Ubisoft presenterar kvartalsrapport – PC/Windows går om PS4 i intäkter

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft presenterar kvartalsrapport – PC/Windows går om PS4 i intäkter

Ett tag var det populärt att tro att datorspelens död stod inför dörren, något som med facit på hand var helt fel. Spelhuset Ubisoft får nu merparten av sina intäkter från plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Bra att det går bra för PC master-race.
Hm Anno 1800 ser ju tjusigt ut, kanske skall kika lite på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jäkla bra nyheter att PC Windows går bra!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tycker också det är bra nyheter. Man är van vid domedagsprofeterna om PC närstående död som spelplatform.

Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg 2009 hur det predikades att konsoler och mobil var den enda framtiden och att pc spelen skulle dö ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Anno 1800 är helt suveränt så inte alls konstigt det sålt så pass bra!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Anno 1800 är helt suveränt så inte alls konstigt det sålt så pass bra!

Absolut kul spel. Samtidigt PC-exklusivt. Vilket inte är så konstigt, eftersom det inte direkt ett spel som lämpar sig särskilt väl för handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut kul spel. Samtidigt PC-exklusivt. Vilket inte är så konstigt, eftersom det inte direkt ett spel som lämpar sig särskilt väl för handkontroll.

Vad menar du? Spelade öppna betan innan release och jag hittade inget som säger att det inte skulle funka med handkontroll.

Permalänk
Medlem

31% vs 34%

Nja. Inte helt övertygande på PC-sidan ändå. Drar jämt med en sex år gammal konsol som därtill bara uppgraderats en gång.
Sen är det en kvartalsrapport, de senaste tre månaderna, vad jag vet är ju att ubisoft reat ut sina trasiga spel (det vet man i och med att intäkterna är sämre än samma period förra året men ändå har de sålt mer) det senaste och vad de inte fått med i denna rapporten är att Sonys Playstation Store har sin fetaste rea ever.
Kolla på nästa kvartalsrapport så lovar jag att siffrorna är omvända igen.

Man kan inte stirra blint på siffror utan att veta bakgrunden till dem.

En årsrapport är det enda dugliga. Sen är detta BARA ubisoft, inte PC-marknaden som sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Vad menar du? Spelade öppna betan innan release och jag hittade inget som säger att det inte skulle funka med handkontroll.

Jag menar att det är ett spel som går ut på att klicka på saker, och som dessutom kräver ganska så mycket multitasking, eftersom mycket händer samtidigt, särskilt senare i spelet. Att spela det på en handkontroll *går* kanske men det bäddar bara för frustration.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är för man är mer benägen att betala microtransactioner på pc men kan ha fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

31% vs 34%

Nja. Inte helt övertygande på PC-sidan ändå. Drar jämt med en sex år gammal konsol som därtill bara uppgraderats en gång.
Sen är det en kvartalsrapport, de senaste tre månaderna, vad jag vet är ju att ubisoft reat ut sina trasiga spel (det vet man i och med att intäkterna är sämre än samma period förra året men ändå har de sålt mer) det senaste och vad de inte fått med i denna rapporten är att Sonys Playstation Store har sin fetaste rea ever.
Kolla på nästa kvartalsrapport så lovar jag att siffrorna är omvända igen.

Man kan inte stirra blint på siffror utan att veta bakgrunden till dem.

En årsrapport är det enda dugliga. Sen är detta BARA ubisoft, inte PC-marknaden som sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite underlig nyhet, PS4+Xbox One är garanterat större än PC hos Ubisoft. Jag kan fortfarande förstå att en utvecklare prioriterar konsol om det är runt 2/3 av all försäljning och piratkopieringen (och troligen support) är markant lägre.

Att spelmarknaden för PC skulle försvinna kan väl inte någon annan än okunniga analytiker påstått? Möjligtvis att någon shovelware-gigant skulle sikta mer exklusivt mot mobil+konsol, men knappast hela marknaden. Nördar skulle fortfarande göra spel åt nördar, även om det så bara var Linuxrävar, Unixskägg, indiehipsters och retronissar kvar på PC.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

"Ett tag sedan". Det var ett decennium sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag kan fortfarande förstå att en utvecklare prioriterar konsol om det är runt 2/3 av all försäljning och piratkopieringen

Inte så konstigt kanske när flera utvecklare säger att man bör piratkopiera.
(iofs inte Ubisoft, än men ändå)

https://www.pcgamer.com/developers-tell-people-to-pirate-thei...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

31% vs 34%

Nja. Inte helt övertygande på PC-sidan ändå. Drar jämt med en sex år gammal konsol som därtill bara uppgraderats en gång.
Sen är det en kvartalsrapport, de senaste tre månaderna, vad jag vet är ju att ubisoft reat ut sina trasiga spel (det vet man i och med att intäkterna är sämre än samma period förra året men ändå har de sålt mer) det senaste och vad de inte fått med i denna rapporten är att Sonys Playstation Store har sin fetaste rea ever.
Kolla på nästa kvartalsrapport så lovar jag att siffrorna är omvända igen.

Man kan inte stirra blint på siffror utan att veta bakgrunden till dem.

En årsrapport är det enda dugliga. Sen är detta BARA ubisoft, inte PC-marknaden som sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad svamlar du om? Att PC är den största plattformen är väldigt bra nyheter. PS4 funnits i 6 år menar du.. vad om? Den har dominerat denna generation och sålt över 100 miljoner ex, det om något betyder bara vilken enorm marknad för speltillverkare att sälja dit.
Ja, det är nog möjligt att ps4 kommer vara störst på både nästa kvartalsrapport och helårsrapporten men om vi nu inte ska 'stirra oss blinda på siffrorna' så betyder dessa siffror att när man skapar ett bra spel för PC-plattformen så säljer det också riktigt bra.

Alla rapporter är vettiga ur analyssynpunkt. Bara man vet vad man tittar på, annars hade inget bolag lagt ner de enorma resurser som kräva för att producera dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vad svamlar du om? Att PC är den största plattformen är väldigt bra nyheter. PS4 funnits i 6 år menar du.. vad om? Den har dominerat denna generation och sålt över 100 miljoner ex, det om något betyder bara vilken enorm marknad för speltillverkare att sälja dit.
Ja, det är nog möjligt att ps4 kommer vara störst på både nästa kvartalsrapport och helårsrapporten men om vi nu inte ska 'stirra oss blinda på siffrorna' så betyder dessa siffror att när man skapar ett bra spel för PC-plattformen så säljer det också riktigt bra.

Alla rapporter är vettiga ur analyssynpunkt. Bara man vet vad man tittar på, annars hade inget bolag lagt ner de enorma resurser som kräva för att producera dom.

Ja det är JUST NU den största plattformen än om med LITEN marginal hos...

...
...
UBISOFT

Ubisoft representerar ju inte direkt hela PC-marknaden och som jag sa att de sålt mer men tjänat mindre beror på att de reat ut sina spel inom den period kvartalsrapporten speglar.

Är det någon som svamlar så är det du, jag har har hållt på med aktie- och fondhandel i snart 14 år och ägnar väldigt många timmar åt att glo i rapporter från diverse hundratals företag om året. En kvartalsrapport är vad den är. Inget att hurra för. Möjligtvis för kortsiktiga affärer men det är ju hållbart som räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@Elakekocken: Jag håller med om mycket du säger, men rubiken startar ju med "Ubisoft presenterar kvartalsrapport". Väldigt tydligt skulle jag säga.

Man får ta det för vad det är. En kvartalsrapport ifrån en aktör, men oavsett är det skoj att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Elakekocken: Jag håller med om mycket du säger, men rubiken startar ju med "Ubisoft presenterar kvartalsrapport". Väldigt tydligt skulle jag säga.

Man får ta det för vad det är. En kvartalsrapport ifrån en aktör, men oavsett är det skoj att se.

Såklart. Beror på hur man läser vissa inlägg. En del ser ut att tro att detta gäller PC-marknaden i stort.

Enligt siarna kommer ju PC-gaming gå under - nu tror ju vissa att ”hah! Det stämmer inte nu går ju PC om i försäljning” ja hos Ubisoft ja, och?

Därför tycker jag att man inte ska ropa hej vad det gäller den marknaden. Kolla globalt hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte så konstigt kanske när flera utvecklare säger att man bör piratkopiera.
(iofs inte Ubisoft, än men ändå)

https://www.pcgamer.com/developers-tell-people-to-pirate-thei...

Klart de vill man ska piratkopiera. De slipper hantera support, servrar och patchar för dessa användare. Dessutom får de slutkunden att göra något illegalt.

Alternativet är nämligen att göra rätt för sig och driva en legal process där det faktiska problemet löser sig. Därför bryr jag mig föga av vad dessa utvecklare kastar ur sig.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Såklart. Beror på hur man läser vissa inlägg. En del ser ut att tro att detta gäller PC-marknaden i stort.

Enligt siarna kommer ju PC-gaming gå under - nu tror ju vissa att ”hah! Det stämmer inte nu går ju PC om i försäljning” ja hos Ubisoft ja, och?

Därför tycker jag att man inte ska ropa hej vad det gäller den marknaden. Kolla globalt hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig sagt att det handlar om hela spelmarknaden. Jag har inte heller någonsin sagt att det handlar om hela året. Jag jar definitivt inte påstått att PC-marknaden slår hela resterande marknaden med marginal vilket du får det att låta som.

Om en kvartalsrapport från Ubisoft gällande deras egen försäljning inte är intressant i en diskussion gällande Ubisofts portfölj, vad är då intressant?
Tittar man globalt för hela marknaden så är inte pc-gaming långt bakom konsolgaming.

Struntar fullkomligt om du sysslat med aktier i 15 år, det säger mig absolut ingenting om dig. Det är absolut intressant att Ubisoft för detta kvartal sålt bäst på pc, då det visar på att pc-exklusiva spel också har styrka och kan generera inkomster.
Sedan är ps4 garanterat större över helåret men tittar man bara på dom siffrorna så försvinner just denna nyhet - gör man rätt på PC så kan det sälja bra - och det är denna nyhet vi diskuterar.

Du har inte heller svarat på varför i hela friden detaljen om att Playstation skulle vara 6 år gammal öht är intressant.

Permalänk
Medlem

Konsolerna efter ps3-generationen är ju pc-hw också, bara att tillverkarna säger att "vi litar inte på dig, och vi tror att du är ganska dum och kommer ta sönder datorn om du får admin-rättigheter". håller du med?"

Om ja, köp. Alla borde bojkotta sådana drm-fasoner i största möjliga grad.

... men jag vill ju spela zelda

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att rekommendera Anno 1800.

10min - "Fan vad enkelt, bygga lite hus, göra lite kläder och fiskbåtar och alla mår bra"
2h - "Så jag måste öppna fem fabriker, tre grisfarmer, döda dessa pirater för att kunna importera kol, för att kunna göra lite konserver så inte folk börjar slänga brandbomber överallt?!

Permalänk
Medlem

För de som är lite intresserade av hur det beräknas gå för spelmarknaden i stort så har Newzoo ett antal grafer på sin sajt. De är ett analysföretag som specialiserat sig på spelmarknaden. Som väntat fortsätter mobilmarknaden vara dominant, men har mattats av lite framförallt i Asien.

https://newzoo.com/key-numbers

Permalänk
Datavetare

Har inte Sony och Microsoft lite sig själva att skylla här?

Tidigare konsolgenerationer har faktiskt varit rätt kraftiga jämfört med samtida spel-PC vid lansering. Ta t.ex. PS3 som hade långt högre kapacitet än samtida PC, även 360 var ju en 3C/6T maskin klockad @ 3,2 GHz (i.o.f.s usel IPC, i nivå med P4 fast å andra sidan var det just den CPUn som var aktuell vid lansering, det med 1C/2T).

Den här konsolgeneration är ju på alla praktiska sätt en standard-PC, med specifikationer som var medioker redan vid lansering!

Konsoler har några gigantiska potentiella fördelar över PC

  • en enda konfiguration att programmera mot

  • då denna enda konfiguration kommer säljas i stora upplagor är det möjligt att göra rätt nischade optimeringar

  • finns rätt litet värde att behålla bakåtkompatibilitet mellan generationer, tvärt om är bakåtkompatibilitet ett ok som hindrar just lite mer nischade lösningar

Sony och Microsoft missar alla dessa punkter med nuvarande generation och av allt att döma missar man det än mer i nästa generation då man inte bara tänker ha flera HW-konfigurationer inom en generation som ska lira ihop, man verkar även försöka behålla kompatibilitet med förra generationen...

Förut knuffade en ny konsolgeneration gränsen för vad som kunde göras i spel, nu är det enbart en färdigpaketerad medioker spel PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Konsoler har några gigantiska potentiella fördelar över PC

  • en enda konfiguration att programmera mot

  • då denna enda konfiguration kommer säljas i stora upplagor är det möjligt att göra rätt nischade optimeringar

  • finns rätt litet värde att behålla bakåtkompatibilitet mellan generationer, tvärt om är bakåtkompatibilitet ett ok som hindrar just lite mer nischade lösningar

Tror du grovt underskattar värdet av bakåtkompatibilitet till nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte Sony och Microsoft lite sig själva att skylla här?

Tidigare konsolgenerationer har faktiskt varit rätt kraftiga jämfört med samtida spel-PC vid lansering. Ta t.ex. PS3 som hade långt högre kapacitet än samtida PC, även 360 var ju en 3C/6T maskin klockad @ 3,2 GHz (i.o.f.s usel IPC, i nivå med P4 fast å andra sidan var det just den CPUn som var aktuell vid lansering, det med 1C/2T).

Den här konsolgeneration är ju på alla praktiska sätt en standard-PC, med specifikationer som var medioker redan vid lansering!

Konsoler har några gigantiska potentiella fördelar över PC

  • en enda konfiguration att programmera mot

  • då denna enda konfiguration kommer säljas i stora upplagor är det möjligt att göra rätt nischade optimeringar

  • finns rätt litet värde att behålla bakåtkompatibilitet mellan generationer, tvärt om är bakåtkompatibilitet ett ok som hindrar just lite mer nischade lösningar

Sony och Microsoft missar alla dessa punkter med nuvarande generation och av allt att döma missar man det än mer i nästa generation då man inte bara tänker ha flera HW-konfigurationer inom en generation som ska lira ihop, man verkar även försöka behålla kompatibilitet med förra generationen...

Förut knuffade en ny konsolgeneration gränsen för vad som kunde göras i spel, nu är det enbart en färdigpaketerad medioker spel PC.

Jag utvecklar vad jag menar litegrann. AMD64, är "good enough" och spel på stationära konsoler börjar nå diminishing returns samtidigt som man behåller bakåtkompatiblitet.

Prenumerationstjänsterna blir mer och mer populära. Att få en ny generation konsoler som inte är kompatibla med spelen i prenumerationstjänsten ställer till problem. Prenumerationstjänsterna baseras på ett visst utbud av spel. Helt plötsligt har man en tjänst med väldigt få spel på den nya konsolen.

Jag håller absolut med det du säger om specifikationen, den nuvarande generationen baseras på en relativt medelmåttig PC-specifikation även när den släpptes. Framför allt är det CPU i nuvarande generation som lämnar en hel del att önska.

Skulle man jämföra en framtida generation med t.ex. ARM mot AMD Ryzen-baserad CPU så skulle säkert en ARM vara väldigt energieffektiv och med rätt spec också kunna erbjuda något bättre prestanda. Men hur mycket skulle det synas i praktiken för de framtida spelen? Jag skulle gissa på extremt marginell eller obefintlig skillnad. En AMD Ryzen-baserad CPU i nästa konsol kommer att medföra en rejäl prestandaförbättring oavsett jämfört med den Jaguar-baserade som används idag. Det blir tillräckligt bra helt enkelt.

När det gäller GPU är det många spel som redan idag är oerhört vackra grafiskt sett, ta t.ex. Red Dead Redemtion 2. Att göra ett spel som blir snyggare kommer mer handla om utvecklingskostnader än bara GPU prestanda. Visst kan de jobba mot vissa tekniska mål, som 4K@60Hz, men det kommer ändå inte vara möjligt utan tricks.

En konsol som däremot fortfarande gynnas stort av CPU/GPU-utveckling är Switch. Där är det fortfarande högt i tak för nya versioner som ökar batteritiden och höjer nivån på grafik. T.ex. släpper de en ny modell där batteritiden i princip fördubblas. Där kan man tala om att det kommer märkas skillnad. Det är inte ens en "Switch II" utan bara en interim ny modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förut knuffade en ny konsolgeneration gränsen för vad som kunde göras i spel

Fast... har det någonsin varit så? PS3 är så vitt jag kan se det enda möjliga exemplet, men brukar det inte pratas om att Cell-processorn aldrig riktigt kom till sin rätt för att ingen spelutvecklare lärde sig nyttja den fullt ut?

Som jag minns det har konsoler alltid bara varit mediokra budgetleksaker (för plebejer).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte så konstigt kanske när flera utvecklare säger att man bör piratkopiera.
(iofs inte Ubisoft, än men ändå)

https://www.pcgamer.com/developers-tell-people-to-pirate-thei...

Har lite svårt att tolka det där inlägget faktiskt. Antingen är du ironisk eller också har du inte ens läst artikeln du länkar till. Vilket är det?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

Jag utvecklar vad jag menar litegrann. AMD64, är "good enough" och spel på stationära konsoler börjar nå diminishing returns samtidigt som man behåller bakåtkompatiblitet.

Prenumerationstjänsterna blir mer och mer populära. Att få en ny generation konsoler som inte är kompatibla med spelen i prenumerationstjänsten ställer till problem. Prenumerationstjänsterna baseras på ett visst utbud av spel. Helt plötsligt har man en tjänst med väldigt få spel på den nya konsolen.

Jag håller absolut med det du säger om specifikationen, den nuvarande generationen baseras på en relativt medelmåttig PC-specifikation även när den släpptes. Framför allt är det CPU i nuvarande generation som lämnar en hel del att önska.

Skulle man jämföra en framtida generation med t.ex. ARM mot AMD Ryzen-baserad CPU så skulle säkert en ARM vara väldigt energieffektiv och med rätt spec också kunna erbjuda något bättre prestanda. Men hur mycket skulle det synas i praktiken för de framtida spelen? Jag skulle gissa på extremt marginell eller obefintlig skillnad. En AMD Ryzen-baserad CPU i nästa konsol kommer att medföra en rejäl prestandaförbättring oavsett jämfört med den Jaguar-baserade som används idag. Det blir tillräckligt bra helt enkelt.

När det gäller GPU är det många spel som redan idag är oerhört vackra grafiskt sett, ta t.ex. Red Dead Redemtion 2. Att göra ett spel som blir snyggare kommer mer handla om utvecklingskostnader än bara GPU prestanda. Visst kan de jobba mot vissa tekniska mål, som 4K@60Hz, men det kommer ändå inte vara möjligt utan tricks.

En konsol som däremot fortfarande gynnas stort av CPU/GPU-utveckling är Switch. Där är det fortfarande högt i tak för nya versioner som ökar batteritiden och höjer nivån på grafik. T.ex. släpper de en ny modell där batteritiden i princip fördubblas. Där kan man tala om att det kommer märkas skillnad. Det är inte ens en "Switch II" utan bara en interim ny modell.

ARM64 i stället för x86 känns som en självklarhet för något som en konsol idag. Apples ARM-design har 40-50 % högre IPC jämfört med Zen2/Skylake. ARMs mer budgete-orienterade Cortex A76 har ungefär samma IPC som Zen2/Skylake, det med väsentligt färre transistorer och klart bättre perf/W.

Specifikt för just spel, d.v.s. något som inte är trivialt att köra på många CPU-kärnor, finns ju ovanpå rå bättre IPC hos ARM64 fördelar i hur specifikationen för CPU (dess ISA) är designad kring multitrådade applikationer. Fördelar som man inte kan erhålla på x86 då det totalt pajar bakåtkompatibilitet. OBS: ARM (som Switch använder) och ARM64 (som är det jag pratar om här och där fördelarna finns) är ur detta perspektiv två separata saker. Inte lika stor skillnad som x86 vs ARM, men inte långt ifrån.

En konsol har rätt hårda begränsningar kring ström, kommande Zen2 baserade konsoler förväntas vara klockade ~3 GHz av den anledningen. Cortex A76 är förra årets ARM-design, Cortex A77 är redan lanserad med ~20 % högre IPC (mobiler med dessa CPUer kommer under hösten).

Och CPU-delen är bara en del man kunde göra bättre. Om man helt stryker bakåtkompatibilitet finns ju idag rätt intressanta saker man skulle kunna göra genom att stoppa in ASICs för t.ex. neuronätverk eller än smalare nischer specifikt för spel. ASICs ger typisk en tiopotens högre perf/W alt högre absolut perf/transistor jämfört med att göra motsvarande i en CPU.

Skrivet av backfeed:

Fast... har det någonsin varit så? PS3 är så vitt jag kan se det enda möjliga exemplet, men brukar det inte pratas om att Cell-processorn aldrig riktigt kom till sin rätt för att ingen spelutvecklare lärde sig nyttja den fullt ut?

Som jag minns det har konsoler alltid bara varit mediokra budgetleksaker (för plebejer).

Helt sant att Cell var fel design för en konsol. Fanns dock ett par titlar där man lyckades använda designen på ett vettigt sätt och efter ett par år fanns en hel del bibliotek som kunde dra hyfsad nytt av Cell för t.ex. fysik.

Poängen är: även om man enbart tittade på rå CPU-kraft så var PS3/Xbox360 starkare än en spel-PC när dessa konsoler lanserades. 360 hade ju en 3C/6T CPU i en tid när dual core CPU var väldigt nytt och knappast speciellt användbart i spel!

PS4/XBO hade en svag CPU redan från dag #1.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

ARM64 i stället för x86 känns som en självklarhet för något som en konsol idag. Apples ARM-design har 40-50 % högre IPC jämfört med Zen2/Skylake. ARMs mer budgete-orienterade Cortex A76 har ungefär samma IPC som Zen2/Skylake, det med väsentligt färre transistorer och klart bättre perf/W.

Specifikt för just spel, d.v.s. något som inte är trivialt att köra på många CPU-kärnor, finns ju ovanpå rå bättre IPC hos ARM64 fördelar i hur specifikationen för CPU (dess ISA) är designad kring multitrådade applikationer. Fördelar som man inte kan erhålla på x86 då det totalt pajar bakåtkompatibilitet. OBS: ARM (som Switch använder) och ARM64 (som är det jag pratar om här och där fördelarna finns) är ur detta perspektiv två separata saker. Inte lika stor skillnad som x86 vs ARM, men inte långt ifrån.

En konsol har rätt hårda begränsningar kring ström, kommande Zen2 baserade konsoler förväntas vara klockade ~3 GHz av den anledningen. Cortex A76 är förra årets ARM-design, Cortex A77 är redan lanserad med ~20 % högre IPC (mobiler med dessa CPUer kommer under hösten).

Och CPU-delen är bara en del man kunde göra bättre. Om man helt stryker bakåtkompatibilitet finns ju idag rätt intressanta saker man skulle kunna göra genom att stoppa in ASICs för t.ex. neuronätverk eller än smalare nischer specifikt för spel. ASICs ger typisk en tiopotens högre perf/W alt högre absolut perf/transistor jämfört med att göra motsvarande i en CPU.

Du ser det fortfarande enbart från ett tekniskt ideologiskt perspektiv och tar inte med några andra faktorer i bilden som jag gjorde.

Om nu IPC är 40-50% högre hos Apple ARM, varför har vi inte redan Apples ARM i deras bärbara och stationära datorer? Det var betydligt mindre faktorer som gjorde att Apple bytte från PowerPC till x86-64. Det har ryktats om att ett generationsskfite är på gång, men det verkar dröja vidare.