AMD kan skicka ut processorer gratis för att flasha in stöd för Ryzen 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD kan skicka ut processorer gratis för att flasha in stöd för Ryzen 3000-serien

Många äldre moderkort saknar stöd för Ryzen 3000-serien ur kartong, men med rätt processor installerad kan stöd flashas in. Nu kan AMD bistå med en sådan processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra där AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Bra, men bättre vore att sätta press på moderkortstillverkarna att kunna uppdatera utan CPU istället. Hade ju löst dessa problem en gång för alla.
Vet att det finns vissa moderkort som redan stödjer den funktionen så det är ju faktiskt möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här ser ut som exakt samma upplägg som när Ryzen 2000 kom ut. Då kunde man, om man verkligen inte hade någon annan utväg kontakt AMD så att de kunde låna ut en Bristol Ridge-APU (A10-serien) för att flasha med.

Det som är nytt här är att detta gäller Ryzen 3000-serien, 400-seriens moderkort, och att låneprocessorn numera är den Zen-baserade APU:n Athlon 200GE.

Permalänk
Administrativ avgift

Så det ser ut nu , får jag låna en processor på NON :/

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

"Butiks erbjudande! Vi köp 300-400 mobo tillsammans med en Ryzen 3000-processor bjuder vi på flashen."

Ni får den gratis av mej inet.

Permalänk
Medlem

Vore smidigt om moderkort kom med en superbillig ARM-SoC (typ $1, enkelkärnig, <500 MHz) samt pyttelite inbyggt RAM och inbyggt firmware som klarar av att flasha det "riktiga" UEFI:t även om man inte har processor/RAM eller om datorn inte kan boota p.g.a. misslyckad flashning...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vore smidigt om moderkort kom med en superbillig ARM-SoC (typ $1, enkelkärnig, <500 MHz) samt pyttelite inbyggt RAM och inbyggt firmware som klarar av att flasha det "riktiga" UEFI:t även om man inte har processor/RAM eller om datorn inte kan boota p.g.a. misslyckad flashning...

Finns på vissa moderkort, som tex Asus Crosshair, behövs varken processor eller RAM. Bara en nätdel och ett flashminne.

En extra fördel med det är att det rensar bort det gamla bioset mer effektivt än traditionell flash.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Bra, men bättre vore att sätta press på moderkortstillverkarna att kunna uppdatera utan CPU istället. Hade ju löst dessa problem en gång för alla.
Vet att det finns vissa moderkort som redan stödjer den funktionen så det är ju faktiskt möjligt.

Skrivet av Pepsin:

Vore smidigt om moderkort kom med en superbillig ARM-SoC (typ $1, enkelkärnig, <500 MHz) samt pyttelite inbyggt RAM och inbyggt firmware som klarar av att flasha det "riktiga" UEFI:t även om man inte har processor/RAM eller om datorn inte kan boota p.g.a. misslyckad flashning...

finns moderkort sen gen 1 som kan göra det. men än så länge har moderkort tillverkerna bara gjord det tillgängligt på dem dyrare moderkort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Bra att de gör detta, men som många andra påpekat så vore det bättre att kräva att moderkortstillverkarna skall låta UEFI flashas utan CPU installerad, istället för att det bara skall finnas på de dyrare brädorna precis som om det vore någon slags lyxfunktion, så de får skärpa sig.

Tycker faktiskt AMD kan kräva detta. Särskillt nu när det är mer eller mindre bekräftat att även Ryzen 4000 kommer kunna köras på 300, 400 och 500-seriens moderkort, annars upprepar ju sig historien.

På Intel-moderkort som är EOL efter 2 år behövs ju inte funktionen annat än att det är smidig lyx, men på AMD vars moderkort funkar med 4-5 processorgenerationer så skulle jag säga att det är ett absolut krav som AMD har rätt att ställa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra att de gör detta, men som många andra påpekat så vore det bättre att kräva att moderkortstillverkarna skall låta UEFI flashas utan CPU installerad, istället för att det bara skall finnas på de dyrare brädorna precis som om det vore någon slags lyxfunktion, så de får skärpa sig.

Tycker faktiskt AMD kan kräva detta. Särskillt nu när det är mer eller mindre bekräftat att även Ryzen 4000 kommer kunna köras på 300, 400 och 500-seriens moderkort, annars upprepar ju sig historien.

På Intel-moderkort som är EOL efter 2 år behövs ju inte funktionen annat än att det är smidig lyx, men på AMD vars moderkort funkar med 4-5 processorgenerationer så skulle jag säga att det är ett absolut krav som AMD har rätt att ställa.

Håller med, tycker nästan det är larvigt att man ska behöva hålla på och pilla så jäkla mycket för den enskilde konsumenten för att få det fixat. Finns många som inte ens vet vad bios/uefi är.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Eller gör som Intel.
Tvinga folk att köpa nya moderkort :/

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Håller med, tycker nästan det är larvigt att man ska behöva hålla på och pilla så jäkla mycket för den enskilde konsumenten för att få det fixat. Finns många som inte ens vet vad bios/uefi är.

Fast det finns ju moderkort med denna symbolen https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi.imgur.com...
Så det är ju enkelt i butikerna i alla fall. Om man köper på nätet och butiken inte skrivit ut om de är uppdaterade eller ej så finns ju x570 korten.

Det är ju de kunder som missat att kolla om moderkortet är redo som får lite extra krångel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pv2b:

Det här ser ut som exakt samma upplägg som när Ryzen 2000 kom ut. Då kunde man, om man verkligen inte hade någon annan utväg kontakt AMD så att de kunde låna ut en Bristol Ridge-APU (A10-serien) för att flasha med.

Det som är nytt här är att detta gäller Ryzen 3000-serien, 400-seriens moderkort, och att låneprocessorn numera är den Zen-baserade APU:n Athlon 200GE.

Missade faktiskt det för Ryzen 2000, men vet att AMD körde ett liknande upplägg när Raven Ridge kom ut.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast det finns ju moderkort med denna symbolen https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi.imgur.com...
Så det är ju enkelt i butikerna i alla fall. Om man köper på nätet och butiken inte skrivit ut om de är uppdaterade eller ej så finns ju x570 korten.

Det är ju de kunder som missat att kolla om moderkortet är redo som får lite extra krångel.

Jo, men jag vill ha ett Asrock B450M Pro..... Men just nu har jag inte hittat någon 'Ryzen 3000'-stämpel på den än. Det krävs bios 3,30, och det är få återförsäljare som fått in nya uppdaterade moderkort och det framgår inte vilken bios-version som finns på dem i specifikationerna.

Så man måste maila och hoppas på att de kan svara på frågan, och sen maila dem igen för att bli uppdaterad.

Eller finns det något annat sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lossah:

Håller med, tycker nästan det är larvigt att man ska behöva hålla på och pilla så jäkla mycket för den enskilde konsumenten för att få det fixat. Finns många som inte ens vet vad bios/uefi är.

Fast entusiaster tycker pillande är kul ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD samlar pluspoäng!
Vad hade Intel gjort?
Nej vänta, man måsta köpa nytt moderkort med Intel så de har inte detta problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Håller med, tycker nästan det är larvigt att man ska behöva hålla på och pilla så jäkla mycket för den enskilde konsumenten för att få det fixat. Finns många som inte ens vet vad bios/uefi är.

Mindre pill och krångel än att köpa nytt moderkort blir det ju men ja, systemet är inte perfekt. Lyckligtvis så verkar många av de störa butikerna erbjuda flash vid köp gratis eller för en mindre summa så man slipper krånglet. Men det kommer såklart alltid finnas folk som missar den biten, och inte heller känner till AMD's flash-kit, så det blir alltid lite skav med att moderkorten är kompatibla med flera processorgenerationer, men på det stora hela är det ju dock något väldigt positivt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av loefet:

Bra, men bättre vore att sätta press på moderkortstillverkarna att kunna uppdatera utan CPU istället. Hade ju löst dessa problem en gång för alla.
Vet att det finns vissa moderkort som redan stödjer den funktionen så det är ju faktiskt möjligt.

Kostar dock såpass mycket pengar att implementera att ingen vill betala för det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det här gäller ju för sådana som redan köpt sig moderkortet innan lanseringen av Ryzen 3000.

Var ju så för mig, mitt moderkort är egentligen lanserad för Haswell-E från 2014/2015.

Men jag har Broadwell-E och för mig så tillverkades moderkortet 2 månader efter lanseringen utav Broadwell-E, så tillverkarna uppdaterade Aug 2016 vilket var V1.8.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om AMD vill fortsätta att köra samma socket över fyra generationer så borde det ligga även i deras intresse att se till att deras kunder kan uppdatera bios på ett så enkelt sätt som möjligt.
AMD borde sätta det som ett krav till moderkortstillverkarna att ha funktionen för uppdatering av bios utan cpu som en standard, innan de kraven ställs så kommer de få göra sådana här nödlösningar.
Men troligtvis ligger det ekonomi bakom detta och det är rätt uppenbart att AMD vill pusha X570 kort till alla nya kunder som köper Ryzen 3000 serien, I mitt tycke skulle absolut B550 funnits ute vid launch av denna produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Om AMD vill fortsätta att köra samma socket över fyra generationer så borde det ligga även i deras intresse att se till att deras kunder kan uppdatera bios på ett så enkelt sätt som möjligt.
AMD borde sätta det som ett krav till moderkortstillverkarna att ha funktionen för uppdatering av bios utan cpu som en standard, innan de kraven ställs så kommer de få göra sådana här nödlösningar.
Men troligtvis ligger det ekonomi bakom detta och det är rätt uppenbart att AMD vill pusha X570 kort till alla nya kunder som köper Ryzen 3000 serien, I mitt tycke skulle absolut B550 funnits ute vid launch av denna produkt.

