Utvecklare bekräftar stulna nycklar på G2A – väntar på svar från butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Men i det här fallet så är det väl oftast inte nyckeln i sig som är stulen, utan den är inköpt med stulna pengar - eller rättare sagt med ett "stulet" kreditkort.
(Jag satte stulet inom citationstecken eftersom det oftast inte är någonting som blivit stulet i egentlig mening, utan skurkarna använder kreditkortsuppgifter som tillhör någon annan.)

God tro finns ju inte längre.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är G2A, G2Play, Kinguin etc relaterade på något vis? Eller varför skrivs det alltid bara om just G2A? Är de extra dåliga?

Kanske för att G2A själva kommer med olika uttalanden? I det här fallet utmana G2A utvecklarna/utgivarna genom deras 10 gånger pengarna-erbjudande som de inte förvänta sig att någon skulle ta upp dem på.

Permalänk
Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Eller så har vi helt enkelt en lagstiftning som är till för att skydda den svage parten i detta fallet konsumenten. Vilket jag skulle vilja på stå är det rätta.

För den starke parten dvs företaget kan i detta fallet ta rättsliga åtgärder för att få tillbaka sina pengar.

Men den stora boven i detta dramat är inte den som begår bedrägeriet, utan det är kort företagen och bankerna som använder så förlegade metoder så att det går att göra dessa bedrägerier enkelt. Bankerna är de som man borde kräva ansvar av, för det dem som gör detta möjligt ingen annan.

Sedan är det upp till bevis för att se att nycklar som säljs på G2A tillex är bedrägerier till att börja med de flesta nycklar som säljs på G2A skulle jag tro är från billiga länder så som Ryssland, och även nycklar som följer med när du köper hårdvara med mera.

Den stora poängen är väl just det att det är kortfötetagen som borde komma upp med bättre lösningar. Så det inte går att använda någon annans kortuppgifter.

M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Den stora poängen är väl just det att det är kortfötetagen som borde komma upp med bättre lösningar. Så det inte går att använda någon annans kortuppgifter.

M

Skickades från m.sweclockers.com

Ja exakt, bara jag som har svårt att första var dessa kostnader på 258kr per spel uppstår?
Så många potentiella mellanhänder som skulle kunna lösa detta, vilken plattform pratar vi om? Steam, varför finns där inget för att hantera detta, de tar ju också en stor del av kakan... Mycket märkligt upplägg...

Kortföretagen finns väl till för att skydda mot dessa typer av incidenter eller varför ska de annars ta så hutlöst betalt för sina tjänster på en transaktion?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

"G2A å sin sida menar att butiken inte har något intresse av att sälja stulna nycklar. Dels för att det är direkt olagligt, men även för att det enligt butiken inte finns något att vinna på det. Nycklar som köpts på andra webbplatser med stulna kreditkort för att säljas på G2A gör nämligen att företaget blir återbetalningsskyldiga mot sin egen kund då stulna nycklar inaktiveras."

Jag vet inte riktigt, men som jag förstått det så får man bara pengar tillbaka från G2A om man betalt deras extraförsäkring i de fall nyckeln stängs. Eller har G2A inte detta? Kanske bara kinguin som gör så?

Aja.
Om G2A har dessa extraavgifter så har de allt att vinna på att även sälja stulna nycklar. De behöver i så fall inte betala tillbaka för de som inte betalt deras försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukade vara så, men det verkar ha ändrats rätt nyligen både på deras webbplats och i den policy man lade ut häromdagen när hela debaclet startade.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ja exakt, bara jag som har svårt att första var dessa kostnader på 258kr per spel uppstår?
Så många potentiella mellanhänder som skulle kunna lösa detta, vilken plattform pratar vi om? Steam, varför finns där inget för att hantera detta, de tar ju också en stor del av kakan... Mycket märkligt upplägg...

Kortföretagen finns väl till för att skydda mot dessa typer av incidenter eller varför ska de annars ta så hutlöst betalt för sina tjänster på en transaktion?

