Permalänk
Medlem

Jag kör AzireVPN vilket har funka kalas bra för min del, med klient openvpn i datorn får jag full fart 100/100 samt att man kan ha fler (4-5 om jag inte minns fel) klienter kopplade samtidigt.
Inte jätte många servar men stabila och bra support!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vilka routrar kör ni och har ni testat att köra openvpn i routern för att sedan köra wireguard?
anledningen till att jag frågar är att jag precis har confat openvpn på ett eget VLAN i min Ubiquiti USG, men jag får bara ut 10/10Mbit/s.
skulle vara kul att veta om wireguard är så pass mycket lättare så jag iaf kan komma närmre 100/100 med den i min USG.

sen var jag lite ledsen över mullvads egna klient, jag kör ju VPN på en maskin utan skärm tgb/mus, men så fort den anslöt till vpn så blev jag utslängd från rdp. så då måste jag köra openvpns egna klient och sen confa split tunneling och socks5 där det går.

vet ni om det är samma lika för wireguard appen i windows?

Skrivet av timerx:

Har denna routern - RT-AC86U. OpenVPN är inbyggt stöd för. Men openvpn är sjuktligt hungrig på resurser, nöjd om jag får ut 50mbit med det och äter typ alla lediga resurser på routern. Openvpn är tung som fasiken för en rputer, tror inte du hittar en vanlig hemmarouter där du kan köra lpenvpn och få bra speed.
Wireguard är även på väg in i linux kernel så blir snart native support för det också.
Med min setup så har jag även confat killswitch och autoreconnect. Så om den tappar connection mot mullvad så blockar den alla request ut på internet och försöker återetablera uppkopplingen mot mullvad.
Men har just nu 60 dagar uptime utan en enda nerkoppling.

Jag kör också AC86U. Finns en guide på snbforums.com om hur man lägger in Wireguard direkt i routern. Klienten specifikt för Wireguard går att ladda ner på deras hemsida. Jag har inte testat OVPN direkt i routern eftersom Wireguard får ut högre hastighet.

Permalänk
Medlem

@Shiftypants: mmm, har svårt att se att jag i närtid skulle byta ut min Ubiquiti mot en Asus

jag har fått upp farten på min ovpn.se anslutning genom lite småfix.
nordvpn går bort då den inte erbjuder det jag vill ha.
det enda som just nu då skulle få mig att gå till mullvad är om jag skulle få till wireguard i min router.

jag vet att även ovpn.se håller på att kika på wireguard, så det kommer ju komma dit med till slut.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag kör också AC86U. Finns en guide på snbforums.com om hur man lägger in Wireguard direkt i routern. Klienten specifikt för Wireguard går att ladda ner på deras hemsida. Jag har inte testat OVPN direkt i routern eftersom Wireguard får ut högre hastighet.

Yes är snbforum som jag har kört på.

Skrivet av issue:

@Shiftypants: mmm, har svårt att se att jag i närtid skulle byta ut min Ubiquiti mot en Asus

jag har fått upp farten på min ovpn.se anslutning genom lite småfix.
nordvpn går bort då den inte erbjuder det jag vill ha.
det enda som just nu då skulle få mig att gå till mullvad är om jag skulle få till wireguard i min router.

jag vet att även ovpn.se håller på att kika på wireguard, så det kommer ju komma dit med till slut.

Du kan få in wg i Ubiquitin också - https://gist.github.com/pamolloy/059c552b814b0dddfcdc0cec2bbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Får bara en bråkdel av bandbredden med integrity. Förlorar du någon nämnvärd bandbredd med den tjänsten?

Lovade att återkomma med resultat, och nu har jag äntligen flyttat över ifrån en virtuell maskin till en fysisk, och jag blev förvånad över resultatet.

Leverantör: Ned / Upp
Mullvad: 804,03 Mbit/s - 589,76 Mbit/s
Integrity: 209,20 Mbit/s - 108,20 Mbit/s

Var i och för sig över 1 år sedan jag testade hastigheten ansluten via Integrity VPN och verkar som att de verkligen inte ger samma hastigheter nu som tidigare.

Slutade med att jag sa upp min VPN anslutning och gick över till Mullvad.

Skrivet av issue:

Hur tycker du att Wireguard fungerar?

Om du ska använda WireGuard ta detta i åtanke:

Skrivet av WireGuard.com:

"WireGuard is not yet complete. You should not rely on this code. It has not undergone proper degrees of security auditing and the protocol is still subject to change. We're working toward a stable 1.0 release, but that time has not yet come. There are experimental snapshots tagged with "0.0.YYYYMMDD", but these should not be considered real releases and they may contain security vulnerabilities (which would not be eligible for CVEs, since this is pre-release snapshot software). If you are packaging WireGuard, you must keep up to date with the snapshots."

Permalänk
Medlem

Kör med ovpn för att det går att köra port forwarding i tunneln.
Hastigheten är helt okej men får inte ut hela linan (1 gb upp/ner) men så gör jag inget som kräver det heller.

Om ni vet med er att eran vpn leverantör tillåter port forwarding innuti tunnlarna så citera gärna och säg vilken det är.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Om ni vet med er att eran vpn leverantör tillåter port forwarding innuti tunnlarna så citera gärna och säg vilken det är.

Vad jag vet så är det också något som Mullvad har stöd för

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@iBurningMan: jag kör med windowsappen speedtest (istället för speedtest.net).
Att köra 443 är knappt någon skillnad, 443 är liiiiite sämre för mig än udp.
det är bara en dator jag använder med vpn, så inte hela nätet.

öppna en port? du menar en helt random port eller 443 för att testa med 443?
för idag har jag redan andra portar forwardade för olika applikationer

Jag kör också windows appen på en av mina datorer, dom här hastigheterna får jag.
Det är dock lite sämmre idag av nån anledning.

https://imgur.com/a/Q6wZdvJ

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

jag har sett den där och börjat följa den.
just den guiden är till för wireguard server, alltså ansluta till den.
men jag satt och labbade igår, jag har installerat wireguard, kört kommandon för att generera private och public key, men när jag sen ska köra mot mullvad api för att generera IP får jag bara responsen att jag inte har en giltig public key

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....