Finns mer förtjänst i X570 moderkort därav att dom valt att gå denna väg.

3900x säljer riktigt bra och är den svåraste modellen att köpa just nu och kan tänka mig att 3950x också kommer sälja okej men inte i samma mängd.

AMD vill inte räknas som budget företag längre utan kriga i prestanda segmentet.

Men finns Sku i alla prisklasser så budget valet är enkelt Ryzen 5 3600 + B450 och lovar att B550 liknande moderkort hade blivit dyrare så folk hade ändå köpt B450 så spelar ingen roll.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Borde finnas ett felsäkert läge i BIOS så man kunde uppgradera BIOSet typ Windows när man ska felsöka

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Finns mer förtjänst i X570 moderkort därav att dom valt att gå denna väg.

3900x säljer riktigt bra och är den svåraste modellen att köpa just nu och kan tänka mig att 3950x också kommer sälja okej men inte i samma mängd.

AMD vill inte räknas som budget företag längre utan kriga i prestanda segmentet.

Men finns Sku i alla prisklasser så budget valet är enkelt Ryzen 5 3600 + B450 och lovar att B550 liknande moderkort hade blivit dyrare så folk hade ändå köpt B450 så spelar ingen roll.

Hur vet man att 3900X säljer bra..?
Kanske finns minst tillgängliga exemplar av denna modell..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Hur vet man att 3900X säljer bra..?
Kanske finns minst tillgängliga exemplar av denna modell..?

Skickades från m.sweclockers.com

Mindfactory Germany som jag köpt från för statistik.

Ryzen 9 3900x 1070 sålda på denna medans Ryzen 7 3700x 2510 sålda enheter.

Ryzen 5 3600 1350st

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Kostar dock såpass mycket pengar att implementera att ingen vill betala för det.

Hur mycket då, 10 kr i komponenter och en liten förändring i mönstret på kortet eller vad?

Går ju även att lösa så att alla CPUer har en liten del dedikerat för att kunna ge alla moderkort tillräckligt med kompatibilitet för att kunna göra en BIOS-uppdatering oavsett om processorn stöds eller inte.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av loefet:

Hur mycket då, 10 kr i komponenter och en liten förändring i mönstret på kortet eller vad?

Går ju även att lösa så att alla CPUer har en liten del dedikerat för att kunna ge alla moderkort tillräckligt med kompatibilitet för att kunna göra en BIOS-uppdatering oavsett om processorn stöds eller inte.

Byt ut kronor mot USD så hamnar du nog i närheten. Lägg sedan till $10 i ren komponentkostnad på ett moderkort som i konsumentled kostar $120 så ser du att det snabbt blir ganska ohållbart.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt förstår jag inte varför inte AMD inte inkludera lite default bios på cpu. Det skulle lösa en hel del problem, Och även om inte alla funktionen stöds av bios så borde PCIE som är ansluten till cpu fungera samt USB portarna samt sata portana som är ansluten till CPU.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Byt ut kronor mot USD så hamnar du nog i närheten. Lägg sedan till $10 i ren komponentkostnad på ett moderkort som i konsumentled kostar $120 så ser du att det snabbt blir ganska ohållbart.

En mikrokontroller för att kunna sköta det kostar väl egentligen bara ett par cent, vad är det egentligen mer som skulle utgöra de övriga $9,90 har jag svårt att förstå. Och gör man det på alla moderkort så går ju även priset ner på grund av storskalig produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Mindfactory Germany som jag köpt från för statistik.

Ryzen 9 3900x 1070 sålda på denna medans Ryzen 7 3700x 2510 sålda enheter.

Ryzen 5 3600 1350st

Lite offtopic
Här står det att dom inte längre säljer hårdvara till andra länder utanför Tyskland. Detta är från 2017. Har dom ändrat igen då?
https://linustechtips.com/main/topic/828741-mindfactoryde-has...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare