AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@CubaCola

Hittade detta "Motherboards based on the latest X570 chipset feature 32-megabyte EEPROMs. "
https://www.techpowerup.com/257201/bios-rom-size-limitations-...

Vet inte om den artikeln stämmer riktigt?
För om man kollar den här listan (som är otroligt bra i mitt tycke med alla features på alla x570 moderkort) så säger den 16MB ?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wmsTYK9Z3-jUX5LGRoFns...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Precision boost är inbyggda algoritmer från AMD som är styrd av Tdp max värdet och Biostar högre frekvens beroende på kylning, moderkort, Bios och Chipset.

Pbo är automatiskt överklockning som ska utöka frekvensen över rekommenderad boostfrekvensen.

Alla manuella överklockningar jag sett hittills har dom stängt av Pbo och disable alla powerlimits men detta gör man självklart på egen risk.

pbo är såvitt jag förstått något man måste aktivera själv i bios så därför antog jag att processorns tdp ignoreras då men har har förmodligen missuppfattat det. Om man kör pbo ska man alltså stänga av alla begränsningar själv också för bäst prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Som redan nämnts, vid FÖR tighta timings ställer felkorrektionen för RAM till det, så att man kan få sämre prestanda vid lägre timings är inte helt onormalt.

Den där får du gärna förklara om du har möjlighet. Har aldrig hört talas om felkorrektion på grund av timings förr. Är det nån sorts live
ram-övervakare? Att default slår in eller nått när man har för låga timings satta?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

pbo är såvitt jag förstått något man måste aktivera själv i bios så därför antog jag att processorns tdp ignoreras då men har har förmodligen missuppfattat det. Om man kör pbo ska man alltså stänga av alla begränsningar själv också för bäst prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Pbo automatiskt överklockning är självklart avstängt från början.

Men hur stor påverkan Pbo som är auto överklockning vs Presicion Boost som är inbyggda algoritmer från AMD och med bättre kylning så blir Presicion Boost Clockspeeds högre och Pbo Oc får mindre fördelar.

Pbo överklockning ska frångå rekommenderade Tdp limit och låta Cpu dra mer effekt (watt).

Så där tänker du rätt.

Varit mycket kritik hittills hur bra Pbo funkar med dagens Bios, Chipset drivers och Pbo +100 MHz vs 200 MHz som ska bli för varmt för att bli bra.

3800x + Pbo ej +100 mhz värdet som Toms hardware resultat var och kanske beror på temperatur men inget som framgår.

Även AMD bad Debaur testa om 3900x för att dom var ej nöjd med Presicion Boost Clockspeeds och om Agesa 1.0.0.3 gav bättre Boost frekvenser.

Vs 1.0.0.2 Agesa Bios

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Pbo automatiskt överklockning är självklart avstängt från början.

Men hur stor påverkan Pbo som är auto överklockning vs Presicion Boost som är inbyggda algoritmer från AMD och med bättre kylning så blir Presicion Boost Clockspeeds högre och Pvo Oc får mindre fördelar.

Pbo överklockning ska frångå rekommenderade Tdp limit och låta Cpu dra mer effekt (watt).

Så där tänker du rätt.

Varit mycket kritik hittills hur bra Pbo funkar med dagens Bios, Chipset drivers och Pbo +100 MHz vs 200 MHz som ska bli för varmt för att bli bra.

3800x + Pbo ej +100 mhz värdet som Toms hardware resultat var och kanske beror på temperatur men inget som framgår.

Även AMD bad Debaur testa om 3900x för att dom var ej nöjd med Presicion Boost Clockspeeds och om Agesa 1.0.0.3 gav bättre Boost frekvenser.

Vs 1.0.0.2 Agesa Bios

Just det ja. Precission boost overdrive och precission boost är inte samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Den där får du gärna förklara om du har möjlighet. Har aldrig hört talas om felkorrektion på grund av timings förr. Är det nån sorts live
ram-övervakare? Att default slår in eller nått när man har för låga timings satta?

https://www.jedec.org/category/technology-focus-area/main-mem...

