Vilsen IT/teknisk intresserad tjej från nv. Skåne

Permalänk

Vilsen IT/teknisk intresserad tjej från nv. Skåne

Hej & hjälp!

Jag är en 23-årig IT/teknisk intresserad tjej från nv. Skåne.
Har letat och letat, men lyckas inte direkt hitta jobb inom IT för en som varken har arbetserfarenhet inom det, eller högre utbildning.

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har väldigt lätt att lära mig nya saker, särskilt det som intresserar mig - som IT/teknik!

Min fråga är nu hur man ska hitta dessa jobb?
Och företag som kan tänka sig lära upp en?
Även ställen/event där man kan lära sig mer inom IT/teknik/mjuk-och hårdvaror på sin fritid?

Är flexibel och kan flytta dit jobben leder en!
Har märkt sedan flera år tillbaka att det är inom IT/teknik jag vill jobba, men har inte luskat ut vilken utbildning jag vill göra.
Ser därför efter bästa alternativ att hitta jobb där man blir lärd under anställningen och får gå massvis av kursen som ITIL4 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellaidaand:

Hej & hjälp!

Jag är en 23-årig IT/teknisk intresserad tjej från nv. Skåne.
Har letat och letat, men lyckas inte direkt hitta jobb inom IT för en som varken har arbetserfarenhet inom det, eller högre utbildning.

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har väldigt lätt att lära mig nya saker, särskilt det som intresserar mig - som IT/teknik!

Min fråga är nu hur man ska hitta dessa jobb?
Och företag som kan tänka sig lära upp en?
Även ställen/event där man kan lära sig mer inom IT/teknik/mjuk-och hårdvaror på sin fritid?

Är flexibel och kan flytta dit jobben leder en!
Har märkt sedan flera år tillbaka att det är inom IT/teknik jag vill jobba, men har inte luskat ut vilken utbildning jag vill göra.
Ser därför efter bästa alternativ att hitta jobb där man blir lärd under anställningen och får gå massvis av kursen som ITIL4 m.m.

Vad tycker du är roligast att pyssla med? Kanske en YH utbildning skulle passa bra, du lär dig mycket, får kontakter samt praktik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att den vanligaste inkörsporten för oss utan högskoleutbildning är nån form av kundtjänst/firstline-jobb. Jag började som first line support, gick därifrån över till systemadministration och har nu bytt spår till systemutveckling (Det är inte alltid lätt att veta vad man vill från början..)

Det är ju en ganska bred bransch vid det här laget så du kan ju fundera lite på vad som intresserar dig mest. Vill du jobba med hårdvara, i så fall servrar eller persondatorer? Vill du programmera eller administrera nätverk?

Ofta kan man ju gå vidare inom ett företag, så om du t.ex. tycker nätverk och hårdvara är roligt så kan du ändå söka en first line tjänst inom ett företag som håller på mycket med nätverk och hårdvara.

Sen finns det säkert många företag som är villig att lära upp medarbetare "rakt in" i en mer teknisk roll, men där har jag dålig koll. Vill du utbilda dig kan du ju kika på YH-utbildningar, lite snabbare väg ut i arbetslivet än högskolan.

Permalänk
Medlem

Academy har intensivutbildning och garanterar jobb. Om du klarar urvalstestet..
https://www.academy.se/program/java-c-net

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

https://nackademin.se/

Ofta så ingår praktik och visar man framfötterna och är intresserad så blir man snabbt erbjuden jobb.

Permalänk
Medlem

Vet att det finns fler som har skrivit på forumet förr att man har försökt söka jobb utan högre utbildning och kan inte hitta något jobb.

Jag har även hört av folk som säger att det går att få jobb utan utbildning som frontend developer o dylikt, men jag vet helt ärligt talat inte varför dom säger så. För jag veterligen har aldrig träffat någon som jobbar som utvecklare med mjukvara som inte har utbildning.

En bra start kan ju vara att tänka över vad dina starka sidor är. Är du duktig på matematik och naturämnen kanske civilingenjör inom datateknik eller medieteknik är något som skulle intressera dig.
Om det bara är IT som intresserar dig så kanske systemvetenskap är mer lämpat för dig.

Jag har inte jättebra koll på utbildningar, själv så gick allt få fort o jag hoppade på en utbildning som civilingenjör. Men här i Stockholm känns det som att en civilingenjör kan jobba med allt från att vara analytiker till programmerare oavsett val av utbildning. Jag skulle nästan vilja påstå att det är en konstig besatthet av att man MÅSTE ha utbildning för väldigt enkla IT-jobb.

Jag VET att det finns jobb där ute som inte kräver utbildning, kanske 3-6 månader av lite vägledning. Men det verkar inte som att man anställer folk utan utbildning för det ändå.

Sen så är "IT/teknik" väldigt diffust, då det är väldigt brett. Så du kanske ska fundera lite på vad exakt du vill fokusera på, sånt brukar falla på plats när man studerar, det gjorde det för mig iallafall.

Finns jobb inom "IT" som telefonsupport och liknande, men sånt skrämmer mig till döds. Andra kanske trivs hur bra som helst med det.

Edit: Det finns folk som även plockar bra jobb med YH-utbildningar, sett en del .NET utvecklare t.ex. Finns massvis med sånt just nu

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Vet att det finns fler som har skrivit på forumet förr att man har försökt söka jobb utan högre utbildning och kan inte hitta något jobb.

Jag har även hört av folk som säger att det går att få jobb utan utbildning som frontend developer o dylikt, men jag vet helt ärligt talat inte varför dom säger så. För jag veterligen har aldrig träffat någon som jobbar som utvecklare med mjukvara som inte har utbildning.

Folk säger så för att de lyckats få jobb? Många jobb inom it vill anställa folk som har ett brinnande intresse och då har antagligen hållt på med det på fritiden mycket.

Därför "eller liknande" alltid blir som ett tillägg på de jobb man söker. Dock har många som får dessa jobb projekt att visa upp när de söker jobben. Sedan gäller det att man formulerar sitt CV så att man på ett korrekt sätt kan ge en någorlunda bild av vad man faktiskt kan.

Att skriva HTML, JS, CSS och backend säger inte mycket t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Vet att det finns fler som har skrivit på forumet förr att man har försökt söka jobb utan högre utbildning och kan inte hitta något jobb.

Jag har även hört av folk som säger att det går att få jobb utan utbildning som frontend developer o dylikt, men jag vet helt ärligt talat inte varför dom säger så. För jag veterligen har aldrig träffat någon som jobbar som utvecklare med mjukvara som inte har utbildning.

För att ditt urval kanske inte är representativt för hela befolkningen. Jag har själv en anställd som helt saknar eftergymnasial utbildning. Han jobbar med front-end, har ett brinnande intresse och gör allt han kan för att lära sig. Det räcker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att ditt urval kanske inte är representativt för hela befolkningen.

No shit?

Edit: Du kanske ska svara på hennes fråga istället, du o fler kanske är mer övertygande än mig. Jag berättar vad jag vet, precis som du

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Academy har intensivutbildning och garanterar jobb. Om du klarar urvalstestet..
https://www.academy.se/program/java-c-net

Har själv gått via Academy och kan inte annat än rekommendera det - riktigt bra, men ack så intensiv, utbildning och fixar riktigt bra jobb ( academy-konsulter är svindyra för företagen så de har investerat i dig från dag ett).

Hör av dig om du har några funderingar

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

No shit?

Edit: Du kanske ska svara på hennes fråga istället, du o fler kanske är mer övertygande än mig. Jag berättar vad jag vet, precis som du

Det var du som började gå off-topic. Din kommentar om att ingen du känner jobbar utan utbildning kan få henne att tro att det är omöjligt, därför ville jag ge ett exempel på motsatsen, så hon vet att det fortfarande finns en chans.

Permalänk
Medlem

Man får väl fråga sig vad man vill jobba med först, IT är som andra säger extremt brett.

Första man ska tänka på om du ska jobba med personer/för personer.

Är du som @Waup och dödskrämd av telefonsamtal så är nog inte support av något slag jobbet för dig, inte heller projektledning, HR, konsult etc där du tvingas tala med personer hela tiden.

Är du däremot en person som kräver sociala aktiviteter så är IT-support som first line/kundtjänst en utmärkt tjänst för att komma igång med då det handlar till 90% om att kunna prata med användare och har man tur så skapar man ett bra nätverk i samband med detta.

Först lär du dig språket samtidigt som du lär dig tekniken, sen kan du välja att utbilda dig vidare vilket också är 100x lättare om du har lite erfarenhet.

Konkreta tips för att underlätta arbetssökandet:

- Skapa en profil med bild och CV i LinkedIn ( utan bild faller du bort från de flesta sökningar i LinkedIn ), Monster och andra jobbsiter.

