Köpa energi drycken Monster Mango Loco så billigt det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Hur kom du ens fram till dessa siffror? Gissning? Som tidigare påpekats så stämmer de inte, en vanlig monster (eller Mango loco) innehåller 32 mg koffein per milliliter. Det ger alltså ett totalt intag på 32*5 (500 ml/burk) =160 mg.

500 ml kaffe (3-4 kopppar) innehåller omkring det dubbla.

Jag tycker att det blir så fånigt när man börjar gasta om att det är farligt med energidryck för det är så mycket koffein i eftersom detta helt enkelt inte stämmer, det är en låg dos i förhållande till kaffe. Det stör mig dels för att jag dricker energidryck (ultra white, sockerfri, 30mg koffein per 100 ml) men framförallt för att det är direkt vetenskapsfientligt och inte förenligt med det vi vet i dagsläget.

Snyfthistorierna är inte bättre de. Drar man i sig elva energidrycker på ett par timmar så kommer man få hjärtklappning, särskilt om man är relativt koffeinnaiv. Drar man i sig en kanna kaffe så kommer man också få det. I värsta fall så kan man få arytmier av olika slag, men det handlar främst om icke upptäckta problem som triggas. Jag har fortfarande inte sett några studier som visar att en till två burkar dagligen har några negativa effekter. Det finns ett fåtal case descriptions där det hävdas men det finns minst lika många där man sett det hos kaffedrickare. Folk är olika och tål koffein på olika sätt.

Det är ju till och med 15 års-gräns. Vilket jag alltid finner lika komiskt när jag köper en burk efter jobbet då och då. Jag går från att hantera narkotika hundratals gånger starkare än morfin och andra läkemedel som kan döda en människa (eller en häst) till att behöva vänta på en 19-årig kassörska som ska godkänna att jag är över femton och därför får köpa en burk Monster. Samtidigt behöver jag inte det om jag köper en kaffedrink med lika mycket eller mer koffein i.

Vi lever i en intressant värld där känslor och tyckanden går före vetenskap och rationalitet.

Siffrorna kommer från burkarna i sig. Så jag får väl anta att de stämmer iaf. Sa dock inte att just Den burken innehöll så mycket men energidrycker överlag kan innehålla så mycket. Och när man köper flakvis så köper man troligen inte det för att dricka 1 då å då utan det brukar vara lite oftare.

Men normala mängder så är det inga problem, vilket jag inte påstått heller.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Siffrorna kommer från burkarna i sig. Så jag får väl anta att de stämmer iaf. Sa dock inte att just Den burken innehöll så mycket men energidrycker överlag kan innehålla så mycket. Och när man köper flakvis så köper man troligen inte det för att dricka 1 då å då utan det brukar vara lite oftare.

Men normala mängder så är det inga problem, vilket jag inte påstått heller.

Vilka burkar är det du pratar om?

Energidryck överlag innehåller inte så mycket. Dessutom inte i ml.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Vilka burkar är det du pratar om?

Energidryck överlag innehåller inte så mycket. Dessutom inte i ml.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä helt rätt ska vara mg inte ml, vurpa ihop med ml mängden i burken. Minns inte på rak arm just den på 280 det är någon av de som säljs i en vanlig ica butik minns att jag reagerade på det. En med 200 mg är celcius, drack en senast i morse (dock 33 eller 35 cl så par såna och lite kaffe/cola etc så går mängden fort). Ta en titta i butiken nästa gång på 500 ml burkarna så kommer du nog hitta den jag syftade på.
Håller man sig till normala mängder upp till 2 per dag (av valfri nämna drycker) så är det inga problem. Jag kan dock hålla med dig att det är lite överdrift i vissa sammanhäng och att om man inte några åkommor så gör kroppen lite extra känslig, eller om man är barn/ungdom så är det ingen fara.
Men min reaktion var mest att jag fick en känsla av att TS kändes mer som en ungdom (visst kan ha fel, se det som en hint) och ville köpa billig (flak) med energidryck -> troligen inte håller sig helt till rekommendationerna. Och att det finns en orsak till att media skriver att bl a livsmedelsverket vill minska på mängden koffein i dessa drycker. Troligen pga det är mest barn/ungdomar som köper dessa konsumerar lite mer än vad de borde.

Edit källa är väl bäst: Googla på "minska på koffein i energidrycker" så finns det flertalet från media och livsmedelsverket.

Edit2: stavfel

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Nä helt rätt ska vara mg inte ml, vurpa ihop med ml mängden i burken. Minns inte på rak arm just den på 280 det är någon av de som säljs i en vanlig ica butik minns att jag reagerade på det. En med 200 mg är celcius, drack en senast i morse (dock 33 eller 35 cl så par såna och lite kaffe/cola etc så går mängden fort). Ta en titta i butiken nästa gång på 500 ml burkarna så kommer du nog hitta den jag syftade på.
Håller man sig till normala mängder upp till 2 per dag (av valfri nämna drycker) så är det inga problem. Jag kan dock hålla med dig att det är lite överdrift i vissa sammanhäng och att om man inte några åkommor så gör kroppen lite extra känslig, eller om man är barn/ungdom så är det ingen fara.
Men min reaktion var mest att jag fick en känsla av att TS kändes mer som en ungdom (visst kan ha fel, se det som en hint) och ville köpa billig (flak) med energidryck -> troligen inte håller sig helt till rekommendationerna. Och att det finns en orsak till att media skriver att bl a livsmedelsverket vill minska på mängden koffein i dessa drycker. Troligen pga det är mest barn/ungdomar som köper dessa konsumerar lite mer än vad de borde.

Edit källa är väl bäst: Googla på "minska på koffein i energidrycker" så finns det flertalet från media och livsmedelsverket.

Edit2: stavfel

Det är klart att Sverige, mammasamhället, vill in och pilla. För folk kan ju inte tänka och resonera själva, nej nej (vilken tråkig människosyn det måste vara). Man måste reglera och därmed straffa alla normalt funtade människor som på egen hand kan använda sin mentala kapacitet för att komma fram till att man inte skall dricka 10 Monster på en timme eller pilla i sig 10 gram koffeinpulver.

Helt otroligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Nä helt rätt ska vara mg inte ml, vurpa ihop med ml mängden i burken. Minns inte på rak arm just den på 280 det är någon av de som säljs i en vanlig ica butik minns att jag reagerade på det. En med 200 mg är celcius, drack en senast i morse (dock 33 eller 35 cl så par såna och lite kaffe/cola etc så går mängden fort). Ta en titta i butiken nästa gång på 500 ml burkarna så kommer du nog hitta den jag syftade på.
Håller man sig till normala mängder upp till 2 per dag (av valfri nämna drycker) så är det inga problem. Jag kan dock hålla med dig att det är lite överdrift i vissa sammanhäng och att om man inte några åkommor så gör kroppen lite extra känslig, eller om man är barn/ungdom så är det ingen fara.
Men min reaktion var mest att jag fick en känsla av att TS kändes mer som en ungdom (visst kan ha fel, se det som en hint) och ville köpa billig (flak) med energidryck -> troligen inte håller sig helt till rekommendationerna. Och att det finns en orsak till att media skriver att bl a livsmedelsverket vill minska på mängden koffein i dessa drycker. Troligen pga det är mest barn/ungdomar som köper dessa konsumerar lite mer än vad de borde.

Edit källa är väl bäst: Googla på "minska på koffein i energidrycker" så finns det flertalet från media och livsmedelsverket.

Edit2: stavfel

Precis, men Celsius är inte Monster. Celsius (och några andra) är en energidryck som utger sig för att vara hälsosam, det är ytterligare en i raden med produkter som lever på "fitness" som begrepp även om de kanske inte är så hälsosamma (eller särskilt hälsovådliga heller). Jag har druckit varenda Monster som finns i Sverige (och några till) och mig veterligen innehåller ingen så mycket koffein. De ligger omkring 30 mg/100 ml och det ger att det finns omkring hälften av det du säger. Vilket är en bifråga, men det är inte särskilt rättvist att påstå att ett visst märke har ett visst innehåll när det inte är sant. Det finns absolut energidrycker med såpass höga halter, men Monster och Red Bull tillhör inte dessa.

Rapporten du pratar om är intressant och jag har faktiskt läst hela vid tidigare tillfälle. Det är denna:
Livsmedelsverket. (2018). Riskhanteringsåtgärder för att hålla nere intaget av energidrycker/koffein bland barn och unga. Uppsala: Livsmedelsverket. Finns i sin helhet här.

De anger bland annat att energidryck inte är en primär källa till koffein hos barn och ungdomar, detta är alltså en myt som vuxenvärlden fått för sig. Vilket ligger i linje med vad jag skrev tidigare om vetenskapsfientlighet och ovilja att rationellt angripa ett problem.

Nedanstående påstående är kategoriskt och inte helt hundraprocentigt sant men det är tillräckligt sant för att utgöra en relativt välgrundad inlaga i en diskussion:

Energidrycker är inte farliga.

Det finns undantag och scenario där det inte stämmer, men generellt så stämmer det väl överens med den forskning som finns.

Ett reellt problem som man inte diskuterar lika mycket är att läskedryck med socker, oavsett vad det är, är ett folkhälsoproblem. Det kan leda till fetma som leder till hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2 diabetes och en stillasittande livsstil som är farligt i sig. Det är ett långt mycket större folkhälsoproblem än koffein i energidrycker. Socker är inte farligt, i begränsade mängder. Det är däremot farligt när man ser till en population.

Sockerfria alternativ är bättre. Sötningsmedel är inte heller farliga. Aspartam är ett av de absolut säkraste och mest välstuderade ämnen som finns och det finns inga riktiga tecken på att det skulle förhålla sig på något annat sätt. Då och då kommer rapporter som påstår motsatsen men det handlar oftast om små och inte särskilt välgjorda studier som blåses upp i tidningarna. Som den där diverse media påstod att insulinresponsen triggades och därför lika illa som socker. Vilket inte stämde.

Nu får det räcka för det här inlägget, jag börjar få flashbacks till folkhälsokursen på högskolan och det var nästan ren tortyr.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Lego Master

Det finns alltså en Monster som smakar mango?
I seem to have found a new purpose in life.

#MangoIsTheBestFruitEver

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Siffrorna kommer från burkarna i sig. Så jag får väl anta att de stämmer iaf. Sa dock inte att just Den burken innehöll så mycket men energidrycker överlag kan innehålla så mycket. Och när man köper flakvis så köper man troligen inte det för att dricka 1 då å då utan det brukar vara lite oftare.

Men normala mängder så är det inga problem, vilket jag inte påstått heller.

Har ett par flak hemma och dricker dem inte speciellt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Det är ju till och med 15 års-gräns. Vilket jag alltid finner lika komiskt när jag köper en burk efter jobbet då och då. Jag går från att hantera narkotika hundratals gånger starkare än morfin och andra läkemedel som kan döda en människa (eller en häst) till att behöva vänta på en 19-årig kassörska som ska godkänna att jag är över femton och därför får köpa en burk Monster. Samtidigt behöver jag inte det om jag köper en kaffedrink med lika mycket eller mer koffein i.

Lite skillnad på en tolvåring som dricker energiläsk mot en 30åring som dricker en kopp kaffe. Inte många barn/tonåringar som köper ett paket Gevalia.

Inte för jag var så mycket bättre själv när jag var ung, fast då var det öl istället. Men jag tycker det är bra att många butiker kontrollerar ålder när det gäller energidryck. Det är inget jag vill att mina egna barn dricker och det är inte alltid lätt som föräldrar att stoppa inköp.

Jag är dock lite nyfiken på varför det har blivit så populärt med energidryck. Det har ju funnits länge men inte många unga som hinkade i sig red bulls för 20år sedan som det är idag. Men gissar på att det är mycket reklam och marknadsföring som har gett det en undermedveten känsla som målgruppen vill känna sig delaktig i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Både Coop och ica brukar sälja monster för 10 kronor styck då och då. Vet inte om det är lokala erbjudanden dock, men kan tänka mig att de kör såna drives lite överallt i sverige.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Lite skillnad på en tolvåring som dricker energiläsk mot en 30åring som dricker en kopp kaffe. Inte många barn/tonåringar som köper ett paket Gevalia.

Inte för jag var så mycket bättre själv när jag var ung, fast då var det öl istället. Men jag tycker det är bra att många butiker kontrollerar ålder när det gäller energidryck. Det är inget jag vill att mina egna barn dricker och det är inte alltid lätt som föräldrar att stoppa inköp.

Jag är dock lite nyfiken på varför det har blivit så populärt med energidryck. Det har ju funnits länge men inte många unga som hinkade i sig red bulls för 20år sedan som det är idag. Men gissar på att det är mycket reklam och marknadsföring som har gett det en undermedveten känsla som målgruppen vill känna sig delaktig i.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är precis det här jag menar. Livsmedelsverkets rapport visar att energidryck inte är den största källan till koffeinintag bland barn och unga. Det är ju precis den myten som är ett problem. Folk tror ju att barn och ungdomar hinkar litervis med energidryck lite till mans men det finns ju inget stöd för den här uppfattningen. Givetvis är det ett problem om tolvåringar dricker två liter energidryck på ett par timmar, precis som det är ett problem om de dricker kaffe av samma mängd (eller med samma dos koffein). Barns koffeinintag ska begränsas eftersom de kan få en del obehagliga (men mycket sällan farliga) effekter av detta, denna begränsning faller främst på föräldrar och andra vuxna i barnets närhet men butikerna gör sitt genom åldersgränssättning. Vilket är bra. Samhället gör också sitt genom objektiva och välskrivna rapporter som utforskar problemen och ger ett kunskapsstöd. De enda som inte gör det de ska är personer som helt okritiskt delar påhittade inlägg om att energidrycker är farliga och att Lisa, 16 fick hjärtinfarkt på grund av energidryck och att man ska varna alla ungdomar i sin närhet att det är giftigt. Dessa personer bidrar till en obehaglig kunskapsrelativism och scare mongering som enbart har negativa effekter. Tyvärr ser vi ju det i många andra områden.

Jag har inga problem med åldersgräns, den är ganska rimlig. Men det är lite störande att jag ska behöva vänta på att bli kontrollerad när jag självscannar, detta kan gå så snabbt som på några sekunder till att dröja ett par minuter. Rimligtvis så bör man kunna koppla kortet till åldern. Det är en liten detalj, mig stör det inte eftersom jag köper mina i bulk.

Energidryck är mer populärt för att den existerar, för tjugo år sedan så gjorde den inte det (i någon större utsträckning), och på grund av reklam precis som du säger.

Vi har ytterligare mytbildning i den här diskussionen. Tittar man på det objektivt och generellt så innehåller det gemene man kallar energidryck några extrema mängder koffein. Här återfinns Monster, Red Bull, Burn, Wolverine, Jolt Cola och Power King. Detta är alltså sådant som enligt uppfattningar dricks på LAN, bland unga män och så vidare. De ligger på ett genomsnitt omkring 30 mg/100 ml koffein.

Sedan har vi Celsius, Nocco, Amino pro och så vidare. Dessa har ju byggt upp en aura av fitness, av "nyttighet", modernitet och aktivitet. Sockerfria, flashiga burkar med ljusa färger, explicit rekommenderade "inför och efter träning" trots att det finns rekommendationer som går emot intag av koffeinhaltiga drycker för detta syfte, BCAA-berikade (vilket är en hel diskussion i sig) och så vidare. Dessa innehåller mer koffein, omkring 55 mg/100 ml. Nästan men inte riktigt dubbelt så mycket som de drycker som oftast får skulden för att vara ett problem. Det här är ett problem. Jag skulle köpa Nocco till en vän (jag dricker det inte, smakar ju för jävligt) och noterade att jag kunde gå rakt igenom självscanningen utan att behöva göra en ålderskontroll. Så i varje fall i den lokala butiken så var inte den registrerad som energidryck medan både Monster och Red Bull är det. Varken Nocco eller Celsius påstår att de är energidrycker utan de är istället "functional beverages", funktionsdrycker. Förmodligen för att komma från den negativa innebörd som "energidrycker" har fått.

Jag har inget emot dessa drycker (utöver rent smakmässigt, dricker hellre saltvatten) men jag vet inte hur många gånger jag har hört och sett diskussioner om att energidrycker är farliga där dessa inte nämnts utan man pratar enbart om Monster, Red Bull och så vidare. Det är direkt oärligt. Satt till och med i skolan för några år sedan och hörde en diskussion mellan en Red Bull-drickare och ett par Nocco-drickare där de senare påstod att Red Bull var farligt och innehöll massor med koffein. Hysteriskt roligt att lyssna på.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.