Får inget ljud från PC till Receiver

Permalänk
Medlem

Får inget ljud från PC till Receiver

Hej,

Har ett problem där jag har tre källor kopplade till min dator, och där jag vill spela upp ljudet via en av dem.

Utrustningen jag använder:
1st dator med grafikkort Nvidia GTX 970 (med senaste drivrutinerna, 1x HDMI, 3st DP)
1st Bildskärm (Ansluten via DP direkt till grafikkortet)
1st TV (Ansluten direkt via HDMI till grafikkortet)
1st Hemmabiosystem Samsung HT-5530 (Ansluten via Displayport med HDMI adapter)

Jag vill spela upp ljudet via mitt hemmabiosystem, och allting ser rätt ut, hemmabiosystemet syns under ljudenheter och den är vald som standardenheten för ljuduppspelning också. Spelar jag ljud från datorn så ser jag att ljudstapeln reagerar också.

Men jag hör inget ur högtalarna.

Högtalarna är korrekt inkopplade, kopplar jag in hemmabiosystemet direkt via HDMI till grafikkortet fungerar allt som det ska. Problemet är att jag bara har 1st HDMI ingång till grafikkortet, och således behöver använda en av DP ingångarna för hemmabiosystemet.

Är det så att det blir strul med omvandlingen DP till HDMI och därav som ljudet inte fungerar? Är min adapter jag använder för dålig?
Intressant är att när jag kollar i Nvidia kontrollpanelen står det att ljudet går via HDMI trotts att det är en DP ingång jag använder?
Och i kontrollpanelen där verkar det inte finnas så mycket jag kan göra för att ändra några inställningar.

Säkert något enkelt jag missat som vanligt..

Permalänk
Hjälpsam

Steg ett är att testa koppla revievern direkt med HDMI kabeln och använda kabel med adapter till skärmen under tiden.

Har hört om några case där system inte vill skicka ljud på en kanal om inte bilden går via samma utgång.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen matar du ut ljudet till tvn, man kopplar normalt inte ljudet via hdmi till receivern "ensamt" utan bildvisaren ska kopplas in på receiverns monitorutgångar eller så kopplar du datorn i tvn och kör ut ljudet via hdmi ARC till receivern frän tvn, eller så kopplar du en toslink mellan dator och receiver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grymt snabba svar, uppskattar det verkligen !

Testade med att koppla Tv;n till en av DP ingångarna i grafikkortet, men får ingen signal. Är en HDMI kabel på 7m som går ifrån Tv;n och lägger man på en sämre DP adapter på det gör det säkert att signalen inte orkar ända fram. Kan säkert införskaffa en bättre adapter men visst är väl DP max 4K @ 30hz ? Vill gärna åt 60hz vilket jag får nu när jag kör HDMI direkt från TV;n till grafikkortet.

Kopplar jag receivern till TV;n fungerar ljudet, men då kan ja inte få bilden på Tv;n till 4K upplösning. Vet inte om det beror på att signalen går via receivern eller om det är den ena HDMI kabeln som är kass?

Anledningen till att jag vill använda HDMI för ljudet är då jag vill upprätthålla 5.1 surroundljud, går det med toslink? Har en enkel AUX jag kan köra mellan datorn och receivern men får endast stereoljud då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zepparn:

Grymt snabba svar, uppskattar det verkligen !

Testade med att koppla Tv;n till en av DP ingångarna i grafikkortet, men får ingen signal. Är en HDMI kabel på 7m som går ifrån Tv;n och lägger man på en sämre DP adapter på det gör det säkert att signalen inte orkar ända fram. Kan säkert införskaffa en bättre adapter men visst är väl DP max 4K @ 30hz ? Vill gärna åt 60hz vilket jag får nu när jag kör HDMI direkt från TV;n till grafikkortet.

Kopplar jag receivern till TV;n fungerar ljudet, men då kan ja inte få bilden på Tv;n till 4K upplösning. Vet inte om det beror på att signalen går via receivern eller om det är den ena HDMI kabeln som är kass?

Anledningen till att jag vill använda HDMI för ljudet är då jag vill upprätthålla 5.1 surroundljud, går det med toslink? Har en enkel AUX jag kan köra mellan datorn och receivern men får endast stereoljud då.

Dp klarar mer än hdmi och är det bästa och ibland enda alternativet, hdmi 2.1 är ännu så ovanligt att det är oanvändbart i praktiken och hdmi 2.0 har klart sämre bandbredd, det går tex inte att överföra en 4K 60Hz bild med full färginformation via hdmi idag.

Det är nog väldigt få tvar som har DP ingång? Menar du att du använt en adapter mellan dp och hdmi så blir det ju en hdmi signal du tittar på, hdmi har helt enkelt för låg bandbreddskapacitet, dp++ anslutningar kan dock mata ut en hdmi signal via dp kontakten men bandbredden blir ju då begränsad till samma som hdmi i sig självt klarar.

Toslink klarar 5.1 utan problem så får du bara stereo så är det nått som är felkonfigurerat.

Vad är det du kallar surroundsystem, är det nått enkelt som inte har både in och utgångar ?
man kopplar ju normalt alla signalkällor i surrounddekodern och den skickar sedan bilden vidare till det som ska visa bilden.
Du kan också koppla signalkällorna i tvn och låta den mata surroundsystemet via ARC om både tv och ljudsystem stöödjer det, däremot kan du ofta inte "blanda kopplingar" och få det att fungera, kan du beskriva vad prylarna heter och exakt hur du kopplat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Precis jag kör en adapter DP till HDMI, min TV har ingen DP ingång. Men jag får ingen signal, undrar mest om det är pga av att adaptern är dålig och om man ska testa med en adapter av bättre kvalité ?

Okej men då känns det som jag kan lösa mitt problem genom att köpa in en toslink kabel och koppla den mellan datorn och receivern.

Tror inte jag använt ordet 'surroundsystem' någonstans i mina inlägg, om du kollar första inläget jag gjorde har jag beskrivit utrustningen jag har och hur det är kopplat.
Hemmabiosystemet är anslutet via en av DP ingångarna i grafikkortet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zepparn:

@mrqaffe: Precis jag kör en adapter DP till HDMI, min TV har ingen DP ingång. Men jag får ingen signal, undrar mest om det är pga av att adaptern är dålig och om man ska testa med en adapter av bättre kvalité ?

Okej men då känns det som jag kan lösa mitt problem genom att köpa in en toslink kabel och koppla den mellan datorn och receivern.

Tror inte jag använt ordet 'surroundsystem' någonstans i mina inlägg, om du kollar första inläget jag gjorde har jag beskrivit utrustningen jag har och hur det är kopplat.
Hemmabiosystemet är anslutet via en av DP ingångarna i grafikkortet.

Det bästa är ju att helt skippa adaptrar, om man har olika kontakter så är det bättre med en kabel med olika kontakter i ändarna om signalerna är kompatibla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.