- Registrera CV hos företag som erbjuder certifikat/utbildningar i samband med anställning, Academic Work och Centric är de jag vet om.

Inte världens bästa bolag men en bra början och har massor av jobb överallt.

Vet att båda ibland erbjuder tillfällig bostad i storstäderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellaidaand:

Hej & hjälp!

Jag är en 23-årig IT/teknisk intresserad tjej från nv. Skåne.
Har letat och letat, men lyckas inte direkt hitta jobb inom IT för en som varken har arbetserfarenhet inom det, eller högre utbildning.

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har väldigt lätt att lära mig nya saker, särskilt det som intresserar mig - som IT/teknik!

Min fråga är nu hur man ska hitta dessa jobb?
Och företag som kan tänka sig lära upp en?
Även ställen/event där man kan lära sig mer inom IT/teknik/mjuk-och hårdvaror på sin fritid?

Är flexibel och kan flytta dit jobben leder en!
Har märkt sedan flera år tillbaka att det är inom IT/teknik jag vill jobba, men har inte luskat ut vilken utbildning jag vill göra.
Ser därför efter bästa alternativ att hitta jobb där man blir lärd under anställningen och får gå massvis av kursen som ITIL4 m.m.

Kan varmt rekommendera YH-utbildning, om du har möjlighet att plugga i ~2 år. I utbildningen ingår oftast mycket praktik, (4-6 månader) och man får nästan garanterat jobb efter utbildningen om man visar att man är intresserad och engagerad.

Ang. meetups för it/teknik etc. så finns https://www.meetup.com/

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Lego Master

Finns en massa sätt att lösa det där. Jag var lite i samma sits som du när jag hoppade av Chalmers.
Började som kundtjänstmedarbetare på ett bolag, och efter jag visat mina tekniska framfötter sitter jag 10 år senare som systemadministratör med ett antal bolagsbetalda utbildningar under bältet, bland annat C# och SQL. Utan någon som helst formell utbildning utöver gymnasiet när jag började här. Men det tar ju ett tag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Brukar finnas hur många jobbannonser som helst där de skriker efter "IT-Tjejer",
borde inte direkt vara svårt att få jobb om du skickar in CV på såna annonser.

Vad jag har märkt under alla åren som jag jobbat med IT är att vara kvinna väger tyngre än teknisk kompetens i många fall...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Kul att du fastnat för IT-sektorn!
Det är verkligen en spännande och snabb bransch att jobba inom och chanserna är stora att du får mycket användning för din utbildning såväl i jobb som privatliv!

Ser många bra tips här i tråden så långt.

En YH-utbildning brukar som regel vara i 2-3 år och räknas som högskolepoäng vad jag vill minnas.
Det ger dig en snabb och bra start om du vill komma ut i arbetslivet då det även innefattar en hel del praktik och viktig kunskap.

Ett förslag till var av yrke är något inom säkerhet t.ex. IT-säkerhetstekniker, det lär vara ett yrke som blir mer och mer attraktivt allteftersom Internet och cloud-tjänster, IoT (Internet of Things) och självkörande bilar utvecklas. Det blandar både "mjuka" (arbetsmetodik, gruppdynamik, föreläsning, vikten av informationsklassificering mm.) och "hårda" tekniska kunskaper (hårdvara, mjukvara, praktiska implementationer, "ethical hacking" mm.).

https://www.yhutbildningar.se/utbildning/yh-utbildning-it-sak...

Arbetsprocesser och kompetens likt ITIL är efterfrågat hos många arbetsgivare, har själv gått 2 kurser i det, men jag känner dessvärre till få som faktiskt tillämpar det fullt ut!
-Om någon annan här i tråden är av annan erfarenhet när det gäller arbetssätt, kommentera gärna!

Tipset jag vill ge dig om du går en YH-utbildning är framför allt att försöka vara framåt och skaffa dig en egen praktikplats hos något företag som du tycker verkar intressant, då några av dem jag talat med som gått YH-kurser ibland blivit besvikna över den plats de fått göra sin praktik på.
Fast det är ju inte någon katastrof mer än att det kan bli tradigt om praktikplatsen inte känns givande.

Å andra sidan skriker IT-sektorn efter folk idag och konsultbolag är nu för tiden mycket frikostiga med utbildningar bara du har en något grundläggande datorvana.
Du nämner ju att du har lätt för att lära och ta till dig när något intresserar dig och det är guld värt inom IT då min erfarenheta av att ha jobbat till och från inom IT-sektorn under dryga 15 år, är att man aldrig skall slå sig till ro och enbart rikta in sig på ett område eller sak.
IT-sektorn är i en ständig förändringstakt och en rätt hög sådan, så det gäller att hänga med på nya trender vilket naturligtvis är mycket enklare om man har intresset uppe för IT!

