Jag är väl medveten om att detta inte är någon riktig benchmark med verifierade resultat, men då skillnaden mellan CPUerna är så extrem så är det lätt att se prestandaskillnaden.

System #1
Ryzen R5 3600 (Cryorig H5 Ultimate)
MSI B450M Mortar
16GB DDR4 3000MHz CL15
GeForce GTX 1080Ti (OC) 430.86
Upplösning 1920x1080

Övrig info om Ryzen systemet: Kör på senaste BIOS (AGESA 1.0.0.3ab) och senaste chipsetdrivrutinen från AMD. CPUn ligger på 4200MHz i spel enligt CPUZ och HWMonitor. AMDs Balanced Power Plan är vald i Windows.

System #2
Intel i5-8400 (Cryorig H5 Ultimate)
MSI Z370 Gaming Pro Carbon
16GB DDR4 3000MHz CL15
GeForce GTX 1080Ti (OC) 430.86
Upplösning 1920x1080

Jag trodde aldrig Ryzen 3000 med sin höjning i IPC samt högre klockfrekvens skulle ha några som helst problem mot Intels 8400 med en all core boost på 3,8GHz. Men detta är verkligen en enorm besvikelse över Ryzens spelprestanda. Detta spel må vara en outlier men då ska man komma ihåg att en 8400 också är långt mycket svagare än en 9900K på 5GHz.

Ryzen 3600:

Intel 8400

EDIT: Ber om ursäkt för den låga kvaliteten på Ryzen klippet, har precis laddat upp det och den bör snart finnas tillgänglig i samma kvalitet som Intel klippet.

Rubrik justerad / Mod
Permalänk
Inaktiv

Det skulle vara uppskattat om fler hade kunnat testa samma slinga i detta spel, gärna 9900K, 9700K, 3700X och 3900X med liknande grafikkort.

Spelet är gratis att testa och staden jag testar i heter Heidel, man bör kunna springa dit på en 20 minuter med en ny karaktär (open world).

https://www.blackdesertonline.com/tryforfree

Permalänk

Lyckades hitta denna videon, https://www.youtube.com/watch?v=gYIa4F53uCc
Ser ut som det kanske är samma slinga på första testet

Permalänk
Inaktiv

Märkte detta ochså och skickade tillbaka min ryzen 3000 och kör vidare på 9700k som även går bra mycket svalare.
Runt 50-60 grader i spel mot 80-85 grader för 3800x båda stock med en D15

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Konno Yuuki:

Lyckades hitta denna videon, https://www.youtube.com/watch?v=gYIa4F53uCc
Ser ut som det kanske är samma slinga på första testet

Jo, dessvärre kör han på "remastered" läget vilket nästan dubblerar lasten på GPUn och så har han ett lite svagare grafikkort. Så det blir tyvärr lite av ett GPU test, men trots det så ser 9900k att rycka ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig ser det ut att vara ett skit spel, med en skit spel motor, som inte vill funka med Ryzen som det bör. 8400 ligger ständigt på 10-30% högre CPU last.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Ett resultat från ett enda spel säger mer om det spelet än om produkterna du har testat i mitt tycke. Om det är det enda du har använt för att dra din slutsats tycker jag det här är en av de mer missvisande trådtitlarna jag har sett på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så du väljer bara ett enda spel att testa på, full fanboy?
Köp vad du vill men att välja en titel och påstå att en sida är snabbare är bara tragiskt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Märkte detta ochså och skickade tillbaka min ryzen 3000 och kör vidare på 9700k som även går bra mycket svalare.
Runt 50-60 grader i spel mot 80-85 grader för 3800x båda stock med en D15

Du måste ha råkat monterat kylaren dåligt. En 3800x borde inte vara så varm. Med stock kylare och överklockad hamnar du runt 87c. I spel borde du vara långt under det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Får hålla med lite med ovanstående... basera ett spel, och dens motor för AMDs "framtid"... låter lite långsökt. Speciellt när det är rätt troligt att det finns en del buggar och problem med den som måste rättas till.

En fråga jag har dock, vilket OS är spelen testade med?
För Windows 10 har aldrig varit Ryzen optimerad förrän 1903, och det är svårt att hävda sig i en Intel optimerad värld om inte man har lika villkor iaf. Det som ändrats är hur CPU kärnorna används, och den försöker undvika att hoppa CCX kluster.

720p btw är totalt meningslöst, om du inte har ett grafikkort som är långt starkare än allt du kan tänka dig idag och tänker fortsätta med 720p. För även om du om 3 år köper ett Nvidia/AMD super GPU kort, kommer du ändå inte spela 720p, utan du kommer istället slå på mer effekter eller högre upplösning.

Med det sagt, 8400 är en bra CPU för enklare spel, utan tvekan. Den har fördelen av 6 riktiga trådar, som gör att alla HT buggar, dåliga spel optimeringar med många trådar osv inte påverkas. Så inte förvånad att den gör bra resultat. 8700 och 9900k (och typ alla tidigare HT CPUer) är mer eller mindre gigantiska säkerhetshål numera, så det är icke HT CPUerna som är användbara.

Problemet är, den gör sämre när väl de 6 kärnorna maxas. Du får sämre frametimes och sämre respons om den når sitt max, och du kan glömma göra annat i bakgrunden om du spelar något som kan använda den. Mao, den blir förr eller senare flaskhals, när du lägger på bättre GPU och tyngre spel.

3600 i sig behöver mer frekvens dessutom (OC). Detta är nog de sämsta 6-core chiplets AMD kommer sälja, och därför är priset vad det är. 8400 är också rätt trasig CPU, men den är låst, så du ser vad du får.

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed körde 36 spel test och 3900x är 5-6% efter i snitt jämfört 9900k.

https://youtu.be/CGQY9yJqfMs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Väldigt subjektivt test, många kör black desert ännu fler kör inte den. Ryzen är en mycket bättre cpu på alla plan, finns bevis för det. Sen får man lov och tycka vad som helst, vill ni köra högst fps gå intel 720p helst med ett 2080 ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Du måste ha råkat monterat kylaren dåligt. En 3800x borde inte vara så varm. Med stock kylare och överklockad hamnar du runt 87c. I spel borde du vara långt under det.

Skickades från m.sweclockers.com

@Implor
Jag monterade om kylaren 3 gånger och provade 2 olika pastor.
Och pastan visade god kontakt vid avmontering.

Jag är själv inte säker på om 8 fullt fungerande kärnor på en 7 nm CCD är rätt väg att gå blir väldigt varmt på en sådan liten yta med 8 kärnor.
En 3900X - 6 kärnor per CCD och 3 st per CCX verkar få mycket lägre temperaturer per kärna och är nog bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Hardware unboxed körde 36 spel test och 3900x är 5-6% efter i snitt jämfört 9900k.

https://youtu.be/CGQY9yJqfMs

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9...
webbversion för de som inte pallar video.

Dock blanding av random cpukrävande och inte cpukrävande spel, så det blir nog skevt genomsnitt. starcraft2 är mycket cpukrävande och har stor skillnad i fps där tex.

Tveksam metod med "1080p using an MSI RTX 2080 Ti graphics card to remove GPU bottlenecks".
Rent logiskt verkar det lite bakvänt att påstå att man vill eliminera gpu bottlenecks men samtidigt slå på ultra.

(skulle vilja se samma test fast med lite mer logik, tex välja ut kända cpukrävande spel. tex wow, poe, sc2 etc).

Det är ju ett bra test om man på riktigt spelar random moderna spel i 1080p ultra, men skeptiskt till det som rent cputest.

Permalänk
Medlem

Att Intel generellt fortfarande, generellt sett, presterar bättre i spel är väl ingen som säger emot. Men att säga att Ryzen 3000 ligger "långt efter" är väl att ta i från tårna ändå Dessutom så kickar Amd just nu Intels ass på alla andra fronter.

Jag som inte har gjort något annat än att spelat de senaste 5 åren kommer dock fortsätta på intel. 9900k passar mina behov bättre än vad 3900x gör.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Även om rubrikvalet (Ryzen 3000 fortfarande långt efter Intel i verklig spelprestanda, ifall den hinner ändras) är kraftigt missvisande, speciellt då spelet antingen har problem med Ryzen 3000-serien, likt Destiny 2 hade, eller om spelet utvecklats på ett vis som ger rejäla fördelar till en Intel-baserad CPU låter jag vara osagt. För mig ett rätt så obskyrt spel, trodde först det var något hentai-spel men vid en närmare titt så är det lite mer innehåll än så.

Oavsett vad man tycker om förfarandet så är det bra om problem faktiskt upptäcks. Jag ser gärna att @anon12433 visar klippen på exempelvis Reddit eller kontaktar utvecklarna och AMD för att lyfta problemet. Resultatet är onormalt då skillnaderna i typ alla andra spel är så pass små idag.

Skrivet av Andreaz1:

Ett resultat från ett enda spel säger mer om det spelet än om produkterna du har testat i mitt tycke. Om det är det enda du har använt för att dra din slutsats tycker jag det här är en av de mer missvisande trådtitlarna jag har sett på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skickade in ett förslag på en mer tydlig rubrik, detta är ett problem i just detta spel. Det har gjorts så pass mycket tester att vi redan vet hur liten skillnaden faktiskt är i normala titlar.

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt, det är 1 spel, Swec körde flera precis som man ska göra när man testar ett system.
Aldrig hört talas om det här spelet och videon gör mig inte mer nyfiken på det heller.
Finns massor av dåligt optimerade spel som man kan ta och antagligen vända till både AMDs och Intels fördel, det är inte så man jämför dock.
Sen om du bara spelar det spelet så ska du naturligtvis ha den CPU som ger dig bäst prestanda.

Permalänk
Medlem

@anon12433

Citat:

Ryzen 3000 fortfarande långt efter Intel i verklig spelprestanda

Jobbar du normalt sett som rubriksättare för Aftonbladet?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att setta CPU-affinity så att Black Desert Online bara använder kärnor på en enda CCX? Detta verkar vara ett problem som är känt sedan tidigare med Black Desert Online och Ryzen. En annan "lösning" här verkar vara att stänga av SMT. Enligt kommentarer i tråden så kan lite tweaks få upp FPS mer typ 50%, men det tar jag nog med en nypa salt, bättre att du själv testar dessa lösningar och ser vad du kommer fram til.

Källa och mer info: https://www.reddit.com/r/blackdesertonline/comments/axueqf/bl...

Hur som helst så visar tråden ovan att spelet verkar vara synnerligt dåligt optimerat för Ryzen, och därför inte riktigt är särskilt representativt för processorns prestanda i allmänhet eller ens i spel i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Hardware unboxed körde 36 spel test och 3900x är 5-6% efter i snitt jämfört 9900k.

https://youtu.be/CGQY9yJqfMs

Skickades från m.sweclockers.com

Och inte att glömma bort att i program för skapande, tex videoredgering, CAD, mm är den lika mycket bättre än 9900K
Och samma med 3700X vilket verkar vara en jämra bra CPU till det mesta kontra priset..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Och inte att glömma bort att i program för skapande, tex videoredgering, CAD, mm är den lika mycket bättre än 9900K
Och samma med 3700X vilket verkar vara en jämra bra CPU till det mesta kontra priset..

Absolut, fast jag tror det är bra om vi försöker hålla oss till ämnet i tråden, vilket är hur en i5-8400 är i spel jämfört med en Ryzen 5 3600 i spel, och i Black Desert Online i synnerhet.

Att AMD är bättre i många applikationer är det nog ingen som säger emot.

Permalänk
Medlem

Vill man ha bra IPC test för processorer så kör emulatorer exempelvis PS3 emulatorn https://rpcs3.net/

Kommer ihåg då jag brukar köra PCSX2 PS2 emulatorn förr i tiden så var det trevligt när man fick samma procentuell prestandaökning som hur mycket du hade överklockat processorn, dvs linjär ökning

Inga GPU flaskhalsningar där inte, 100% CPU och RAM minne prestanda för det mesta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vill man ha bra IPC test för processorer så kör emulatorer exempelvis PS3 emulatorn https://rpcs3.net/

Kommer ihåg då jag brukar köra PCSX2 PS2 emulatorn förr i tiden så var det trevligt när man fick samma procentuell prestandaökning som hur mycket du hade överklockat processorn, dvs linjär ökning

Inga GPU flaskhalsningar där inte, 100% CPU och RAM minne prestanda för det mesta.

Hur processorn fungerar med 0% GPU-belastning i en emulator är ju inte heller särskilt representativt för hur processorn presterar i spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Jag skickade in ett förslag på en mer tydlig rubrik, detta är ett problem i just detta spel. Det har gjorts så pass mycket tester att vi redan vet hur liten skillnaden faktiskt är i normala titlar.

Bra förslag! Jag har nu justerat rubriken, eftersom den mycket tydligare speglar vad tråden faktiskt handlar om.

Bra rubriker är A och O på ett forum (och är faktiskt ett krav enligt våra forumregler), så att man lätt hittar relevant information och relevanta trådar på forumet.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur processorn fungerar med 0% GPU-belastning i en emulator är ju inte heller särskilt representativt för hur processorn presterar i spel.

Sant men det är iallafall en bra sätt att mäta processor prestanda per core (emulatorer brukar inte vara särskillt bra multithread processade) då de utnyttjar ofta varje instruktion de bara kan för att få ut maximal prestanda.

På tiden jag höll på kompabilitetstesta spel för PS2 emulatorn så tror jag min AMD Opteron 165 @ 2.8GHz skulle ha motsvarat typ Pentium 4 5.3GHz~5.5GHz eller något sånt....

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sant men det är iallafall en bra sätt att mäta processor prestanda per core (emulatorer brukar inte vara särskillt bra multithread processade) då de utnyttjar ofta varje instruktion de bara kan för att få ut maximal prestanda.

Processorprestanda per kärna varierar dock jättemycket mer hur processorn belastas, det finns inget magiskt "IPC"-värde som går att applicera över alla olika laster. Då är det ju enklare att istället mäta processorns IPS (instruktioner per sekund) med typ Cinebench eller något annat syntetiskt, och och sedan dela med klockfrekvensen.

En emulator för en jättegammal plattform är ju som sagt inte på något sätt representativ för spelprestanda. Men hur som, är det bra om vi försöker hålla oss till ämnet även om detta är en intressant diskussion i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

För mig ser det ut att vara ett skit spel, med en skit spel motor, som inte vill funka med Ryzen som det bör. 8400 ligger ständigt på 10-30% högre CPU last.

Men om en vän frågar dig "Jag spelar Black Desert Online huvudsakligen, det går segt, vilken CPU ska jag köpa för att fixa det?". Är "spelet är dåligt optimerat, men AMD är bäst" eller "Intel kommer ge bättre prestanda i det spelet" rätt svar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Men om en vän frågar dig "Jag spelar Black Desert Online huvudsakligen, det går segt, vilken CPU ska jag köpa för att fixa det?". Är "spelet är dåligt optimerat, men AMD är bäst" eller "Intel kommer ge bättre prestanda i det spelet" rätt svar?

Det kan vara så att rätt svar inte är att byta CPU, utan att istället prova något av lösningarna med att sätta CPU-affinity på processen eller stänga av SMT. Ser fram emot att @anon12433 testar dessa lösningar och ser vilken inverkan de ger.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon298854:

@Implor
Jag monterade om kylaren 3 gånger och provade 2 olika pastor.
Och pastan visade god kontakt vid avmontering.

Jag är själv inte säker på om 8 fullt fungerande kärnor på en 7 nm CCD är rätt väg att gå blir väldigt varmt på en sådan liten yta med 8 kärnor.
En 3900X - 6 kärnor per CCD och 3 st per CCX verkar få mycket lägre temperaturer per kärna och är nog bättre.

Såg att du testade det mesta, jag tror att det var antingen en bugg i UEFI eller en CPU som inte fungerade som den skulle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Väldigt subjektivt test, många kör black desert ännu fler kör inte den. Ryzen är en mycket bättre cpu på alla plan, finns bevis för det. Sen får man lov och tycka vad som helst, vill ni köra högst fps gå intel 720p helst med ett 2080 ti

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen är sämre i spel. Ryzen är märkbart sämre i spel. Ryzen är dock billigare. Det finns ingen anledning att hålla på och neka de faktumen och hävda "det finns bevis för det" när det inte finns. CPU flaskhalsar varierar i olika delar av samma spel vilket gör det mer eller mindre synligt där också. Ska du bara köra Cinebench så är Ryzen mycket bättre, men det är långt färre som har det som huvudsyssla på hemdatorn än som spelar Black Desert Online.