Får ingen support pga inbyggd box

Permalänk
Avstängd

Får ingen support pga inbyggd box

Hej!

Som några kanske vet så har telenor haft problem med deras tv nät dom senaste dagarna och jag är en av dem.
Men det ska tydigen vara fixat nu står det på deras hemsida.
Dock fungerar det fortfarande inte hos mig. Har gjort omstart och kanalsökning på nytt etc men jag får inte in några kanaler.
När jag kontaktade support sa han att dom inte kan göra något pga jag kör en modul med kort direkt till tv.n (något som jag kört sedan start för en massa år sedan) så hur ska jag göra nu.
Jag kan ju inte säga upp då telenor är det andä som finns i huset.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Har aldrig hört talas om att Telenor levererar tv via coax och att du därmed kan köra CA modul med programkort i tv'n
Trodde bara Telenor levererade IPTV och att det därmed krävdes digitalbox.

Har du någon digitalbox du fått av Telenor? Funkar det med den?

Eller är det något analogt grundutbud som ingår i hyran du har problem med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Har aldrig hört talas om att Telenor levererar tv via coax och att du därmed kan köra CA modul med programkort i tv'n
Trodde bara Telenor levererade IPTV och att det därmed krävdes digitalbox.

Har du någon digitalbox du fått av Telenor? Funkar det med den?

Eller är det något analogt grundutbud som ingår i hyran du har problem med?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag kör med ca modul.
Nej jag har inte fått någon box från dem.
Analog fungerar fint.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Har aldrig hört talas om att Telenor levererar tv via coax och att du därmed kan köra CA modul med programkort i tv'n
Trodde bara Telenor levererade IPTV och att det därmed krävdes digitalbox.

Har du någon digitalbox du fått av Telenor? Funkar det med den?

Eller är det något analogt grundutbud som ingår i hyran du har problem med?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har mitt bredband från Telenor via coax och kan även få TV därigenom så det finns.

Dock har Telenor världens sämsta och mest inkompetenta service/support som finns, skulle inte ta i företaget med tång om jag inte var tvungen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av robalm:

Jo jag kör med ca modul.
Nej jag har inte fått någon box från dem.
Analog fungerar fint.

Ja i så fall måste du ju givetvis kontakta Telenor och felanmäla igen.
Låter som du testat och felsökt korrekt.
Om de inte vill hjälpa dig pga Ca modulen får de väl skicka en digitalbox till dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ja i så fall måste du ju givetvis kontakta Telenor och felanmäla igen.
Låter som du testat och felsökt korrekt.
Om de inte vill hjälpa dig pga Ca modulen får de väl skicka en digitalbox till dig

Skickades från m.sweclockers.com

Så skulle det nog funkat på en support där apor inte sitter vid telefonerna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Jag har mitt bredband från Telenor via coax och kan även få TV därigenom så det finns.

Dock har Telenor världens sämsta och mest inkompetenta service/support som finns, skulle inte ta i företaget med tång om jag inte var tvungen.

Telenor tog över bredbandsbolaget, då fungerade allt kanon (även support)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Har aldrig hört talas om att Telenor levererar tv via coax och att du därmed kan köra CA modul med programkort i tv'n
Trodde bara Telenor levererade IPTV och att det därmed krävdes digitalbox.

Har du någon digitalbox du fått av Telenor? Funkar det med den?

Eller är det något analogt grundutbud som ingår i hyran du har problem med?

Tele2 drev kabeltv-nät som Kabelvision, senare Tele2Vision och sist som Tele2. Tele2 sålde denna verksamhet till Bredbandsbolaget 2013 och idag finns inte längre Bredbandsbolaget som varumärke/bolag utan allt ingår i Telenor.

Permalänk

Nu kan jag inte prata exakt om hur Telenor gör detta, men vet att när jag jobbade på Canal Digital så hade vi väldigt limiterad support på just CA-moduler, just eftersom att nästan allting styrs genom TV'n i sig, och vi inte har möjligheten att veta exakt hur alla TV-modeller fungerar och styrs i menyer etc.

Så kanske är på det sättet som dom tänker? I så fall be om att snacka med t.ex. 2nd line teknisk eller liknande för hjälp, om problemet ska vara löst så kan ju felet ligga i din enhet också.

Permalänk
Skrivet av frong:

Så skulle det nog funkat på en support där apor inte sitter vid telefonerna.

Ja, då är ju alternativet att nöja sig med en icke fungerande tv tjänst i så fall.

Återigen, felanmäl och håll inne med betalning om de inte löser problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ja, då är ju alternativet att nöja sig med en icke fungerande tv tjänst i så fall.

Återigen, felanmäl och håll inne med betalning om de inte löser problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eller helt enkelt att köpa en IPTV-tjänst och slippa Telenor i den mån det går.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har du fåt ca modulen av Telenor? Om inte så är det inte deras problem. Ingen firma supportar saker som inte är deras. Köper man eget så får man själv supportar det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av frong:

Ja, eller helt enkelt att köpa en IPTV-tjänst och slippa Telenor i den mån det går.

Ja, om han nu har ett öppet bredbandsnät för annars är han nog rätt låst till Telenor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, eller helt enkelt att köpa en IPTV-tjänst och slippa Telenor i den mån det går.

Känns inte värt att köra DSL... Kör han tv och bredband över kabeltv har han nog inget annat alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Har du fåt ca modulen av Telenor? Om inte så är det inte deras problem. Ingen firma supportar saker som inte är deras. Köper man eget så får man själv supportar det.

Några kanaler brukar vara utan kryptering dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Känns inte värt att köra DSL... Kör han tv och bredband över kabeltv har han nog inget annat alternativ.