Onlinekurser kan också vara ett bra sätt att skaffa sig information och hålla sig uppdaterad då IT-sektorn som sagt går snabbare än mycket annat inte minst då den är vida förknippad med i princip alla samhällsfunktioner.

Jag använder mig personligen av sidor som StackSocial och Udemy, men det finns många andra bra tjänster för det också, håll utkik efter reor, när de säljer ut stora kurspaket för några enstaka kronor.
https://www.udemy.com/
https://stacksocial.com/

Även YouTube fungerar väl till viss del fast informationen där kan vara lite si och så med.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera YH, kika på olika inriktningar om vad som verkar mest intressant. Säkerhet, IoT och programmering generellt är alla rätt heta, och kommer vara det framöver också.

Med enbart gymnasieexamen utan spetsinriktning så är det nog inom servicedesk / support du har möjlighet att få in foten och klättra vidare. Annars finns det yrkesgymnasieutbildningar mot t.ex. nätverkstekniker också. Men jag hade helt klart valt YH eller högskola före en gymnasieutbildning till.

Permalänk
Medlem

Uteslut inga vägar!

En "genväg" som kan kombineras med annat kan vara att börja kombinera hobby och utbildning. Börja koda. Kanske i ett open-sourceprojekt eller bara något du tycker är kul. Kanske RPi eller Arduino. Blogga om det. Sköt en wiki. Eller sätt upp en community. Och plocka sedan enstaka högskolepoäng för det du lärt dig. Så gjorde jag med C och C++. Lärde mig på egen hand och gick sedan distansutbildningar och tog några högskolepoäng i sådant jag redan kunde rätt hyfsat. Mycket värdefullt när jag senare sökte jobb! Jag gjorde detta medan jag samtidigt jobbade deltid som lärarvikarie på grundskolan. Sedan dess har jag varit bland annat helpdesk, vuxenutbildare inom bland annat data, cirkelledare, nätverksadmin och programmerare. I olika kombinationer.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

@bellaidaand:

Jag satt själv i liknande sits för ett antal år sedan. Jag valde att läsa en YH i Helsingborg för att fördjupa mina kunskaper lite mer. Efter det sitter jag nu som firstline tekniker sedan närmare 7år tillbaka och stormtrivs.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem

Learn to code for free.
https://www.freecodecamp.org/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellaidaand:

Hej & hjälp!

Jag är en 23-årig IT/teknisk intresserad tjej från nv. Skåne.
Har letat och letat, men lyckas inte direkt hitta jobb inom IT för en som varken har arbetserfarenhet inom det, eller högre utbildning.

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har väldigt lätt att lära mig nya saker, särskilt det som intresserar mig - som IT/teknik!

Min fråga är nu hur man ska hitta dessa jobb?
Och företag som kan tänka sig lära upp en?
Även ställen/event där man kan lära sig mer inom IT/teknik/mjuk-och hårdvaror på sin fritid?

Är flexibel och kan flytta dit jobben leder en!
Har märkt sedan flera år tillbaka att det är inom IT/teknik jag vill jobba, men har inte luskat ut vilken utbildning jag vill göra.
Ser därför efter bästa alternativ att hitta jobb där man blir lärd under anställningen och får gå massvis av kursen som ITIL4 m.m.

Nu låter jag lite tjatig då jag tidigare har gett samma råd i annan tråd, men är du "mellan två jobb" så kan du läsa någon på gymnasienivå som typ nätverksteknik som finns på distans (NTI). Lärarna där är rätt schyssta och låter en få tillgång till uppgifter i förväg, så är du bra på att plugga så kan du beta av dom fort. Ger en bra grund att stå på om du inte redan har stenkoll på iaf nätverk.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellaidaand:

Hej & hjälp!

Jag är en 23-årig IT/teknisk intresserad tjej från nv. Skåne.
Har letat och letat, men lyckas inte direkt hitta jobb inom IT för en som varken har arbetserfarenhet inom det, eller högre utbildning.

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har väldigt lätt att lära mig nya saker, särskilt det som intresserar mig - som IT/teknik!

Min fråga är nu hur man ska hitta dessa jobb?
Och företag som kan tänka sig lära upp en?
Även ställen/event där man kan lära sig mer inom IT/teknik/mjuk-och hårdvaror på sin fritid?

Är flexibel och kan flytta dit jobben leder en!
Har märkt sedan flera år tillbaka att det är inom IT/teknik jag vill jobba, men har inte luskat ut vilken utbildning jag vill göra.
Ser därför efter bästa alternativ att hitta jobb där man blir lärd under anställningen och får gå massvis av kursen som ITIL4 m.m.

Kul med fler kvinnor inom fältet! Min rekommendation är att se till att verkligen fixa till din Linkedin-profil. IT-rekryterare headhuntar som galningar där, får säkert en intervjuförfrågan i kvartalet utan att ens göra något.

Om du känner för det så kan du ju ta lite småkurser på Udemy (kostar typ 100 SEK per kurs). Kan vara värt att kolla på Office 365, finns många kontor som behöver admins. När det kommer till extraknäck som kan ge erfarenhet så kan du ju kika på t.ex. Techbuddy. Vet att de fått avtal med Telia, så de bör få in en del ärenden av olika slag.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellaidaand:

Hej & hjälp!

Jag är en 23-årig IT/teknisk intresserad tjej från nv. Skåne.
Har letat och letat, men lyckas inte direkt hitta jobb inom IT för en som varken har arbetserfarenhet inom det, eller högre utbildning.

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har väldigt lätt att lära mig nya saker, särskilt det som intresserar mig - som IT/teknik!

Min fråga är nu hur man ska hitta dessa jobb?
Och företag som kan tänka sig lära upp en?
Även ställen/event där man kan lära sig mer inom IT/teknik/mjuk-och hårdvaror på sin fritid?

Är flexibel och kan flytta dit jobben leder en!
Har märkt sedan flera år tillbaka att det är inom IT/teknik jag vill jobba, men har inte luskat ut vilken utbildning jag vill göra.
Ser därför efter bästa alternativ att hitta jobb där man blir lärd under anställningen och får gå massvis av kursen som ITIL4 m.m.

Har du sökt på CGI?
https://www.cgi.se/sv/karriar

Finns i Bromölla så relativt nära.
Där kan man börja som helpdesk utan erfarenhet med lite tur.
Helpdesk är kanske inte så kul men se det som en bra start, och efter det finns det väldigt mycket möjligheter att avancera.

Att hitta något djupare inom IT bara sådär är inte enkelt. Och då är en utbildning så klart vägen in, YH om du vill ut i jobb snabbare.
Eller om du vill ha något bredare som sen går att bygga på med Master osv så är det ju en 3-årig utbildning.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera att söka till Academy. 12 veckors utbildning och sedan jobb, om man blir antagen. Jag var runt 30 när jag gick den och har jobbat med C# och sedan frontendutveckling sedan dess. Jag pluggade 7 år på universitet och fick kämpa länge innan jag hittade jobb i den branschen, men med 3 månader utbildning och 2 års erfarenhet inom IT så är det istället arbetsgivare som kontaktar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

https://nackademin.se/

Ofta så ingår praktik och visar man framfötterna och är intresserad så blir man snabbt erbjuden jobb.

Jag gick nackademin för en tio år sedan, kan varmt rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Jag VET att det finns jobb där ute som inte kräver utbildning, kanske 3-6 månader av lite vägledning. Men det verkar inte som att man anställer folk utan utbildning för det ändå.

Alldeles riktigt.
Det finns tillräckligt många jobbsökande som har utbildning för att företagen inte skall vilja chansa på någon som inte har det.
Om en arbetsgivare har att välja mellan två sökande där den enda skillnaden på pappret är att den ena har utbildning och den andra inte, ja då väljer de så klart den med utbildning.
Observera att det här gäller för folk utan arbetslivserfarenhet på området. Har man väl skaffat sig ett par års arbetslivserfarenhet inom området så spelar utbildningen inte längre så stor roll.

Förr (20-30 år sedan) så var det mycket enklare att få IT-jobb utan utbildning. Då fanns det så pass få personer med rätt utbildning att arbetsgivarna blev tvungna att nöja sig med folk som hade skaffat kunskaperna på informell väg. Så är inte längre fallet.

Främsta undantaget är, som redan antytts i tråden, jobb inom kundtjänst/support. De jobben är inte särskilt attraktiva, så där är det mycket enkare att få in en fot även utan utbildning.

Permalänk
Medlem

@bellaidaand Har skickat PM med ett jobb-erbjudande.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller