Permalänk
Medlem

Räcker 480gb ssd?

Räcker 480 gb ssd eller tycker ni jag ska köpa till 1 tb hårddisk (kommer endast ha simpla program som spotify, discord, chrome och spel på den. Förmodligen knappt en enda bild/video)

Permalänk
Medlem

480G SSD + en mindre hårddisk är enligt mig ofta en bättre lösning än dubbla storleken på SSDn och ingen extra hårddisk. Beror helt på hur du tänkt använda din maskin..

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VEAG:

Räcker 480 gb ssd eller tycker ni jag ska köpa till 1 tb hårddisk

Lite så är det ju att hur ska vi veta hur mycket lagring du använder? Jag personligen har en 500GB-disk som räcker och blir över, andra här på forumet kör NAS på >10TB. Bara du kan veta på vilken ända av skalan du ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Operativsystem endast - Ja

Operativsystem och spel - Nja/Nej, beror på vad du spelar och hur mycket utrymme det tar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Annars chansar jag bara på ssd och ifall att utrymmet inte skulle räcka får jag helt enkelt köpa till en hårddisk

Permalänk
Rekordmedlem

Det är den minsta väl fungerande storleken på den enhet man ska installera win på i dag om man inte konstant ska behöva "jaga plats" manuellt.
Inte mindre men gärna större men det beror ju på hur mycket program du tänkt installera förutom operativsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror ju som sagt helt på hur du använder datorn. 480GB känns snålt tilltaget därför att du lämnar inte mycket utrymme till eventuella expansioner, dvs om du ska installera programvara som i sig tar en del plats men som också skapar nya filer som är stora (videoredigering).

Sen får du också tänka på att om du köper en 480GB-hårddisk så är det inte 480GB du får i rent utrymme, utan det blir kanske 390GB du har möjlighet att använda till dina installationer.

Personligen är hårddiskutrymme inte något jag snålar med och dessutom köper jag så bra kvalité på mina hårddiskar som bara är möjligt.

Permalänk
Medlem

Brukar du spela många olika spel, eller/och skapa/ladda ner material som tar mycket plats?
Själv klarar jag mig på 120GB tot, spelar bara ett spel samt arbetar i word vilket tar lite plats.
Så det är väldigt individuellt. 500GB känns dock rätt lagom, då kan du spela flera spel och har ändå rätt bra med utrymme över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pratar vi alltså 480GB totalt? Isf är nog mitt svar nej.

~500GB duger nog bra till system- och programdisk, ska du dock ha installerat spel blir det snabbt väldigt trångt. Jag har en 750GB SSD till spel och den är konstant full, de flesta "AAA" spel ligger väl runt 60GB idag. Har in 3 spel totalt på Uplay t.ex. och bara det använder 170GB.

Permalänk
Medlem

Köp 480GB och räcker det inte så köp en till disk men inte mekanisk.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Räcker absolut, förstår inte hur vissa här kan påstå att det inte räcker för det som TS skulle ha det till. Räcker mil långt, om det behövs mer utrymme är det inte så mycket dyrare att kombinera en till disk. Men det tror jag inte behövs, långt ifrån...

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är den minsta väl fungerande storleken på den enhet man ska installera win på i dag om man inte konstant ska behöva "jaga plats" manuellt.
Inte mindre men gärna större men det beror ju på hur mycket program du tänkt installera förutom operativsystemet.

Windows kan man installera på en 120GB disk, om man inte ska ha några stora program eller spel på den.
Själv har jag en 1TB SSD som systemdisk, och har 600GB ledigt med typ 300GB spel på 🙃
Så Windows och program tar typ 50GB eller så.

Permalänk
Medlem

Ja och nej. Väljer du dina spel och program så är det inga problem. Jag har 500+250+250 GB SSD och dem brukar ju vara fulla. :/ Har även 3TB HDD samt NAS för filer så enbart spel och OS på de tre diskarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lego Master

Tror jag har runt 1.75 tb SSD-plats, och hittar konstant nya spel jag vill ha installerade. Finns det plats, hittar man något att fylla den med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag kör win10+progeam på en 240gb ssd och spel på en 480gb ssd. Tycker det räcker och blir över flr mig.
Då har jag ju inte x antal spel installerat utan bara de kanske två, tre som jag spelar för tillfället. Så ja det kan räcka och bli över beroende på hur du lägger upp det.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Har kört på en Crucial BX100 500GB i 4 år nu, men 500GB börjar bli för lite för min del.
Har man en massa AAA-titlar installerade samtidigt så försvinner utrymmet rätt fort.

I samband med att jag uppgraderar till Zen 2 övergår jag till en Corsair MP510 480GB M.2-SSD för OS + program och låter den gamla 2,5-tummaren husera spel + tempdownloads.
Media & backups lagrar jag på NAS:en.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Windows kan man installera på en 120GB disk, om man inte ska ha några stora program eller spel på den.
Själv har jag en 1TB SSD som systemdisk, och har 600GB ledigt med typ 300GB spel på 🙃
Så Windows och program tar typ 50GB eller så.
https://i.imgur.com/7YRx0th.png

Ja det går.
Men det är ett rent helsike att ha så lite utrymme om du kör win 10 och har mer än typ 4 GByte ram och har du 32 GBbyte ram så börjar det bli så illa att det knappt fungerar överhuvudtaget.
Page och hiberfilerna tar plats och win update klagar ofta om du inte har 25 GByte tomt, så 250 GByte klassen är väl i praktiken det minsta man bör ha om man inte ska installera nått annat än win på enheten och inte ska behöva sköta om allt med handpåläggningar för att rensa enheten stup i kvarten.

Med en enhet i 500 GByte klassen så börjar det mesta fungera automatiskt även om man installerat ett par program men inte "aktivt sparar data" på enheten, Datorn blir mycket med lättanvänd och trevlig när man har åtminstone mer än 100 GByte tomt, det är inte bara diskoptimeringen som flyter på utan även win update funkar så mycket bättre.
Det intressanta är nog egentligen inte systemenhetens storlek utan att man alltid kan ha >100 GByte ledigt utrymme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

som redan nämnt - ja om du inte har spel, nej om du tänker har spel på systemdisken och inte på en ytterligare lagring - en bättre spel idag tar över 50 GB och somliga är över 70 GB, har man flera parallell spelinstallationer samtidigt så är din disk snart full om den är på 480-500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Windows kan man installera på en 120GB disk, om man inte ska ha några stora program eller spel på den.
Själv har jag en 1TB SSD som systemdisk, och har 600GB ledigt med typ 300GB spel på 🙃
Så Windows och program tar typ 50GB eller så.
https://i.imgur.com/7YRx0th.png

Ja, den här datorn ligger på ca 52 GB just nu, varav hiberfil.sys och swapfile.sys tillsammans är 12-14 GB någonstans. Partitionen är 100 GB.

Tillägg: Windows reserverade lagringsutrymme är strax över 7 GB av ovanstående också.