Bredband genom samma uttag han kör nu (upp till 250 eller 500) och en online-tjänst. Jag har som sagt samma "set up" för internet, 250 Mbit/s (coax), och har mina tv-kanaler genom Telia. Loggar in på paddan/datorn/whatever och castar eller speglar till TVn. Härligt, en tjänst mindre hos telenor. Finns väl massa andra liknande tjänster som Telia erbjuder skulle jag kunna tänka mig, men huruvida det svenska utbudet är stort vet jag inte. "Internationellt" finns det massa olika har jag märkt när jag tidigare bläddrat runt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Ringde nu och fick lite bättre support.
Han trodde att det var min c modul som inte lägre stöds efter deras senaste störning.
Så då måste jag köpa en ny för 399kr.

Men jag har ingen lust att lägga pengar på det finns det billigare att få tag på?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Jag frågade om digitalbox. Och han sa att dem hade skickat en till mig (måste vart när jag flyttade in från 8 år sedan) och att dom inte kunnde skicka en ny då. 799kr skulle jag då få betala.
Konstigt att dom inte kunde skicka en då det var bredbandsbolaget vid den tiden.

Men jag funderar på om jag säger upp mitt tv utbud och täcknar nytt så kanske jag får en på köpet?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bredband genom samma uttag han kör nu (upp till 250 eller 500) och en online-tjänst. Jag har som sagt samma "set up" för internet, 250 Mbit/s (coax), och har mina tv-kanaler genom Telia. Loggar in på paddan/datorn/whatever och castar eller speglar till TVn. Härligt, en tjänst mindre hos telenor. Finns väl massa andra liknande tjänster som Telia erbjuder skulle jag kunna tänka mig, men huruvida det svenska utbudet är stort vet jag inte. "Internationellt" finns det massa olika har jag märkt när jag tidigare bläddrat runt.

Fast det är ju inte IPTV-tjänster det handlar om då. För Telia Play måste du vara Teliakund också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ringde nu och fick lite bättre support.
Han trodde att det var min c modul som inte lägre stöds efter deras senaste störning.
Så då måste jag köpa en ny för 399kr.

Men jag har ingen lust att lägga pengar på det finns det billigare att få tag på?

Får du in de okrypterade digitala kanalerna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Får du in de okrypterade digitala kanalerna?

Får inte in något. Jag får bara in analoga kanalerna.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Får inte in något. Jag får bara in analoga kanalerna.

Finns det okrypterade kanaler så ska du få in dem, CA-modul har inget med det att göra. Kan du inte fråga grannar om deras tv-abonnemang/okrypterade digitala kanaler fungerar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Finns det okrypterade kanaler så ska du få in dem, CA-modul har inget med det att göra. Kan du inte fråga grannar om deras tv-abonnemang/okrypterade digitala kanaler fungerar?

Tack för tipsen och infon. Ska fråga om jag ser någon.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Har aldrig hört talas om att Telenor levererar tv via coax och att du därmed kan köra CA modul med programkort i tv'n
Trodde bara Telenor levererade IPTV och att det därmed krävdes digitalbox.

Har du någon digitalbox du fått av Telenor? Funkar det med den?

Eller är det något analogt grundutbud som ingår i hyran du har problem med?

Skickades från m.sweclockers.com

Vanligtvis tänker folk automatiskt Comhem, men så är inte fallet. Både telenor, telia, och säkert någon annan, har visst koax bestånd dom förvaltar/har service avtal på. Sen finns det lokala parabol-öar, andra gemensamma koax-nät och liknande. Det är flera leverantörer som säljer tjänster via koax, koax kan betyda (föreningens antenn som ger pensionärerna tv' (tar emot med dvb-t, ger gatan kabeltv..) I städer är det säkert vanligare med CH, men ett gäng andra leverantörer har liknande i drift lite överallt i landet.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vanligtvis tänker folk automatiskt Comhem, men så är inte fallet. Både telenor, telia, och säkert någon annan, har visst koax bestånd dom förvaltar/har service avtal på. Sen finns det lokala parabol-öar, andra gemensamma koax-nät och liknande. Det är flera leverantörer som säljer tjänster via koax, koax kan betyda (föreningens antenn som ger pensionärerna tv' (tar emot med dvb-t, ger gatan kabeltv..) I städer är det säkert vanligare med CH, men ett gäng andra leverantörer har liknande i drift lite överallt i landet.

Telia vidaresänder bara kanaler analogt.

Då Telenor inte bara omfattar Tele2s gamla nät utan också Canal Digitals f.d. nät är de givetvis näst störst, men det finns flera andra som driver digitala kabeltv-nät som kan vara vanliga hos många i respektive region/marknad eller fristående nät som har avtal med kända operatörer.

Permalänk
Avstängd

Jag hade tydligen fått en digitalbox, hittade kartongen den sändes 2008.
Vad ska dom med en digitalbox från 2008 att göra?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag hade tydligen fått en digitalbox, hittade kartongen den sändes 2008.
Vad ska dom med en digitalbox från 2008 att göra?

Den fungerar väl fortfarande med SD-kanalerna, har du kopplat in den och testat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Den fungerar väl fortfarande med SD-kanalerna, har du kopplat in den och testat?

Jag hittar bara kartongen tyvärr.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Fungerar på detta https://www.telenor.se/handla/tv/fiber-tv/tv-stor/ då får jag en box på köpet.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag hade tydligen fått en digitalbox, hittade kartongen den sändes 2008.
Vad ska dom med en digitalbox från 2008 att göra?

Fråga om boxen som skickades 2008 tar in HD kanaler, om inte då är det dags att skicka en ny box till dig.

Vad är det för tattare som jobbar på Telenor supporten men lön vill de ha, jobba och ge service vad är det för nåt vi säger att allt ser bra ut och tittar upp i taket.