Permalänk
Medlem

Fläktar som blåser åt andra hållet

Har börjat planera ett bygge i nytt chassi och har försökt hitta fläktar som blåser åt andra hållet.

Ska försöka förklara vad jag menar med att fläkten blåser åt andra hållet.
En vanlig fläkt tar luft från framsidan av fläkten och blåser luften mot baksidan. Den fläkt som jag är ute efter skulle istället ta luft från baksidan av fläkten och blåsa luften framåt.

Jag inser att man helt enkelt kan vända på en vanlig fläkt för samma resultat, men om man placerar en sån fläkt längst ner i ett chassi som inblås så visar man ju den fula sidan av fläkten där ställningen och sladden till fläkten sitter.

Finns det ens sådana fläktar? Om inte, finns det åtminstone fläktar som ser likadana ut på båda sidorna så man kan få behålla lite symmetri i chassit?

Vill helt enkelt inte att det ska se så fult ut med fläktarna som visar baksidan.

Hoppas jag har lyckats göra mig förstådd såhär på nattkvisten.

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde gå att lossa själva fläkten från ramen och vända på den och sen slänga om plus- och minuspolen. Jag hade nog provat göra det på någon skräpfläkt först iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett problem bladen har en fast vinke så att ändra på plus och minus hjälper dig inte.. Bara att vända på fläkten eller hitta fläkt som är byggd som du vill ha den.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Keashar: Det låter som att du inte har studerat en typisk datorfläkt förut. Fläktbladen är inte raka utan kurvade. Fläktbladen sitter inte på en simpel ring utan på en liten korg.
Summa summarum; Du kan inte bara plocka isär, vända på och sätta ihop fläkten igen.

OnT: Jag har inte sett någon, misstänker att det beror på att man följer en standard. Är det ett alternativ att låta luftflödet gå från framsidan av lådan och bak? Då hamnar ju "ramen" inte ivägen när du tittar på datorn framifrån.
Annars finns ju jon-vinds-fläktar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja fläkt efter prestanda och ljudnivå framför utséende.

Sen föreslår jag att man köper en liten bit självhäftande vinyl, klipper till och klistrar över det som man tycker ser fult ut. De finns att köpa i byggvaruhus och målarbutiker, enfärgade i olika färger med både blank eller matt finish, och i olika mönster som bl.a. borstad aluminium, träpanel och kolfiber.

Skrivet av Keashar:

Känns som att det borde gå att lossa själva fläkten från ramen och vända på den och sen slänga om plus- och minuspolen.

Jag tror inte att det går att vända på några fläktblad. Bladen och navet är nästan alltid gjutna i ett stycke.
Att skära sönder och sedan limma skulle vara svårt då en fläkt måste vara balanserad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag skulle välja fläkt efter prestanda och ljudnivå framför utséende.

Sen föreslår jag att man köper en liten bit självhäftande vinyl, klipper till och klistrar över det som man tycker ser fult ut. De finns att köpa i byggvaruhus och målarbutiker, enfärgade i olika färger med både blank eller matt finish, och i olika mönster som bl.a. borstad aluminium, träpanel och kolfiber.

Jag tror inte att det går att vända på några fläktblad. Bladen och navet är nästan alltid gjutna i ett stycke.
Att skära sönder och sedan limma skulle vara svårt då en fläkt måste vara balanserad.

Jo, det var just det jag var rädd för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns annars chassin som döljer de nedre insugs-fläktarna med en täckplåt.

Tex Phanteks Enthoo Evolv
De finns i ATX/mATX/ITX och lite olika varianter.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har sett datorlådor med heltäckande sidor ....
Det finns åtminstone en del industrifläkter som uppfyller kraven men de är varken vackrare eller billigare än en vänd datorfläkt.

Jag tror att det skulle gå att göra en "täckplåt" som kan dölja motorfästena om man stör sig på det, en tunn plåt eller kanske plastbit som man laser eller vattenskär till rätt form och skruvar fast med samma skruvar som fäster fläkten i lådan.
Borde inte vara så svårt om man håller på med moddning men det är nog inget som finns att köpa färdigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Snubben bakom murderbox monterade ju isär fläktar, tog ur hubben, satte fast den på en custom-fräst bit aluminium och satte därefter på fläktbladen igen. Rätt mycket jobb men bryr man sig om sånt är det ju möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keashar:

Känns som att det borde gå att lossa själva fläkten från ramen och vända på den och sen slänga om plus- och minuspolen. Jag hade nog provat göra det på någon skräpfläkt först iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det funkar inte... det man *kan* försöka är att bygga om elektroniken i fläkten så den går åt andra hållet... blir dock dålig prestanda o ljudnivå iom att fläktbladen är gjorda för bara en riktning.

Finns ju andra som ställt samma fråga:

https://electronics.stackexchange.com/questions/233769/whats-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Snubben bakom murderbox monterade ju isär fläktar, tog ur hubben, satte fast den på en custom-fräst bit aluminium och satte därefter på fläktbladen igen. Rätt mycket jobb men bryr man sig om sånt är det ju möjligt.
https://techreport.com/r.x/2012_9_18_Murderbox_makes_a_1200_PC_enclosure/fans.jpg

Blir väl rätt mycket sämre att ha fläktarna utan ramen runt? Noctua är ju så stolta över att deras nya fläkt har så litet mellanrum mellan ramen och fläktbladen. Det kanske inte spelar roll när fläktarna är in/utsug?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blir väl rätt mycket sämre att ha fläktarna utan ramen runt? Noctua är ju så stolta över att deras nya fläkt har så litet mellanrum mellan ramen och fläktbladen. Det kanske inte spelar roll när fläktarna är in/utsug?

Jag är helt övertygad om att det presterar sämre, annars hade fläktarna varit designade så från början. Det kändes dock inte som OP var intresserad av prestanda. Jag tror dessutom att murderbox lackade dem också så de blir säkert sämre balanserade också, samt att bladprofilen ändras lite, utöver avsaknaden av ram och alla möjliga andra försämringar.

Permalänk
Medlem

Ramen och passningen runt impellern är viktig för fläktens totala verkningsgrad då utan denna loopar luften runt vid vingspetsarna med motgående rörelse mot undertrycksidan av fläkten och skapar turbulens och därmed också högre ljudnivå och lägre flöde. Ramen/ringen har ibland också fasta vingar som bromsa rotationen som skapas av den roterande delen och den vägen omvadla rotationsrörelse i luften till lite högre tryck istället samt styra att luften för att flöda mer laminärt (= tystare) - men visst även där kan formen gå före funktion och tunna spalter, vassa eggar och tunna blad göra att det kan låta ganska mycket trots en 'designad' utformning.

teoretisk kan man nog få motorn att vända rotationsriktningen genom att kasta om anslutningarna till spolarna gentemot elektroniken - men polvändning på matningen fungerar inte utan sådant gäller bara gamla kolborstade permanentmagnet-likströmsmotorer.

Men räkna inte att en sådan modifierad fläkt varken blåser så bra eller är tyst då flödesriktningen är en del i designen för att bygga så tyst fläkt som praktiskt möjligt.

Permalänk
Medlem

Silverstone säljer fläktar som går att "vända" polaritet på.
silverstone FHP141-FV
Skickades från m.sweclockers.com

Hittade länken!
Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk

Kanske https://www.amazon.com/DEEPCOOL-MF120-Controller-Wirelessly-C... ?

Dessa går att vända på och du slipper det stora "X"et som håller ramen då ramen e byggd annorlunda.
Edit: Du får nog använda radiatorskruvar på dessa dock om du ska montera dom nederst i chassit som insug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Silverstone säljer fläktar som går att "vända" polaritet på.

OBS bara att den är 38mm tjock istället för normal 25mm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja, detta föll ju under avdelningen "Dagens I-landsproblem"

Men nja, jag har nog heller aldrig sett något du efterfrågar

Permalänk
Medlem

@Kablash: Jag har funderat på det här lite också, inte för utseendets skull men för luftflödet, insugsfläktar med upphängningen mot chassit borde ju ge bättre luftflöde och ge aning bättre dammfiltrering då själva upphängningen också får agera filter.

Varför AIO har lösa fläktar är lite märkligt de borde kunna använda radiatorn som upphängning, men visst har modulärt sina uppsidor.

Edit:
@Geimvera: Fick en idé nu om man kan vända polaritet via mjukvara, kan man inte ha fläktarna på en radiator och suga in luft när datorn är kall och när datorn går över en viss temperatur så vänder fläktarna och blir utblås istället?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Kablash: Jag har funderat på det här lite också, inte för utseendets skull men för luftflödet,
Edit:
@Geimvera: Fick en idé nu om man kan vända polaritet via mjukvara, kan man inte ha fläktarna på en radiator och suga in luft när datorn är kall och när datorn går över en viss temperatur så vänder fläktarna och blir utblås istället?

Vill minnas att jag sett ett patent på mjukvarureverserbara fläktar för laptops. Vitsen med det är att man kör fläkten reverserat då och då för att blåsa bort det damm som brukar fastna i kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Snubben bakom murderbox monterade ju isär fläktar, tog ur hubben, satte fast den på en custom-fräst bit aluminium och satte därefter på fläktbladen igen. Rätt mycket jobb men bryr man sig om sånt är det ju möjligt.
https://techreport.com/r.x/2012_9_18_Murderbox_makes_a_1200_PC_enclosure/fans.jpg

Ser ut att vara en del jobb, annars ett bra tips!

Skrivet av xxargs:

Ramen och passningen runt impellern är viktig för fläktens totala verkningsgrad då utan denna loopar luften runt vid vingspetsarna med motgående rörelse mot undertrycksidan av fläkten och skapar turbulens och därmed också högre ljudnivå och lägre flöde. Ramen/ringen har ibland också fasta vingar som bromsa rotationen som skapas av den roterande delen och den vägen omvadla rotationsrörelse i luften till lite högre tryck istället samt styra att luften för att flöda mer laminärt (= tystare) - men visst även där kan formen gå före funktion och tunna spalter, vassa eggar och tunna blad göra att det kan låta ganska mycket trots en 'designad' utformning.

teoretisk kan man nog få motorn att vända rotationsriktningen genom att kasta om anslutningarna till spolarna gentemot elektroniken - men polvändning på matningen fungerar inte utan sådant gäller bara gamla kolborstade permanentmagnet-likströmsmotorer.

Men räkna inte att en sådan modifierad fläkt varken blåser så bra eller är tyst då flödesriktningen är en del i designen för att bygga så tyst fläkt som praktiskt möjligt.

Bra förklaring, då fattar man varför alla fläktar är byggda med samma design när det gäller höljet och riktningen av blåsten.
Efter en del letande så har jag insett att de fläktar jag eftersökte inte finns, då är det bara att tänka om!

Skrivet av speedb0at:

Kanske https://www.amazon.com/DEEPCOOL-MF120-Controller-Wirelessly-C... ?

Dessa går att vända på och du slipper det stora "X"et som håller ramen då ramen e byggd annorlunda.
Edit: Du får nog använda radiatorskruvar på dessa dock om du ska montera dom nederst i chassit som insug.

Det hade ju funkat, tyvärr tycker jag det där ser hemskt ut.

Skrivet av Broder Truck:

Ja, detta föll ju under avdelningen "Dagens I-landsproblem"

Men nja, jag har nog heller aldrig sett något du efterfrågar

I-landsproblem är ju de bästa slags problemen. Även om man inte lyckas lösa det så spelar det ingen roll!