AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Bra tips! Undrade precis vad som hänt med kupongen för Game Pass. Har man köpt via Netonnet (vilket jag gjorde) så har de en landningssida med instruktioner hur man ska gå till väga.

Jo, det är ju inte det första man lär hoppa på när man väl fått nya delar. Jag gick till och med igenom hela kartongen för 3900X om kupongen låg intryckt på något lurigt ställe, men icke.

Netonnets lösning tycker jag ser smidigt ut faktiskt. Ingen kupong som kan försvinna och allt är fortfarande kopplat till själva ordern med.

Skrivet av Tirzah:

Nu kan jag hämta ut min 3800x, men h*lvete vad jag velar... Känns verkligen inte som det finns prestanda värt 723 kr undangömt i bättre BIOS....
Så kanske ska svänga förbi inet och byta direkt...

Jag är fan helt värdelös på att ta beslut

Om det är smidigt för dig att byta, förmodar att du kan gå till någon av alla deras Inet-butiker i Stockholm, så hör jag till 3700X före 3800X-hörnan. Känns som att 3700X är det givna valet där, speciellt med tanke på prisskillnaden. Skulle vara om bundlad kylare skulle vara markant bättre i 3800X och man ändå inte tänkt skaffa kylare.

I slutändan dina pengar förstås men ja, 3800X känns verkligen svår att rekommendera. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Frågan är ju vad du gör med datorn också, nu har jag inte testat burn in tester osv men för vad jag gjort har jag inte haft några problem med att kyla min 2700X helt utan top hats som verkar dra nästan lika mycket som 3900x. Kan testa i någon speciell arbetsbelastning senare om det är av intresse.

Man bör dock köra så mycket undertryck man kan i Ghost chassit för bästa temperatur om man luftkyler, det blir markant skillnad i hur mycket luft som kommer in genom sidopanelen då.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken hur andra resonerar vid valet av 3900x istället för 9900K, som för tillfället är 400kr billigare, och har varit par gånger på sistone nere på 5000kr, så 900kr billigare.

Vill höra er interna Pro's and Con's resonemang, och varför ni slutligen valde 3900X

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressanta siffror! Vad är det för chassi du har? LOUQE Ghost S1 MKII?

Ja jag har faktiskt börjat kolla upp lite AIO och se om jag kan få tag på en som får plats i mitt Ghost S1. Har en S och en M top-hat, ingen L tyvärr (svårt att få tag på speciellt då färgen på mitt batch 1 limestone skiljer sig från de som säljs i butikerna, vilka är batch 3) men har funderat på några alternativ:

1. M-tophat i botten, S-tophat på toppen, 4 fläktar utblås i botten och toppen (negativt tryck), NH-L12 CPU-kylare. Väldigt osäker på denna setup, även om luftflödet skulle vara bättre så tror jag inte kylaren är tillräcklig.

2. M-tophat i botten, S-tophat på toppen, 120mm AIO + fläkt/ar i botten under PSU (inblås), fläkt under moderkortet (inblås), två utblås slim fläktar i toppen.

3. S-tophat i botten, M-tophat på toppen, 240mm SLIM radiator (finns det sådana AIO?) + slim fläktar i pull-konfiguration på toppen (inte helt säker om detta får plats), fläktar i botten som utblås (negativt tryck).

Vad tycker du?

Jag har ett Streacom DA2.

Min NH-C14S gjorde ett fantastiskt jobb på att absorbera värmen, men en ynka 140mm fläkt var inte tillräckligt för att avlägsna värmen. Om man får in två fläktar så kanske. Annars är det nog AIO som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag är lite nyfiken hur andra resonerar vid valet av 3900x istället för 9900K, som för tillfället är 400kr billigare, och har varit par gånger på sistone nere på 5000kr, så 900kr billigare.

Vill höra er interna Pro's and Con's resonemang, och varför ni slutligen valde 3900X

Väldigt förenklat så är det pga följande:
1) Fler kärnor vilket jag har användning av och det känns mer framtidssäkert.
2) AMD är inte Intel. Jag vill helst inte ha med företag som beter sig som Intel att göra.

Sen finns det andra aspekter som bättre verkningsgrad så man kan få en tystare dator. Mindre kända säkerhetsproblem mm. Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om varför jag valde just ryzen 3900x, men de två fundamentala punkterna ovan var det som vägde tyngst.