Från JEDEC själva:

"CRC computation/validation across the data bus: Enabling error detection capability for data transfers – especially beneficial during write operations and in non-ECC memory applications
New CA parity for command/address bus: Providing a low-cost method (parity) to verify the integrity of command and address transfers over a link, for all operations"

https://www.cs.virginia.edu/~gurumurthi/papers/asplos15.pdf

"8.2 DDR Command and Address Parity
A key feature of DDR3 (and now DDR4) memory is the
ability to add parity-check logic to the command and address bus. The wires on this bus are shared from the memory controller to each DIMM’s register. Therefore, errors on
these wires will be seen by all DRAM devices on a DIMM.
Though command and address parity is optional on DDR2
memory systems, we are aware of no prior study that examines the potential value of this parity mechanism.
The on-DIMM register calculates parity on the received
address and command pins and compares it to the received
parity signal. On a mismatch, the register signals the memory controller of a parity error. The standard does not provide for retry on a detected parity error, but requires the onDIMM register to disallow any faulty transaction from writing data to the memory, thereby preventing data corruption.
The DDR3 sub-system in Cielo includes command and
address parity checking. Figure 11 shows the rate of detected command/address parity errors relative to the rate of
detected, uncorrected data ECC errors. The figure shows that
the rate of command/address parity errors was 72% that of
the rate of uncorrected ECC errors.

The conclusion from this data is that command/address
parity is a valuable addition to the DDR standard. Furthermore, increasing DDR memory channel speeds will likely
cause an increase in signaling-related errors. Therefore, we
expect the ratio of address parity to ECC errors to increase
with increased DDR frequencies
."

Att sätta tightare timings ger liknande effekt som att öka hastigheten. Om en överföring är felaktig stoppas den helt enkelt, därför går det långsammare innan en korrekt överföring lyckas komma fram.

På overclock.net finns det flera som sett regression när dom har nått extrema inställningar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om det där är så agressivt på AMD som det verkar just nu är det ju omöjligt att få ut vettigt med ram-prestanda i så fall. Ganska ironiskt när det är just ram-prestanda som skall ge en del boost.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om det där är så agressivt på AMD som det verkar just nu är det ju omöjligt att få ut vettigt med ram-prestanda i så fall. Ganska ironiskt när det är just ram-prestanda som skall ge en del boost.

Beror på vad man menar med vettigt, men strax över 60GB/s verkar vara vad dom flesta når(som absolut max), oavsett hög frekvens/slappa timings eller lite lägre frekvens/tighta timings. Sen får man nog börja med aktiv kylning av minnena eller någonting.

Men rätt många kör redan 3600c14 har jag sett, inte allt för ovanligt, tycker det är hyfsat bra för att vara DDR4. Och över det i frekvens riskerar man att få sänka IF-bussen så det finns inte jättemycket mer att vinna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Vet inte om den artikeln stämmer riktigt?
För om man kollar den här listan (som är otroligt bra i mitt tycke med alla features på alla x570 moderkort) så säger den 16MB ?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wmsTYK9Z3-jUX5LGRoFns...

@CubaCola

Men 16Mb bios på x570 är nog inga problem då bios filen för gigabyte x570-i ligger på ca 9Mb nu.
De andra gigabyte x570 korten verkar ha 2x16Mb "2 x 128 Mbit flash" om man kollar gigabytes hemsida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Nu är burken rensad på Intel komponenter och väntar på att få lite Ryzen prylar 😊

http://i.imgur.com/v3Nt6NJ.jpg

Vad för chassi är detta? Runda hörn och ITX-formfaktor är det iallafall vad jag kan se.

Hoppas det går bra med bygget med förstås!

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande så att FCLK är mest effektivt när det är 50% av MCLK? Alltså, FCLK 1800, MCLK 3600 osv.

Ser också ut som om att SMT off ger en rejäl boost i spel och att 3733 är sweetspot på minnefrekvens.
Har inte testat själv, men det jag läser på reddit och andra ställen antyder det. SMT off kan i en del spel ge så mycket som 20% extra min fps.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Fick hem min 3900x igår och monterade den i mitt nya mitx-chassi. Började med en Noctua NH-C14S, men den klarade knappt måttet. Tangerade 90C ganska snabbt (utan att undervolta). Kör nu en NZXT Kraken x62 och temperaturerna maxar 80C dryga med stock vcore, +/- nån grad, efter 10-15min av intel burn test. Jag upplever temperaturerna är lite lägre med prime95 (small fft).

Så till alla er som vill köra mitx + 3900x så är det fullt möjligt. Systemet är fullständigt tyst vid idle, men drar iväg ganska ordentligt vid full last. Vilket är rätt så förväntat.

Jag har monterat fläktarna på radiatorn i pull-läge, dvs de drar luft genom radiatorn utifrån och blåser det över moderkort och alla andra komponenter. Verkar ge bäst all around resultat för mig.

