AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Gigabyte

Till oss som har ett Gigabyte Aorus och kanske andra Gigabyte mobos så har det kommit ett nytt Bios F41c
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X470-AORUS-GAMING-7-W...
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

@UnkeN: Exakt dom Crucial jag sitter med i en kundvagn just nu skulle jag gissa. Klickar hem ett par och får jämföra och se.

@Icte: Inte hittat någon lista som B-die finder men dessa ska vara E-die BLS2K8G4D30AESBK enligt forum.

Buildzoid har någon video där han klockar dessa till 3300 CL13

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Yes klickade hem ett par såna. Får läsa på lite mer och testa och se vilket par jag behåller, kan man få dubblad mängd minne eller halverat pris för samma mängd och bibehålla prestandan är det ju inte så hemskt.

32 gb B-die är ju löjligt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Yes klickade hem ett par såna. Får läsa på lite mer och testa och se vilket par jag behåller, kan man få dubblad mängd minne eller halverat pris för samma mängd och bibehålla prestandan är det ju inte så hemskt.

32 gb B-die är ju löjligt dyrt.

E-die kan oftast klocka högt men med lite sämre timings än B-die. Oftast enklare bara få de fungera med 1 click XMP också.

Sitter med 4x8Gb E-die och tittar vad jag kan få stabilt med min 3800X & Gigabyte Aorus moderkort.

Hade lite halv-success med 4000Mhz i Memtest86 men det var inte riktigt lika stabilt i Windows testar lite olika saker för stunden och sedan gårdagen.

Permalänk
Medlem

1 Ghz OC på ram är ju inte fy skam ändå, uppdatera gärna hur det går.

Många verkar ju få resultat liknande det här.
https://imgur.com/a/ZKpulf8

Permalänk
Medlem

Haha körde CCX clocking första ccx dvs 6 cores körde jag i 4425mhz och sista 6 kördes i 4350 väldigt kul att ryzen i spel väljer de snabbaste cores att köra på alltid kolla tempsen helt löjligt och nej jag kör inte vatten det är noctuan i min sign

https://www.youtube.com/watch?v=eGY0NMA8f2E&t=7s

Permalänk
Medlem

Installerade min 3800X igår och är nöjd med att jag ser att den boostar precis som förväntat.

Med PBO + 200 MHz OC så är all core boosten i tex. CB20 multi 4200-4250 MHz
Med PBO + 200 MHz OC så är all core boosten 4350-4375 MHz i gaming.
Med PBO + 200 MHz OC är är singel core boosten 4591 MHz i lätta laster
Med PBO + 200 MHz OC är är singel core boosten 4500 MHz i CB20 single

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Haha körde CCX clocking första ccx dvs 6 cores körde jag i 4425mhz och sista 6 kördes i 4350 väldigt kul att ryzen i spel väljer de snabbaste cores att köra på alltid kolla tempsen helt löjligt och nej jag kör inte vatten det är noctuan i min sign

https://www.youtube.com/watch?v=eGY0NMA8f2E&t=7s

46-47 grader, inte illa alls!

Utnyttjar spelet enbart 6 kärnor/12 trådar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Installerade min 3800X igår och är nöjd med att jag ser att den boostar precis som förväntat.

Med PBO + 200 MHz OC så är all core boosten i tex. CB20 multi 4200-4250 MHz
Med PBO + 200 MHz OC så är all core boosten 4350-4375 MHz i gaming.
Med PBO + 200 MHz OC är är singel core boosten 4591 MHz i lätta laster
Med PBO + 200 MHz OC är är singel core boosten 4500 MHz i CB20 single

Detta låter jo lovande, vad är dina temps och vcore? om du kör igång cinebench kan du säga vad din CPU package drar.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

46-47 grader, inte illa alls!

Utnyttjar spelet enbart 6 kärnor/12 trådar?

Verkar som största lasten ligger just på 6 cores o 6 trådar ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Installerade min 3800X igår och är nöjd med att jag ser att den boostar precis som förväntat.

Med PBO + 200 MHz OC så är all core boosten i tex. CB20 multi 4200-4250 MHz
Med PBO + 200 MHz OC så är all core boosten 4350-4375 MHz i gaming.
Med PBO + 200 MHz OC är är singel core boosten 4591 MHz i lätta laster
Med PBO + 200 MHz OC är är singel core boosten 4500 MHz i CB20 single

https://i.imgur.com/oayEmg8.png

Detta ser skit bra ut faktiskt rör inget i bios innan du pajar nåt hehehe

när jag fick min Hero VIII utan att upgradera bios så boostade den ca som din gör efter bios update så gick inte boost över 4225 i spel vad man än gjorde.

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på handla minnen gör det snarast priser kommer gå upp igen har polare som jobbar för en butik de har börjat köpa in stora lager i väntan på prisuppgång de listar de som slut sålda fast de är i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Detta låter jo lovande, vad är dina temps och vcore? om du kör igång cinebench kan du säga vad din CPU package drar.?

Inte riktigt hemma på hur vcore påverkar men jag tyckte 1.45 som Asus trycker på i Auto var för mkt, så jag satte det till 1.35V sen trycker PBO upp den till 1.5 precis som den ska när den boostar högre, men 1.35 gav betydligt sämre prestanda än att låta den vara på auto. Så jag har lämnat den på AUTO som ger 1.45V.

Mina temps är värdelösa trots att jag kör custom vattenkylning en 360 mm 60mm tjock rad + en 240 mm 30mm tjock, kan kanske bero på att jag kör ett monoblock som täcker även VRM så CPU blir direkt påverkad av hur varma mina VRM's är, men det är fortfarande på tok för högt. Jag ser 80c när jag kör prime95 small FTTs. Vet inte vad som är fel, ska försöka kommer underfund med det till helgen.

Angående CPU Package vet jag inte vad den mäter? Den visar 9.5W både i AIDA64 och HWINFO64

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

3700x Manual OC på Air:
4275MHz enbart Cinebench möjligt vid 1,41875 Volt Score: 5050 Max Temp: 91
4250MHz enbart Cinebench möjligt vid 1,3875 Volt. Score: 5108 Max Temp: 86,5
4225MHz enbart Cinebench möjligt vid 1,35 Volt Score: 5070 Max Temp: 82,3
4200MHz enbart Cinebench möjligt vid 1,325 Volt Score: 4983 Max Temp: 80,3

Har inte gjort något mer med minnerna än att sätta dem i 3600.
Någon som kan tipsa om annat man borde testa?

Sen förstår jag inte riktigt när ni pratar om PBO + 200 MHz, verkligen försökt klurat ut, men tex i Ryzen master hittar jag inget vid PBO inställningarna för ytterligare 200 MHz.

Hjälp uppskattas.
Har varit fast i intel träsket för länge, så har väl blivit hjärndöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ni som funderar på handla minnen gör det snarast priser kommer gå upp igen har polare som jobbar för en butik de har börjat köpa in stora lager i väntan på prisuppgång de listar de som slut sålda fast de är i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer bli brist på gskill och corsairminnen då handelsbråk mellan kina å japan gjort att dessa märken just nu har satt säljstopp till alla distrubutörer och således brist på dessa märken och jag misstänker att butiker snarare köper upp för att kunna ha lager övht..

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inte riktigt hemma på hur vcore påverkar men jag tyckte 1.45 som Asus trycker på i Auto var för mkt, så jag satte det till 1.35V sen trycker PBO upp den till 1.5 precis som den ska när den boostar högre, men 1.35 gav betydligt sämre prestanda än att låta den vara på auto. Så jag har lämnat den på AUTO som ger 1.45V.

Mina temps är värdelösa trots att jag kör custom vattenkylning en 360 mm 60mm tjock rad + en 240 mm 30mm tjock, kan kanske bero på att jag kör ett monoblock som täcker även VRM så CPU blir direkt påverkad av hur varma mina VRM's är, men det är fortfarande på tok för högt. Jag ser 80c när jag kör prime95 small FTTs. Vet inte vad som är fel, ska försöka kommer underfund med det till helgen.

Angående CPU Package vet jag inte vad den mäter? Den visar 9.5W både i AIDA64 och HWINFO64

https://i.imgur.com/m6TAxn6.png

Du menar 95w?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ni som funderar på handla minnen gör det snarast priser kommer gå upp igen har polare som jobbar för en butik de har börjat köpa in stora lager i väntan på prisuppgång de listar de som slut sålda fast de är i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

En liten besvikelse just nu är att 2990wx har stöd för 2TB RAM medan 3900x "bara" kan hantera 128GB.

Men just nu så verkar det inte erbjudas minnesmoduler som ger 128GB RAM i 4 socklar med 3.2GHz. Jag tänkte att om jag nu skall bygga något vettigt så är det lika bra att få en mängd minne som håller i längden. Den i7-2600 som jag har nu börjar bli litet till åren och är redan maxad i minne.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Gambit_2K:

Inte riktigt hemma på hur vcore påverkar men jag tyckte 1.45 som Asus trycker på i Auto var för mkt, så jag satte det till 1.35V sen trycker PBO upp den till 1.5 precis som den ska när den boostar högre, men 1.35 gav betydligt sämre prestanda än att låta den vara på auto. Så jag har lämnat den på AUTO som ger 1.45V.

Mina temps är värdelösa trots att jag kör custom vattenkylning en 360 mm 60mm tjock rad + en 240 mm 30mm tjock, kan kanske bero på att jag kör ett monoblock som täcker även VRM så CPU blir direkt påverkad av hur varma mina VRM's är, men det är fortfarande på tok för högt. Jag ser 80c när jag kör prime95 small FTTs. Vet inte vad som är fel, ska försöka kommer underfund med det till helgen.

Angående CPU Package vet jag inte vad den mäter? Den visar 9.5W både i AIDA64 och HWINFO64

https://i.imgur.com/m6TAxn6.png

Avläsningen av CPU Package Power verkar vara paj på flertalet Asus-moderkort, inklusive mitt B450 I, med nuvarande UEFI-versionen.

Värdet används för att få en antydan om processorns totala effektuttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Avläsningen av CPU Package Power verkar vara paj på flertalet Asus-moderkort, inklusive mitt B450 I, med nuvarande UEFI-versionen.

Värdet används för att få en antydan om processorns totala effektuttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Aaaaha okej tack för svar, det var det jag trodde då fast det låga värdet förvirrade mig rejält.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En liten besvikelse just nu är att 2990wx har stöd för 2TB RAM medan 3900x "bara" kan hantera 128GB.

Men just nu så verkar det inte erbjudas minnesmoduler som ger 128GB RAM i 4 socklar med 3.2GHz. Jag tänkte att om jag nu skall bygga något vettigt så är det lika bra att få en mängd minne som håller i längden. Den i7-2600 som jag har nu börjar bli litet till åren och är redan maxad i minne.

Bara att vänta in Zen 2 baserade Ryzens då låter det som.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Threadripper

@ehsnils: Hej, det verkar som om AMD kommer att släppa nya modeller av Threadripper i Oktober så kan du vänta några månader så blir du säkert riktigt belönad då de gamla moderkorten skall kunna användas liksom förmodade nya.
https://www.techpowerup.com/257483/amd-3rd-gen-threadripper-c...
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

För er som undrar hur kylningen för VRM ser ut på ett MSI X570 Gaming Edge Wifi så tog jag lite bilder precis.

Den minsta kylflänsen :

Och den stora, som även används för att vara sköld till i/o på baksidan, borde ge ok kylning.

(om jag hittar min ir-termometer så kan jag ta lite temperaturmätningar under full load sen)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är helt ny med ryzen och behöver lite nybörjarhjälp

Hur aktiverar man PBO rätt?

Har en ASUS ROG Strix X570-F Gaming och det finns tre olika menyer där man kan gå in och aktivera pbo och inställningar. Väldigt förvirrande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Är helt ny med ryzen och behöver lite nybörjarhjälp

Hur aktiverar man PBO rätt?

Har en ASUS ROG Strix X570-F Gaming och det finns tre olika menyer där man kan gå in och aktivera pbo och inställningar. Väldigt förvirrande

Jag har inte just det mobot och jag har inte bios framför mig just nu, men på mitt asus kort har jag aktiverat det under: advanced->amd overclock->precision boost override->enabled

Här det det vettiga användarval och namn. Jag har också sett PBO under mer avancerade undermenyer där man kan ställa en massa avancerade parametrar som man nog inte bör pilla på i första hand. Min tolkning iaf.

Bara att kolla i ryzen master att PBO är påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag har inte just det mobot och jag har inte bios framför mig just nu, men på mitt asus kort har jag aktiverat det under: advanced->amd overclock->precision boost override->enabled

Här det det vettiga användarval och namn. Jag har också sett PBO under mer avancerade undermenyer där man kan ställa en massa avancerade parametrar som man nog inte bör pilla på i första hand. Min tolkning iaf.

Bara att kolla i ryzen master att PBO är påslaget.

Vet du exakt vad som menas när alla skriver PBO+ 200 MHz? Jag har lyckats hitta att enable PBO, men sen att få dessa 200 MHz har jag inte listat ut....

Permalänk
Medlem

Om någon missat, Asus släpte nytt bios som fixar musen idag:

ROG STRIX X470-I GAMING BIOS 2501
Fix an issue where the mouse will sometimes freeze in the UEFI.
Update multi-language string.

Äntligen kan man göra egen fläktkurva igen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om någon missat, Asus släpte nytt bios som fixar musen idag:

ROG STRIX X470-I GAMING BIOS 2501
Fix an issue where the mouse will sometimes freeze in the UEFI.
Update multi-language string.

Äntligen kan man göra egen fläktkurva igen

Inget nytt bios för B450-I, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Vet du exakt vad som menas när alla skriver PBO+ 200 MHz? Jag har lyckats hitta att enable PBO, men sen att få dessa 200 MHz har jag inte listat ut....

Ah om du går in i den menyn som jag skrev ovan och sätter PBO till advanced istället för enable så får du lite mer val. Dessa fungerar dock inte alls för mig. Ändra jag PBO till +200MHz så går cpun i 300Mhz hela tiden
PBO enabled är det bästa jag lyckats få till med min CH7. Väntar på nytt bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Kommer bli brist på gskill och corsairminnen då handelsbråk mellan kina å japan gjort att dessa märken just nu har satt säljstopp till alla distrubutörer och således brist på dessa märken och jag misstänker att butiker snarare köper upp för att kunna ha lager övht..

Skrivet av 3rk0:

Ni som funderar på handla minnen gör det snarast priser kommer gå upp igen har polare som jobbar för en butik de har börjat köpa in stora lager i väntan på prisuppgång de listar de som slut sålda fast de är i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni skulle alltså rekommendera köpa ram redan nu om jag hade tänkt uppgradera mitt system i augusti?

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|