Testpilot: Hydro X – premiärtest för vattenkylning i delar av välkända Corsair

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Hydro X – premiärtest för vattenkylning i delar av välkända Corsair

Äntligen har Corsair släppt sin egna vattenkylning i delar efter år av spekulationer och antydningar. Testpiloten Daniel "Faggan" Fagerström har satt tänderna i Corsairs Hydro X-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyckte detta sade allt. Jag gillar det.

"Ska du köpa Hydro X?
Ja, kanske. Om du är nybörjare och vill ge dig in i världen med vattenkylningssystem kan Hydro X vara något för dig. Om du däremot har byggt ett eller ett par system tidigare är detta kanske lite för enkelt för dig."

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Ehh vad kostar det då?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tyckte detta sade allt. Jag gillar det.

"Ska du köpa Hydro X?
Ja, kanske. Om du är nybörjare och vill ge dig in i världen med vattenkylningssystem kan Hydro X vara något för dig. Om du däremot har byggt ett eller ett par system tidigare är detta kanske lite för enkelt för dig."

Föröskte precis configurera ett system men min MSI Krait edition ihop med I7 4790K fanns inte valbart...Buuuuu säger jag Ja det är väll kanske dags att uppgradera MOB opch CPU först

Lite synd dock för detta är vad jag hade behövt för att komma igång och gillar corsair prylar i övrigt och hade gjkort sig väl i Mitt vita Crystal 570 chassi

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ehh vad kostar det då?

Det får du kolla på Inets hemsida då de är de enda som säljer dessa produkter till en börja med.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Ja detta låter onekligen bra i mina öron. Har väldigt lite erfarenhet av hela vattenkylnings lösningar. Så detta lär ju hjälpa mig att utvecklas på den fronten 😀😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av robalm:

Ehh vad kostar det då?

Det verkar vara något galet med länkarna till prisjakt i avsnittet om hårdvara. Hårdvaran i exempelbygget kostar ca 5750:- (hårdvaran i Hydro X serien menar jag då)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faggan:

Det verkar vara något galet med länkarna till prisjakt i avsnittet om hårdvara. Hårdvaran i exempelbygget kostar ca 5750:- (hårdvaran i Hydro X serien menar jag då)

ok, tack.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Master of Overkill

Om man vill ha bästa prylar utan köpa det löst så är dessa corsair saker grymma.
EK kör ju samma sätt också.

Kul med mer märken på marknaden, älskar dom körde på hardwarelabs som är typ bästa du kan köpa och Bitspower.

Har känt på pump ress combon och lite väl plastig men går an, och CPU blocket inget jag är fan av tycker corsair kunde gjort också ett block som va rätt clean.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har själv byggt en vattenkylning med Corsair's grejer och dom är precis som alla andra produkter på marknaden iallafall lika lätta och bygga med. Sen är pump ress combon lite väl plastig men absolut inga fel på den.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

"Kostnaden för hela det här Corsair Hydro X-paketet är ungefär 5 750 kronor."... Det var inte ens det bästa man kunde köpa.

CPU-blocket var heller inte det snyggaste men det kan man väl köpa från någon annan tillverkare.

En sak jag funderar på är hur nylonen reagerar med vissa vätskor, Jayztwocents har t.ex. haft en del problem med nästan alla färgade vätskor när han kört annat än akrylrör.

Allt från mjuknad plast till slitage som lämnat permanenta märken i rören.

Permalänk
Medlem

Inga temps eller är jag blind?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av GuuFi:

"Kostnaden för hela det här Corsair Hydro X-paketet är ungefär 5 750 kronor."... Det var inte ens det bästa man kunde köpa.

CPU-blocket var heller inte det snyggaste men det kan man väl köpa från någon annan tillverkare.

En sak jag funderar på är hur nylonen reagerar med vissa vätskor, Jayztwocents har t.ex. haft en del problem med nästan alla färgade vätskor när han kört annat än akrylrör.

Allt från mjuknad plast till slitage som lämnat permanenta märken i rören.

Det finns inga tecken på att nylonen skulle bli färgad vad jag har sett. Då menar jag varken hos mig eller andra som tittat på produkten. Inte än i alla fall. Jag vet att Corsair har kört testar på dessa material i ca ett år utan problem men de kommer ju från tillverkaren och ska kanske tas med en nypa salt.

Skrivet av Lodisen:

Inga temps eller är jag blind?

Nej och Nej.
Jag skulle visserligen kunna köra någon form av temp-test men det är helt utan referenser och skulle egentligen inte säga något alls utan att jag kör med exakt samma rigg och jämför med andra tillverkares produkter.

Dessutom är dessa typer av system svårtestade. Det går inte att bygga ett helt system från en tillverkare och tro att det ska säga något. Om man ska göra det rätt så behövs en och samma uppsättning av PC komponenter och sedan ett referens system. Därefter kan man byta ut en komponent åt gången och se vad som händer. Radiatorn kanske är bättre än konkurrenternas men blocket sämre etc.

Jag har helt enkelt inte resurserna för att utföra såna tester på ett bra sätt och därmed har jag helt skippat dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

Det finns inga tecken på att nylonen skulle bli färgad vad jag har sett. Då menar jag varken hos mig eller andra som tittat på produkten. Inte än i alla fall. Jag vet att Corsair har kört testar på dessa material i ca ett år utan problem men de kommer ju från tillverkaren och ska kanske tas med en nypa salt.

Nej och Nej.
Jag skulle visserligen kunna köra någon form av temp-test men det är helt utan referenser och skulle egentligen inte säga något alls utan att jag kör med exakt samma rigg och jämför med andra tillverkares produkter.

Dessutom är dessa typer av system svårtestade. Det går inte att bygga ett helt system från en tillverkare och tro att det ska säga något. Om man ska göra det rätt så behövs en och samma uppsättning av PC komponenter och sedan ett referens system. Därefter kan man byta ut en komponent åt gången och se vad som händer. Radiatorn kanske är bättre än konkurrenternas men blocket sämre etc.

Jag har helt enkelt inte resurserna för att utföra såna tester på ett bra sätt och därmed har jag helt skippat dem.

Ah. Vore fint om du bara kunde posta Rumtemp/Idle/Load och vilken CPU som körs så får man ett hum om hur det presterar, även om man inte vet hur den presterar gentemot andra lösningar.
Tack för testet. Visste inte ens att Corsair skulle släppa en sådan här lösning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Lego Master

Men se där ja...tänk om man skulle ge sig på ett riktigt vattenkylningssystem nästa gång det är dags att bråka med innanmätet? Har bara kört AiO tidigare, men det är ju lite smexigt med riktiga grejjor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Lodisen:

Ah. Vore fint om du bara kunde posta Rumtemp/Idle/Load och vilken CPU som körs så får man ett hum om hur det presterar, även om man inte vet hur den presterar gentemot andra lösningar.
Tack för testet. Visste inte ens att Corsair skulle släppa en sådan här lösning.

Den faktiska prestandan bestäms nästan uteslutande av vilken radiator och hur mycket av den du har. Om du vill ha en uppfattning om hur prestandan med detta kit är kan du kika på exempelvis Xtremerigs eller Thermalbench's radiatortester, där relevanta modellerna är Hardware Labs Black Ice Nemesis GTS och GTX för Corsair XR5 och XR7. Egentliga modellerna är LS och LX från OEM-serien men prestandan är mer eller mindre identisk med GTS och GTX.

När det gäller vattenblock och flödeshastighet är skillnaderna allt som oftast inom felmarginalen, någonstans mellan 1-3 grader mellan toppmodeller och mellansegment vid en flödeshastighet runt 100 liter per timme och över.

Permalänk
Desk Master

Tycker prylarna är ganska snygga. Jättekul med ett märke till på marknaden. Konkurrans lär vara bra för oss kunder. Corsairs LED mjukvara är min favorit så det är potentiellt väldigt trevligt här också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

citat
"Ska du köpa Hydro X?
Ja, kanske. Om du är nybörjare och vill ge dig in i världen med vattenkylningssystem kan Hydro X vara något för dig. Om du däremot har byggt ett eller ett par system tidigare är detta kanske lite för enkelt för dig."

på vilket sätt är detta lättare att bygga en något annat vatten kylnings system ?
PMMA (akryl rör) är väl också en av dom svårare rören att få bra ?
alltid kört med petg för det jag hittade på nätet var att petg
vad lättare att arbeta med och mer hållbart.

jayztwocents har gjort två videos om detta. PETG VS Acrylic Stress Test
och How to bend PETG tubing

citat
"Avsaknaden av flera typer av anslutningar kan sätta käppar i hjulet för mer avancerade system. I slutänden handlar det om vad du tycker om designen på komponenterna."

de använder väl standarden G1/4 ? man kan väl sätta dit vilka anslutningar som helst?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Oskar80:

citat
"Ska du köpa Hydro X?
Ja, kanske. Om du är nybörjare och vill ge dig in i världen med vattenkylningssystem kan Hydro X vara något för dig. Om du däremot har byggt ett eller ett par system tidigare är detta kanske lite för enkelt för dig."

på vilket sätt är detta lättare att bygga en något annat vatten kylnings system ?
PMMA (akryl rör) är väl också en av dom svårare rören att få bra ?
alltid kört med petg för det jag hittade på nätet var att petg
vad lättare att arbeta med och mer hållbart.

jayztwocents har gjort två videos om detta. PETG VS Acrylic Stress Test
och How to bend PETG tubing

De produkter som Corsair har tagit fram tillsammans med konfiguratorn gör det lättare att välja vilka komponenter och hur många du behöver. Är man nybörjare så är detta en stor hjälp.

Jag vet att det finns de som anser att PETG är enklare att böja än akryl men jag delar inte den åsikten. Akryl har en något snävare zon av temperatur mellan att den blir böjbar och att det blir blåsor/märken i akrylen av att det är för varmt. PETG är har ett något större spann i det avseendet. MEN om man tar sin tid när man böjer och inte sätter värmepistolen på max och lägger röret direkt på utblåset så är det egentligen inte någon större skillnad. Jay har videos där han pratar om att "reglera temperaturen" med avstånd till värmepistolen istället för att ställa värmen på själva pistolen, det är precis detta jag pratar om.

Varför Corsair har valt akryl är däremot inte så konstigt. Använder man PETG i ett system där vattentemperaturen överstiger 40 grader kommer man på sikt riskera läckor. PETGns lägre smältpunkt gör att den blir formbar redan vid 40 grader vilket leder till att O-ringarna i anslutningarna kan tryckas in och deformera röret. Detta leder med tiden till att det läcker då o-ringen inte längre tätar mot röret.

Detta blir alltså ett problem i system med för lite kyleffekt. Väljer man istället akrylrör så har man inte detta problem fören vid mycket högre vattentemperaturer.

Skrivet av Oskar80:

citat
"Avsaknaden av flera typer av anslutningar kan sätta käppar i hjulet för mer avancerade system. I slutänden handlar det om vad du tycker om designen på komponenterna."

de använder väl standarden G1/4 ? man kan väl sätta dit vilka anslutningar som helst?

Absolut det går att använda vilka som helst. Men jag tittar på helheten i Corsairs produkt Hydro X och då kan jag inte räkna med anslutningar från andra tillverkare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

Varför Corsair har valt akryl är däremot inte så konstigt. Använder man PETG i ett system där vattentemperaturen överstiger 40 grader kommer man på sikt riskera läckor. PETGns lägre smältpunkt gör att den blir formbar redan vid 40 grader vilket leder till att O-ringarna i anslutningarna kan tryckas in och deformera röret. Detta leder med tiden till att det läcker då o-ringen inte längre tätar mot röret.

stämmer väl inte ? skulle mitt system kollapsat för länge sen.
60 grader ska vara säkert säger ekwb, då är det pumpen
som säger ifrån.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Proffsmoddare

@Oskar80:
Över 40 grader löper man risk för deformation. Jag har ett system hemma som visar på exakt detta. Men du behöver inte tro mig. Du kan läsa denna artikel som EKWB har skrivit. Bilden på röret i artikeln kommer för övrigt från mitt system.
Artikel om PETG och Akrylrör

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

@Oskar80:
Över 40 grader löper man risk för deformation. Jag har ett system hemma som visar på exakt detta. Men du behöver inte tro mig. Du kan läsa denna artikel som EKWB har skrivit. Bilden på röret i artikeln kommer för övrigt från mitt system.
Artikel om PETG och Akrylrör

hur länge använde du röret ? max temps ? vilket märke var röret ifrån ?
har över 3000 drift timmar på min och då kan jag lätt nå upp i 50+ h20 temp.
kan inte hitta något om detta på något annat ställe.

thermaltake säger att deras rör börjar böjas vid 62c vilket låter som en väldigt
bra temp att lägga sig vid om man ska tillverka ett rör till vattenkylning.
då pumparna oftast har 60c som max

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=Wks4Xa3yD...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Proffsmoddare

@Oskar80:
Det röret kommer från en mod jag har byggt. Det används inte ofta utan står mest på hyllan. Har inga temps att get dig. Men jag vet att vattentempen över 40 grader eftersom det är en 8700k och ett GTX 1080Ti på en 240mm radiator.

Det väl är toppen att du inte har problemet med din maskin, vem vill ha en läckande PC?
Här har du lite läsning om andra användare som har haft problem med detta fenomen:
Länk
Länk
Länk
Länk

Du har säkert helt rätt i att Thermaltake säger så om när deras rör börjar böjas. Men det utesluter inte att detta problem finns. Bara för att ett rör är böjbart vid 60 grader betyder inte att det inte går att deformera vid kontinuerligt tryck av en O-ring under längre tid med en lägre temperatur som är fallet med dessa fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

@Oskar80:
Det röret kommer från en mod jag har byggt. Det används inte ofta utan står mest på hyllan. Har inga temps att get dig. Men jag vet att vattentempen över 40 grader eftersom det är en 8700k och ett GTX 1080Ti på en 240mm radiator.

Det väl är toppen att du inte har problemet med din maskin, vem vill ha en läckande PC?
Här har du lite läsning om andra användare som har haft problem med detta fenomen:
Länk
Länk
Länk
Länk

Du har säkert helt rätt i att Thermaltake säger så om när deras rör börjar böjas. Men det utesluter inte att detta problem finns. Bara för att ett rör är böjbart vid 60 grader betyder inte att det inte går att deformera vid kontinuerligt tryck av en O-ring under längre tid med en lägre temperatur som är fallet med dessa fel.

ska hålla ett öga på rören, märker jag något liknande börjar hända så åker dom ut,
får bli gummi slang nästa gång.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Söt hund på artikelbilden.

Annars tycker jag det är lite smålustigt hur stora problem folk verkar ha med att bearbeta rör/slangar i nya material. Det är en vanesak, det ni inte gillar nu kommer ni vänja er vid att jobba med, och sen sitter det i ryggraden, och nästa nya material blir jobbigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag byggde custom loop och jag är inte säker på att jag tänker göra det igen. Detta system känns blott och enbart som custom loop med Corsair-branding. Och på den arenan finns ju redan färdiga paket, som dessutom tycks billigare.

Jag tycker det är kul att det satsas på vattenkylning men jag tycker det kan göras bättre.

Bättre AiO är vad jag skulle vilja se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hardware Labs är grymma kylare men XSPC RX är väldigt mycket snyggare tycker jag.
Mayhems, buuu

Permalänk
Medlem

Fick en konfiguration för tredjepart Lian Li Dynamic chassi
Lian Li configation

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@Faggan:

Skrivet av Testet sida 3:

Pumpen matas med en molex-kontakt. Det hade varit fint med en SATA-kontakt istället, men då pumpen är klassad till 30 W är SATA-kontakten för klen med sina 1,5 A i maxström på 12 V. Tråkigt, men tyvärr lär molex-kontakter fortsätta att förekomma i vissa produkter framöver.

Nej, varje stift i en SATA kontakt kan leverera 1,5 A, men då det finns totalt 15 stift och varje inkommande kabel har tre av dem i var. Det betyder att man kan få 4,5 A totalt på respektive lina, motsvarande 54 W på 12 V anslutningen.
Vilket betyder att det inte skulle vara några som helst problem med att driva denna pumpen via en SATA-power kontakt ifall de ville.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Power_connectors
http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#s...

Annars är resten bra skrivet!!