Jag har, likt er andra, experimenterat med lite olika inställningar. Dock på en nybörjarnivå.

Vcore

Max Temp

Watt (förb.)

Cinebench poäng

Auto

85C

145W

7031

-0.0750

80C

140W

7113

Genom att sänka vcore en aning, och därmed begränsa hur mycket ström processorn får dra, så fick jag faktiskt bättre poäng. Så för min del får jag ner temperaturen lite, och lite bättre prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Vad för chassi är detta? Runda hörn och ITX-formfaktor är det iallafall vad jag kan se.

Hoppas det går bra med bygget med förstås!

@anon5930

raijintek metis plus
#17860212
#17960975

Ska bli kul att prova nya Ryzen idag, ta ett par öl ikväll och bara mysa vid datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

@anders190

raijintek metis plus
#17860212
#17960975

Ska bli kul att prova nya Ryzen idag, ta ett par öl ikväll och bara mysa vid datorn.

Just ja, är ju den! Läckert!

Permalänk
Inaktiv

Om det är någon mer än mig som köpt en AMD-produkt som ska bundlas med kupong för Game Pass för PC och denna inte skickats med (saknades till och med i ordern) så kontakta er återförsäljare. Fick själv göra det nu imorse, vilket Inet fixade snabbt och bra!

Min månad jag redan har går ut idag så började bli lite tight. Bra tjänst i mitt tycke och väl värd att prova när man ändå får tid bundlad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

pbo är såvitt jag förstått något man måste aktivera själv i bios så därför antog jag att processorns tdp ignoreras då men har har förmodligen missuppfattat det. Om man kör pbo ska man alltså stänga av alla begränsningar själv också för bäst prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

jag får upp en varning när jag slår på pbo i uefi att allt sker på egen risk så måste jag klicka på acceptera för att kunna gå vidare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Provade lite hur frekvens reagerar i spel, verkar hamna vid 4275MHz om det kan nyttja ett gäng trådar och uppåt 4600 vid bara ett fåtal, nedan lägger det spridd last över alla kärnor så det blir lätt last all core.
https://i.imgur.com/apP76F2.png

12 kärnor, vacker bild

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fick hem min 3900x igår och monterade den i mitt nya mitx-chassi. Började med en Noctua NH-C14S, men den klarade knappt måttet. Tangerade 90C ganska snabbt (utan att undervolta). Kör nu en NZXT Kraken x62 och temperaturerna maxar 80C dryga med stock vcore, +/- nån grad, efter 10-15min av intel burn test. Jag upplever temperaturerna är lite lägre med prime95 (small fft).

Så till alla er som vill köra mitx + 3900x så är det fullt möjligt. Systemet är fullständigt tyst vid idle, men drar iväg ganska ordentligt vid full last. Vilket är rätt så förväntat.

Jag har monterat fläktarna på radiatorn i pull-läge, dvs de drar luft genom radiatorn utifrån och blåser det över moderkort och alla andra komponenter. Verkar ge bäst all around resultat för mig.

Jag har, likt er andra, experimenterat med lite olika inställningar. Dock på en nybörjarnivå.

Vcore

Max Temp

Watt (förb.)

Cinebench poäng

Auto

85C

145W

7031

-0.0750

80C

140W

7113

Genom att sänka vcore en aning, och därmed begränsa hur mycket ström processorn får dra, så fick jag faktiskt bättre poäng. Så för min del får jag ner temperaturen lite, och lite bättre prestanda.

Hur stor skillnad är det mellan Push och Pull på temperaturer ?

Tänkte köra 2 st 120*15 Noctua nf-a12x15 Pvm fläktar i botten också på mitt Ghost S1 chassi.

Tror du att Pull och fläktarna i botten på utblås kommer ge bäst resultat ?

Trodde inblås i botten + Push skulle vara bäst men även sett att negativt tryck i chassit ska vara en fördel så man tänker kanske helt fel på denna punkten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hur stor skillnad är det mellan Push och Pull på temperaturer ?

Tänkte köra 2 st 120*15 Noctua nf-a12x15 Pvm fläktar i botten också på mitt Ghost S1 chassi.

Tror du att Pull och fläktarna i botten på utblås kommer ge bäst resultat ?

Trodde inblås i botten + Push skulle vara bäst men även sett att negativt tryck i chassit ska vara en fördel så man tänker kanske helt fel på denna punkten.

Jag testade aldrig push, utan körde direkt på pull. Det är tämligen meckligt i dessa små chassin.

Anledningen jag kör pull är för jag får betydligt bättre genomdrag i chassit, för alla komponenter. Mina VRM kyls betydligt bättre såhär, vilket de behöver när 3900x är under full last.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Hur stor skillnad är det mellan Push och Pull på temperaturer ?

Tänkte köra 2 st 120*15 Noctua nf-a12x15 Pvm fläktar i botten också på mitt Ghost S1 chassi.

Tror du att Pull och fläktarna i botten på utblås kommer ge bäst resultat ?

Trodde inblås i botten + Push skulle vara bäst men även sett att negativt tryck i chassit ska vara en fördel så man tänker kanske helt fel på denna punkten.

Jag försöker ha flera fläktar med dammfilter som blåser in så jag får ett övertryck så inte damm sugs in i alla hål och springor + att värmen letar sig ut ochså

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Om det är någon mer än mig som köpt en AMD-produkt som ska bundlas med kupong för Game Pass för PC och denna inte skickats med (saknades till och med i ordern) så kontakta er återförsäljare. Fick själv göra det nu imorse, vilket Inet fixade snabbt och bra!

Min månad jag redan har går ut idag så började bli lite tight. Bra tjänst i mitt tycke och väl värd att prova när man ändå får tid bundlad.

Bra tips! Undrade precis vad som hänt med kupongen för Game Pass. Har man köpt via Netonnet (vilket jag gjorde) så har de en landningssida med instruktioner hur man ska gå till väga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fick hem min 3900x igår och monterade den i mitt nya mitx-chassi. Började med en Noctua NH-C14S, men den klarade knappt måttet. Tangerade 90C ganska snabbt (utan att undervolta). Kör nu en NZXT Kraken x62 och temperaturerna maxar 80C dryga med stock vcore, +/- nån grad, efter 10-15min av intel burn test. Jag upplever temperaturerna är lite lägre med prime95 (small fft).

Så till alla er som vill köra mitx + 3900x så är det fullt möjligt. Systemet är fullständigt tyst vid idle, men drar iväg ganska ordentligt vid full last. Vilket är rätt så förväntat.

Jag har monterat fläktarna på radiatorn i pull-läge, dvs de drar luft genom radiatorn utifrån och blåser det över moderkort och alla andra komponenter. Verkar ge bäst all around resultat för mig.

Jag har, likt er andra, experimenterat med lite olika inställningar. Dock på en nybörjarnivå.

Vcore

Max Temp

Watt (förb.)

Cinebench poäng

Auto

85C

145W

7031

-0.0750

80C

140W

7113

Genom att sänka vcore en aning, och därmed begränsa hur mycket ström processorn får dra, så fick jag faktiskt bättre poäng. Så för min del får jag ner temperaturen lite, och lite bättre prestanda.

@Icete

Glöm luftkylning med Ryzen 9 3900X i Ghost S1.

280 mm Nzxt-X62 kraken Aio med dessa temps.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Någon som har kollat än hur många Ampere 3900X drar vid stresstester? Vore kul med lite rapporter härifrån Tänker då främst på när man kör med PBO samt potential för de där extra 200Mhz:en ingen verkar kunna få

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon som har kollat än hur många Ampere 3900X drar vid stresstester? Vore kul med lite rapporter härifrån Tänker då främst på när man kör med PBO samt potential för de där extra 200Mhz:en ingen verkar kunna få

Min maxar 140A står det.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag hämta ut min 3800x, men h*lvete vad jag velar... Känns verkligen inte som det finns prestanda värt 723 kr undangömt i bättre BIOS....
Så kanske ska svänga förbi inet och byta direkt...

Jag är fan helt värdelös på att ta beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Nu kan jag hämta ut min 3800x, men h*lvete vad jag velar... Känns verkligen inte som det finns prestanda värt 723 kr undangömt i bättre BIOS....
Så kanske ska svänga förbi inet och byta direkt...