Valve tar inte en krona för aktiveringskoder som säljs utanför Steam. Med alla distributionsplattformar idag så handlar det inte heller om Steam. Det handlar om Origin, Uplay, Epic Games Store, Rockstar, Microsoft Store, Bethesda, Battle.net o.s.v.

Permalänk
Medlem

@tuomi: Kortföretag tar 0,2 respektive 0,3 % för betal och kreditkort i EU. Chargebacks har egna avgifter... betalväxlarna/korttjänsterna har i sin tur egna avgifter...

Skrivet av MrAdde:

Det brukade vara så, men det verkar ha ändrats rätt nyligen både på deras webbplats och i den policy man lade ut häromdagen när hela debaclet startade.

Det är givetvis inte gratis, G2A har en "order fee".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Kortföretagen finns väl till för att skydda mot dessa typer av incidenter eller varför ska de annars ta så hutlöst betalt för sina tjänster på en transaktion?

Det kallas monopol.
Bank-kartellerna såg tidigt till att säkra hela marknaden åt sig själva.
Kortföretagen/bankerna äger möjligheten att kontrollera om du får spendera dina digitala pengar eller inte, du måste göra det genom dem på deras villkor.

Med den makten kan dom göra precis som dom vill.
När samhället blir helt kontantlöst så kommer ALLA avgifter att höjas till skyarna och du kan räkna med att ta varenda smäll när något går fel.

När någon lurar bankernas system så är det inte banken som tar smällen.
Det ser vi här där personer som får kreditkorten kapade, spelköpare samt spelutvecklare tillsammans tvingas ta smällen när säkerheten i kortsystemet inte fungerat.

Banken tar ut extra avgifter för "chargebacks" så dom går i slutändan plus dessutom, skurkar som dom är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Factorio har alltså sålt ca 1,5 miljoner exemplar för ett år sedan, och nu har de lyckats lokalisera 300 exemplar som de påstår är köpta med stulna kreditkort.

Vilket stort och allvarligt problem. Wube Software kommer säkert gå i konkurs p.g.a. detta.

Har du missat G2As utfästelse?

Permalänk
Medlem

Factorio hade alltså sålt ca 1,5 miljoner exemplar för ett år sedan, och nu har de lyckats lokalisera 300 exemplar som de påstår är köpta med stulna kreditkort.

Vilket stort och allvarligt problem. Wube Software kommer säkert gå i konkurs p.g.a. detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Factorio hade alltså sålt ca 1,5 miljoner exemplar för ett år sedan, och nu har de lyckats lokalisera 300 exemplar som de påstår är köpta med stulna kreditkort.

Vilket stort och allvarligt problem. Wube Software kommer säkert gå i konkurs p.g.a. detta.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27845-g2a-lovar-betala-utve...
"G2A lovar betala utvecklare tio gånger vad de förlorat på nyckelförsäljning"
Kan ju bli en del om de lokaliserar ännu fler...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du missat G2As utfästelse?

Ja, Wube påstår att det handlar om stulna kreditkort, men det är ju inte lika med att det är det.

Det är knappast någon av parterna som kan kontrollera varje transaktion, utan det handlar om att Wube lägger tid på att hitta syndabockar [lätt] istället för att fixa sina buggiga skitkod [svårt].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, Wube påstår att det handlar om stulna kreditkort, men det är ju inte lika med att det är det.

Det är knappast någon av parterna som kan kontrollera varje transaktion, utan det handlar om att Wube lägger tid på att hitta syndabockar [lätt] istället för att fixa sina buggiga skitkod [svårt].

De säljer inte aktiveringsnycklar själva längre p.g.a. de tidigare bedrägerierna. De lämnade detta bakom sig för länge sedan, det är G2A som kom med utfästelsen. Det är inte viktigt för Factorios utvecklare om G2A lever upp till den eller inte.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Håhååå nu sitter G2A löst! 😁. Ska bli intressant o se vad dem svarar.

Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Det skulle var olagligt från Steam och den utvecklaren som gör det, de har inte rätten att stänga av nycklen eller på något sätt straffa kunden. Enligt EU rätten, och även Svensk lagstiftning så bara att anmäla steam för den som har blivit av med spelet i så fall.

Då borde lagen ändras ögonaböj! Har man köpt en stulen nyckel = Inaktiverad direkt!

Skrivet av str8forthakill:

@Gandir:
I andra ord har vi nått en punkt då lagstiftningen är utdaterad och kämpar mot utveckling av marknaden och skapar en svart marknad för systematiskt bedrägeri.

Håller med så jääääkla hårt! Folk som använder stulna nycklar ska fanimej få nyckeln inaktiverad samt få nåt straff av Steam om det händer för ofta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Håhååå nu sitter G2A löst! 😁

Sällan gosse.

Skrivet av Campaigner:

Då borde lagen ändras ögonaböj! Har man köpt en stulen nyckel = Inaktiverad direkt!

Vilken lag, i vilket land? Vad säger du om konsumentskydd?

Skrivet av Campaigner:

Håller med så jääääkla hårt! Folk som använder stulna nycklar ska fanimej få nyckeln inaktiverad samt få nåt straff av Steam om det händer för ofta.

Kek. Den här myten om att det är någon slags större andel av nycklarna som är stulna kan vi avliva direkt. Detta handlar om att utpressa marknadsplatser som Kinguin och G2A att t.ex. följa godtyckliga regionsuppdelningar eller att inte låta någon tjäna på att köpa massa nycklar billigt tidigt och senare sälja dyrt när priset höjs (som t.ex. Wube gråter över på sin blogg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Det skulle var olagligt från Steam och den utvecklaren som gör det, de har inte rätten att stänga av nycklen eller på något sätt straffa kunden. Enligt EU rätten, och även Svensk lagstiftning så bara att anmäla steam för den som har blivit av med spelet i så fall.

Köper du på en marknadsplats kan du inte ställa krav på Valve eller någon annan än säljaren. Tror du har missuppfattat KTjL och distanshandelslagen (DAL) stort här.

Förtydande, rätt konsumentskyddslag.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Det brukade vara så, men det verkar ha ändrats rätt nyligen både på deras webbplats och i den policy man lade ut häromdagen när hela debaclet startade.

På intet sätt kritik mot artikelns innehåll här ;).
G2A säger ju vad de säger liksom.

Men ja, G2A har i så fall haft allt att vinna på att sälja alla typer av nycklar - även giveaways fram tills nyligen i så fall. Kontentan är att de snackar skit och har tjänat pengar även på dessa nyckelförsäljningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ehh woot?
Du blandar inte ihop att G2Play/Fast2Play ägs av Kinguin?

Mig veterligen så är Kinguin (och deras sub-sidor) en direkt konkurrent till G2A.

Ja va precis de jag skrev? G2play och kinguin är samma företag, identiska sidor också för den delen (va förut iallafall va ett tag sen jag va inne på nån av dom)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

@tuomi: Kortföretag tar 0,2 respektive 0,3 % för betal och kreditkort i EU. Chargebacks har egna avgifter... betalväxlarna/korttjänsterna har i sin tur egna avgifter...

Det är givetvis inte gratis, G2A har en "order fee".

Skrivet av Söderbäck:

På intet sätt kritik mot artikelns innehåll här ;).
G2A säger ju vad de säger liksom.

Men ja, G2A har i så fall haft allt att vinna på att sälja alla typer av nycklar - även giveaways fram tills nyligen i så fall. Kontentan är att de snackar skit och har tjänat pengar även på dessa nyckelförsäljningar.

De må ha en order fee, men den är till synes inte valbar och deras "money back guarantee" ingår alldeles oavsett. Detta verkar dock ha ändrats nyligen (men handlar inte där själv så vet inte exakt hur eller när), för G2Play har till exempel fortfarande en sorts tilläggsförsäkring för support. För några år sedan gavs support även om man inte köpte till något, så det verkar ändras lite med jämna mellanrum.

I artikeln försöker jag förmedla det nuvarande läget, och ge perspektiv både från G2A:s sida och från utvecklarens sida. Det känns dock väldigt vanskligt att kräva betalt för ens grundläggande support, det kan inte vara förenligt med de lagar återförsäljare måste följa.

Om det är så att de inte gav någon support alls utifall att tilläggsförsäkringen inte valts till, så har du rätt i att de skulle tjäna på försäljningen av nycklar som inaktiverats. Iallafall så länge köparen inte lagt till försäkringen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Intressant att se vart detta leder.
Men folk som säger att G2A ligger illa till osv, nej
De kommer fortsätta finnas och tjäna massor av pengar. För folk vill ha billiga nycklar.
Så länge lagen inte kan stänga ner deras försäljning så kommer folk fortsätta köpa, så enkelt är det.

Samma gäller ebay, säljare som inte kan stängas ner för det inte är olagligt. Så varför skulle folk sluta köpa.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av norrby89:

Ja va precis de jag skrev? G2play och kinguin är samma företag, identiska sidor också för den delen (va förut iallafall va ett tag sen jag va inne på nån av dom)

Jag som är blind och läste helt fel

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den här myten om att det är någon slags större andel av nycklarna som är stulna kan vi avliva direkt.

Intressant! Med vilka belägg planerar du att avliva den?

Permalänk
Medlem

@crew seven: God tro finns, men inte i hälerifall, det vill säga rent stöldgods. Vilket det som diskuteras här inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köper du på en marknadsplats kan du inte ställa krav på Valve eller någon annan än säljaren. Tror du har missuppfattat KKöpL och distanshandelslagen stort här.

Du har helt rätt förutom i att jag skulle ha missuppfattat lagen, men däremot är det inte dessa lagar som styr i dessa fallen.

I detta är det äganderätten och utnyttjanderätten som gäller och inte konsument lagen eller distanshadels lagen. När jag har köpt ett spel så äger jag rätten till att nyttja det, och den rätten kan inte Steam ta ifrån mig. Det kan däremot finnas tillfällen där lagens långa arm kan gå in och ta bort den rätter för mig, men aldrig steam som företag.

Om steam tar bort ett spel för mig i deras butik, vare sig jag köpt det av dem eller någon annan är det en brottslig handlng som kalls för stöld, eller egenmäktigt förfarande. Vilket då är ett lagbrott oavsett vem jag har köpt produkten av eller inte, efter som det jag har köpt ger mig nyttjanderätten av denna produkten från den distrubitör som produkten kommer ifrån.

Om du skulle argumentera emot detta så skulle det då betyda att du tycker Steam kan när de vill ta bort alla dina produkter oavsett vart ifrån de kommer. Det skulle då inte spela någon roll om du köpt spelet på Webhallen, Humble Bundel eller annan butik, då jag inte har köpt spelet direkt från Steam. Men så är ju så klart inte fallet, då Steam är den som har distruberat nycklen till spelet om det nu är något som ligger på Steam det vill säga.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Stora tanken för mig här är varför skulle någon bry sig i att spelföretagen inte går bra, med tanke på vilket metoder de användar för att tjäna pengar.

Vilken är mest omoralisk, EA eller G2A tillex?

Permalänk
Medlem

@Gandir:
Äh, varför inte köra den riktigt omoraliska kombon? Köpa EA spel på G2A!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@crew seven: God tro finns, men inte i hälerifall, det vill säga rent stöldgods. Vilket det som diskuteras här inte är.

Ok vad är skillnaden? Det här handlar om stulna nycklar som sedan säljs.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Det skulle var olagligt från Steam och den utvecklaren som gör det, de har inte rätten att stänga av nycklen eller på något sätt straffa kunden. Enligt EU rätten, och även Svensk lagstiftning så bara att anmäla steam för den som har blivit av med spelet i så fall.

Nej. Du ingår inget som helst avtal med Steam när du köper en nyckel någon annanstans, Steam har ingen skyldighet gentemot dig överhuvudtaget. Du har dessutom vissa krav som ställs på dig när du aktiverar en nyckel på Steam (där börjar även dina begränsade rättigheter, och observera att de faktiskt är ganska begränsade), för att kunna nyttja denna till fullo.

Det är ett av de stora problemen med sidor som G2A, och snarlika problem har funnits tidigare med grå import (även där finns en hel del ansvar som ligger på enskild kund - för att göra en lite abstrakt jämförelse: lycka till att få försäkringsersättning om du köper en importerad laddare som inte följer gällande regleringar/alt. få ner självrisken till samma nivå som om du faktiskt tänkt, och denna sedan orsakar brand. Det är inte olagligt att köpa laddaren i sig, men dina rättigheter är begränsade jämfört med om du köper från en aktör som följer nationellt och internationellt satta stadgar) - men en kod till en digital plattform är inte att likställa med en fysisk produkt.

Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Den legala verkligeheten när du köper ett spel är att du äger spel, det är inte en service i svensk lagstiftning utan det är en produkt som byter ägare, samma med film och musik också.

Du har rätten att sälja ditt spel vidare, däremot så förhindrar företag som Steam mfl dig att göra detta fast det är din lagliga rätt att så göra.

Nej. En aktiveringskod till en plattform är inte att likställa med en fysisk produkt, och dess fulla funktion är beroende av en tjänst som du inte köper, utan som du de jure får rättighet att nyttja löpande i och med ditt köp. Det du kan sälja vidare är möjligtvis koden - huruvida någon annan kan använda den till fullo är en annan femma. Du kan inte garantera den som köper koden vidare av dig att denne får full rättighet att nyttja plattformen (oavsett om det är Steam, Origin, uPlay, Epic eller vad det nu må vara), då leverantören av den tjänsten (om du köpt nyckeln så att du ingått avtal med denne, d.v.s.) endast har ett åtagande gentemot dig.

Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Om du bokstavligen talat hyr programvaran eller spelet som tillex Office 365 eller Origin Access så kan det troligen ses på ett helt annat sätt. Jag skulle tro att det då hamnar under konsument tjänstelagen och inte konsument köps lagen. Fast även där finns det intressanta påföljder om du stänger av en kund från att använda en tjänst de har betalt för.

Ta tillex World of Warcraft, säg att du spelar spelt i 5 år och sedan bestämmer blizzard engenhändigt att stänga av dig från tjänsten, så har du teoretiskt rätt att få tillbaka alla pengar du har lagt ut på tjänsten. Nu har ju aldrig detta heller vad jag vet prövats i rätten men teorin att det skulle bli så är ganska stark.

Men om du köper ett spel online för en engång summa på Steam tillex är det ett köpa av en produkt som då då äger rätten att nyttja. Du har enligt svensk lag och även till och med USA lag rätten att sälja det du äger vidare, under alla omständigheter.

Återigen, nej. Det här är helt absurt - du har ingen som helst rätt att återkräva alla pengar du lagt ut på en löpande tjänst, så som en prenumeration eller ett abonnemang. I princip oaktat vad som händer, undantaget om företaget misslyckats med att leverera i enlighet med sitt åtagande gentemot dig i avtal - och de är förhållandevis snäva.

Skrivet av RCA56:

Det kallas monopol.
Bank-kartellerna såg tidigt till att säkra hela marknaden åt sig själva.
Kortföretagen/bankerna äger möjligheten att kontrollera om du får spendera dina digitala pengar eller inte, du måste göra det genom dem på deras villkor.

Med den makten kan dom göra precis som dom vill.
När samhället blir helt kontantlöst så kommer ALLA avgifter att höjas till skyarna och du kan räkna med att ta varenda smäll när något går fel.

När någon lurar bankernas system så är det inte banken som tar smällen.
Det ser vi här där personer som får kreditkorten kapade, spelköpare samt spelutvecklare tillsammans tvingas ta smällen när säkerheten i kortsystemet inte fungerat.

Banken tar ut extra avgifter för "chargebacks" så dom går i slutändan plus dessutom, skurkar som dom är.

Plocka av dig foliehatten, är du snäll? Fantastiskt att du, med din uppenbarligen totalt extrema ekonomiska kompetens, kommit på att alternativa ekonomiska system är fungerande och hållbara för bokstavligen miljarder människor. Det finns brister i dagens ekonomiska system, på många sätt, men kom igen lite.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja, Wube påstår att det handlar om stulna kreditkort, men det är ju inte lika med att det är det.

Det är knappast någon av parterna som kan kontrollera varje transaktion, utan det handlar om att Wube lägger tid på att hitta syndabockar [lätt] istället för att fixa sina buggiga skitkod [svårt].

Lite källa på det där?

Skrivet av Sveklockarn:

Sällan gosse.
Vilken lag, i vilket land? Vad säger du om konsumentskydd?
Kek. Den här myten om att det är någon slags större andel av nycklarna som är stulna kan vi avliva direkt. Detta handlar om att utpressa marknadsplatser som Kinguin och G2A att t.ex. följa godtyckliga regionsuppdelningar eller att inte låta någon tjäna på att köpa massa nycklar billigt tidigt och senare sälja dyrt när priset höjs (som t.ex. Wube gråter över på sin blogg).

Återigen, lite källa på det där? Någon trovärdig sådan, inte någon random blogg/YT-video som plockar ihop obskyra saker för att försöka övertyga om att korrelation implicerar kausalitet.

Disclaimer: Beklagar för eventuell bitterhet i ovanstående inlägg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ok vad är skillnaden? Det här handlar om stulna nycklar som sedan säljs.

Det är inte stulna nycklar om det har köpts via bedrägeri, dvs via stulna kreditkort eller liknande. Då räknas det som bedrägeri och då är det andra lagar som bestämmer än stöld och häleri.

Lite förenklade exempel nedan.

Om tillex jag bryter mig in på Webhallen och snor 15 spel då är det stöld, och om jag säljer dem vidare blir det då häleri. Enligt hälerilagen så överförs inte ägandet till den som köpe spelet av dig efter som det fortfarande då anses vara Webhallens egendom så får du snällt lämna tillbaka produkten. Däremot har du rätten att vända dig emot den som har sålt det till dig och kräva tillbaka pegarna du har lagt ut i en rättslig process emot säljaren (hälaren).

Men om jag köper 15 spel från Webhallen med ett stulet kreditkort så är det ett bedrägeri emot webhallen, om jag då säljer spelen vidare på tillex Blocket så kommer ägandeskapet hamn hos den som köpt spelet av mig. Om jag sedan åker dit för mitt bedrägeri kan då Webhallen kräva ersättning av mig för den produkten jag har köpt via bedrägeriet men det spiller inte över på köparen.

En av orsakerna till denna skillanden mellan bedrägeri och häleri är att det är vädligt svårt att avgöra för den som köper om det är en produkt som tillkommit på grund av bedrägeri, eftersom säljeren tillex tekniskt sett kan visa upp ett kvitto på att han har köp produkten.

Till skillnad från vid häleri där säljaren oftast inte kan visa kvitto på sitt inköp (stöld), vilket då kan härledas till oaktsamhet för köparen. Men om du har handlat i god tro även här så kommer du däremot inte att bli åtalad för häleri själv, om du nu inte känner till att du köpte stöldgods. Men om det är rimligt att anta att det rör sig om stöldgods så kommer även då köparen i det fallet att kunna åtalas för häleri.

Bra exemple hade varit om du köper ett par högtlare som normalt sett kostar 100 000kr för 4000kr och inte kräver att se ett kvitto från säljaren så kommer du med största sannolikhet anses vara skydlig till härleri.

Godtro i dessa fall existerar fortfarande i lagen då det inte är en stöld som är orsaken till att produkten finns på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Nivity: Stora tanken för mig här är varför skulle någon bry sig i att spelföretagen inte går bra, med tanke på vilket metoder de användar för att tjäna pengar.

Vilken är mest omoralisk, EA eller G2A tillex?

Varför tror folk att spelbranschen bara består av de stora drakarna? Självklart kan EA m.fl. ta några smällar utan problem men det finns andra som varit nära konkurs p.g.a. G2As aktivitet. Unknown Worlds (Natural selection, Subnautica) åkte på chargeback-avgifter på nästan $30'000 när någon köpte drygt 1300 nycklar med stulna kreditkort och sålde på G2A o.d. Det är alltså $30K utöver förlorade intäkter. Helt klart kännbart för en indie-studio.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.