Permalänk
Avstängd

Louis Rossmann tråden...

Tycker faktiskt att han förtjänar en egen tråd här...
Hoppas ingen misstycker.
Tänkte att vi kan posta videos och om man vill kommentera i denna tråd.

Länka till videon eller till ett inlägg där den finns för att kommentera en viss video, annars skriver du bara vad du vill kommentera om det gäller detaljer kring någonting om du vill spontankommentera någonting. Gör eventuella citat så korrekta som möjligt.

(Edit, lyssna på vad han de facto vill ha sagt innan man skriver eventuella negativa kommentarer och försök att hålla det sakligt.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Låt oss börja med dagens då...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Sammanfattar väl riktigt bra hur jag också tycker...
Ingenting binder DIG att vara en slav egentligen.

Men, skall väl medges att mitt arbetsrum ser ut ungefär som hans också i all ärlighets namn...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hög känner igen faktor på denna

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Sitter faktiskt och kollar på honom just nu när jag såg tråden poppa upp under nytt i forumet.
Jag tycker han är väldigt informativ och rolig på samma gång utan en jävla massa clickbait.

Önskar jag visste om fler kanaler som är mer för entusiaster än Fortnite-spelande 12-åringar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Sitter faktiskt och kollar på honom just nu när jag såg tråden poppa upp under nytt i forumet.
Jag tycker han är väldigt informativ och rolig på samma gång utan en jävla massa clickbait.

Önskar jag visste om fler kanaler som är mer för entusiaster än Fortnite-spelande 12-åringar.

Låt oss veta om du hittar fler...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Han upprepar sig så förbannat bara. Känns som klippen kunde varit hälften så långa.

Permalänk
Avstängd

Litet kort info angående varför just Rossmann så ofta är på tapeten här,

Hittar inte alls tråden här, inte på google heller... Men bör finnas någonstans i mängden därute...
Men, det gäller alltså detta (samma länk som Rossmann själv angett i sin video):
https://www.macrumors.com/2018/04/13/apple-lawsuit-repair-sho...

Här är hans vittnessmål där han deltar i syfte att försöka hjälpa Henrik Huseby och skapa ett pilotfall:
https://www.youtube.com/watch?v=vfumv8um8IU

När detta skrevs här var det inte alls självklart att apple skulle förlora detta mål, tvärtom, odddsen var relativt låga.
Rossmann var en av de få som drog fram domen i ljuset. Härav blev han känd som litet av en Witsleblover här tror jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hmm, detta är alltså killen som gör långa videos där han sitter och gnisslar om hur "hemska" Apple är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hmm, detta är alltså killen som gör långa videos där han sitter och gnisslar om hur "hemska" Apple är?

Hans klagomål är faktabaserade.
Tror inte jag sett honom klaga utan anledning utan han går igenom allt sakligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Nu har ju dock Rossmann yrkesjobbat med att reparera just apples produkter sedan 2008. (Rossmann Repair Group, New York City)

Så, han, om någon borde ju vara lojal om det inte vore saklig kritik.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hmm, detta är alltså killen som gör långa videos där han sitter och gnisslar om hur "hemska" Apple är?

Han "gnisslar" dessutom jävligt bra för han har vad du saknar, nämligen integritet. Han uttalar sig inte om sådant han inte förstår.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Om man följt hans reparationsvideos av kretskort och annat så faller bitarna på plats exakt vad han menar med de tekniska brister han hänvisar till. Om man inte har det så finns det i allafall tekniskt dokumenterat och belagt i dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hans klagomål är faktabaserade.
Tror inte jag sett honom klaga utan anledning utan han går igenom allt sakligt.

Det är ingen rättighet att det ska gå att reparera sina egna prylar eller att det ska vara enkelt. Killen sitter och diktar upp "hur Apple borde gjort istället" och kritiserar designval från något slags idealförhållande som inte ens existerar. Om det funnits en annan tillverkare som också tillverkade iOS-lurar så kunde man möjligen jämfört med dem, men nu gör det ju som bekant inte det.

Apple är tack och lov inte som Android.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Han "gnisslar" dessutom jävligt bra för han har vad du saknar, nämligen integritet. Han uttalar sig inte om sådant han inte förstår.

[Speech 13/50]
FAILED

Nej, han är precis som alla andra "millimeterrättviseaktivister" [jag får inte skriva den egentliga benämningen här, men alla förstår säkert], att han t.ex. inte begriper att det inte är någon form av rättighet att kunna reparera sina egna prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ingen rättighet att det ska gå att reparera sina egna prylar eller att det ska vara enkelt.

Inte än.
Det är dock på gång https://uspirg.org/news/usp/california-becomes-20th-state-201...

Varför är det inte det? Köper jag något är det _MIN_ egendom och jag kan göra vad jag vill med den.
Om jag väljer att trycka dit en originalskärm eller tredjepart har inte tillverkaren med att göra.

Säg att du köper ett par skor för 10 000:- och om du köper en oauktoriserad sula för att laga dessa så kan du inte längre knyta dom, då tillverkaren vill att du köper nya för 10 000:- igen.
Dum jämförelse kanske, men principen är densamma.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lite skeptisk när en sån här kanal stor, för då är man ekonomiskt motiverad till att fortsätta med samma ämne, kritikern Yong Yea är ju ett lysande exempel när det slutar med 20 videoklipp där han säger exakt samma sak innan det kommer något nytt.

Kan känna så med Louis också, "greppar efter strån" känslan finns definitivt i vissa klipp.
Men förövrigt verkar vara en najs snubbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Trist för den som bor där, för det kommer snarare leda till att reparationer helt ersätts med utbytesenheter från tillverkaren, alternativt inte kommer gå att köpa dem i Kalifornien (vilket redan hänt med en rad andra produkter som man försökt tvinga fram "konsumentskyddslagstiftning" för där).

Sen trycks det ut massor med sån här aktivistpropaganda som lagförslag av köpta politiker, så jag hade inte oroat mig för tidigt.

Skrivet av Lodisen:

Varför är det inte det? Köper jag något är det _MIN_ egendom och jag kan göra vad jag vill med den.
Om jag väljer att trycka dit en originalskärm eller tredjepart har inte tillverkaren med att göra.

Säg att du köper ett par skor för 10 000:- och om du köper en oauktoriserad sula för att laga dessa så kan du inte längre knyta dom, då tillverkaren vill att du köper nya för 10 000:- igen.
Dum jämförelse kanske, men principen är densamma.

För att inte blanda ihop Apple och päron så är det så att säga ingen skyldighet från tillverkaren att göra en reparationsvänlig enhet eller "låsa upp" hårdvaran för valfria ingrepp. Hans argument är att skotillverkaren är dumma för att de inte gör skon lätt att reparera eller exponerar sina affärshemligheter för vem som helst med en elektroniktång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Jag blir alltid lite skeptisk när en sån här kanal stor, för då är man ekonomiskt motiverad till att fortsätta med samma ämne, kritikern Yong Yea är ju ett lysande exempel när det slutar med 20 videoklipp där han säger exakt samma sak innan det kommer något nytt.

Kan känna så med Louis också, "greppar efter strån" känslan finns definitivt i vissa klipp.
Men förövrigt verkar vara en najs snubbe!

Sant, det är viktigt att vara observant på sådant, jag försöker sålla bort sådana kanaler när det tenderar att göra det (har nästan inga milion dollar babe kanaler i min sub anyway), men än så länge verkar det stanna vid hans produktrecensioner och liknande.
Judge for Your self är väl det jag kan säga om det, då det är svårt att ha någon generell åsikt om det, men tycker det är på en sansad nivå nu och det är ju ingenting som påverkar detta (inget jag sett i allafall) så länge han håller isär dem som nu.

I min värld förtjänar man bara beröm och uppmärksamhet om man ärligen arbetar sig till det, inte genom stjärnglans eller pengar, inte ens Rossmann skulle stå kvar om han frångår det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Trist för den som bor där, för det kommer snarare leda till att reparationer helt ersätts med utbytesenheter från tillverkaren, alternativt inte kommer gå att köpa dem i Kalifornien (vilket redan hänt med en rad andra produkter som man försökt tvinga fram "konsumentskyddslagstiftning" för där).

Sen trycks det ut massor med sån här aktivistpropaganda som lagförslag av köpta politiker, så jag hade inte oroat mig för tidigt.
För att inte blanda ihop Apple och päron så är det så att säga ingen skyldighet från tillverkaren att göra en reparationsvänlig enhet eller "låsa upp" hårdvaran för valfria ingrepp. Hans argument är att skotillverkaren är dumma för att de inte gör skon lätt att reparera eller exponerar sina affärshemligheter för vem som helst med en elektroniktång.

Nja, bland annat så har Apple fulat så att tullen plockar originalreservdelar som skickas från utlandet till tredejpartstillverkare.
Dvs, de kan inte ens köpa originaldelar för att reparera grejorna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nja, bland annat så har Apple fulat så att tullen plockar originalreservdelar som skickas från utlandet till tredejpartstillverkare.
Dvs, de kan inte ens köpa originaldelar för att reparera grejorna.

Detta lär knappast Apple haft något med att göra i så fall, utan handlar sannolikt om importregler som inte styrs av Apple. Det sortens protektionistiska åtgärder existerar ju i Sverige också. Det kan man kritisera, men det hör inte till ämnet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta lär knappast Apple haft något med att göra i så fall, utan handlar sannolikt om importregler som inte styrs av Apple. Det sortens protektionistiska åtgärder existerar ju i Sverige också. Det kan man kritisera, men det hör inte till ämnet här.

Nope Apple som har bestämt att dom ska stoppa allt med Apple logo på.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta lär knappast Apple haft något med att göra i så fall, utan handlar sannolikt om importregler som inte styrs av Apple. Det sortens protektionistiska åtgärder existerar ju i Sverige också. Det kan man kritisera, men det hör inte till ämnet här.

Det är Apple som stoppat det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har kikat på några videos där han går igenom felaktigheter och vad han anser vara dum/feltänkt design av kretskort.

Så vad tycker jag om dessa videos? Beakta att jag bara har dryga 12 år inom elektronikdesign, inbyggda system och R&D, så ta min åsikt med en nypa salt. Vet att det finns medlemmar här med mera kött på benen än mig

För det mesta i de videos jag såg är hans klagomål berättigade. De gånger han visar scheman för att på ett bättre sätt föra fram sin poäng så börjar man fundera lite hur ett företag av den storleken kan göra sådana tabbar. Vi alla gör misstag, men inte alla har råd att göra tester och utvärderingar i den utsträckning som Apple borde ha. Tycker han för fram konstruktiv kritik merparten av det jag sett.

Sedan måste man också tänka på att oavsett tillverkare av mobiltelefon så är det komplicerad teknik, kräver små kretsar, snäva toleranser. Därför kan det i många fall vara svårt, även för den erfarne, att laga en enhet. Så tanken att göra saker mer lättlagat kan bli svårt i praktiken. Däremot tycker jag att var man ska kunna laga sin egendom som de känner för det... eller köpa nytt om så önskas.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

[Speech 13/50]
FAILED

Nej, han är precis som alla andra "millimeterrättviseaktivister" [jag får inte skriva den egentliga benämningen här, men alla förstår säkert], att han t.ex. inte begriper att det inte är någon form av rättighet att kunna reparera sina egna prylar.

Det är i högsta grad en rättighet att få reparera sin EGEN dator, som man har betalt för - precis som man får reparera sin egen bil. Men att kritisera någon för att ha en åsikt som inte är i linje med din är märkligt...
Dessvärre lurar Apple i många fall sina kunder vid service när man ändå väljer - i linje med din uppfattning - Apple eller auktoriserade center som sin servicepartner. Men det är Apples rättighet att ta redigt betalt utan anledning antar jag? Inte så miljömedvetet direkt..

Louis ger inte bara ris, han ger ros också där det sig bör, även till Apple, och det är inte bara Apples produkter som hamnar under hans lupp. Dock låter det hårt att döma ut ens hela yrkeskarriär och erfarenhet baserat på din uppfattning om ett par oredovisade saker och helt bortse från ett området som han garanterat behärskar bättre än dig. Såvida du inte har reparerat Apple-datorer sedan 2008 förstås...

Som konsument borde man uppskatta Louis insikt i Apples produkter då det ger ett bättre underlag inför beslut av dyra produkter som man sedan ska leva med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Han "gnisslar" dessutom jävligt bra för han har vad du saknar, nämligen integritet. Han uttalar sig inte om sådant han inte förstår.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Men att kritisera någon för att ha en åsikt som inte är i linje med din är märkligt...

Du blir arg på någon som tycker annorlunda än dig och blir sen arg på folk som blir arga på folk som har en annan åsikt än dom själva?

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte hur folk kan bli så uppjagade på Apple, i synnerhet personer som uppenbarlgen inte själva köper deras produkter och därmed rimligtvis inte själva bör kunna drabbas av de problem som de anser hänger ihop med dom. Jag har själv slutat köpa Apple-produkter då jag tycker dom idag är för dyra i förhållande till vad man får och att dom gjort en del tveksamma designval, men finner det ändå svårt att jaga upp mig över det. Är ju inte direkt så att någon är tvingad att köpa deras produkter om man inte gillar dom.

@Mizzarrogh Det kan nog vara en idé att i första inlägget skriva något om vem det är och varför han är intressant om inte tråden bara ska vara för dom som redan vet det och sett hans videor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Däremot tycker jag att var man ska kunna laga sin egendom som de känner för det... eller köpa nytt om så önskas.

Det kan de ju dock. Hela caset bygger på att det finns folk tycker sig ha rätt till billigare originaldelar, och att staten ska gå in och reglera vad det långsiktigt kostar att äga en lyxkonsumtionsvara.

Skrivet av vinylens:

Nope Apple som har bestämt att dom ska stoppa allt med Apple logo på.

Om det stämmer så är det samma regler som gäller i Sverige, d.v.s. den som äger ett varumärke och/eller är generalagent äger rätten att reglera importen, vilket bl.a. gjorde att den gamla klassiska parallellimportkedjan [puh] Galne Gunnar tvingades lägga ner.

Om tillverkare av simpla hygienprodukter inte vill tillåta oreglerad parallellimport, varför skulle Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Killen sitter och diktar upp "hur Apple borde gjort istället" och kritiserar designval från något slags idealförhållande som inte ens existerar.

Du får det att låta som att mobiltelefoner och datorer helt generellt sett är något helt unikt till Apple. Det är ganska självklart att man kan vara kritisk när en simpel sladd till en skärm är designad till att lossna över tid där Apple sedan vill ha 1000$ för att "reparera" det. När det just finns kompetenser som påpekar detta och andra företag som inte har dessa problemen.
Du pratar om iOS som är mjukvara när detta handlar om hårdvara, vilket inte är unikt till Apple.