Jag är fan helt värdelös på att ta beslut

Jag stod också och velade mellan 3700X och 3800X. Valet föll till slut på 3800X då jag tänker som så att jag ska ändå ha den här processorn i tre + år hoppas jag. Orkar inte tjafsa om 700 kr hit och dit då. Möjligt att den inte är den mest prisvärda CPU:n, men lär oavsett bli ett rejält lyft mot min nuvarande I7 6700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fick hem min 3900x igår och monterade den i mitt nya mitx-chassi. Började med en Noctua NH-C14S, men den klarade knappt måttet. Tangerade 90C ganska snabbt (utan att undervolta). Kör nu en NZXT Kraken x62 och temperaturerna maxar 80C dryga med stock vcore, +/- nån grad, efter 10-15min av intel burn test. Jag upplever temperaturerna är lite lägre med prime95 (small fft).

Så till alla er som vill köra mitx + 3900x så är det fullt möjligt. Systemet är fullständigt tyst vid idle, men drar iväg ganska ordentligt vid full last. Vilket är rätt så förväntat.

Jag har monterat fläktarna på radiatorn i pull-läge, dvs de drar luft genom radiatorn utifrån och blåser det över moderkort och alla andra komponenter. Verkar ge bäst all around resultat för mig.

Jag har, likt er andra, experimenterat med lite olika inställningar. Dock på en nybörjarnivå.

Vcore

Max Temp

Watt (förb.)

Cinebench poäng

Auto

85C

145W

7031

-0.0750

80C

140W

7113

Genom att sänka vcore en aning, och därmed begränsa hur mycket ström processorn får dra, så fick jag faktiskt bättre poäng. Så för min del får jag ner temperaturen lite, och lite bättre prestanda.

Intressanta siffror! Vad är det för chassi du har? LOUQE Ghost S1 MKII?

Skrivet av Jonas79:

@Icete

Glöm luftkylning med Ryzen 9 3900X i Ghost S1.

280 mm Nzxt-X62 kraken Aio med dessa temps.

Ja jag har faktiskt börjat kolla upp lite AIO och se om jag kan få tag på en som får plats i mitt Ghost S1. Har en S och en M top-hat, ingen L tyvärr (svårt att få tag på speciellt då färgen på mitt batch 1 limestone skiljer sig från de som säljs i butikerna, vilka är batch 3) men har funderat på några alternativ:

1. M-tophat i botten, S-tophat på toppen, 4 fläktar utblås i botten och toppen (negativt tryck), NH-L12 CPU-kylare. Väldigt osäker på denna setup, även om luftflödet skulle vara bättre så tror jag inte kylaren är tillräcklig.

2. M-tophat i botten, S-tophat på toppen, 120mm AIO + fläkt/ar i botten under PSU (inblås), fläkt under moderkortet (inblås), två utblås slim fläktar i toppen.

3. S-tophat i botten, M-tophat på toppen, 240mm SLIM radiator (finns det sådana AIO?) + slim fläktar i pull-konfiguration på toppen (inte helt säker om detta får plats), fläktar i botten som utblås (negativt tryck).

Vad tycker du?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@JonasT: Tack för tipset, köpte i butik men borde ju funka likadant så har kastat iväg ett mail till NoN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressanta siffror! Vad är det för chassi du har? LOUQE Ghost S1 MKII?

Ja jag har faktiskt börjat kolla upp lite AIO och se om jag kan få tag på en som får plats i mitt Ghost S1. Har en S och en M top-hat, ingen L tyvärr (svårt att få tag på speciellt då färgen på mitt batch 1 limestone skiljer sig från de som säljs i butikerna, vilka är batch 3) men har funderat på några alternativ:

1. M-tophat i botten, S-tophat på toppen, 4 fläktar utblås i botten och toppen (negativt tryck), NH-L12 CPU-kylare. Väldigt osäker på denna setup, även om luftflödet skulle vara bättre så tror jag inte kylaren är tillräcklig.

2. M-tophat i botten, S-tophat på toppen, 120mm AIO + fläkt/ar i botten under PSU (inblås), fläkt under moderkortet (inblås), två utblås slim fläktar i toppen.

3. S-tophat i botten, M-tophat på toppen, 240mm SLIM radiator (finns det sådana AIO?) + slim fläktar i pull-konfiguration på toppen (inte helt säker om detta får plats), fläktar i botten som utblås (negativt tryck).

Vad tycker du?

Skulle verkligen försöka få tag på en Large Tophat istället har du frågat Mio på Louqe om dom inte har något dom kan skaka fram.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skulle verkligen försöka få tag på en Large Tophat istället har du frågat Mio på Louqe om dom inte har något dom kan skaka fram.

Ja det vore det bästa alternativet. I värsta fall kan man ju även köra utan tophat

Faktiskt inte, ska kolla med dem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII