Fick importavgift för paket från Storbrittanien fast brexit inte har skett ännu

Skrivet av Snejk:

Vad jag menade var att om man vill hämta ut sitt paket som man enligt konstens alla regler inte behöver betala moms och deklarationsavgift för så måste man ändå göra det för att avsändaren råkat använda en lapp på paketet som inte behövs.
Hur rimligt är det att man som kund ska behöva tala om för försäljare hur man fraktar saker? Och om man inte gör det behöva betala postnords straffavgifter?

Hur rimligt är det att postnord skall gå igenom och kontrollera att alla paket har rätt lapp på?

Det är upp till säljaren att göra det korrekt, och som andra så tycker jag det är det något konstigt att beloppet är i dollar. Varför skulle en säljare i Storbritannien sitta och räkna om till dollar? Och att det också är ett rätt så jämt pris i dollar.

Är priset i dollar, $8.90, vad du betalade i kronor? Eller betalade du £8.90 i kronor?

Postnord har en kundombudsman som kan ompröva beslut. Saken är ju den att speditionsavgiften betalar Postnord i regel inte tillbaka medan du kan få tillbaka moms och tull från Tullverket i efterhand.

Skaffa ordentligt underlag, skicka in till kundtjänst, hjälper inte det skicka till kundombudsmannen och som alternativ kanske möjligen kontakta Tullverket (de borde kunna släppa paketet i sitt system om du ger tullid och underlag).

Ser ut som att avsändaren skickat detta med fel blanketter enligt tidigare inlägg, egentligen skulle avsändaren använt en säkerhetsblankett. Eftersom avsändaren använde en C22 så gick den in i den kanalen hos Postnord och då är det ur deras perspektiv rimligt att det tas ett arvode även om det känns surt för dig. Det är avsändaren som gjort fel så du bör begära kompensation om du orkar med besväret.

Skrivet av filbunke:

Hur rimligt är det att postnord skall gå igenom och kontrollera att alla paket har rätt lapp på? ...

Med tanke på att det är deras jobb? Väldigt rimligt.

Skrivet av frezzad:

...Eftersom avsändaren använde en C22 så gick den in i den kanalen hos Postnord och då är det ur deras perspektiv rimligt att det tas ett arvode även om det känns surt för dig. Det är avsändaren som gjort fel så du bör begära kompensation om du orkar med besväret.

Att ta ut ett arvode av avsändaren ja, men det är jag som får betala det. De kan förklara det hur de vill men att jag ska betala för ett fel någon annan har gjort är orimligt.

Jag ska kontakta ebay om återbetalning och så får postnord skicka tillbaka paketet.

Skrivet av Snejk:

Med tanke på att det är deras jobb? Väldigt rimligt.

Du måste ju själv förstå att det inte hade varit hållbart för Postnord att gå igenom alla paket och se om det sitter rätt märkningar på dem. Det är avsändarens fel inte Postnords.

Skrivet av Snejk:

Med tanke på att det är deras jobb? Väldigt rimligt.

Det är inte deras jobb att fixa saker om den som skickade har gjort fel.

Har sändaren frankerat för lite, eller för mycket för den delen, så är de inte deras jobb att fixa det.
Har sändaren skrivit fel på tulldeklarationen, använt fel tulldeklaration, eller satt på en av misstag, så är det inte deras jobb att fixa det.

Hur mycket betalade du för det du beställde? Var det $8.90 eller £8.90, omräknat till SEK?

Skrivet av Snejk:

Att ta ut ett arvode av avsändaren ja, men det är jag som får betala det. De kan förklara det hur de vill men att jag ska betala för ett fel någon annan har gjort är orimligt.

Jag ska kontakta ebay om återbetalning och så får postnord skicka tillbaka paketet.

Du skall inget. Du kan välja att betala och sedan kräva in pengarna av säljaren. Eller så väljer du att inte betala och paketet skickas tillbaka till säljaren, sen kan du hoppas att denne vill skicka om det (mindre troligt), om du inte kan köpa det från någon annan säljare.

Ser inte bilden/bilderna du länkat till men är det bara framsidan du ser, och som inte har någon CN22?
Be att få se andra sidan, där sitter säkert en CN22 påklistrad.
Sök även på returadressen, den går säkert till nån P2P tjänst eller liknande.

Hade samma situation häromveckan och fick bråka lite innan jag såg bilden på CN22, då de enligt den sista medarbetaren (krävdes två mail) bara lägger upp ena bilden. Han bifogade bild 2 och då var det solklart.
Jag tog redan innan första svaret kontakt med säljaren på eBay, men när jag efter nån dryg vecka äntligen fick bekräftelse på CN22 och inget hänt från säljarens sida så klagade jag officiellt via eBay och nått dygn efter fick jag en refund. Hota med neutralt/negativt betyg så brukar det hända grejer.

Jag som i grunden är internationell speditör och logistiker jobbar med 80 transportörer världen över.

1. Vart är de fullständiga tullhandlingarna ifall det är från Kina? De ska finnas både digitalt och med godset.
2. Hade det varit från Kina så är de tvungna att ange sin lokala valuta, där är det specat i dollar. (Detta är ett måste)
3. Kina är kända för att bara använda proforma fakturor.... alla vet om det.
4. Bilden påvisar ingen korrekt tullhandlingsinformation. Kräv att få ta del av underliggande tullunderlag. (Förstår inte hur det där systemet inte kan äta två slag inom tullhandlingar. Proforma (Gift, return, temporary import etc) och sedan Commercial Invoice (Försäljning).

Ta kontakt med butiken/säljaren och förklara vad som har hänt. Löser det inte sig så be Postnord att retunera paketet och begär ersättning.

Senast redigerat 2019-07-16 15:10
Skrivet av Mieriola:

Ser inte bilden/bilderna du länkat till men är det bara framsidan du ser, och som inte har någon CN22?

Bilden TS länkat visar klart och tydligt en CN22.

Länka gärna till Ebay auktionen, blir lättare att bedöma vad som gått snett i just ditt fall.

Det kan stå att varan skickas från Storbritannien men sen när man går in på säljarens omdömen så brukar det stå att säljaren är från Kina eller USA

Råkade ut för samma sak här #17976454
Efter kontakt med PostNord så kom försändelsen utan några som helst inbetalningar till PostNord från min sida. Dock så hann PostNord skicka ut en påminnelse via SMS innan försändelsen kom hem till mig så jag fick gnälla lite till på PostNord.

Verkar som om det är sommararbetare som är i farten eller att PostNord anställt analfabeter.

Som jag förstod på henne(PostNord kundtjänst) så ser dom inte om försändelsen kommer från ett EU land om spårningsnumret inte är spårbart för PostNord i deras system. Alltså verkar min teori angående analfabeter ha ett visst värde.

Råkade ut för detta för snart ett år sedan när jag köpte Nintendo 8-bitspel märkta UKV och från dessa två säljare varav till ett av köpen fick jag i efterhand ett inbetalningskort från Postnord som dök upp två månader senare.
https://www.ebay.co.uk/usr/tina24520c21r?_trksid=p2057872.m27...
https://www.ebay.co.uk/usr/rhodes0811?_trksid=p2057872.m2749....

De skickar inte heller från någon ö utan från Storbritanniens fastland:
Newport: https://goo.gl/maps/B5xcWm7r8UDH3sTV9
Hemel Hempstead: https://goo.gl/maps/zDGDwijypDKfjJCv7

Eftersom jag redan hämtat ut paketen så behövde jag inte betala Postnordavgiften utan kunde ignorera brevet.

Senast redigerat 2019-07-18 07:59
Skrivet av Ister:

Det kan stå att varan skickas från Storbritannien men sen när man går in på säljarens omdömen så brukar det stå att säljaren är från Kina eller USA

Och om så är fallet har du rätt att begära ersättning då varan inte överensstämmer med vad som skrivits på Ebay annonsen, eller skicka tillbaka den och få återbetalning.

Det är säljarens uppgift att se till att all info på den sidan stämmer. Skickas det från ett annat land, och du valt den säljaren pga det står från UK, är det fel beskrivning.

TS: Postnord kan inte gå igenom alla paket, det är orimligt. Vad man dock kan tycka är att om du bestrider det, och har rätt (dvs det har gått från UK), så ska de kunna rätta till det.

Med det sagt så är många köp från Kina väldigt förvirrande, och de tar alla knep de kan för att skicka det tvärs över världen för att det ska se ut att komma från EU. Tekniskt sett måste det packas om, dvs inte bara "gå via" utan tas upp, packas och stämplas/frankeras om helt för att det ska anses komma från EU.

Dock ska ju moms tas ut av de som packar om då, vilket är var en del fusk också görs så klart.

Jag har det som regel numera att om jag handlar på Ebay, oavsett "var", räknar jag med tull mm, för det är tyvärr så satans mycket fiffel att även lagliga, korrekta riskerar hamna där.

Jag fick paket från Australien för nått år sedan som jag valde att skicka så de packade om det när de kom till EU. Betalade moms mm till de som packade om då, så postnord inte bråkade eller försenade det.

Jag har tyvärr råkat ut för detta ett antal gånger. Folk som är stationerade i Kina och utger sig för att vara i UK, alternativt UK-baserade säljare som kör nån typ av dropshipping.

Skickade supportärende till EBay som ordnade refund åt mig. Dock har dom velat ha ett trackingnummer varje gång som visar färdväg.
Har nu slutat beställa varor med priser som typiskt indikterar Kinaursprung där då det bara verkar innebära strul.
(Den klassiska: verkar det för bra för att vara sant så är det nog så).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kontaktade säljaren och de gav mig en återbetalning när jag förklarade vad som hänt.

Komiskt.
Mitt senaste paket ifrån kina fick jag hem direkt utan postnord avgifter osv. Blev förvånad när det låg i brevlådan