Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem

Beställde visst en Lagavulin distillers edition idag när jag var och köpte öl

Deras 16åring är nog favoriten för tillfället, så blir spännande att se hur den är på fredag kväll! Om den nu kommer som utlovat

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

@MyRus: Tämligen likvärdig med den vanliga 16 åriga.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MyRus: Jag hade en flaska av deras 200-year Anniversary som var riktigt schysst.
Men deras vanliga 16-åriga är riktigt schysst vanligtvis, gammal vardagsfavorit.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Hmm ser ut att vara rätt bra påslag på deras priser. Hade gärna fått tag på en Yamaski 12:a finns dock inte att få tag på.

Jo, dessvärre... Det är en whisky som jag är ute efter också, har sökt som en blodhund efter en som inte kostar multum eller är helt slut...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Hmm ser ut att vara rätt bra påslag på deras priser. Hade gärna fått tag på en Yamaski 12:a finns dock inte att få tag på.

Går att få för runt 1500kr, tycker inte det är så farligt.
Denna whisky tycker jag är värt sitt pris.
Visst den har kostat billigare men med ärlighetens namn så har den varit underprisad, en yamazaki 12 piskar många whisky över 2000kr klassen med hästlängder.
// my 5 cents

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting

De Yamazaki jag druckit skulle jag inte ens betala 500:- flaskan för. En av dem var definitivt den tolvåriga.

Minns iofs att de gick på runt 500:- flaskan när jag först drack dem.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här ja:

Den var god med lite vatten i

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Slog till på en Yamazaki och en Yoichi då jag är på semester i Japan. Provade Yamazakin här som jag gillade. Funderade på den 12 åriga men då den kostade 20 000 yen (ca 1750 kr) så valde jag den billigare istället som kostade 7000 yen. Yoichin har jag inte provat men jag antar att det säkert blir bra

Nikka from the barrel har jag även hört gott om. Verkar dessutom vara väldigt billig här, 2300 yen. Dock är det den där gränsen på 1 L sprit import per person utan att behöva betala extra avgifter som ställer till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ekeee: Kan bekräfta att Nikka from the barrel är god
Min nuvarande favorit är Tullamore Dew Phoenix. Verkar dock inte att hitta någonstans längre :/

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeee:

Slog till på en Yamazaki och en Yoichi då jag är på semester i Japan. Provade Yamazakin här som jag gillade. Funderade på den 12 åriga men då den kostade 20 000 yen (ca 1750 kr) så valde jag den billigare istället som kostade 7000 yen. Yoichin har jag inte provat men jag antar att det säkert blir bra

Nikka from the barrel har jag även hört gott om. Verkar dessutom vara väldigt billig här, 2300 yen. Dock är det den där gränsen på 1 L sprit import per person utan att behöva betala extra avgifter som ställer till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av martak:

@ekeee: Kan bekräfta att Nikka from the barrel är god
Min nuvarande favorit är Tullamore Dew Phoenix. Verkar dock inte att hitta någonstans längre :/

Sitter faktiskt med Nikka From the barrel öppen nu också. Den är klart godkänd, mycket trevlig.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

vad tyckt ni om laphroaig cairdeas 2019?

Jag är kär i den...dra åt helvete vad bra den

Permalänk

Nu har två sista flaskor kommit idag! House Targaryen och House Tyrell! Skönt känsla man ha alla 8 flaskor när jag fick veta sent att det fanns i Sverige. Så jag kollade överallt i systembolaget men det fanns få antal kvar då.. Beställde en flaskor från Amazon.de.. aldrig mer xD Köpte en del från Island, Tyskland och kryssning. Dock Island var det mer dyrare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Föredetting

Besökte systemet och kikade igenom hyllan - det med potentiellt bäst pris/prestanda var Highland Park Cask Strength Edition på 63%, i en 35cl-flaska, NAS.

...Om någon kommer för sig att spendera 299:- på den kan jag bara rekommendera att låta bli. Den blir inte ens bättre med vatten. Onykter blir man och relativt smärtfritt, men Nikka from the Barrel är fanimig ett mycket bättre val trots högre pris.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Besökte systemet och kikade igenom hyllan - det med potentiellt bäst pris/prestanda var Highland Park Cask Strength Edition på 63%, i en 35cl-flaska, NAS.

...Om någon kommer för sig att spendera 299:- på den kan jag bara rekommendera att låta bli. Den blir inte ens bättre med vatten. Onykter blir man och relativt smärtfritt, men Nikka from the Barrel är fanimig ett mycket bättre val trots högre pris.

Gillar du inte cask strength eller bara för ung whisky? HP brukar inte ha några hemska smaker precis.

Permalänk
Medlem

Vad tycker panelen om Nikka Pure Malt Black? Är det någon som har provat?

Den lanseras på SB den 2 augusti för dryga 500kr (50cl).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Var över en liten runda i Japan på jobb och kunde inte låta bli att plocka hem en flaska. Ska erkänna att jag inte kan mycket om Japansk Whisky mer än att jag skulle utnyttja min tillåtna liter för import.

Blev en Nikka Rare old Super då jag var lite feg o inte våga chansa på något märke jag inte kände igen inne på Bic helt utan internet.
Nu i efterhand kanske man skulle plockat någon av de 8-12 åriga för sådär 500-1000kr istället då jag insett att de verkar svåra att få tag i utanför Japan.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av WhiskeyBent:

Gillar du inte cask strength eller bara för ung whisky? HP brukar inte ha några hemska smaker precis.

Octomore 6.3 utan vatten är min idé av en perfekt whisky. Spritighet och ung whisky brukar nästan vara det jag eftersöker, men det är ju trevligt om det inte bara smakar spolarvätska, som HP:n. Jag menar, Bruichladdich X4+3, som i teorin borde vara helt hopplös, var en betydligt bättre smakupplevelse.

Deras normala utgåvor (vad är det, 12/15/18?) är det bra pris/prestanda på, tar hellre ett glas av det än en Laphroaig eller Ardbeg 10 när man står där och ska ha något på mindre välsorterade barer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Besökte systemet och kikade igenom hyllan - det med potentiellt bäst pris/prestanda var Highland Park Cask Strength Edition på 63%, i en 35cl-flaska, NAS.

...Om någon kommer för sig att spendera 299:- på den kan jag bara rekommendera att låta bli. Den blir inte ens bättre med vatten. Onykter blir man och relativt smärtfritt, men Nikka from the Barrel är fanimig ett mycket bättre val trots högre pris.

Köpte själv en för ett tag sen. Tyckte inte alls den var så farlig. Kanske inte kommer köpa igen men var kul att testa en flaska, ingenting jag ångrar!

Permalänk
Medlem

Higland Park har blivit anmärkningsvärt sämre kvalitetsmässigt senaste åren. Var en favorit här förr men numer är dom tunna, stickigt spritiga och råa. För breda cuts eller för stark mäsk kanske? Vem vet. Jag skrev och klagade och dom påstod att inga ändringar skett i produktionsmetoderna, men knappast skulle dom väl medge att dom snålat in på kvaliteten för mer output.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Nu har två sista flaskor kommit idag! 2 och House Tyrell! Skönt känsla man ha alla 8 flaskor när jag fick veta sent att det fanns i Sverige. Så jag kollade överallt i systembolaget men det fanns få antal kvar då.. Beställde en flaskor från Amazon.de.. aldrig mer xD Köpte en del från Island, Tyskland och kryssning. Dock Island var det mer dyrare.

https://i.imgur.com/CEyYJmI.jpg
https://i.imgur.com/vgGmwe2.jpg

oouu var hittar du dem i sverige?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Skrivet av rickie:

oouu var hittar du dem i sverige?

Tyvärr finns den inte i Sverige vad jag vet just nu. 3 av dem fanns på Vikings båt. Tro säker finns kvar där. Eller är det slut också. Resten köpte jag i Tyskland och Island plus Amazon.de (dyrt frakt)

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

En av mina favoriter och nog den mest prisvärda whisky jag druckit.
Speyburn 10 yo

Annars är Highland Park 18 yo och Mortlach Rare Old goda

Edit: Denna Highland Park 18 är dock inte lika god som den var förut.
Inte 12an heller för den delen.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Någon som provat Oban Distillers edition 2019?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Var och införskaffade lite gott till Lördagen, Aldrig provat den förut så ska bli intressant.
GLENMORANGIE ALLTA 10 års jubileum från deras Private Edition.
Någon som provat den ?.

Permalänk
Hedersmedlem

@micke7406 Rätt god whisky, tror inte du kommer att bli besviken. Den mår bra av att andas lite då den kan upplevas som liite stickig i början. Jag föredrar den utan vatten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@micke7406 Rätt god whisky, tror inte du kommer att bli besviken. Den mår bra av att andas lite då den kan upplevas som liite stickig i början. Jag föredrar den utan vatten.

Ok tack! Ska bli intressant, Har fått gott omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Om man är lagd åt Bourbon-hållet så har jag hittat en riktig 10-poängare till väldigt bra pris. Kommer för all framtid ha en sån här flaska hemma!
Angel's Envy. Kentucky Straight Bourbon slutlagrad på portvin-fat. Silkeslen vanilj och karamell är det enda jag kan beskriva det som.
http://www.adventuresincocktails.com/wp-content/uploads/2011/04/angelsenvy.jpg

Då borde du även gilla Maker's Mark.
Karamell,Vanilj och kanel, Inte så dum för att vara en Bourbon.

Permalänk

Är på jakt efter att utvidga barskåpet och tänkte höra mig för hos er eminenta whiskykännare.

Är det någon som har ett bra tips på en whisky som inte härstammar från de "vanliga" whiskynationerna (Brittiska öarna, japan, Nordamerika, Sverige(nåja))?

Priset bör inte överstiga 1000 SEK och den ska vara möjlig att beställa på glasbolaget.

Tack på förhand och fortsatt trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenSegway:

Är på jakt efter att utvidga barskåpet och tänkte höra mig för hos er eminenta whiskykännare.

Är det någon som har ett bra tips på en whisky som inte härstammar från de "vanliga" whiskynationerna (Brittiska öarna, japan, Nordamerika, Sverige(nåja))?

Priset bör inte överstiga 1000 SEK och den ska vara möjlig att beställa på glasbolaget.

Tack på förhand och fortsatt trevlig helg!

Kavalan kanske vore något? (från Taiwan)

Överraskande bra malt som vunnit många priser, finns från dryga 700 kr på bolaget.

Eller Amrut från Indien?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Kavalan kanske vore något? (från Taiwan)

Överraskande bra malt som vunnit många priser, finns från dryga 700 kr på bolaget.

Eller Amrut från Indien?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, trevliga tips båda två!

Jag ska slå mig en funderare så får vi se vilken vi landar i.