Dator till barn, hur hantera hjälp på distans

Permalänk
Medlem

Dator till barn, hur hantera hjälp på distans

Min syster barn, 7 och 9 år gamla, har börjat tjata på att de vill ha en dator.
Efter lite letande bland mina gamla delar så har jag fått ihop en som borde vara vettig till de.
4670k
16gb ram
1TB hdd
Gtx 1060 6GB

Redan här blir jag lite kluven, jag har ssd liggande men tror att de kommer bli krångligt för de att ha 2st diskar när de ska installera spel på den? Det är bättre att bara ha en hdd i den för att minska problemet med installationsdisk?

Föräldrarna har verkligen ingen datorvana för att hjälpa barnen heller, hur är smidigast att hantera det från mitt håll? För jag kommer bli den som får hjälpa till.
Sådana saker som att installera spel kommer de nog inte lösa i början.

Är det teamviewer som är bäst? Ska barnen ha administration konto eller ska jag låsa de kontot till bara mig? Hur ska jag isf komma åt det? Jag bor nästan 4h bort enkel resa så vill kunna lösa problem på distans isf.

Permalänk
Medlem

Teamviewer är bra för att det är lätt för den fjärrstyrda att koppla upp. Med RDP är det värre om något börjar krångla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skype och fjärrhjälp? Då kan du styra deras mus.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Teamviewer kör vi här på jobbet. Funkar för IT att fjärrstyra någon i Kina även om de är helt okunniga, förutom när de vägrar släppa kontroll över musen och ska kämpa emot ^^. Så det borde ju funka smidigt även i ditt fall. Du ska vara admin, det behöver inte de "styrda" vara om jag minns rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag har parsec gaming på mina datorer. Fungerar redan på inloggningsskärmen.
Mycket bättre latenser och hanterar bättre om man är i fullskärms applikationer än team viewer.
Kräver ett konto man är inloggad på båda men annars inget speciellt.
Man kan ju ha flera om någon strular men jag tycker personligen team viewer är mer struligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Teamviewer har funkat bra för mig. Skype brukar jag köra ibland på jobbet om vårat egna verktyg krånglar. Funkar också bra, men teamviewer är nog helt klart bäst.

Permalänk
Medlem

Teamviewer kör jag när jag hjälper föräldrar på distans. Funkar klockrent med vanlig "support". Innan jag la till deras datorer på min TW så var största problemet att få dem att öppna upp TW appen och hitta lösenord

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"

Permalänk
Lego Master

Ja, Teamviewer kör jag med. Även mot min Windows-server hemma som bara står med ström och ethernet i. Kan fortfarande koppla upp mot den och köra som om den hade skärm som vilken dator som helst.

Bara skapa ett konto och länka de datorer du vill kunna styra till det, eller så får du skriva in kod och lösenord som visas på deras klient varje gång. På farsans dator har jag ställt in oövervakad åtkomst för han oftast inte ens är hemma när han ringer och kommer på att han vill att jag ska fixa nåt...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Då blir de teamview på den, Så får jag se hur de fungerar.
Körde på 3 användare, hoppas de inte strular för mkt med installationerna av spel och sådant i framtiden bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@jazon:
Jag använder det minst någon gång i veckan för att göra grejjor på min vanliga dator hemma från jobbet, typ installera nåt från Steam, eller dra ner nåt program eller så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Min syster barn, 7 och 9 år gamla, har börjat tjata på att de vill ha en dator.
Efter lite letande bland mina gamla delar så har jag fått ihop en som borde vara vettig till de.
4670k
16gb ram
1TB hdd
Gtx 1060 6GB

Redan här blir jag lite kluven, jag har ssd liggande men tror att de kommer bli krångligt för de att ha 2st diskar när de ska installera spel på den? Det är bättre att bara ha en hdd i den för att minska problemet med installationsdisk?

Föräldrarna har verkligen ingen datorvana för att hjälpa barnen heller, hur är smidigast att hantera det från mitt håll? För jag kommer bli den som får hjälpa till.
Sådana saker som att installera spel kommer de nog inte lösa i början.

Är det teamviewer som är bäst? Ska barnen ha administration konto eller ska jag låsa de kontot till bara mig? Hur ska jag isf komma åt det? Jag bor nästan 4h bort enkel resa så vill kunna lösa problem på distans isf.

mina brors barn börjar närma sig dator ålder också och det blir jag som får hjälpa till där, har också en bit att resa så ska bli kul att se vad du väljer för fjärrhjälp.

på min dator hemma kör jag googles remote desktop vilket är enkelt och fungerar bra, men endast genom telefonen kör jag den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag är också släktens datortomte och hjälper den samlade barnskaran via TeamViewer. Har lagt in alla under mitt TeamViewer-konto så de dyker upp i min TeamViewer när de är online, och sparat lösenord så jag slipper fråga dem vad det tillfälliga lösenordet är. Smidigt, har inte haft några problem.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha fått dina svar ovan, så vill lägga till en liten rekommendation från min sida. Ladda ner gratis versionen av AVG antivirus på deras dator. Mil bättre än Windows Defender, men inte mycket sämre än en betald antivirus! Har ett flertal gånger glömt aktivera min betalda AVG licence när jag återställt datorn eller liknande, och har ej märkt av skillnad utom ett par funktioner som försvunnit.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Du verkar ha fått dina svar ovan, så vill lägga till en liten rekommendation från min sida. Ladda ner gratis versionen av AVG antivirus på deras dator. Mil bättre än Windows Defender, men inte mycket sämre än en betald antivirus! Har ett flertal gånger glömt aktivera min betalda AVG licence när jag återställt datorn eller liknande, och har ej märkt av skillnad utom ett par funktioner som försvunnit.

Eller så låter du bli AVG så slipper du ytterligare ett paket skräp att supporta via TeamViewer. Defender fungerar finfint för ett par ungar som vill spela på datorn.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Eller så låter du bli AVG så slipper du ytterligare ett paket skräp att supporta via TeamViewer. Defender fungerar finfint för ett par ungar som vill spela på datorn.

Det blir ju dock inte mycket att supporta med AVG som ligger i bakgrunden och tickar. Jag skulle nog säga att det är viktigare med ett bra AV på en dator som används av barn. En internetsida med en blinkande ruta där det står "Du har vunnit en iPhone" är mer lockande för ett barn än en vuxen.

Ont: För övrigt så håller jag med tidigare kommentarer, Teamviewer är ett bra alternativ! Om du vill göra det lite enkelt så kan du ju tanka ner Teamviewer Quicksupport på deras dator, så finns det inte jättemycket de kan göra fel.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.