Man kan också vända på det hela. Vad har 9900K för fördelar? Fler fps i upplösningar jag inte spelar i och som för mig aldrig kommer påverka framtiden? AMD har flera stora fördelar, medans Intel har en liten fördel och många stora nackdelar. Enkelt val för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag är lite nyfiken hur andra resonerar vid valet av 3900x istället för 9900K, som för tillfället är 400kr billigare, och har varit par gånger på sistone nere på 5000kr, så 900kr billigare.

Vill höra er interna Pro's and Con's resonemang, och varför ni slutligen valde 3900X

Trött på intels monopol. Har en nyfunnen respekt för AMD och vill visa mitt stöd.

Plus sjukt bra prestanda för min typ av arbete.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag är lite nyfiken hur andra resonerar vid valet av 3900x istället för 9900K, som för tillfället är 400kr billigare, och har varit par gånger på sistone nere på 5000kr, så 900kr billigare.

Vill höra er interna Pro's and Con's resonemang, och varför ni slutligen valde 3900X

Valet är enkelt för mig, fyra kärnor mer, jag är ingen storspelare. Kan jämföras med 12-kärnig Intel för X299 som kostar dubbelt så mycket. Hade jag valt 3700X hade valet också varit enkelt, billigare.

Dom få spel jag spelar är maximal eye candy, så skillnaden mot en 9900K är typ 1-2 fps.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fick refund på Kompletts prisgaranti idag, de har även sänkt sina priser på Ryzen 3900x (inga i lager dock).

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag är lite nyfiken hur andra resonerar vid valet av 3900x istället för 9900K, som för tillfället är 400kr billigare, och har varit par gånger på sistone nere på 5000kr, så 900kr billigare.

Vill höra er interna Pro's and Con's resonemang, och varför ni slutligen valde 3900X

Långsiktighet. Jag tycker att Intel har för stor marknadsandel just nu och att AMD skall belönas för sitt fina uppsving. Jag kommer inte tilla åt Intel igen innan marknadsandelarna är ~50/50 mellan dem och AMD. Att Intel köpte dell och såg till att de inte erbjöd AMD-processorer även när AMD var bättre är liksom ingen giltig anledning till att de skaffat sig marknadsdominans. Jag är principiellt emot att företag är så stora att de bokstavligen kan köpa pengar, så även om Intel har en liten edge i spel så är det inte för att de är bra utan för att de kunnat köpa sig den positionen, och det tycker jag inte om alls, så för mig blir det AMD.

Dessutom sysslar jag men annat på datorn än spel, jag surfar mycket och de recensioner som finns visar ju att AMD är bättre på "burst loads" som att t. ex ladda en webbsida, så för mig är AMD ett bättre val.

Men så som det ser ut så kommer Intel såklart prisdumpa utav helvete för att tränga ut AMD när de fått ordning på sina kapacitetsproblem, vilket kommer locka många, men mig lurar de inte!

Edit: Lägg därtill att Intel konstant drabbas av säkerhetsproblem som ingen jävel vet när det slår till i näst, så prestandan är inte "WYSIWYG" så att säga. Sen gillar jag även att uppgradera min processor varje år och "total cost of ownership" blir lägre. Så som det ser ut nu så kommer ju inte DDR5 nästa år så man kommer kunna köra även 4000-serien på nuvarande moderkort. Jag är inte en person som bygger min dator och sedan låter den stå med samma komponenter i 5 år utan jag uppgraderar lite här och lite där hela tiden. Så att just processorn kanske är marginellt billigare med just 9900K luras jag inte av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneirogen:

Jag är lite nyfiken hur andra resonerar vid valet av 3900x istället för 9900K, som för tillfället är 400kr billigare, och har varit par gånger på sistone nere på 5000kr, så 900kr billigare.

Vill höra er interna Pro's and Con's resonemang, och varför ni slutligen valde 3900X

Pris på den nivån har sällan en faktor i beslut och 4 kärnor mer gör valet enkelt.
Om jag nu hade köpt en 3900x dvs men nu gäller 3600 tills vidare

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jobba på lite nu då Asus, fixa skiten. Vill inte installera min nyköpta 3600 innan de har löst det.

2406 ligger fortfarande uppe. De är ju tröga i i huvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Fick refund på Kompletts prisgaranti idag, de har även sänkt sina priser på Ryzen 3900x (inga i lager dock).

Hur lyckades du med det? Vad köpte du för produkt och när?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Väldigt förenklat så är det pga följande:
1) Fler kärnor vilket jag har användning av och det känns mer framtidssäkert.
2) AMD är inte Intel. Jag vill helst inte ha med företag som beter sig som Intel att göra.

Sen finns det andra aspekter som bättre verkningsgrad så man kan få en tystare dator. Mindre kända säkerhetsproblem mm. Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om varför jag valde just ryzen 3900x, men de två fundamentala punkterna ovan var det som vägde tyngst.

Man kan också vända på det hela. Vad har 9900K för fördelar? Fler fps i upplösningar jag inte spelar i och som för mig aldrig kommer påverka framtiden? AMD har flera stora fördelar, medans Intel har en liten fördel och många stora nackdelar. Enkelt val för mig.

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Trött på intels monopol. Har en nyfunnen respekt för AMD och vill visa mitt stöd.

Plus sjukt bra prestanda för min typ av arbete.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av the squonk:

Valet är enkelt för mig, fyra kärnor mer, jag är ingen storspelare. Kan jämföras med 12-kärnig Intel för X299 som kostar dubbelt så mycket. Hade jag valt 3700X hade valet också varit enkelt, billigare.

Dom få spel jag spelar är maximal eye candy, så skillnaden mot en 9900K är typ 1-2 fps.

Skrivet av Ozzed:

Långsiktighet. Jag tycker att Intel har för stor marknadsandel just nu och att AMD skall belönas för sitt fina uppsving. Jag kommer inte tilla åt Intel igen innan marknadsandelarna är ~50/50 mellan dem och AMD. Att Intel köpte dell och såg till att de inte erbjöd AMD-processorer även när AMD var bättre är liksom ingen giltig anledning till att de skaffat sig marknadsdominans. Jag är principiellt emot att företag är så stora att de bokstavligen kan köpa pengar, så även om Intel har en liten edge i spel så är det inte för att de är bra utan för att de kunnat köpa sig den positionen, och det tycker jag inte om alls, så för mig blir det AMD.

Dessutom sysslar jag men annat på datorn än spel, jag surfar mycket och de recensioner som finns visar ju att AMD är bättre på "burst loads" som att t. ex ladda en webbsida, så för mig är AMD ett bättre val.

Men så som det ser ut så kommer Intel såklart prisdumpa utav helvete för att tränga ut AMD när de fått ordning på sina kapacitetsproblem, vilket kommer locka många, men mig lurar de inte!

Skrivet av Flopper:

Pris på den nivån har sällan en faktor i beslut och 4 kärnor mer gör valet enkelt.
Om jag nu hade köpt en 3900x dvs men nu gäller 3600 tills vidare

Tack för svar allihopa. Det innefattade tillsammans i alla 5 era svar mycket av mina egna tankar och resonemang. Trodde att jag var udda som resonerade så. Men ska vara ärlig att man blir lite dragen av 9900K när man ser resultat där den fortfarande är runt 10% snabbare, sedan tänker jag som nedan och vänder mot 3900X
Bland annat

* Jag vill sponsra underdog när dom faktiskt gör bra ifrån sig
* Ogillar starkt stora företags fula beteende för att tränga undan konkurrens, speciellt på så hög nivå när det finns så få aktörer.
* Jag gillar effektivitet och tyst dator
* sitter med 2060 för tillfället och spelar i 1440p, och tanken är att den ska duga tills Nvidia släpper nästa x080 på 7nm, då byter jag upp. Så detta bör bli en minst 4-5 års CPU.
* Eftersom jag ogillar att ofta byta av både lathet och ekonomiska skäl så framtids säkrar jag lite med 4 extra kärnor, annars verkar 3700X sweetspot/bang4thebuck för tillfället.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneirogen:

Jag är lite nyfiken hur andra resonerar vid valet av 3900x istället för 9900K, som för tillfället är 400kr billigare, och har varit par gånger på sistone nere på 5000kr, så 900kr billigare.

Vill höra er interna Pro's and Con's resonemang, och varför ni slutligen valde 3900X

Intels säkerhetsproblem med allt vad det innebär. Svårt att motivera dagens priser och då jag fingrat på köpknappen för en 9900K i början av året är jag tacksam över att jag fortsatte vänta. Hade mitt gamla Z170-moderkort klarat av att köra 9900K, eller 8700K/8086K så hade jag nog troligen uppgraderat redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

stänger inte ryzen av sig själv vid 95 grader?

Verkar inte så.
Har sett temperaturen stiga till 105 innan den har gett stängt av sig, så jag tror att det är 105 som gäller.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intels säkerhetsproblem med allt vad det innebär. Svårt att motivera dagens priser och då jag fingrat på köpknappen för en 9900K i början av året är jag tacksam över att jag fortsatte vänta. Hade mitt gamla Z170-moderkort klarat av att köra 9900K, eller 8700K/8086K så hade jag nog troligen uppgraderat redan.

Den punkten glömde jag faktiskt. Även om de flesta säkerhetshålen inte utgör direkt någon fara för en vanlig hemmadator (idag i alla fall), så vet man inte i framtiden om det kommer automatiserade virus och trojaner som utnyttjar dessa kryphål om man inte har alla patchar och säkerhetsuppdateringar, på de brister som går att åtgärda via bios/microcode/mjukvara. Annars får man kära med patchar och möjligtvis ännu mera strypt prestanda ifall de fortsätter komma kryphål.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

På mitt x470-I är PBO och auto OC katastrofalt dåligt.

Utan PBO: 1599 CB
Med PBO: 1550 CB
PBO + AutoOC: 1540 CB
OC 4250Mhz: 1689 CB

För varje funktion för högre clocks över flera kärnor (PBO) eller Auto OC så får jag lägre och lägre prestanda med otroligt höga volt. 1.43 maxar PBO med autoOC ut på. Max ut på 74c

Manuellt kan jag hålla 4250 med 1.406v på samtliga kärnor.
Testat samtliga kombo och olika inställningar för PBO men hur jag än gör så blir siffrorna sämre.

Med dagens bios så verkar manuell överklockning fortfarande ta hem kungakronan.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur lyckades du med det? Vad köpte du för produkt och när?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte lätt!

Jag har köpt Ryzen 3900.
Först skickade jag in ett ärende precis efter jag köpt, fick nedslag på den eftersom at ingen i gela välden hade processorn i lager längre.
Så satte jag bevakning på Inets lagersaldo, och klickade varje gång jag fick mail från dem. 3e gången fanns det ett par i lager när jag kom in, så jag drog en skärmdump till Komplett. Sen väntade jag två dar, fick inget svar, skrev på chatten att det skulle lösas "inom kort", väntade ytterligare en dag, skrev på chatten igen och stod på mig tills de gav upp.
Sen kom värdekupongen efter 20 min, och jag förbrukade den direkt på kylning för jag har ingen impulskontroll.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Edit: Lägg därtill att Intel konstant drabbas av säkerhetsproblem som ingen jävel vet när det slår till i näst, så prestandan är inte "WYSIWYG" så att säga. Sen gillar jag även att uppgradera min processor varje år och "total cost of ownership" blir lägre. Så som det ser ut nu så kommer ju inte DDR5 nästa år så man kommer kunna köra även 4000-serien på nuvarande moderkort. Jag är inte en person som bygger min dator och sedan låter den stå med samma komponenter i 5 år utan jag uppgraderar lite här och lite där hela tiden. Så att just processorn kanske är marginellt billigare med just 9900K luras jag inte av.

Blev en liten specialare i efterhand där på din edit, haha. Först är jag jävligt nyfiken vad "WYSIWYG" står för.

Sen så undrar jag hur det är möjligt att du uppgraderar varje år och att då "total cost of ownership" blir lägre? Får inte ihop den matematiken på något sätt alls. Om inte du är en suverän försäljare och säljer dina grejer året efter till samma pris du gav :D.

Du är alltså av den intrycket att 4000 serien nästa år kommer komma till AM4? Det är ännu en möjlighet som stället till det i mitt beslut. Ska jag ta en 3600/3700x och rida ut ett år, och då hoppas på 4900X med bättre effektivitet och mjligtvis möjligheten till högre frekvens. Eller bara köra på en 3900X nu. Visst kan jag sälja 3900x, men det blir kanske med par tusenlappars förlust på 1 år. Choices chioices...

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

På mitt x470-I är PBO och auto OC katastrofalt dåligt.

Utan PBO: 1599 CB
Med PBO: 1550 CB
PBO + AutoOC: 1540 CB
OC 4250Mhz: 1689 CB

För varje funktion för högre clocks över flera kärnor (PBO) eller Auto OC så får jag lägre och lägre prestanda med otroligt höga volt. 1.43 maxar PBO med autoOC ut på. Max ut på 74c

Manuellt kan jag hålla 4250 med 1.406v på samtliga kärnor.
Testat samtliga kombo och olika inställningar för PBO men hur jag än gör så blir siffrorna sämre.

Med dagens bios så verkar manuell överklockning fortfarande ta hem kungakronan.

Ganska märkligt då jag får bäst resultat med PBO +200 1590 CB. Jag kommer som högst till 4,1 efter det bootar inte datorn oavsett spänning men kan köra 4,1 med 1,2vcore

*Edit* Har visserligen inte likadant moderkort utan ett Gigabyte B450 Aorus Pro

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Blev en liten specialare i efterhand där på din edit, haha. Först är jag jävligt nyfiken vad "WYSIWYG" står för.

Sen så undrar jag hur det är möjligt att du uppgraderar varje år och att då "total cost of ownership" blir lägre? Får inte ihop den matematiken på något sätt alls. Om inte du är en suverän försäljare och säljer dina grejer året efter till samma pris du gav :D.

Du är alltså av den intrycket att 4000 serien nästa år kommer komma till AM4? Det är ännu en möjlighet som stället till det i mitt beslut. Ska jag ta en 3600/3700x och rida ut ett år, och då hoppas på 4900X med bättre effektivitet och mjligtvis möjligheten till högre frekvens. Eller bara köra på en 3900X nu. Visst kan jag sälja 3900x, men det blir kanske med par tusenlappars förlust på 1 år. Choices chioices...

WYSIWYG står för "What you see is what you get". Det jag menar med det är att Intel's processorer ofta ser fina ut i recensioner, men sedan kommer Specte, meltdown, och annat skit som gör att de måste rulla ut microkodsuppdateringar som gimpar prestandan, så recensionerna för Intel's processorer åldras mycket dåligt.

Sedan vad gäller "total cost of ownership" så menar jag att för mig som uppgraderar ofta, så är Intel dåligt då de med flit stryper ut moderkort vartannat år eller så, trots att processorerna tekniskt skulle funka, så det skulle innebära nytt mobo + ny cpu vartannat år då, medans för AMD så är jag snart inne på mitt tredje år med samma moderkort (eller hade varit om inte min fru förstört allt genom att ge mig Crosshair VII hero i födelsedagspresent), men ja du fattar vad jag menar. Tar vi bort min fru ur ekvationen så hade jag kört 1700, sedan 2700X, och snart 3900X på samma moderkort, det är alltså 3 byten på lika många år med samma mobo. Det hade inte gått med Intel.

Sen är det klart att det är en annan faktor att jag redan sitter på ett moderkort som kommer funka med 3900X. Skulle jag hoppa i säng med Intel och skaffa 9900K så hade det ju blivit ny cpu och nytt mobo, vilket inneburit att totalkostnaden blivit större än priset för bara 3900X.

Nypris får jag inte för de processorer jag säljer. Men folk på Sweclockers marknad är generellt vettiga och vet värdet på saker så det blir inga "400Kr och jag hämtar imorgon" ala Blocket

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Ganska märkligt då jag får bäst resultat med PBO +200 1590 CB. Jag kommer som högst till 4,1 efter det bootar inte datorn oavsett spänning men kan köra 4,1 med 1,2vcore

*Edit* Har visserligen inte likadant moderkort utan ett Gigabyte B450 Aorus Pro

Känns som BIOS till mitt moderkort inte var redo för PBO alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Efter mycket velande. Så blev det såhär tillslut:

Och magen säger att det var rätt beslut.

Permalänk
Medlem

Bios 7201 till C6H nu, men det löser inte C5-problemen.

Asus Crosshair VI Hero
BIOS Version 7201
BIOS Date 07/12/2019
AGESA Version Combo-AM4 1.0.0.2
SMBIOS Version 3.2

Does not fix c5 bug but does fix mouse and keyboard issues.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/CROSSHAIR-VI-...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneirogen:

Tack för svar allihopa. Det innefattade tillsammans i alla 5 era svar mycket av mina egna tankar och resonemang. Trodde att jag var udda som resonerade så. Men ska vara ärlig att man blir lite dragen av 9900K när man ser resultat där den fortfarande är runt 10% snabbare, sedan tänker jag som nedan och vänder mot 3900X
Bland annat

* Jag vill sponsra underdog när dom faktiskt gör bra ifrån sig
* Ogillar starkt stora företags fula beteende för att tränga undan konkurrens, speciellt på så hög nivå när det finns så få aktörer.
* Jag gillar effektivitet och tyst dator
* sitter med 2060 för tillfället och spelar i 1440p, och tanken är att den ska duga tills Nvidia släpper nästa x080 på 7nm, då byter jag upp. Så detta bör bli en minst 4-5 års CPU.
* Eftersom jag ogillar att ofta byta av både lathet och ekonomiska skäl så framtids säkrar jag lite med 4 extra kärnor, annars verkar 3700X sweetspot/bang4thebuck för tillfället.

Med tanke på att jag idag om jag ville kan köra med samma mkort dvs asus b350-plus i 3 år och endast uppgradera prollen så har valet varit enkelt. har haft 1600 och nuvarande 2600x och kommande 3600 på samma mkort.
Varit helt fantastisk.
Inget strul med uppgradering utan flasha bios sen köra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Suttit och labbat med min 3600 halva dagen nu och resultaten är väldigt varierande men överlag så ger stock med +200 PBO bäst resultat för min del iaf spec i spel bara testat med ett spel än så länge.

The Witcher 3

720p Stock

Avg:110,8
1% Low: 72,1

720p +200 PBO

Avg: 133,4
1% Low: 87,9

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Verkar inte så.
Har sett temperaturen stiga till 105 innan den har gett stängt av sig, så jag tror att det är 105 som gäller.

vad är max temp för ryzen 3000 serien, verkar vara lite dålig info om det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

På mitt x470-I är PBO och auto OC katastrofalt dåligt.

Utan PBO: 1599 CB
Med PBO: 1550 CB
PBO + AutoOC: 1540 CB
OC 4250Mhz: 1689 CB

För varje funktion för högre clocks över flera kärnor (PBO) eller Auto OC så får jag lägre och lägre prestanda med otroligt höga volt. 1.43 maxar PBO med autoOC ut på. Max ut på 74c

Manuellt kan jag hålla 4250 med 1.406v på samtliga kärnor.
Testat samtliga kombo och olika inställningar för PBO men hur jag än gör så blir siffrorna sämre.

Med dagens bios så verkar manuell överklockning fortfarande ta hem kungakronan.

volten påverkar extremt mycket hur cpun presterar med automatisk OC. här är värden jag postade tidigare idag(sida 230 om du vill läsa hela).
kör cpun helt på auto med pbo +200mhz. men jag ändrar offset på volten till cpun. dessa cpuer verkar inte crasha som man är van vid förutom vid alldeles för låg volt. istället sjunker prestandan markant vid låg volt och likaså värmen. prime95 värderna är för att se lite hur stor skillnad det kan vara i värme, i cinbench gick den ca 10 grader svalare.
ska testa manuell överclock sen och se hur olika volt påverkar där om det är "som vanligt" då?

cinbench
-0.00625 = 5005 prime95: 95c
-0.05 = 4960 prime95: 91c
-0.1 = 4785 prime95: 82c
-0.15 = 4130 prime95: 74c
-0.18125 = 4080 prime95: 71c

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

fick mina minnen att gå i 3800mhz med infinity fabric, memory controller 1:1
har testat lite olika spel och det ger högre prestanda än att köra 4266 xmp profil.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Efter mycket velande. Så blev det såhär tillslut:
https://i.imgur.com/jxK0rMV.png

Och magen säger att det var rätt beslut.

Skicka iväg ett e-mail och ändra till Ryzen 7 3700x får se om man ångrar sig efterhand eller inte.

Men 18 Juli som allt ska finnas inne i lager och antar att vi inte kommer få se några fler tester innan dess.

Detta är precis som när jag först köpte Intel i7 7700K och sedan ändra mig och köpte Intel i7 7700 istället och det ångrade jag verkligen i efterhand.

Men nu är det gjort och så får man se om 3-4 månader om man gjorde rätt när alla buggar är lösta och alla testerna hinner självklart ut före det

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.