Omröstning; hur mycket arbetsminne har din dator.

Skrivet av Ratatosk:

Undrar lite hur mycket arbetsminne folk här på Sweclockers har i sina datorer.
Nu har ju många fler en en dator, min fråga gäller den som får jobba hårdast.

16GB. Jag har dock fått testa hela 64GB genom att låna stickor från en polare, men märkte ingen skillnad alls mellan 16 och 64 för mina laster, så 16GB räcker och blir över för mig

32 GB, kör en del simuleringar och beräkningar som kräver det. Hade 16 GB först men fick snällt investera i två stickor till, sen ser det ganska snyggt ut också att fylla alla ram slots

Skickades från m.sweclockers.com

16 GB, köpte datorn 2014 och det har hållit och räcker länge för mig.

64gb i arbetstationen
128gb i servern
16gb i laptoppen

32GB.
16GB räckte inte till då jag körde Photoshop och bilder ville inte ens öppna.
Körde 24GB ett tag vilket löste problemet men kör nu med 4x8GB 3200MHz DDR4.

Skrivet av Ratatosk:

64 GB som i ärlighetens namn ytterst sällan används fullt ut.

Vad gör du dom gånger det faktiskt används?

32GB i jobblaptop, minnesläckor i webpack kräver det

Kört med 24GB ganska länge, oftast används ca 12.5GB av Win +spel samt några flikar.
När jag köpte mina extra 16GB ram var det fortfarande billigt, fick ca 600:- för 16GB. 😊
Så totalt kostade 24GB Ram ca 900:- i min dator.

32 GB

@Ratatosk: Ja jeg hadde 16 gb,men siden jeg kjører Shadow Of The Tomb Raider på max innstillinger og 2K skjerm så ser jeg at spillet bruker ca.13-14 gb systemminne og Vram er ca.9-10 gb som man se på TechPoweUp.Vel 32 gb er som man sier "kanskje" noe for mye i dagens spill.Ja hastigheten er noe viktig på systemminne har jeg sett og til cpu 8700k så er 3200 mhz bra match og til Msi Rtx 2080ti Lightning z.

Skrivet av kalle@anka:

Vad gör du dom gånger det faktiskt används?

Videoredigering tar en hel del.
Vid stora filkopieringar fylls också minnet.

Senast redigerat 2019-07-18 16:11

Att jag har 32 Gb är ren tur fynda ett begagnat moderkort med 4 x 8 GB DDR4 1500kr
minnena passa fint i min TR4 nu kommer inte att behöva mer minne

Kör med 32GB, när man redigerar 3D och film så älskar After Effects och Cinema 4D mycket RAM minne.

Köpte min 16GB för nåt år sedan för typ 1500:-, passade på att köpa 16GB till när de var nere på 899:- så sitter på totalt 32GB. Nu kan jag äntligen köra dem i 3200MHz också tack vare 3700X vilket jag inte kunnde tidigare.

Skrivet av perost:

Jag har 32GB, varav 0.5GB är helt oanvänt enligt free. Ca 16GB används av program (flera firefox-fönster, programmeringsverktyg, bildredigerare, etc.), resten av minnet används av kärnan som cache.

Gör du något särskilt för att det skall användas som cache?

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

32GB.
16GB räckte inte till då jag körde Photoshop och bilder ville inte ens öppna.
Körde 24GB ett tag vilket löste problemet men kör nu med 4x8GB 3200MHz DDR4.

PSD filer med en massa lager eller bara riktigt högupplöst RAW?

Jag har 16gb just nu men snart bygger jag nytt och tänkte nog 32gb istället

Har 2x8 Kingston HyperX Fury Black 1866 till min i7-3770k och planka som har 6 år på nacken nu hehe.
Har avarten 12GB med 4x2 + 2x2 på frugans PC.

Suttit på 16gb sen 2013 då jag köpte i5 i sign, blev 16gb i Ryzen bygget också. Vill verkligen verkligen gå upp till 32gb.

Skrivet av Loxus:

Hur 17 lyckas ni använda så mycket RAM? Har 16GB och aldrig varit i närheten av att fylla det, oavsett hur många flikar i chrome jag har uppe.

Det är som gubbarna och kärringarna på jobbet.
Jag stänger aldrig av min dator och har 100 flikar igång i chrome 😂😅😳

Hemma har jag 16GB (mitt val i omröstningen) i speldatorn och 8GB i laptopen. På jobbet 32GB i min workstation och 8GB i iMac:en.

Skrivet av kotz:

Det är som gubbarna och kärringarna på jobbet.
Jag stänger aldrig av min dator och har 100 flikar igång i chrome 😂😅😳

100 flikar har jag iofs i stort sett aldrig, men stänger heller aldrig av datorn.

Skrivet av Nioreh83:

Jag kör 32GB, mest för att det kändes skoj att fläska på ordentligt när man ändå höll på.

Precis. Jag kände likadant när jag fixade uppgraderingar till min arbetsburk.

Jag använder 32 GB, ville ha vita minnen med RGB och 4st, fanns bara det som fanns i lager vid den tiden jag köpte ny dator (:

Skrivet av Regert:

Gör du något särskilt för att det skall användas som cache?

Nej, det är bara den vanliga OS-cachen. Alla moderna OS använder automatiskt ledigt minne för att hålla kvar t.ex. använda filer i minnet.

En del...

Skrivet av Regert:

PSD filer med en massa lager eller bara riktigt högupplöst RAW?

Extremt högupplösta PNG från Nvidia Ansel.

32
Men ska väl tillägga att 12 av dom används till primocache som är en ram cache för C:
( 12gig av de vanligaste filerna på c: speglas och laddas direct från ram, vilket snabbar upp alla laddtider för de vanligaste programmen till,, sjuksnabbt! )

Skrivet av Zippeer:

Hur många tabs har du uppe i firefox?

Och det är bara FF, har även Palemoon och Chrome och Edge igång.
Tyvärr bara 16 GByte ram i surfdatorn och det är lite klent men har 32 i en annan men det är också lite lite, tyvärr har ju priserna varit oerhört höga för 64 borde ju ha varit norm och +128 det man hittar i lite värre maskiner.

Skrivet av Grumie:

Tydligt kan man sett att det finns Två olika typer av människor.. Folk som har 50tabbar öppna i sin webbläsare och dom som inte har det. Hehe

Jag har 50 fönster (inte flikar) och varje fönster har i snitt 10 flikar och det är bara för FF

Skrivet av perost:

Nej, det är bara den vanliga OS-cachen. Alla moderna OS använder automatiskt ledigt minne för att hålla kvar t.ex. använda filer i minnet.

Tilläggas kan, att den står som Cachelagrat under aktivitetshanteraren.
Ingår också i tillgängligt minne, vilket stämmer, den skall minska om ett program behöver minnet i stället.
Ingår dock inte i använt minne, vilket är lite konstigt, minnet används ju, även om det används som cache.

Senast redigerat 2019-07-18 17:07

16 GB och det räcker utmärkt hemma. Mer problematiskt på jobbet där jag hankar mig fram med lika lite. Stationära datorn på jobbet har också en mekanisk systemdisk.. så jäkla sunkigt. Jobbar som beräkningsingenjör och sysslar med FE/CFD simulering.