Rebellion: "Epic Games ger oss hutlöst mycket pengar för tidsexklusivitet"

Permalänk
Melding Plague

Rebellion: "Epic Games ger oss hutlöst mycket pengar för tidsexklusivitet"

I en intervju förklarar spelutvecklaren Rebellions VD Jason Kingsley varför Epic lyckas så väl med att få till exklusiviteter. Svaret stavas en stor påse pengar till både utveckling och marknadsföring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efter att de börja plocka bort titlar som skulle eller redan fanns på Steam och valde jag ta bort Epic helt och hållet!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Skitbra att dom även får pengar till utvecklingen av spel! Marknadsföring? Det kan man säga! Hade inte det här spelet kommit som exklusivt till EGS hade jag förmodligen aldrig hört talas om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är bra att spelet får testas i Alpha stadiet i 12 månader.

Bästa som har hänt sedan färdigskivat bröd.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är bra att spelet får testas i Alpha stadiet i 12 månader.

Bästa som har hänt sedan färdigskivat bröd.

Komiskt att epic-hatarna tror att deras sk "bojkott" gör någon skillnad när de endå köper spelet för fullpris 12 månader senare på steam. Tror du utvecklare kommer sluta att ta dessa deals om det inte påverkas ett skit negativt av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra Steam har blivit för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tycker alla spel klienter är samma skit så spelar mig ingen roll vart spelen ligger.
Har inte ens använt steam på länge då jag inte spelar något jag har där nu.

Helst hade jag sluppit klienter helt och hållet, steam inkluderat såklart.
Steam var fräckt för 100 år sedan typ, nu en i mängden.

Permalänk
Medlem

Epic verkar ha lite pengar. De donerade 1.2 miljoner dollar i cash till Blender Fondation här om dagen, av ren goodwill [0].

[0] https://www.blender.org/press/epic-games-supports-blender-fou...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Komiskt att epic-hatarna tror att deras sk "bojkott" gör någon skillnad när de endå köper spelet för fullpris 12 månader senare på steam. Tror du utvecklare kommer sluta att ta dessa deals om det inte påverkas ett skit negativt av dem?

Påverkas de inte negativt om vi inte köper spelen? Jag personligen väntar hellre och plockar upp det i reahyllan ett år eller två senare. Har nog med spel att köra ändå.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Komiskt att epic-hatarna tror att deras sk "bojkott" gör någon skillnad när de endå köper spelet för fullpris 12 månader senare på steam. Tror du utvecklare kommer sluta att ta dessa deals om det inte påverkas ett skit negativt av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Risken är ju att ingen köper deras spel och att dom går i konkurs innan dom 12 månader gått.
Eller att när väl spelet släpps på steam och gog så finns det andra spel på dessa ställena som lockar kunderna mer.

Det är en chansning dom tagit, får se om det fungerar i längden för dom.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

Bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Komiskt att epic-hatarna tror att deras sk "bojkott" gör någon skillnad när de endå köper spelet för fullpris 12 månader senare på steam. Tror du utvecklare kommer sluta att ta dessa deals om det inte påverkas ett skit negativt av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Well, det finns inte så många andra signaler att skicka som konsument (förutom hel bojkott då, men det tenderar inte precis att tolkas "rätt" av utgivaren). Men det är helt klart ett visst mått av bakslag att få betalt 12 månader senare. Pengar nu > Pengar imorgon, och 12 månader ger potentiellt problem med "cashflow", längre tid för ROI och sämre kassa när utgifter för nästa projekt skall betalas. Samt såklart risken att en potentiell kund har ångrat sig ett år senare

Sen är ju frågan om antalet är signifikant, eller om extrapengar från Epic väger upp. Svårt att veta utan att se kontrakten och veta hur många som faktiskt håller sig från att köpa.

Permalänk
Medlem

Om man läser dessa forum såsom Sweclockers, fz och reddit så kan man lätt tro att majoriteten av spelarna aldrig skulle få för sej att köpa några spel på annat ställe än steam.

Jag tror dock att det är en liten minoritet som skriver på forumen och en stor majoritet varken läser eller skriver på forumen alls.

Jag tror personligen att dom nya generationerna som inte har nåt steam bibliotek att tala om troligen är mer flexibel att ha sitt bibliotek där dom spelen dom är intresserade av finns att köpa, vilket många gånger kommer bli epic pga exklusiviteten. Jag vet inte hur många av er som avstått från blizzards titlar bara för att dom har en egen launcher? Visst, dom har gjort spelen själva men det är ju likförbannat 2 separata launchers.

Är det nån som har nån insider på hur det går i verkligheten för epic store? Det skulle vara intressant å se om deras taktik fungerar eller ej 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Konkurrens är bra Steam har blivit för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt så billigt om man betalar i polska Zloty eller turkisk lira.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Epic verkar ha lite pengar. De donerade 1.2 miljoner dollar i cash till Blender Fondation här om dagen, av ren goodwill [0].

[0] https://www.blender.org/press/epic-games-supports-blender-fou...

Godwill vet jag inte. De får bra med PR för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om man läser dessa forum såsom Sweclockers, fz och reddit så kan man lätt tro att majoriteten av spelarna aldrig skulle få för sej att köpa några spel på annat ställe än steam.

Jag tror dock att det är en liten minoritet som skriver på forumen och en stor majoritet varken läser eller skriver på forumen alls.

Jag tror personligen att dom nya generationerna som inte har nåt steam bibliotek att tala om troligen är mer flexibel att ha sitt bibliotek där dom spelen dom är intresserade av finns att köpa, vilket många gånger kommer bli epic pga exklusiviteten. Jag vet inte hur många av er som avstått från blizzards titlar bara för att dom har en egen launcher? Visst, dom har gjort spelen själva men det är ju likförbannat 2 separata launchers.

Är det nån som har nån insider på hur det går i verkligheten för epic store? Det skulle vara intressant å se om deras taktik fungerar eller ej 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart. Troligtvis därför de pushar så hårt nu när de redan har ögonen på sig i och med Fortnight. Guldläge minst sagt. Tänk dig om du blir default store för en ny generation gamers! Då finns det hutlösa summor pengar att tjäna, precis som Valve gör nu.

Vem vet, kanske detta kan få Valve att släppa spel igen

Permalänk
Medlem

Anti-consumer eller pro-developer?

Jag viktar nog mot det senare.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli glad om alla spel gick att starta utan att ha något annat igång.
Varför ska jag starta steam för att spela singelplayer tex? Det stör mig inte något nämnvärt, men ändå. Vill ha möjligheten.

Vill även kunna välja om mina saves är på datorn eller i ett moln eller båda.

Passar på att inflika att så länge steam vägrar göra mer spel i Half Life serien så behandlar jag dom som den där fånen som kommer som respektive på familjemiddagar som ingen utom en vill ha där

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle bli glad om alla spel gick att starta utan att ha något annat igång.
Varför ska jag starta steam för att spela singelplayer tex? Det stör mig inte något nämnvärt, men ändå. Vill ha möjligheten.

Vill även kunna välja om mina saves är på datorn eller i ett moln eller båda.

Passar på att inflika att så länge steam vägrar göra mer spel i Half Life serien så behandlar jag dom som den där fånen som kommer som respektive på familjemiddagar som ingen utom en vill ha där

@SCORPIUS: Det finns sätt för singleplayerspel, som inte är tillåtna att diskutera i forumet. Bara att göra ett val och tuta och köra!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

-Kom igen...

Konkurrens?
Ansträng er lite nu, det är inte så svårt att inse att EPIC's och flera andra butikers beteende egentligen inte hör hemma på en "fri marknad" och är riktigt dåligt i längden.

https://www.youtube.com/watch?v=bNNcykRtQoA

Detta liknar snarare ett maffia-monopol som EPIC försöker muta sig till och bör således inte uppmuntras alls.

Jag efterfrågar endast en fri marknad där exklusiviteten på digitala varor utrotas helt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Konkurrens?
Ansträng er lite nu, det är inte så svårt att inse att EPIC's och flera andra butikers beteende egentligen inte hör hemma på en "fri marknad" och är riktigt dåligt i längden.

https://www.youtube.com/watch?v=bNNcykRtQoA

Detta liknar snarare ett maffia-monopol som EPIC försöker muta sig till och bör således inte uppmuntras alls.

Jag efterfrågar endast en fri marknad där exklusiviteten på digitala varor utrotas helt.

Så antar att det blir kul med en butik per tillverkare då. Är väl snarare ett försök att bryta steams dominerande ställning, ett företag som inte gjort ett skit nästan senaste tio åren förutom att ta hiskliga summor pengar för att kränga andras spel.

Men du kan känna lugnet, snart har alla egna spel- och videoklienter som alla helst ska prenumerera på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är svårt att vinkla EPIC till att vara bad guys. För det första tar dem mer än hälften så mycket betalt och för det andra behöver Steam konkurrens.

Sen är det ändå ganska rimligt att EPIC använder exklusiviteter för att slå sig in på en marknad som nästan helt domineras av en aktör. Samma anledning som att de flesta anti-trust-regler endast gäller marknadsdominerande aktörer.

Sen förstår jag dock inte varför EPIC har samma priser som Steam trots mindre som går till mellanhanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Konkurrens?
Ansträng er lite nu, det är inte så svårt att inse att EPIC's och flera andra butikers beteende egentligen inte hör hemma på en "fri marknad" och är riktigt dåligt i längden.

https://www.youtube.com/watch?v=bNNcykRtQoA

Detta liknar snarare ett maffia-monopol som EPIC försöker muta sig till och bör således inte uppmuntras alls.

Jag efterfrågar endast en fri marknad där exklusiviteten på digitala varor utrotas helt.

Vem mutar Epic? Det är väl olagligt afaik, har du anmält företaget?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Rätt så billigt om man betalar i polska Zloty eller turkisk lira.

Hur betalar du i en annan valuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Så antar att det blir kul med en butik per tillverkare då. Är väl snarare ett försök att bryta steams dominerande ställning, ett företag som inte gjort ett skit nästan senaste tio åren förutom att ta hiskliga summor pengar för att kränga andras spel.

Men du kan känna lugnet, snart har alla egna spel- och videoklienter som alla helst ska prenumerera på.

Hehe så du menar på fullt allvar att det är Steams fel att utgivare valt att ge ut sina spel exklusivt på deras plattform?

Nej, det är snarare utgivarnas fel att de favoriserat EN butik och därmed bidragit till att bygga upp Steams dominans.

Nu är utgivarna sura över att Steam tjänar en massa pengar med deras produkter (Steam hade knappast lyckats utan att alla utgivare sällat sig till dem i första hand) och tycker då att att det är kanon att de nu "kan" välja en annan plattform (EPIC store) och få massor av pengar på köpet.

Det handlar inte på något sätt om att de är måna om sina kunder utan helt enkelt enbart om pengar i bakgrunden, varorna kommer fortfarande att kosta lika mycket för dig och mig även om mer, potentiellt sett, kan gå tilll utgivaren av spelet men det är samtidigt en diskussion som utgivarna kunde ha tagit med de butiker/plattformar som de tänkt erbjuda spelen på.

Faktum är att utgivarna har kunnat välja en annan butik hela tiden, men medvetet struntat i det för "Steam är ju största plattformen" eller att helt enkelt välja att erbjuda spelen i flera olika butiker samtidigt.
-Lite som att du kan köpa Arla mjölken hos Coop, ICA, Hemköp, Netto m.fl, valet är ditt och du kan ha olika anledning till varför du gör valet att köpa dina varor hos just någon av dem.
Fast i detta fallet finns det bara ett val: >>EPIC Store<< och supportar du det så lär du få stå för det också.
Man bidrar som kund helt enkelt till att ta bort möjligheter för kunderna att kunna påverka marknaden och kunna välja med sina plånböcker. Man legitimerar också tillvägagångssättet att köpa sig till exklusivitet, det är inte alls konkurrens utan något som kallas monopol.

Du kanske istället borde ställa dig frågan: "What's in it for me?" -Såvida du inte är en av utgivarna som får ta del av guldregnet från EPIC.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vem mutar Epic? Det är väl olagligt afaik, har du anmält företaget?

Har du ett bättre ord för deras strategi?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Konkurrens är bra Steam har blivit för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Exklusiviteter är inte konkurrens. Bara en vidrigare form av monopol.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hur betalar du i en annan valuta?

Det går att ändra land man är bosatt i på Steam.
Det är förmodligen inte tillåtet men billigt är det om man bor i Turkiet/Polen

Jag var tvungen att ändra när jag var utomlands en period och har inte ändrat tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det går att ändra land man är bosatt i på Steam.
Det är förmodligen inte tillåtet men billigt är det om man bor i Turkiet/Polen

Jag var tvungen att ändra när jag var utomlands en period och har inte ändrat tillbaka.

Åh, det låter ju relativt smidigt ändå för att spara lite slantar. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Här är ett litet exempel jag läste om nyligen för er som fortfarande inte fattar varför Epic's strategi är extremt dåligt för oss konsumenter i framtiden.
Fanns en hemsida ett par år sen som sålde blöjor. Amazon bestämde sig för att "konkurrera" med denna hemsida genom att kraftigt sänka priserna till förlust nivåer på blöjorna de själva sålde. Den hemsidan existerar inte längre och nu har Amazon en dominans på den marknaden..
Och det är samma skit Epic gör nu. De säljer spelen på förlust i ett försök att trycka ut Steam, så att dom istället blir dominerande på marknaden. Detta handlar inte om att konkurrera.. Endast om att dominera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro